Την τήρηση των συμφωνηθέντων σχετικά με την κατάθεση και τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ ζητάει η Cosco, σύμφωνα με δήλωση στελέχους της εταιρείας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Σε σημερινή επιστολή του προς την επιτροπή εμπορίου ο γενικός διευθυντής της COSCO Hellas Άγγελος Καρακώστας αναφέρει ότι με την κατάθεση του σχεδίου του κυρωτικού νόμου της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και τη ΟΛΠ ΑΕ, «βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη, καθώς το περιεχόμενο του συγκεκριμένου σχεδίου συνιστά πλήρη ανατροπή των όσων η εταιρεία μας Cosco HK συμφώνησε με το ΤΑΙΠΕΔ στα πλαίσια της εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ ΑΕ».
Προσθέτει ότι «το κείμενο του σχεδίου του κυρωτικού νόμου που κατατέθηκε στις 28/06 στη Bουλή αποτελεί ένα εντελώς διαφορετικό κείμενο από το αντίστοιχο σχέδιο κυρωτικού νόμου που έχει προσαρτηθεί ως παράρτημα 13 και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σύμβασής μας με το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ». Τονίζει επίσης ότι το κατατεθέν νομοσχέδιο δεν είναι μόνο διαφορετικό, αλλά και εντελώς αντίθετο αφενός με βασικούς όρους της συγκεκριμένης συμφωνίας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας για την εξαγορά της ΟΛΠ ΑΕ.
Υπογραμμίζει ότι οι τροποποιήσεις του συμβατικά συμφωνημένου σχεδίου νόμου αποτελούν μια προφανή απόπειρα του αρμόδιου υπουργείου Ναυτιλίας να υποκαταστήσει πλήρως την διοίκηση του ΟΛΠ, να καταστήσει (με οριζόντιες διατάξεις του κατατεθέντος νομοσχεδίου) ανενεργές σχεδόν το σύνολο των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης και να τροποποιήσει δια νόμου την συναφθείσα συμφωνία για την αγοραπωλησία του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ.
Τα κρισιμότερα ζητήματα
Στην επιστολή γίνεται μία αποτύπωση των κρισιμότερων ζητημάτων που ανακύπτουν από την τυχόν ψήφιση του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου όπως διαμορφώθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας και κατατέθηκε προς ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων:
«1. Προχωρήσατε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.
2. Διαγράψατε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξη της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.
3. Μας αφαιρέσατε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης) την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.
4. Έχετε διαγράψει την ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.
5. Καταστήσατε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο.
6. Αφαιρέσατε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς την συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.
7. Υποβαθμίσατε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφή της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.
Θεωρούμε ότι τα ανωτέρω είναι επαρκή για να αντιληφθεί ο οποιοσδήποτε, πολλώ δε μάλλον εσείς, ότι κανένα περιθώριο βελτίωσης του πιο πάνω κειμένου δεν είναι δυνατή δεδομένου ότι αναφέρεται σε μια άλλη συμφωνία από αυτή που συνάψαμε μαζί σας και την οποία εμείς είμαστε διατεθειμένοι να σεβαστούμε και να τιμήσουμε μέχρι τελευταίας γραμμής.
Δεδομένου όμως ότι:
1. Η διαδικασία της αποκρατικοποίησης βρίσκεται λίγο πριν την ολοκλήρωση της.
2. Οι αρμόδιες ελληνικές αρχές, ήτοι τόσο η Επιτροπή Ανταγωνισμού όσο και το ΕΣ κατά την διαμόρφωση της κρίσης τους και κατά την έκδοση των αποφάσεών τους έλαβαν υπόψιν τους συγκεκριμένα δεδομένα τα οποία ανατρέπονται πλήρως από το κατατεθέν σχέδιο κυρωτικού νόμου.
3. Η COSCO υπέδειξε έως σήμερα απόλυτη συνέπεια και προσήλωση στα συμφωνηθέντα με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και σε οτιδήποτε επιπλέον της ζητήθηκε με βασικότερη την παροχή περαιτέρω δεσμεύσεων έναντι της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφορικά με την τιμολογιακή της πολιτική όχι μόνο της ΟΛΠ ΑΕ, αλλά και της υφιστάμενης θυγατρικής της COSCO στην Ελλάδα, με την επωνυμία ΣΕΠ ΑΕ».
Η Cosco με την επιστολή της ζητά «την αποκατάσταση του κατατεθέντος κυρωτικού νόμου στα συμφωνηθέντα, με τρόπο που να ανταποκρίνεται πλήρως και απολύτως σε αυτά, χωρίς φυσικά να τα τροποποιεί με οποιοδήποτε τρόπο».
Σημειώνεται ότι κατά την τοποθέτησή του στην κατεπείγουσα συζήτηση της σύμβασης παραχώρησης του 67% του ΟΛΠ στην COSCO, ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας επισήμανε ότι η κυβέρνηση συμβιβάστηκε μεν ως προς την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, ωστόσο, έφερε προς κύρωση μία σύμβαση βελτιωμένη και με κοινωνικό «πρόσημο».
