Η σημαντικότερη μεταρρύθμιση για πολίτες κι επιχειρήσεις

Πρόκειται για μια μεγάλη καινοτομία που μειώνει τις προσφυγές στη Δικαιοσύνη και αποκεντρώνει στην ουσία μια γνώριμη ανεξάρτητη αρχή, αυτή του Συνηγόρου του Πολίτη, ο οποίος εξακολουθεί φυσικά και λειτουργεί σε κεντρικό επίπεδο, ενώ σε επίπεδο δήμων και περιφερειών η θεσμική διαμεσολάβηση διεξάγεται και από τους Συμπαραστάτες που βρίσκονται σαφώς πιο κοντά στους πολίτες και που είναι υποχρεωμένοι από τον νόμο να απαντούν στις καταγγελίες εντός 30 ημερών. Αυτό φυσικά δεν αρέσει σε όλους τους παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Threepenny-photos/Flickr

Από το 2011 κάθε δήμος άνω των 20.000 κατοίκων έχει δικαίωμα να εκλέξει έναν Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης για να λύνει εξωδικαστικά τις διαφορές που οφείλονται σε κακοδιοίκηση των δημοτικών υπηρεσιών.

Αντίστοιχη δυνατότητα υπάρχει και σε επίπεδο περιφερειών, για τις 13 περιφέρειες της χώρας. Μέχρι στιγμής, συνολικά υπάρχουν 31 άτομα που θητεύουν ως Συμπαραστάτες του Δημότη & της Επιχείρησης και 7 άτομα που έχουν εκλεγεί Περιφερειακοί Συμπαραστάτες του Πολίτη & της Επιχείρησης. Μπορούν όμως να εκλεγούν και σε άλλους δήμους και περιφέρειες. Το προβλεπόμενο από τον «Καλλικράτη» εξάμηνο για την εν λόγω εκλογή είναι απλά ενδεικτικό. Δεν υπάρχει κανένας χρονικός περιορισμός: ακόμη και τώρα, ένα έτος μετά την έναρξη της νέας αυτοδιοικητικής θητείας, οι δήμοι και οι περιφέρειες μπορούν να προκηρύξουν τις θέσεις.

Πρόκειται για μια μεγάλη καινοτομία που μειώνει τις προσφυγές στη Δικαιοσύνη και αποκεντρώνει στην ουσία μια γνώριμη ανεξάρτητη αρχή, αυτή του Συνηγόρου του Πολίτη, ο οποίος εξακολουθεί φυσικά και λειτουργεί σε κεντρικό επίπεδο, ενώ σε επίπεδο δήμων και περιφερειών η θεσμική διαμεσολάβηση διεξάγεται και από τους Συμπαραστάτες που βρίσκονται σαφώς πιο κοντά στους πολίτες και που είναι υποχρεωμένοι από τον νόμο να απαντούν στις καταγγελίες εντός 30 ημερών. Αυτό φυσικά δεν αρέσει σε όλους τους παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης. Μαθημένοι χρόνια να επιλύουν τις διαφορές με προσωπικές παρεμβάσεις και δημιουργώντας έτσι πελατειακές σχέσεις με τους πολίτες, ορισμένοι τοπικοί άρχοντες φυσικά προτιμούν να διατηρήσουν τη λογική της πατρωνίας και του ρουσφετιού. Η επίλυση διαφορών από ανεξάρτητο διαμεσολαβητή σπάει αυτά τα αποστήματα διαφθοράς και φυσικά είναι ανεπιθύμητη σε ένα τέτοιο περιβάλλον.

Προκειμένου να ενισχύσουμε την εξάπλωση και την αποτελεσματικότητα του θεσμού, το Δίκτυο Συμπαραστατών που ιδρύσαμε το 2012 προχωρά δυναμικά στο επόμενο βήμα. Αναβαθμιζόμενο σε νομικό πρόσωπο, αποκτά καταστατικό με συγκεκριμένους σκοπούς, προκειμένου να υποστηρίξει το έργο των Συμπαραστατών και να διασφαλίσει την υψηλή ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες ανεξάρτητης διαμεσολάβησης. Η πανελλήνια συνδιάσκεψη των Συμπαραστατών στην Ρόδο (23-25.10.2015) είχε αυτόν ακριβώς τον σκοπό και στέφθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία. Ένας νέος περιφερειακός Συμπαραστάτης του Πολίτη & της Επιχείρησης, ο κ. Τριομμάτης με σφαίρα ευθύνης του την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ανέλαβε την διοργάνωση μαζί με τον συντονιστή του δικτύου κ. Μιχάλη και έδωσαν την δυνατότητα σε όλους τους Συμπαραστάτες της χώρας να συναντηθούν, να ανταλλάξουν εμπειρίες και να λάβουν αποφάσεις για την συνέχεια του θεσμού. Η ανωτέρω φωτογραφία ελήφθη μετά το τέλος των εργασιών της συνδιάσκεψης και εικονίζει τους συμμετέχοντες Συμπαραστάτες.

Σε αυτήν την προσπάθεια, οι ίδιοι οι πολίτες μπορούν να παίξουν έναν καθοριστικό ρόλο, ζητώντας από τους δήμους τους να εκλέξουν Συμπαραστάτη. Με 20 υπογραφές δημοτών, ένα θέμα εισάγεται υποχρεωτικά στην ημερήσια διάταξη του δημοτικού συμβουλίου και έτσι οι δήμοι άνω των 20.000 κατοίκων που δεν έχουν εκλέξει Συμπαραστάτη μπορούν να επανεκτιμήσουν το θέμα και να καλύψουν το σοβαρό θεσμικό κενό.

Δημοφιλή