TO BLOG

Απόψεις και ανάλυση της επικαιρότητας από τους bloggers της HuffPost

Jo Confino Headshot

Reclaim: Η εκστρατεία της Huffington Post για να δοθεί τέλος στη μάστιγα της σπατάλης τροφίμων

Δημοσιεύθηκε: Ενημερώθηκε:
Εκτύπωση


Υπάρχει κάτι θεμελιωδώς στρεβλό όταν το ένα τρίτο περίπου όλων των τροφίμων που παράγονται για ανθρώπινη κατανάλωση χάνεται ή σπαταλιέται, ενώ περισσότεροι από 800 εκατομμύρια άνθρωποι πάνε για ύπνο πεινασμένοι κάθε βράδυ.

Αυτό δεν αποτελεί μια αδικία που περιορίζεται στις χώρες στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Στην Αμερική, ποσοστό μέχρι και 40 τοις εκατό των τροφίμων δεν καταναλώνονται, ενώ το Υπουργείο Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών εκτιμά ότι 15.3 εκατομμύρια παιδιά ζουν σε νοικοκυριά με επισιτιστική ανασφάλεια.

Οι συνέπειες της σπατάλης τροφίμων δεν σταματούν σε αυτό το σημείο: Σύμφωνα με τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας το φαινόμενο οδηγεί στην παραγωγή 3.3 δισ. τόνων αερίων του θερμοκηπίου ετησίως σε όλο τον κόσμο, ενώ κατ' αυτόν τον τρόπο χρησιμοποιείται περισσότερο από το ένα τέταρτο των καλλιεργήσιμων γεωργικών γαιών του πλανήτη, γεγονός που οδηγεί σε κατασπατάληση του πολύτιμου γλυκού νερού και στην δημιουργία μιας μαύρης τρύπας της τάξης των $750 εκατομμυρίων στην παγκόσμια οικονομία.

Τα τρόφιμα που σπαταλούμε επίσης κινδυνεύουν να επιδεινώσουν τις πολιτικές εντάσεις ανά τον κόσμο. Στην ουσία, το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ έχει προειδοποιήσει ότι οι ελλείψεις τροφίμων αντιπροσωπεύουν έναν από τους μεγαλύτερους κινδύνους για την παγκόσμια σταθερότητα εντός της επόμενης δεκαετίας καθώς οι χώρες θα επηρεάζονται όλο και περισσότερο από την κλιματική αλλαγή.

Για όλους αυτούς τους λόγους και για ακόμη περισσότερους, η Huffington Post ξεκινά από την Τρίτη μια εκστρατεία για να αναδείξει την κλίμακα της σπατάλης τροφίμων και, για κάτι ακόμη σημαντικότερο, για να εργαστεί από κοινού μαζί σας, με το κοινό της, για την μείωσή της.

Ο τίτλος της εκστρατείας μας είναι "Reclaim" («Αξιοποίηση τροφίμων»), που σημαίνει ανάκτηση όσων έχουν χαθεί. Σε αυτό το πλαίσιο, ο τίτλος διαθέτει διπλή σημασία. Αξιοποίηση της δύναμης των πολιτών ώστε να επιφέρουν πραγματική αλλαγή στην κοινωνία και ανάκτηση της αγάπης μας για το φαγητό.

Αυτό σημαίνει ότι θα κάνουμε κάτι που θα ξεπερνά τις περισσότερες από 175,000,000 αναρτήσεις με το hashtag #food στο Instagram για να καθιερώσουμε εκ νέου μια βαθιά εκτίμηση και την αίσθηση σύνδεσης με την εκπληκτική αφθονία της Γης, από την οποία εξαρτώνται οι ζωές όλων μας.

Θεωρούμε ότι αυτή είναι η καταλληλότερη εποχή για να δράσουμε επειδή έπειτα από χρόνια αδράνειας, οι κυβερνήσεις, οι θεσμοί και τα άτομα επιτέλους αρχίζουν να αφυπνίζονται ως προς την πρόκληση και αρχίζουν να αναλαμβάνουν δράση.