Δρίτσας: Υπάρχουν κάποιες διαφορές
Ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε αλλαγές και βελτιώσεις του κυρωτικού νομοσχεδίου της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ, άφησε ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας στην τελευταία αποψινή συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής, κατά την οποία το νομοσχέδιο ψηφίστηκε.
Στο πλαίσιο της απάντησής του, προς τους βουλευτές οι οποίοι ζήτησαν να ενημερωθούν πως αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την επιστολή της COSCO προς την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής με την οποία ζητεί αλλαγές στον κυρωτικό νόμο, ο κ. Δρίτσας ανέφερε ότι θα την μελετήσει καλύτερα, θα δει τις ενστάσεις, τις αντιρρήσεις, θα προβληματιστεί ενδεχομένως για πιθανές βελτιώσεις, θα αντιμετωπίσει το κάθε τι και «θα δούμε πως θα ρυθμίσουμε το θέμα».
Πάντως ο υπουργός Ναυτιλίας, αφού σύστησε «καταρχήν ψυχραιμία» δεδομένου ότι και οι βουλευτές αναζήτησαν επισταμένως εξηγήσεις για την σημασία της επιστολής αυτής στην εξέλιξη της νομοθέτησης και υπήρξαν δημοσιεύματα, είπε πως «Δεν μπορεί με μια επιστολή και με την νομοθετική λειτουργία που βρίσκεται σε εξέλιξη στη Βουλή να αναστατώνεται το σύμπαν και να τίθεται σε αμφισβήτηση το ταξίδι του πρωθυπουργού και η κοινοβουλευτική
διαδικασία».
Βεβαίωσε σε όλους τους τόνους ότι «οι σχέσεις μας με την Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας είναι σχέσεις σταθερές, είναι σχέσεις προοπτικής, στρατηγικού χαρακτήρα και η όλη η κυβέρνηση υπηρετούμε αυτούς τους σχεδιασμούς με συνέπεια και συστηματικότητα» και σημείωσε ότι όλα τα άλλα είναι «παραπολιτικού χαρακτήρα». Μάλιστα προσέθεσε πως δεν είναι δυνατόν «να θέτουμε διακυβεύματα για την κύρωση ενός νόμου, πολύ σοβαρού και με ιδιαίτερη σημασία, αλλά που αλλιώς κάποια θέματα συζητούνται και αλλιώς τίθενται».
Ο υπουργός υπογράμμισε ακόμη το γεγονός ότι εκπρόσωπος της COSCO δεν προσήλθε στην Επιτροπή, παρότι κλήθηκε, και έστειλε μια επιστολή σημειώνοντας πως θα την μελετήσει, «αλλά το περιεχόμενο πρέπει να αντιστοιχεί στο σεβασμό του Κοινοβουλίου και στην νομιμότητα».
Εξήγησε προς τα μέλη της Επιτροπής ότι η σύμβαση παραχώρησης, στην οποία αναφέρεται αυτή η επιστολή, στην παρ. 1.3 λέει ότι μετά την υπογραφή της παρούσας σύμβασης παραχώρησης το ελληνικό δημόσιο θα υποβάλλει αμελητί στη Βουλή την παρούσα σύμβαση προς κύρωση, θα διεκπεραιώσει όλες τις διαδικασίες και καταρτίσει όλα τα έγγραφα που είναι απαραίτητα για την πλήρωση των αναβλητικών αιρέσεων που παρατίθενται στα άρθρα 11Α και 11Β.
«Αυτά λέει η σύμβαση παραχώρησης που αναρτήθηκε, με βάση αυτή έγινε ο διαγωνισμός και όντως είναι αμοιβαία δεσμευτική» ξεκαθάρισε ο κ. Δρίτσας και συμπλήρωσε ότι αμέσως μετά αναφέρει ότι «προς αποφυγή αμφιβολίας ο ΟΛΠ αναγνωρίζει και αποδέχεται ότι»:
Α. οι διατάξεις του κυρωτικού νόμου, που θα τεθεί σε ισχύ, υπόκεινται σε επεξεργασία και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να υποστούν σημαντική επεξεργασία προτού παρουσιαστούν στη Βουλή στο πλαίσιο της νομοθετικής διαδικασίας της ελληνικής Δημοκρατίας.
Β. Αντιστοίχως, το ελληνικό δημόσιο δεν παρέχει καμία διαβεβαίωση ότι το σύνολο ή μέρος του σχεδίου κυρωτικού νόμου, θα τεθεί τελικά σε ισχύ υπό την ακριβή μορφή, που προβλέπεται στο παράρτημα 11Α. Αυτό είναι όντως ένα σχέδιο κυρωτικού νόμου, που καταρτίστηκε στην διαδικασία της διαβούλευσης στη σύμβαση παραχώρησης ως σχέδιο κυρωτικού του νόμου με αυτές τις ρήτρες.
Γ. Ο κυρωτικός νόμος ενδέχεται να τεθεί σε ισχύ συνολικά ή κατά τμήματα κατά τον χρόνο ή σε οποιοδήποτε χρονικό διάστημα, έρθει ενώπιον της Βουλής.
«Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι πρέπει να ηρεμήσουμε. Το ότι από το σχέδιο μέχρι το κείμενο που παρέλαβαν οι βουλευτές υπάρχουν κάποιες διαφορές, ισχύει όντως, στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας της κυβέρνησης όπως την περιέγραψα» είπε ο υπουργός απευθυνόμενος προς τα μέλη της Επιτροπής.
Ξεκαθάρισε ωστόσο ότι «το να συζητήσουμε στο επίπεδο των αναφορών της επιστολής που στοχοποιούν, τον προσβάλλει». «Δεν μπορεί να γίνεται ενώπιον της Βουλής, με μια εταιρεία, όσο σεβαστή, αξιόπιστη και μεγάλη κι αν είναι και ενός υπουργού με αυτούς τους κανόνες» είπε ο κ. Δρίτσας επισημαίνοντας ταυτοχρόνως ότι η επιστολή της COSCO, παρά τα όσα παρατήρησε, θα ληφθεί κι αυτή υπόψη.
«Η κυβέρνηση, θα το μελετήσει καλύτερα, θα δει τις ενστάσεις, τις αντιρρήσεις, θα προβληματιστεί ενδεχομένως για πιθανές βελτιώσεις, θα αντιμετωπίσει το κάθε τι και θα δούμε πως θα ρυθμίσουμε το θέμα. Αλλά σε αυτό το πλαίσιο τίθεται το θέμα. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο», κατέληξε.
Το νομοσχέδιο εισάγεται αύριο Πέμπτη το πρωί στην Ολομέλεια. Στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου υπερψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία (ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ, το Ποτάμι, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες και η Ένωση Κεντρώων). Η ΝΔ επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια. Καταψήφισαν η Χρυσή Αυγή και το ΚΚΕ.
Κουμουτσάκος: Αναξιοπιστία της κυβέρνησης
«Για μια ακόμα φορά, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ακολουθεί τον ολισθηρό δρόμο του «άλλα λέμε, άλλα συμφωνούμε, άλλα ψηφίζουμε»», δήλωσε ο Γιώργος Κουμουτσάκος.
Ο εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ έκανε λόγο για επιστολή- κόλαφο της Cosco που δείχνει σε όλο της το μεγαλείο την πλήρη αναξιοπιστία της κυβέρνησης.
«Η σταθερή αυτή πολιτική αναξιοπιστίας, διώχνει και θα συνεχίσει να διώχνει επενδύσεις, την ώρα που η ελληνική οικονομία τις έχει ζωτική ανάγκη. Αλήθεια, ποιος θα εμπιστευτεί αυτήν την κυβέρνηση, εντός και εκτός Ελλάδας;
Η χώρα δεν αντέχει και άλλους διασυρμούς από την σημερινή κυβέρνηση. Ο κ. Τσίπρας δεν μπορεί να κρύβεται πίσω από τον υπουργό του κ. Δρίτσα. Οφείλουν άμεσα να ξεκαθαρίσουν τη θέση τους», τόνισε ο κ. Κουμουτσάκος.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, έκανε λόγο για μια σύμβαση πολύ καλύτερη από την προηγούμενη κι επισήμανε ότι η νέα διαδικασία που ακολούθησε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ διαφοροποιείται στο ότι η παραχώρηση του 67% του ΟΛΠ προχωρεί κατά στάδια, αφού πρώτα παραχωρείται το 51% και μετά το 16% με ρήτρα να ολοκληρωθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις από την Cosco, ύψους 300 εκατ. ευρώ στην πρώτη πενταετία.
Σημειώνεται ότι τη σχετική τροπολογία κατέθεσε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος μαζί με διατάξεις για την απόκτηση φορολογικής ενημερότητας του ΟΛΠ, ώστε να προχωρήσει η παραχώρηση, ενώ δεν παραγράφονται πάντως οι λιμενικές υποχρεώσεις προς τους δήμους.
Αναφορικά με το τίμημα, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ τόνισε ότι ήταν πάρα πολύ υψηλό για τα δεδομένα και την κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο ΟΛΠ, και πρόσθεσε ότι «πρόκειται για μια κίνηση πάρα πολύ σημαντική που θα καταγραφεί στο μέλλον».
Υποστήριξε δε πως για να σταθμιστεί αυτό, θα πρέπει καταρχήν να ξέρουμε ποιο είναι το αντικείμενο του διαγωνισμού «κι αυτό είναι η πώληση του 67% των μετοχών ΟΛΠ, όχι η πώληση εγκαταστάσεων, ή τμημάτων περιοχών». Σημείωσε επίσης, ότι η αντίστοιχη πώληση του ΟΠΑΠ, από την προηγούμενη κυβέρνηση έγινε με τιμή κατά 1 ευρώ υψηλότερη από τη χρηματιστηριακή του αξία, ενώ του ΟΛΠ γίνεται με 7 ευρώ υψηλότερα της χρηματιστηριακής αξίας, ανεβάζοντας την αποτίμηση στα 550 εκατ. ευρώ.
Απαντώντας δε, σε ερωτήσεις βουλευτών, ο κ. Πιτσιόρλας υπογράμμισε ότι η επιλογή του τρόπου παραχώρησης έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση και την προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ)