Οταν ο σχεδιαστής μόδας Πολ Σμιθ αναδιάταξε το Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι

«Είχα ”λευκή επιταγή” (καρτ μπλανς) για να κάνω ό,τι θέλω σε ολόκληρο το μουσείο, κάτι που ήταν προφανώς φανταστικό αλλά και αρκετά τρομακτικό».
Η αφίσα της έκθεσης «Γιορτάζοντας τον Πικάσο: Η συλλογή μέσα από νέο φως»
museepicassoparis.fr
Η αφίσα της έκθεσης «Γιορτάζοντας τον Πικάσο: Η συλλογή μέσα από νέο φως»

Παρίσι - Όταν ο Βρετανός σχεδιαστής μόδας Πολ Σμιθ κλήθηκε να επιβλέψει μια επανατοποθέτηση των έργων του Μουσείου Πικάσο στο Παρίσι για τον εορτασμό των 50 χρόνων από τον θάνατο του καλλιτέχνη, αποφάσισε να διασκεδάσει.

Η παιχνιδιάρικη προσέγγιση του 76χρονου σχεδιαστή καταργεί τον συνηθισμένο λευκό, κι άλλα κλασσικά μοτίβα μιας αίθουσας τέχνης.

Είναι απλό αλλά εξαιρετικά αποτελεσματικό: η μπλε περίοδος του Πάμπλο Πικάσο παρουσιάζεται σε ένα δωμάτιο βαμμένο και με μοκέτα σε πλούσιο σκούρο μπλε, τα σκίτσα της ταυρομαχίας σε τοίχους με κόκκινο «αίμα», το «Μεσημεριανό γεύμα στο γρασίδι» σε καταπράσινο.

«Είχα ”λευκή επιταγή” (καρτ μπλανς) για να κάνω ό,τι θέλω σε ολόκληρο το μουσείο, κάτι που ήταν προφανώς φανταστικό αλλά και αρκετά τρομακτικό», είπε ο Σμιθ στο AFP για την έκθεση που με τίτλο «Picasso celebration: The collection in a new light» («Γιορτάζοντας τον Πικάσο: Η συλλογή μέσα από νέο φως»), φιλοξενείται εκεί από 7 Μαρτίου ως 27 Αυγούστου 2023.

Το μουσείο τον προσέγγισε πριν από πέντε χρόνια μέσω Επιτροπής κι ο Σμιθ πέρασε μήνες αναζητώντας περίπου 200.000 έργα από τα αρχεία του.

«Δεν σταμάτησε ποτέ», είπε ο Σμιθ για τον εμβληματικότερο καλλιτέχνη του 20ου αιώνα. «Υπήρχαν σχέδια σε περιοδικά, σε χαρτοπετσέτες, σε εφημερίδες. Σκεφτόταν συνεχώς να δημιουργήσει...»

Ενας διασκεδαστικός τρόπος για να ξεκινήσουμε να βλέπουμε την έκθεση είναι από το αγαπημένο κομμάτι του Σμιθ: ένα κάθισμα ποδηλάτου και ένα τιμόνι που ο Πικάσο συνέθεσε κατά τέτοιο τρόπο ώστε να θυμίζουν κεφάλι ταύρου.

«...Η ιδέα είναι ότι μικρά παιδιά και έφηβοι θα έρθουν και θα δουν τη δουλειά του με διαφορετικό πρίσμα. Πολλοί από εμάς έχουμε ήδη δει τον Πικάσο πολλές φορές σε όλο τον κόσμο, οπότε ελπίζουμε να το δείξουμε με έναν νέο τρόπο».

Παρουσιάζεται επίσης το έργο έξι καλλιτεχνών εν ζωή, συμπεριλαμβανομένου ενός έργου του Νεοϋορκέζου Μικαλένε Τόμας, εμπνευσμένο από το Black Lives Matter, το οποίο βρίσκεται δίπλα στο έργο του Πικάσο εν καιρώ πολέμου.
Και φυσικά, εμφανίζονται και οι εμβληματικές χρωματιστές ρίγες του εμπορικού σήματος Paul Smith.

«Το να μείνεις στη μόδα ως ανεξάρτητη εταιρεία... να παραμείνεις επίκαιρος όλα αυτά τα χρόνια, σημαίνει ότι συνεχώς επανεξετάζεις, ξανασκέφτεσαι, που είναι πιθανώς ένας από τους λόγους για τους οποίους μου ζητήθηκε να κάνω αυτή την έκθεση», είπε ο Σμιθ...

«Αυτό του μουσείου δεν πρέπει να είναι μαυσωλείο...», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η διευθύντριά του Σεσίλ Ντεμπρέι. «Θέλουμε να είμαστε ανοιχτοί σε συζητήσεις και προβληματισμούς για τον Πικάσο, ώστε να επανεξετάσουμε το έργο του και να δείξουμε τη συνεχιζόμενη ζωντάνια του».

Πίνακες του Κονγκολέζου καλλιτέχνη Σερί Σάμπα και του Νιγηριανού Ομπι Οκίγκμπο τονίζουν το χρέος του Πικάσο στις αφρικανικές παραδόσεις.

Κάποιοι τον κατηγόρησαν για ιδιοποίηση, αν και ο Σμιθ «είδε» έναν καλλιτέχνη που ήταν πολύ ανοιχτός για τις εμπνεύσεις του. «Ποτέ δεν φοβήθηκε να παραδεχτεί ότι πήρε κάτι από τον Σεζάν ή είχε επιρροή από κλασικά έργα ή από τον Μανέ», είπε ο σχεδιαστής. «Πολλοί δημιουργοί σήμερα δεν παραδέχονται πραγματικά ότι κάποιος άσκησε επιρροή».

Γεννημένος τον Οκτώβριο του 1881 στη Μάλαγα της Ισπανίας, ο Πικάσο πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Γαλλία και πέθανε στις 8 Απριλίου 1973 στην Κυανή Ακτή, σε ηλικία 91 ετών.

Δεκάδες εκθέσεις και συνέδρια σηματοδοτούν την 50ή επέτειο από τον θάνατό του σε όλο τον κόσμο, με ένα νέο ερευνητικό κέντρο που θα ανοίξει κοντά στο μουσείο του Παρισιού το φθινόπωρο.

ΠΗΓΕΣ: fashionunited.com