Υποσημειώσεις: Ή παράνομος ή κορόϊδο

«Η από πάνω έχει να πληρώσει κοινόχρηστα 15 χρόνια κι ακόμα στα δικαστήρια είμαστε..» είπε κι αμέσως μετά η συζήτηση επανήλθε στο αρχικό της θέμα, την Ανάπτυξη και γιατί δεν έρχεται και αν φταίει το ζαβό το ριζικό μας, ο Θεός που μας μισεί ή το κεφάλι το κακό μας ή πάνω απ όλα το κρασί, που 'λεγε κι ο Βάρναλης.
SOOC

«Η από πάνω έχει να πληρώσει κοινόχρηστα 15 χρόνια κι ακόμα στα δικαστήρια είμαστε..» είπε κι αμέσως μετά η συζήτηση επανήλθε στο αρχικό της θέμα, την Ανάπτυξη και γιατί δεν έρχεται και αν φταίει το ζαβό το ριζικό μας, ο Θεός που μας μισεί ή το κεφάλι το κακό μας ή πάνω απ όλα το κρασί, που 'λεγε κι ο Βάρναλης.

Εε λοιπόν η Ανάπτυξη δεν θα ρθει όσο δεν μπορείς να ξεμπερδέψεις άμεσα με κάποιον που δεν πληρώνει απλώς τα κοινόχρηστα. Το γνωμικό «εξ όνυχος τον λέοντα», σ΄αυτή την περίπτωση, καταδεικνύει την παθογένεια της Δικαιοσύνης, ένα τεράστιο εμπόδιο στην εύρυθμη λειτουργία των επιχειρήσεων και κατ επέκταση της Ανάπτυξης. Κανένας ξένος δε θα ρθει να φτιάξει μια τεράστια βιομηχανική μονάδα που θα σταματήσει τη λειτουργία της επ αόριστο, εξ αιτίας μιας καταγγελίας ενός αγρότη για παράδειγμα, ότι καταπατήθηκε το χωραφάκι του. Είτε δίκιο είτε άδικο έχει, αν είναι να βρεθεί μετά από δέκα χρόνια, απλώς μόλις σκότωσες την Ανάπτυξη και ουάου που είπε κι ο Βαρουφάκης. (ο ΣΕΒ δεν έχει κάνει τυχαία 90 συνολικά προτάσεις για την επίλυση του προβλήματος)

Αλλά δεν είναι μόνο η Ανάπτυξη. Δεν είναι ότι όλοι οι τομείς της Δημόσιας Διοίκησης θα λειτουργούσαν καλύτερα αν η απονομή της δικαιοσύνης ήταν ταχύτερη. Είναι ότι η δυσλειτουργία της Δικαιοσύνης είναι δυσλειτουργία της Δημοκρατίας. Δικαιοσύνη χωρίς δημοκρατία μπορεί να τύχει, δημοκρατία χωρίς δικαιοσύνη ποτέ. Η μη απόδοση δικαιοσύνης οδηγεί στην ατιμωρησία* κι αυτή με τη σειρά της στη διαφθορά η οποία γίνεται νοοτροπία που διαμορφώνει μια κουλτούρα παρανομίας, παγιώνοντας έναν φαύλο κύκλο εκμαυλισμού των πολιτών.

Οι στροφές για αριστερά ή δεξιά σε φανάρι έχουν τη δική τους λωρίδα και τη δική τους ουρά. Αν είναι μεγάλη όμως, είναι σύνηθες πολλοί να την προσπερνούν πηγαίνοντας ευθεία κι όταν ανάψει το πράσινο να στρίβουν αντί να πάνε ευθεία, μιας κι ήταν στη λωρίδα της ευθείας, παρακάμπτοντας την ουρά των αυτοκινήτων που περίμεναν να στρίψουν. Εσύ ο ευσυνείδητος που περιμένεις στην ουρά, το ξέρεις κι αγωνιάς κάθε φορά για το πόσα «λαμόγια» σε προσπέρασαν κι εξ αιτιας εχασες το πράσινο.

Ομοίως αισθάνεσαι και με τα παπάκια στο φανάρι. Είναι γνωστό ότι τα παπάκια στο κόκκινο δε σταματάνε σε αντίθεση με τους μοτοσικλετιστές μηχανών μεγαλύτερου κυβισμού και τα ΙΧ. Για την ακρίβεια, αν σταματήσει παπάκι σε κόκκινο, ίσως να του αφαιρούν και το δίπλωμα. Όπως και με τη στροφή σε φανάρι έτσι και με το παπί να περνά με κόκκινο, εσυ, ο ευσυνείδητος οδηγός-πολίτης σκέφτεσαι «εγώ είμαι ο νόμιμος αυτός ειν ο μαλάκας». Τη δεύτερη φορά που θα ξανασυμβεί (γιατί θα ξανασυμβεί) θα ξανασκεφτείς «εγώ είμαι ο νόμιμος αυτός ειν ο μαλάκας». Την τρίτη φορά το ίδιο. Την τέταρτη, την πέμπτη.. την δέκατη.. μέχρι που κάποια στιγμή θα καταλάβεις ότι αυτός που στρίβει παρακάμπτοντας τον ή αυτός που περνάει με το κόκκινο δεν είναι ο μαλάκας. Είναι ο παράνομος. Ο μαλάκας εισαι εσύ κι είσαι εσύ ο μαλάκας γιατί ο άλλος ο παράνομος δεν τιμωρείται ποτέ.

Κι αυτό είναι το πρόβλημα της χώρας. Ότι σε αναγκάζει να διαλέξεις. Ή παράνομος ή μαλάκας.

Εύστοχα ο Πρωταγόρας θεωρεί αδιανόητη τη λειτουργία του πολιτεύματος χωρίς την αιδώ και τη δικαιοσύνη. «Καί νόμον γε θές παρ΄ ἐμοῦ (Διός) τόν μή δυνάμενον αἱδοῦς καί δίκης μετέχειν κτείνειν αὐτόν ὡς νόσον τῆς πόλεως» (Πρωταγόρας 324d)

Αν δε το «το της Πόλεως όλης ήθος ομοιούται τοις άρχουσιν» του Ισοκράτη ισχύει, τότε τουλάχιστον καλό θα είναι να μην έχουμε απορίες κι αυταπάτες για την κακορίζικη μοίρα μας.

*Ο Ντοστογιέφσκι είχε γράψει το «Έγκλημα και Τιμωρία». Αν ζούσε στην Ελλάδα θα είχε γράψει το «Έγκλημα». (από την παράσταση ΚΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ, 2011-12)

Ο Σίλας Σεραφείμ παρουσιάζει τη stand-up comedy παράσταση «50 αποχρώσεις του Greek» κάθε Παρασκευή βράδυ στο Tin Pan Alley.

Δημοφιλή