ΤΟ BLOG
03/05/2016 08:43 EEST | Updated 04/05/2017 08:12 EEST

Το ξέρεις ότι η νόσος Αλτσχάιμερ μπορεί να προληφθεί;

Το ποιες είναι οι συνήθειες που καθιστούν τον τρόπο ζωής ενός ανθρώπου «φιλικό προς τον εγκέφαλο» το γνωρίζουμε. Πρόκειται για πέντε βασικές αρχές που διατυπώθηκαν επισήμως το 2014 από την Παγκόσμια Εταιρεία για τη Νόσο Αλτσχάιμερ. Η γνώση είναι διαθέσιμη και μάλιστα διατυπωμένη με απλό και εύληπτο τρόπο ώστε να είναι κατανοητή από το ευρύ κοινό. Παρόλα αυτά, το διαδίκτυο βρίθει από άρθρα στα οποία αναφέρεται με δραματικό τόνο ότι δεν υπάρχει πρόληψη για τη νόσο Αλτσχάιμερ. Πρόκειται για άγνοια ή μήπως για τρομολαγνεία;

wildpixel via Getty Images

Από πολύ μικρή ηλικία μαθαίνουμε πώς να φροντίζουμε το σώμα μας. Και δικαίως, μιας και είναι το «σπιτικό» που μας φιλοξενεί για πολλές δεκαετίες. Δεν υπάρχει παιδί που να μην ξέρει πόσο σημαντικό είναι να βουρτσίζει σχολαστικά τα δόντια του και ποιες θα είναι οι συνέπειες για στοματική του υγεία αν δεν το κάνει. Δεν υπάρχει ενήλικας που να μην είναι ενήμερος για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να διατηρήσει την υγεία της καρδιάς ή των πνευμόνων του. Το τι κάνουμε με αυτές τις γνώσεις και κατά πόσο είμαστε διατεθειμένοι να τις εφαρμόσουμε στην καθημερινότητά μας, είναι μία άλλη υπόθεση - αλλά η ροή της γνώσης υπάρχει.

Πόσοι όμως από εμάς έχουμε διδαχθεί πώς να φροντίζουμε το πολυπλοκότερο και σημαντικότερο όργανο του σώματός μας, τον εγκέφαλο; Πόσοι είμαστε ενήμεροι σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τον διατηρήσουμε γερό και δυνατό για πολλά χρόνια;

Πόσοι γνωρίζουμε ότι η νόσος Αλτσχάιμερ μπορεί να προληφθεί;

Η αλήθεια είναι ότι είμαστε αντιμέτωποι με μία εξαιρετικά δυσάρεστη και δύσκολα διαχειρίσιμη πραγματικότητα. Αυτή τη στιγμή, 46 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως ζουν με άνοια. Ο αριθμός αυτός θα διπλασιάζεται κάθε 20 χρόνια και το 2050 αναμένεται να φτάσει τα 131 εκατομμύρια. Η Αλτσχάιμερ, η πιο συχνή μορφή άνοιας, οφείλεται τόσο σε γενετικούς, όσο και σε περιβαλλοντικούς παράγοντες. Και μπορεί για τους πρώτους να μην είμαστε σε θέση να κάνουμε κάτι, αλλά είναι στο χέρι μας να υιοθετήσουμε έναν φιλικό προς τον εγκέφαλο τρόπο ζωής ώστε να μειώσουμε την πιθανότητά μας να προσβληθούμε από νόσο Αλτσχάιμερ ή τουλάχιστον, να καθυστερήσουμε για πολλά χρόνια την εκδήλωσή της.

Το ποιες είναι οι συνήθειες που καθιστούν τον τρόπο ζωής ενός ανθρώπου «φιλικό προς τον εγκέφαλο» το γνωρίζουμε. Πρόκειται για πέντε βασικές αρχές που διατυπώθηκαν επισήμως το 2014 από την Παγκόσμια Εταιρεία για τη Νόσο Αλτσχάιμερ. Η γνώση είναι διαθέσιμη και μάλιστα διατυπωμένη με απλό και εύληπτο τρόπο ώστε να είναι κατανοητή από το ευρύ κοινό.

