ΤΟ BLOG

Κολοκύθες: πέρα από το Halloween

09/12/2017 09:43 EET | Updated 09/12/2017 09:43 EET
Joe Giddens - PA Images via Getty Images

Οι κολοκύθες έχουν συνδεθεί με το Halloween και όχι αδίκως, έχουν πανέμορφο χρώμα και αποτελούν πολύ όμορφα διακοσμητικά στοιχεία του φθινοπώρου και του χειμώνα για το σπίτι. Πέρα όμως από αυτό έχουν εκπληκτικά οφέλη για την υγεία, αποτελούν “θρεπτική δύναμη” και με λίγη φαντασία φτιάχνουν πολύ όμορφες συνταγές.

Καλή όραση. Η σάρκα της κολοκύθας παίρνει το όμορφο πορτοκαλί χρώμα της από τη βήτα-καροτίνη, ένα αντιοξειδωτικό που ανήκει σε μια ομάδα χρωστικών που ονομάζονται καροτενοειδή. Το βήτα-καροτένιο είναι ο πρόδρομος της βιταμίνης Α, της οποίας τα οφέλη για την όραση είναι γνωστά. Ένα φλιτζάνι μαγειρεμένη κολοκύθα περιέχει πάνω από 200% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης βιταμίνης Α. Μια μελέτη από το National Eye Institute της Αμερικής διαπίστωσε ότι η λήψη υψηλών επιπέδων αντιοξειδωτικών, όπως η βιταμίνη Α μαζί με ψευδάργυρο, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης εκφύλισης ωχράς κηλίδας σχετιζόμενης με την ηλικία κατά περίπου 25%.

Καλή λειτουργία καρδιάς. Η κατανάλωση κολοκύθας είναι καλή για την καρδιά και αυτό συμβαίνει επειδή η κολοκύθα είναι υψηλή σε κάλιο, φυτικές ίνες και βιταμίνη C, τα οποία υποστηρίζουν την καλή υγεία της καρδιάς. Οι σπόροι της κολοκύθας είναι επίσης υψηλοί σε μια ομάδα φυτικών χημικών ουσιών που ονομάζονται φυτοστερόλες, οι οποίες έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές στη μείωση της “LDL”, της κακής χοληστερόλης. Τέλος, οι κολοκύθες έχουν υψηλή περιεκτικότητα μαγνησίου, το οποίο προάγει την υγιή αρτηριακή πίεση και συνδέεται με χαμηλότερες καρδιαγγειακές παθήσεις.

Μείωση βάρους. Οι φρέσκιες κολοκύθες έχουν περίπου τρία γραμμάρια φυτικής ίνας ανά φλιτζάνι. Η κατανάλωση φυτικών ινών έχει συνδεθεί με την μείωση βάρους, καθώς δημιουργούν ένα αίσθημα πληρότητας στον οργανισμό και έτσι μειώνεται το αίσθημα της πέινας και είναι πιθανότερο να μειώσετε τα σνακ μεταξύ γευμάτων. Η κονσερβοποιημένη κολοκύθα έχει διπλάσια ποσότητα ινών, και τα καλά νέα είναι οτι είναι διαθέσιμη όλο το χρόνο.

Υγειή επιδερμίδα. Όλοι ξέρουμε οτι το λαμπερὀ δέρμα είναι και σημάδι καλής υγείας. Σύμφωνα με το Αμερικανικό Ινστιτούτο Δερματολογίας, η κολοκύθα θα κάνει θαύματα για το δέρμα σας. Περιέχει ένζυμα φρούτων και άλφα υδροξυοξέα (AHAs) τα οποία αυξάνουν την κυτταρική κυκλοφορία, φωτίζοντας την επιδερμίδα και κάνοντάς την λεία. Η περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α και C της κολοκύθας εμποδίζει τα σημάδια γήρανσης. Οι σπόροι κολοκύθας είναι υψηλοί σε ψευδάργυρο, ο οποίος με τη σειρά του είναι εξαιρετικός για τους πάσχοντες από ακμή, καθώς ρυθμίζει την παραγωγή σμήγματος και προάγει την επούλωση του δέρματος. Τα καροτενοειδή που περιέχει η κολοκύθα βοηθούν στην εξουδετέρωση ελεύθερων ριζών, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν βλάβες στα κύτταρα του δέρματος. Τέλος, οι σπόροι κολοκύθας είναι υψηλοί σε λιπαρά οξέα και βιταμίνη Ε, τα οποία είναι απαραίτητα για νεανική και όμορφη επιδερμίδα.

Ευαιξία. Οι σπόροι κολοκύθας περιέχουν υψηλά επίπεδα τρυπτοφάνης, ένα αμινοξύ που το σώμα μας χρησιμοποιεί για την παραγωγή σεροτονίνης, της “χαρούμενης ορμόνης”. Οπότε οι σπόροι κολοκύθας είναι ένα πολύ οφέλιμο σνακ για όσους έχουν κατάθλιψη και άγχος.

Μετά την προπόνηση. Όλοι έχουμε ακούσει ότι η κατανάλωση μιας μπανάνας μετά την προπόνηση βοηθάει στη διαδικασία ανεφοδιασμού ηλεκτρολυτών, αλλά από οτι φαίνεται η κολοκύθα μπορεί να κάνει τη δουλειά πολύ καλύτερα. Ένα φλιτζάνι μαγειρεμένη κολοκύθα περιέχει 550mg καλίου, πολύ περισσότερο από μια μπανάνα. Το κάλιο βοηθάει το σώμα μας να ισορροπήσει τους ηλεκτρολύτες, να διατηρήσει τα επίπεδα των υγρών του σώματος και να διασφαλίσει τη σωστή αποκατάσταση των μυών αποφεύγοντας τις οδυνηρές μυϊκές κράμπες μετά την άσκηση.

Εισαγάγετε λοιπόν τις κολοκύθες στην διατροφή σας και ψάξτε αμέσως συνταγές! Με λίγη φαντασία θα τις προσθέσετε στο τραπέζι σας και σώμα και νους θα σας ευχαριστήσουν. Και μην ξεχάσετε να κρατήσετε το εξωτερικό για ένα διακοσμητικό κεράκι.