Το υποσχόμενο ξεκίνημα της Αραβικής Huffington Post

Στη διάρκεια των τελευταίων τριών ετών της διοίκησής μου στο Αλ Τζαζίρα, είχα συνεχώς στο μυαλό μου τη μεγάλη πρόκληση που τίθεται στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης από αυτά που συνηθίζουμε να αποκαλούμε «νέα μέσα». Ενώ αυτή η πρόκληση είναι πολύπλευρη, χαρακτηρίζεται από μια ευέλικτη, ταχεία, διαδραστική και λιγότερο δαπανηρή διαδικασία σε σύγκριση με τους οργανισμούς των παραδοσιακών μέσων.

H Huffington Post επιτέλους λανσάρει την έκδοσή της στα Αραβικά και είμαι αισιόδοξος ότι θα φέρει προστιθέμενη αξία και ποιότητα στους αναγνώστες του Αραβικού κόσμου μέσα στην απέραντη θάλασσα των διαδικτυακών ιστοσελίδων, μπλογκ και ιστοσελίδων κοινωνικών δικτύων που καταλαμβάνουν το Αραβικό ειδησεογραφικό μας σύμπαν.

Στη διάρκεια των τελευταίων τριών ετών της διοίκησής μου στο Αλ Τζαζίρα, είχα συνεχώς στο μυαλό μου τη μεγάλη πρόκληση που τίθεται στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης από αυτά που συνηθίζουμε να αποκαλούμε «νέα μέσα». Ενώ αυτή η πρόκληση είναι πολύπλευρη, χαρακτηρίζεται από μια ευέλικτη, ταχεία, διαδραστική και λιγότερο δαπανηρή διαδικασία σε σύγκριση με τους οργανισμούς των παραδοσιακών μέσων. Αυτά τα πλεονεκτήματα έχουν κάνει τα «νέα μέσα» πιο ελκυστικά σε ένα ευρύ φάσμα θεατών, κυρίως σε νέους ανθρώπους.

Δεν ήμουν μόνος σε αυτή μου τη σκέψη σχετικά με την επιρροή των διαδραστικών μέσων πάνω στα παραδοσιακά μέσα, καθώς αυτό το θέμα έχει κυριαρχήσει σε συζητήσεις σε διεθνή φόρουμ και συνέδρια για τα μμε. Τα διαδραστικά μέσα ταρακούνησαν την εμπιστοσύνη πολλών ειδησεογραφικών οργανισμών και σκόρπισαν τον πανικό στις ψυχές των διευθυντών τους. Το μοντέλο που είχαν κληρονομήσει αυτοί οι οργανισμοί έγινε ευάλωτο στην κατάρρευση αντικρίζοντας αυτό το νέο μοντέλο που είναι υπέρ της ισότητας, της συμμετοχικότητας, και που δεν επιβαρυνόταν από άκαμπτες, συγκεντρωτικές και δαπανηρές γραφειοκρατίες. Επιπλέον, ο τομέας της διαφήμισης μετακινήθηκε γρήγορα προς το διαδίκτυο, προκαλώντας σημαντικές απώλειες εσόδων σε παγκόσμια τηλεοπτικά δίκτυα και μετακίνηση χιλιάδων εργαζομένων. Στην αρχή, οι εκτελεστικοί διευθυντές και οι παλαιότεροι εκδότες καλωσόρισαν απρόθυμα αυτή τη νέα άφιξη. Συνήθιζα να χαμογελάω όταν άκουγα αρχισυντάκτες να επιτίθενται στα διαδραστικά μέσα αποκαλώντας τα παιδιάστικα, μια μόδα που οι αναγνώστες και οι θεατές θα απέρριπταν μόλις ανακάλυπταν την αδυναμία τους, την επιπολαιότητά τους, και την έλλειψη αυθεντικότητας και επαγγελματικής αξίας που είχαν.