Παρόλα αυτά, το διαδίκτυο βρίθει από άρθρα στα οποία αναφέρεται με δραματικό τόνο ότι δεν υπάρχει πρόληψη για τη νόσο Αλτσχάιμερ. Πρόκειται για άγνοια ή μήπως για τρομολαγνεία; Στο άλλο άκρο, δημοσιεύονται διαρκώς άρθρα για έρευνες σχετικές με μπαχαρικά ή υπερτροφές που μπορούν να ξορκίσουν την Αλτσχάιμερ. Οι έρευνες αυτές είναι υπαρκτές και παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στη συμπλήρωση του πορτραίτου της νόσου, οι πληροφορίες όμως μεταδίδονται διαστρεβλωμένες ή στην καλύτερη περίπτωση μισές και αποπροσανατολίζουν όσους ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για την πρόληψη της νόσου.

Και αυτοί που ενδιαφέρονται είναι πολλοί. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι απευθύνονται σε μας, τους επαγγελματίες υγείας που ασχολούμαστε με την άνοια, για να τους δώσουμε συγκεκριμένες οδηγίες για το πώς μπορούν να μειώσουν την πιθανότητα να νοσήσουν. Κι όμως, συχνά, εμείς οι ίδιοι αφήνουμε αυτή τη χρυσή ευκαιρία να πάει χαμένη, προσεγγίζοντας το ζήτημα εντελώς επιφανειακά. Περιοριζόμαστε στο να προτείνουμε υγιεινή διατροφή και ενασχόληση με σταυρόλεξα και σουντόκου, χωρίς να αναφερόμαστε στις βαθύτερες αλλαγές στην οπτική και τις συμπεριφορές που μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Κι έτσι, ο ενδιαφερόμενος φεύγει παίρνοντας μαζί του οδηγίες που έχει ξανακούσει και που θα διαγράψει από το μυαλό του πριν καν φτάσει στην έξοδο του γραφείου.

Το να βγει κανείς από τη «ζώνη άνεσής» του, να απορρίψει συνήθειες χρόνια εδραιωμένες και να υιοθετήσει μία νέα προσέγγιση στην καθημερινότητά του, προϋποθέτει συνειδητή δέσμευση και προσπάθεια. Και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να πάρει τελικά την απόφαση και να κάνει αυτές τις αλλαγές από το να να δει το αληθινό παράδειγμα ενός άλλου ανθρώπου που τα κατάφερε. Αυτό ακριβώς θα προσπαθήσω να κάνω από τη σκηνή του 1ου TEDxChalkida στις 14.5.2016 μέσα από την ιστορία του προπάππου μου, ενός ανθρώπου που, παρότι οι συνθήκες δεν ήταν με το μέρος του, επέλεξε να είναι υγιής. Γιατί η υγεία είναι πρώτα απ' όλα μία προσωπική επιλογή: μία επιλογή που καλούμαστε να κάνουμε κάθε μέρα.

Ραντεβού λοιπόν στις «Διαδρομές» του TEDxChalkida για να ανακαλύψουμε μαζί ένα ένα τα βήματα που οδηγούν στην πρόληψη της άνοιας!


* Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους ομιλητές, τις εθελοντικές δράσεις, τις παράλληλες εκδηλώσεις, την ομάδα που βρίσκεται πίσω από τη διοργάνωση, αλλά και για κρατήσεις εισιτηρίων, επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα του TEDxChalkida. Όσοι δεν προλάβετε να προμηθευτείτε το «μαγικό» εισιτήριο, μπορείτε να παρακολουθήσετε τις ομιλίες την ημέρα της εκδήλωσης μέσω live streaming μέσα από το κανάλι του TEDxChalkida στο YouTube.