Σε παγκόσμια κλίμακα, 193 χώρες έχουν προσυπογράψει τους Στόχους της Αειφόρου (Βιώσιμης) Ανάπτυξης, που περιλαμβάνουν μια δέσμευση να μειωθεί κατά το ήμισυ η σπατάλη τροφίμων κατά κεφαλή σε επίπεδο λιανικών πωλήσεων και καταναλωτή εντός 14 ετών, και να μειωθούν οι απώλειες τροφίμων μεταξύ των σταδίων της αλυσίδας παραγωγής και προσφοράς, περιλαμβανομένων και των απωλειών μετά την συγκομιδή.

Επίσης βλέπουμε ότι οι χώρες και οι εταιρείες σε όλη την Ευρώπη αρχίζουν να αντιμετωπίζουν το ζήτημα. Νωρίτερα φέτος, η Γαλλία έδειξε ποιες δυνατότητες υπάρχουν με το να γίνει η πρώτη χώρα στον κόσμο που απαγόρευσε στα σούπερ μάρκετ να απορρίπτουν τα τρόφιμα που δεν έχουν πωληθεί. Αντί αυτού, οφείλουν να δωρίζουν τα τρόφιμα που δεν έχουν πωληθεί σε φιλανθρωπικά ιδρύματα και τράπεζες τροφίμων.

Εν τω μεταξύ, η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Tesco, αποκαλύπτει δημόσια πόσα από τα τρόφιμά της απορρίπτονται και τον Μάρτιο άρχισε να πουλά μια γκάμα «άσχημων» λαχανικών που ονομάζονται Perfectly Imperfect (Τέλεια Ελαττωματικά) σε 200 από τα καταστήματά της. Επίσης, έχει δεσμευθεί ότι μέχρι το τέλος του 2017 θα φτάσει να διαθέτει όλα τα απούλητα τρόφιμα σε φιλανθρωπικές οργανώσεις.

Αντίθετα, οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ένας γίγαντας που κοιμάται. Θέλουμε να το αλλάξουμε αυτό, ζητώντας την δική σας στήριξη ώστε να μας βοηθήσετε να επιτύχουμε δύο αρχικούς στόχους-κλειδιά, που πιστεύουμε ότι θα βοηθήσουν να ξεκλειδώσουμε μεγαλύτερες αλλαγές στο μέλλον.

Ο πρώτος στόχος-κλειδί είναι να ενθαρρύνουμε το Walmart, την μεγαλύτερη εταιρεία σούπερ μάρκετ της χώρας, να μιμηθεί το παράδειγμα της πρωτοπορίας της Ευρώπης αρχίζοντας να πουλά φρούτα και λαχανικά με όχι ιδανική εμφάνιση που συνήθως απορρίπτονται.

Όταν κανείς κάνει ένα βήμα πίσω για να εξετάσει το θέμα σε βάθος αντιλαμβάνεται ότι είναι καθαρή τρέλα το γεγονός ότι τρόφιμα σε απολύτως καλή κατάσταση και απολύτως θρεπτικά απορρίπτονται από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ μόνον και μόνον επειδή δεν είναι σύμφωνα με κάποιο εξιδανικευμένο μέγεθος ή σχήμα. Για τους πελάτες, υπάρχει το πρόσθετο πλεονέκτημα ότι τα τρόφιμα αυτά με τις ατέλειες είναι συχνά φθηνότερα κατά το ένα τρίτο.

Θα συνεργαστούμε με την πλατφόρμα εκκλήσεων Change.org και με τον οργανισμό της εκστρατείας EndFoodWaste.org προκειμένου να συγκεντρώσουμε αρκετές υπογραφές ώστε να πείσουμε την Walmart να ερωτευθεί και πάλι τα «άσχημα» φρούτα και λαχανικά και να αρχίσει να τα διακινεί σε όλη την επικράτεια των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ο λόγος που εστιάζουμε στην Walmart είναι ότι κατέχει ήδη την πρώτη θέση στο κίνημα εταιρικής αειφορίας και πιστεύουμε ότι θέλουν να κάνουν το σωστό. Αυτό που χρειάζονται είναι κάποια ενθάρρυνση και να δουν ότι οι πελάτες τους ενδιαφέρονται γι' αυτό το ζήτημα.

Ο άλλος λόγος είναι ότι η Walmart έχει τόσο τεράστια αγοραστική δύναμη που έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί ή να ρυθμίζει (τροποποιεί) ολόκληρες αγορές όταν αποφασίζει να δρα με σθένος.
Έχουμε αρκετά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι οι εκκλήσεις έχουν αποτέλεσμα. Ο Jordan Figueiredo, ιδρυτής του UglyFruitandVeg.org, έχει ήδη επιτύχει να πείσει την Whole Foods να ξεκινήσει ένα πείραμα, πουλώντας «άσχημα» προϊόντα αφού πρώτα εξασφάλισε περισσότερες από 110.000 υπογραφές.

«Με περισσότερα από 4.200 καταστήματα στις ΗΠΑ, ζητούμε από την Walmart, μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής πώλησης στην Αμερική, να κάνει κάτι απλό, αποτελεσματικό και καλό για τα κέρδη και τα οφέλη τόσο της εταιρείας όσο και των πελατών της», αναφέρει το αίτημα της εκστρατείας. «Ένας στους έξι Αμερικανούς πλήττεται από επισιτιστική ανασφάλεια, και περισσότεροι από τέσσερις στους πέντε πλήττονται από την ανεπάρκεια παραγωγής. Με τέτοιου είδους στατιστικά δεδομένα, είναι απλά ανεύθυνο να ενθαρρύνουμε την σπατάλη καλών, υγιεινών και απόλυτα βρώσιμων τροφίμων».

Το δεύτερο μέρος της εκστρατείας μας, η οποία θα ξεκινήσει τον επόμενο μήνα, είναι να ενθαρρύνουμε αλυσίδες σούπερ μάρκετ να βάλουν ένα τέλος στη σύγχυση για τη σήμανση με την ημερομηνία λήξης των τροφίμων στις Ηνωμένες Πολιτείες, κάτι το οποίο οδηγεί στο να καταλήγουν τεράστιες ποσότητες τροφίμων στα σκουπίδια, χωρίς να υπάρχει λόγος.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι άνθρωποι μπερδεύονται με τις ετικέτες «συνιστώμενη ημερομηνία πώλησης», «ανάλωση έως» και «ανάλωση κατά προτίμηση πριν από», που συχνά κρύβονται στα ψιλά γράμματα στην συσκευασία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι καμία από αυτές τις ετικέτες δεν είναι υποχρεωτικά ένας αποτελεσματικός δείκτης του αν το τρόφιμο είναι ακόμη κατάλληλο προς βρώση.

Σε συνεργασία με το Feedback.org, το οποίο έχει την υποστήριξη του Ιδρύματος Rockfeller, θα δουλέψουμε για να ενθαρρύνουμε τις εταιρείες λιανικής πώλησης να συμφωνήσουν σε έναν κοινό, εθελοντικό κώδικα σήμανσης ημερομηνίας τροφίμων, και αυτό με τη σειρά του θα παράσχει στήριξη σε μέλη του Κογκρέσου που επιδιώκουν να θεσπίσουν ένα εθνικό πρότυπο για τις σημάνσεις ημερομηνίας.

Πέρα από το να ενθαρρύνουμε άλλους να δράσουν, ετοιμάζουμε επίσης μια πρόκληση (δοκιμασία) 30 ημερών ώστε να βοηθήσουμε εσάς να μειώσετε τη δική σας σπατάλη. Αυτή θα περιλαμβάνει συμβουλές αγορών και μαγειρικής, που θα κυμαίνονται από το πώς μπορεί κανείς να δημιουργεί αποθέματα από τα περισσεύματα του φαγητού έως το να μπορεί να μετατρέπει τα μπαγιάτικα μπισκότα σε μια επική πίτα.
Η εκστρατεία μας για την σπατάλη των τροφίμων είναι η τελευταία έκφραση της διεθνούς μας πρωτοβουλίας What's Working, η οποία στοχεύει να ενδυναμώσει το κοινό μας ώστε να αλλάξει θετικά τον κόσμο, δίδοντας έμφαση στην τέχνη του εφικτού.

Αυτό αποτελεί το αντίδοτο στον αρνητισμό μεγάλου μέρους των ειδήσεων, που μπορεί να οδηγήσει τους πολίτες να αισθάνονται ανήμποροι και αποξενωμένοι - το ακριβώς αντίθετο δηλαδή από αυτό που χρειαζόμαστε.


Διαβάστε ακόμη:

«Μπορούμε στη Λαϊκή»: Πώς 10 τόνοι φρέσκων φρούτων και λαχανικών δεν καταλήγουν στα σκουπίδια