Beetroot Design Group: «Τα πολιτιστικά προϊόντα μπορούν να αποφέρουν τεράστια έσοδα και διεθνή καταξίωση στην Ελλάδα»

Το αστικό περιβάλλον ήταν ανέκαθεν το πλέον μαζικό σχολείου πολιτισμού μιας κοινωνίας. Όταν ο πολίτης ζει μαζί με την τέχνη, αρχικά εξοικειώνεται μαζί της και στη συνέχεια μαθαίνει από αυτήν, αναπτύσσει τη συναισθηματική του νοημοσύνη, γίνεται πιο ευαίσθητος επικοινωνιακά και δημιουργικά. Ακόμη και πολύ πρακτικό επίπεδο, όμως συμφέρει. Έχουμε πλέον αναρίθμητα παραδείγματα πόλεων που χωρίς καμία ιδιαίτερη ιστορία η παρελθόν κατόρθωσαν να αναπτυχθούν οικονομικά, κυρίως μέσα από το τουρισμό επειδή επιδίωξαν να κατόρθωσαν να αποτελέσουν πόλο έλξης στο παγκόσμιο πολιτισμικό χάρτη.
archive

Η Beetroot Design Group είναι ένα πολυβραβευμένο γραφείο οπτικής επικοινωνίας και δημιουργικού σχεδιασμού, που έχει ως έδρα τη Θεσσαλονίκη και το οποίο ξεχωρίζει για το πολυσυλλεκτικό και ανομοιογενές του ύφος, σε εφαρμογές που καλύπτουν ταυτότητες εταιριών, υπηρεσιών, προϊόντων κλπ. Πρόκειται για μια πολυβραβευμένη ομάδα που έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη πολλών αναγνωρισμένων brands διεθνώς, καθώς και μερικές από τις σημαντικότερες διακρίσεις στο χώρο του επικοινωνιακού design. Ανάμεσα σε αυτές ξεχωρίζουν τα Red Dot Agency Of The Year, European Agency of the Year, Grand Ermis και πολλά άλλα.

Με ποιoν τρόπο θεωρείτε πως επωφελείστε από τον πλουραλισμό - τόσο στη σύνθεση της ομάδας σας όσο και στις γενικότερες συνεργασίες σας;

Η φυσιογνωμία της ομάδας προκύπτει από τις ιδιαιτερότητες των μελλών της. Συνεπώς και το έργο μας προκύπτει από το συγκερασμό ή την «απόσταξη» του έργου όλων μας. Η Beetroot έχει μια τυπική ιεραρχία αλλά σε γενικές γραμμές δουλεύουμε οριζόντια. Δεν υπάρχει καμία «διπλή ψήφος του αρχηγού» και κανένας εγωισμός. Ακολουθούμε πάντοτε αυτήν που θεωρούμε καλύτερη ιδέα και ας έρχεται και από τον intern. Παράλληλα είμαστε πολλοί, είμαστε φίλοι και η εσωτερική κριτική είναι αμείλικτη γιατί είναι ξεκάθαρο πως είναι πάντοτε καλοπροαίρετη, υπέρ του έργου και ποτέ κατά του δημιουργού. Αυτό είναι ίσως το μεγαλύτερο προσόν μας.

Υπάρχει κάποια κοινή συλλογιστική και συντεταγμένη στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζετε τα έργα σας, είτε αυτά έχουν να κάνουν με σχέδιο, γλυπτική, video κλπ.;

Είμαστε όλοι τόσο διαφορετικοί μεταξύ μας που η μόνη κοινή μας προδιάθεση είναι ο πειραματισμός. Ο καθένας από εμάς έχει πίσω του άλλες σπουδές, άλλες προσλαμβάνουσες και πολύ συχνά άλλη αισθητική προσέγγιση. Φυσικά μέσα από τη τριβή τα παλιότερα μέλη της ομάδας, τείνουν να «συμφωνούν» περισσότερο αισθητικά αλλά αυτό προκύπτει κυρίως από το φόβο της επανάληψης. Οι παλιότεροι ξέρουν περισσότερο την ιστορία της ομάδας. Από εκεί και πέρα, κάθε φορά που ξεκινάμε ένα έργο είναι όλα ανοιχτά.

Παρά τις σημαντικές σας διακρίσεις διεθνώς, έχετε επιλέξει να παραμείνετε στην Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη. Σε ποιο βαθμό πιστεύετε πως η δημιουργία διαμορφώνεται και από το περιβάλλον στον οποίο βρίσκονται οι δημιουργοί; Πιστεύετε πως σε ένα άλλο - π.χ. βορειοευρωπαϊκό περιβάλλον - θα επηρεαζόταν το δημιουργικό σας ύφος;

Ασφαλώς και θα είμασταν καλύτερα σε ένα κράτος με σωστή πολιτιστική συνείδηση. Η επιλογή μας να επιμένουμε να δημιουργούμε με βάση την Ελλάδα και μάλιστα με κέντρο επιχειρήσεων την αγαπημένη μας Θεσσαλονίκη, μας πονάει διαρκώς επαγγελματικά. Όμως είναι το σπίτι μας, το πονάμε και ελπίζουμε πάντα με τα μάτια στραμμένα σε ένα καλύτερο αύριο. Ως προς το θέμα της βάσης είμαστε εντελώς ρομαντικοί.

2014 Hellenic Presidency Visual Identity

Ζώντας στην εποχή της εικόνας και της μαζικής θέασης, πώς ξεχωρίζει η επιτυχημένη οπτική επικοινωνία από την περιβάλλουσα «οπτική ρύπανση»;

Η σωστή οπτική επικοινωνία, και τώρα και πάντα, βασίζεται στο σεβασμό στο σήμα, στην εκπομπή και είναι μια αμφίδρομη διαδικασία. Αυτό που επικοινωνείς πρέπει να είναι καθαρό, συγκεκριμένο, στοχοθετημένο σωστά, ο πομπός να είναι στραμμένος προς τους κατάλληλους δέκτες και ο οποιοσδήποτε χειρισμός να ενισχύει το σήμα και να μην το σκεπάζει με άχρηστες πληροφορίες που το θολώνουν. Συγκέντρωση στην ουσία, λεπτοί χειρισμοί, χιούμορ, είναι μερικά από τα εργαλεία που θα βρίσκονται πάντα στην εργαλειοθήκη μας. Και κάτι ακόμη. Η επικοινωνία δεν είναι μόνο «οπτική». Η επέκταση του σχεδιασμού επικοινωνίας και για τις υπόλοιπες αισθήσεις, με τον ήχο και τη γεύση στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος, αλλάζουν ήδη τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε το οτιδήποτε.

Πώς μπορεί να συνεισφέρει η δημιουργική οικονομία στην οικονομική ανάπτυξη εν μέσω της κρίσης;

Τα πολιτιστικά προϊόντα, στα οποία περιλαμβάνονται και τα προϊόντα όλου του φάσματος του design, είναι ένας ανεκμετάλλευτος θησαυρός που με τη σωστή πολιτική μπορεί να αποφέρει τεράστια έσοδα και διεθνή καταξίωση στη χώρα μας. Η κρίση παλεύεται μόνο με παραγωγή. Άρα για να συνεισφέρουμε πρέπει να αφεθούμε ελεύθεροι να παράγουμε. Η ομάδα μας συντηρείται εδώ και καιρό από την ξένη παραγωγή και από τους ελάχιστους εναπομείναντες ιδιώτες στην Ελλάδα που παλεύουν και εκείνοι όπως και εμείς να αλλάξουν τα πράγματα.

Πάνω σε ποιά στοιχεία πιστεύετε πως πρέπει να βασιστεί η διαμόρφωση μιας οπτικής ταυτότητας της Ελλάδας σαν χώρα; Συχνά μας κάνουν αυτήν την ερώτηση σχετικά με το περίφημο «Rebranding Greece». Θα πρέπει να καταλάβουμε πως αυτό είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό και πολύπλοκο έργο που απαιτεί βαθειά σκέψη και ενδελεχή σχεδιασμό και δεν μπορεί να απαντηθεί εύκολα με απαντήσεις τύπου «να κάνουμε αυτό». Να είστε πάντως σίγουροι πως αν κάποτε κάποιος φορέας μας προσκαλέσει για ένα τέτοιο έργο, εμείς είμαστε «έτοιμοι από καιρό» για να το αναλάβουμε. Παρόλα αυτά, και επειδή δεν θέλουμε να φανεί πως αποφεύγουμε την ερώτηση θα σας πούμε μόνο αυτό: Η Ελλάδα θα πρέπει να εστιάσει -ίσως για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια- στο μέλλον της και όχι στο αδιαμφισβήτητα ενδοξότατο παρελθόν της.

Eros by Beetroot

Σε πολλά από τα έργα σας κάνετε αναφορές στην ελληνική παράδοση και μυθολογία - χαρακτηριστικό παράδειγμα η έκθεση σας «The Greek Monsters». Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, σε ποιο βαθμό μπορεί η παράδοση να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη νέων κατευθύνσεων στην αισθητική και δημιουργία;

Είναι ακριβώς αυτό που λέγαμε πριν για τον επανασχεδιασμό της επικοινωνιακής πολιτικής της Ελλάδας. Με τα τέρατα του Όμηρου και του Ησίοδου σαν «Δούρειο Ίππο», εμείς μιλήσαμε για το design, την δημιουργία, την ομαδικότητα. Δεν σταθήκαμε στους μύθους, προσπαθήσαμε να τους αναπτύξουμε εξηγώντας πως αυτό που κάποιος μπορεί να θεωρεί «υποπροϊόν» είναι τελικά μια ανεκμετάλλευτη πηγή ανάπτυξης.

Με ποιoν τρόπο πιστεύετε πως μπορεί να επιτευχθεί η παρέμβαση του design και της τέχνης στο αστικό περιβάλλον στην Ελλάδα, ώστε να γίνουν μέρος του δημόσιου χώρου;

Το αστικό περιβάλλον ήταν ανέκαθεν το πλέον μαζικό σχολείου πολιτισμού μιας κοινωνίας. Όταν ο πολίτης ζει μαζί με την τέχνη, αρχικά εξοικειώνεται μαζί της και στη συνέχεια μαθαίνει από αυτήν, αναπτύσσει τη συναισθηματική του νοημοσύνη, γίνεται πιο ευαίσθητος επικοινωνιακά και δημιουργικά. Ακόμη και πολύ πρακτικό επίπεδο, όμως συμφέρει. Έχουμε πλέον αναρίθμητα παραδείγματα πόλεων που χωρίς καμία ιδιαίτερη ιστορία η παρελθόν κατόρθωσαν να αναπτυχθούν οικονομικά, κυρίως μέσα από το τουρισμό επειδή επιδίωξαν να κατόρθωσαν να αποτελέσουν πόλο έλξης στο παγκόσμιο πολιτισμικό χάρτη.

Με ποιες δράσεις πιστεύετε πως θα μπορούσατε να συνεισφέρετε ως Beetroot στην εξοικείωση και εκπαίδευση της ελληνικής κοινωνίας γύρω από θέματα design;

Εδώ και χρόνια πραγματοποιούμε πιλοτικά στοχευμένες εκπαιδευτικές δράσεις ως προς το design για ανθρώπους κάθε ηλικίας αλλά με μια ιδιαίτερη ευαισθησία στα μικρότερα παιδιά. Σε λίγο καιρό πιστεύουμε πως θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε ένα πλήρες τακτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με δυνατότητες εφαρμογής από οποιοδήποτε κρατικό ή ιδιωτικό εκπαιδευτικό φορέα. Επίσης μας ενδιαφέρει πολύ να σχεδιάζουμε για οργανισμούς μεγάλης εμβέλειας, δήμους, κοινότητες και γενικά φορείς που απευθύνονται σε πολλούς ανθρώπους. Η αισθητική μας βελτιώνεται ακόμη και όταν βλέπουμε μια καλοσχεδιασμένη αφίσα, μια ταμπέλα στο δρόμο, ακόμη και τα σήματα που υποδηλώνουν τα διαφορετικά φύλα στις τουαλέτες!

The Greek Foundation logo by Beetroot

Διαβάστε περισσότερα στη σελίδα thegreekfoundation.com

Δημοφιλή