Με κάθε ειλικρίνεια, ήμουν ενθουσιασμένος με τα διαδραστικά μέσα και το είδα σαν φυσική εξέλιξη που μόνο δυνατότερη θα μπορούσε να γίνει, και θα συνέχιζε να επεκτείνεται. Κυρίως με τράβηξε το συναίσθημα ότι στεκόμαστε μπροστά σε μια ασταμάτητη κίνηση που θα δημιουργούσε την ευκαιρία στο μέσο άνθρωπο να παράγει ειδήσεις. Αυτή η κίνηση θα ενδυνάμωνε τη δημοκρατική συμμετοχή στα μέσα ενημέρωσης και θα γκρέμιζε τα επιχειρηματικά μονοπώλια τύπου που ζητούν μόνο χρήματα και επιρροή.

Εντούτοις, είδα επίσης και τις αδυναμίες που έχουν τα διαδραστικά μέσα λόγω της φύσης τους, κυρίως την απουσία προτεραιοτήτων όσον αφορά τη δημοσιογραφία, τη διασπορά ανακριβών ειδήσεων, και την αδυναμία πολλών μέσων να περιγράψουν με σαφήνεια τα γεγονότα. Αποφάσισα να αναπτύξω την έννοια των «ακέραιων μμε», που περιστρέφεται γύρω από το συνδυασμό των καλύτερων στοιχείων των διαδραστικών μέσων ενημέρωσης -συμμετοχή, αποκέντρωση, ταχύτητα και ποικιλία- με τα καλύτερα στοιχεία των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης - σαφήνεια, δημοσιογραφικές προτεραιότητες, επαγγελματισμός και τοποθέτηση των ειδήσεων σε ένα σαφές εκφραστικό πλαίσιο.

Παρακολούθησα ένα σεμινάριο σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης σε ένα συνέδριο το 2012, όπου γνώρισα την Arianna Huffington, συνιδρυτή και Διευθύντρια Σύνταξης της Huffington Post. Μοιραστήκαμε πολλές ιδέες και αξίες, καθώς η Huffington Post για καιρό κρατούσε κάποιες προδιαγραφές στα μέσα ενημέρωσης συνδυάζοντας τα διαδραστικά και τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Η ιστοσελίδα ξεχωρίζει επιπλέον για το ότι ξεκίνησε σαν ένα προϊόν του διαδικτύου -αντί σαν ένα συμπλήρωμα ενός παραδοσιακού οργανισμού μέσων ενημέρωσης- που αναπτύχθηκε στον πυρήνα αυτού του νέου μιντιακού φαινομένου, με τη μορφή της και το περιεχόμενο της να προέρχεται από το πνεύμα της δημόσιας συμμετοχής στα μέσα ενημέρωσης.

Όταν η Arianna μου μίλησε για την εξωστρεφή παγκόσμια στρατηγική της ιστοσελίδας να προσφέρει περιεχόμενο σε διαφορετικές γλώσσες, είδα την προσέγγισή της σαν ένα μέσο να εκπληρώσω μια βαθιά φιλοδοξία μου: οι άνθρωποι του κόσμου να μιλούν ο ένας στον άλλο μέσα σε ένα πλαίσιο πίστης στην κοινωνική και πολιτισμική ποικιλία, στην οποία κάθε χώρα συνεισφέρει τις εμπειρίες της και τις αξίες της. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει όλοι να να κατανοήσουμε τους ανθρώπινους πολιτισμούς σαν ξεχωριστά ποτάμια που συρρέουν σε μια θάλασσα ανθρωπιάς, γιατί αυτή η ποικιλία μάς προστατεύει από την παγίδα της πολιτικής και πολιτισμικής μονομέρειας.

Στη διάρκεια των συναντήσεων μας στις αίθουσες σύνταξης της Huffington Post στην Ουάσινγκτον και τη Νέα Υόρκη, καθώς και με τους συντάκτες των εκδόσεων της HuffPost σε πολλές γλώσσες ανά την υφήλιο, ένιωσα ότι είμαστε μέρος ενός πρότζεκτ που στηρίζει τις αρχές των «ακέραιων μμε». Κι έτσι, βρίσκοντας μια ισορροπία ανάμεσα στα πλεονεκτήματα των διαδραστικών και των παραδοσιακών μέσων, φτάσαμε στο να ξεκινήσουμε την Αραβική έκδοση της Huffington Post.

Η Αραβική έκδοση της Huffington Post εισάγεται στον Αραβικό κόσμο μέσα σε απίστευτα σύνθετες συνθήκες, μια μεταβατική στιγμή στην ιστορία συνοδευόμενη από ξεσπάσματα συναισθημάτων, έντασης και αντιπαραθέσεων. Παρότι ο σημερινός Αραβικός κόσμος δεν είναι το όνειρο που λαχταρούν οι Άραβες, κυρίως για τους νέους, η ελπίδα παραμένει ζωντανή μέσα σε αυτή την περίοδο αβεβαιότητας. Δεν πρέπει να διαλύσουμε τη δομή των κοινωνιών μας και να καλλιεργήσουμε την απελπισία στις καρδιές των νέων ανθρώπων ξανακυλώντας σε παρατεταμένη απελπισία πάνω σε αυτή την κατάσταση, αλλά θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε την παρούσα πραγματικότητα αυτής της μετάβασης και να κοιτάξουμε το μέλλον.

Αυτή η ιστοσελίδα στοχεύει στο να λειτουργήσει σαν ένα παράθυρο στο μέλλον που ενδυναμώνει την ελπίδα στις καρδιές του πιο πολλά υποσχόμενου τομέα της Αραβικής κοινωνίας: των νέων. Για να επιτευχθεί αυτό, η ιστοσελίδα θα είναι ένα μέρος για ελεύθερη και αμερόληπτη ανταλλαγή απόψεων και ιδεών, και ένα μέρος απαλλαγμένο από απαγορεύσεις και πολώσεις.

Τα Αραβικά μέσα ενημέρωσης έχουν τρομερή ανάγκη για ποικιλία και αξιοπιστία. Αφοσιωνόμαστε σε αυτές τις αρχές μέσω της δημοσιογραφικής πολιτικής μας, που εκπληρώνονται μέσα από την ομάδα των επαγγελματιών μας που προέρχονται από μια ποικιλία περιβάλλοντων και εμπειριών. Ενώνονται από ένα βασικό όραμα: βάζουμε τους ανθρώπους στον πυρήνα της δημοσιογραφικής πολιτικής μας, και δε μεροληπτούμε υπέρ των ισχυρών σε βάρος των πολλών. Ανοίγουμε τις πόρτες μας σε όλους εκείνους που θέλουν να συμμετάσχουν στην πραγματοποίηση αυτού του οράματος καλώντας ένα ευρύ φάσμα διανοούμενων, πολιτικών ακτιβιστών και δημοσιογράφων να γράψει για την ιστοσελίδα και να ανταλλάξει γνώμες, δημιουργώντας έναν ενδελεχή και εποικοδομητικό Αραβικό διάλογο.

Η Αραβική Huffington Post δεν είναι μόνο μια ειδησεογραφική ιστοσελίδα, αλλά μια πηγή για ένα μεγάλο εύρος κοινωνικών, προσωπικών και επιστημονικών ιστοριών, και μια πύλη στα μέσα ενημέρωσης σε παγκόσμιο επίπεδο, σαν η πιο πρόσφατη προσθήκη στο δίκτυο της Huffington Post με τις 13 διεθνείς εκδόσεις, κάθε μια από τις οποίες ανταλλάσσει διαφορετικές προοπτικές και πληροφορίες. Με αφορμή τη χαρούμενη περίσταση του ξεκινήματος της Αραβικής Huffington Post, πραγματικά πιστεύω ότι αναζητάμε νέους ορίζοντες. Ελπίζω να τη φτιάξουμε χέρι-χέρι με το Αραβικό κοινό μας, και ότι με την ιστοσελίδα ανοίγουμε μια πόρτα για επικοινωνία και ελπίδα έχοντας στα χέρια μας πολύτιμo δημοσιογραφικό περιεχόμενο.

*Αυτό το κείμενο δημοσιεύθηκε αρχικά στην Αραβική HuffPost και μεταφράστηκε από τα αγγλικά από τον Θάνο Καμπύλη για την HuffPost Greece.

Δημοφιλή