Πόσα ξοδεύουν οι τουρίστες στην Ελλάδα και τι προτιμούν

Έρευνα της ΕΣΕΕ για τη στρατηγική σύνδεση του τοπικού εμπορικού καταστήματοςμε τον τουρισμό και τα σημαντικά περιθώρια διεύρυνσης της
.
.
PixelsEffect via Getty Images

Αναμφίβολα ο τουρισμός συνδέεται και με την εμπορική δραστηριότητα, μολονότι ο μεγαλύτερος τζίρος γίνεται στα ξενοδοχεία.

Σύμφωνα με την έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, στο πλαίσιο του έργο: «Πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις της τουριστικής δραστηριότητας στο εμπόριο», το οποίο είναι ενταγμένο στο ΕΠ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία 2014 – 2020» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους, επιβεβαιώνεται η σημαντική θέση του εμπορίου στο οικοσύστημα του τουρισμού.

Παράλληλα, η έρευνα αναδεικνύει τα σημαντικά περιθώρια για την περαιτέρω ενεργοποίηση των πολλαπλασιαστικών επιπτώσεων του τουρισμού στις εμπορικές επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι σημαντικότερες εθνικότητες τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας είναι οι Άγγλοι, οι Γερμανοί, οι Γάλλοι, οι Ιταλοί και οι Αμερικάνοι, οι οποίοι επιλέγουν για τη διαμονή τους κυρίως ξενοδοχείο all inclusive ή μη (62,5%) και κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης (19,9%). Οι περισσότεροι (52,8%) έχουν εισόδημα μεταξύ 15.000 – 50.000 ευρώ και δαπανούν λίγο περισσότερα από 200 ευρώ την ημέρα/άτομο. Από αυτά τα ποσά το 9% πηγαίνει στην αγορά προϊόντων από εμπορικές επιχειρήσεις και το 6% στην αγορά τροφίμων. Η υψηλότερη δαπάνη σε αγορές καταγράφεται στην Κρήτη (26 ευρώ) με τους Αμερικανούς να σημειώνουν την ισχυρότερη ροπή κατανάλωσης από εμπορικές επιχειρήσεις (21 ευρώ).

Επίσης, τα πιο δυναμικά τουριστικά εμπορικά προϊόντα είναι τα σουβενίρ (24,3%) και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα (19,2%) με τους ξένους να προμηθεύονται αναμνηστικά από τον τόπο που επισκέπτονται (29,6%). Οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες επιλέγουν για τις αγορές τους κυρίως τοπικά καταστήματα/τοπικές αγορές (62%), ενώ οι περισσότεροι από αυτούς (47,6%) δηλώνουν πως είναι παρά πολύ/πολύ πιθανό να αγοράσουν εξ’ αποστάσεως κάποιο ελληνικό προϊόν όταν επιστρέψουν στη χώρα τους.

Τα παραπάνω δεδομένα δείχνουν τη σημασία της προσέλκυσης επισκεπτών με υψηλότερο εισόδημα αλλά και την κρισιμότητα της αναβάθμισης τόσο της ψηφιοποίησης των τουριστικών εμπορικών επιχειρήσεων όσο και των καναλιών διανομής των ελληνικών προϊόντων για την σταθερή εξυπηρέτηση της εξωτερικής ζήτησης σε ανταγωνιστικές τιμές. Επιπρόσθετα, η χαρτογράφηση των πιο δυναμικών τουριστικών προϊόντων αναδεικνύει το πόσο σημαντική είναι μια νέα κλαδική εξειδίκευση που θα επιταχύνει τη διασύνδεση του τουρισμού με το εμπόριο, την δημιουργική οικονομία (creative economy) και την αγροδιατροφή.

Η έρευνα κατέγραψε ότι η Ελλάδα έχει το τέταρτο υψηλότερο ποσοστό ταξιδιωτικών εισπράξεων ως ποσοστό του ΑΕΠ μεταξύ των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν, οι έμμεσες επιδράσεις του τουρισμού είναι εντονότερες σε δραστηριότητες όπως το εμπόριο, η γεωργία και τα τρόφιμα ποτά με το 22% της συνολικής έμμεσης επίδρασης (σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας) να αφορά στο εμπόριο. Επίσης, όπως προέκυψε από τα δεδομένα των πολλαπλασιαστών που παρουσιάστηκαν, ο τουρισμός δίνει σημαντική ώθηση στην απασχόληση σε άλλους κλάδους με το λιανικό εμπόριο να είναι δεύτερος τη τάξη μεταξύ αυτών.

Τις δυνατότητες και τις προϋποθέσεις ενδυνάμωσης και διεύρυνσης των συνεργειών Τουρισμού και Εμπορίου σχολίασαν με αφορμή την έρευνα, ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας και ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας. Ο υπουργός πρότεινε «να προχωρήσουμε σε ένα Μνημόνιο Συνεργασίας για να προωθήσουμε στοχευμένα το Shopping in Greece και επιπλέον η καμπάνια Greekend για ένα τριήμερο επίσκεψης στις πόλεις μας, που διασκεδάζουν, ψωνίζουν, επισκέπτονται τα μουσεία μας, να γίνει πιο στοχευμένη».

Ο Γιώργος Καρανίκας σημείωσε ότι η κοινή καμπάνια του ΕΟΤ με την ΕΣΕΕ για την ενίσχυση της προβολής του ελληνικού εμπορίου μέσω του τουρισμού ικανοποιεί ένα διαχρονικό αίτημα του εμπορικού κόσμου της χώρας. Τόνισε, δε, ότι το ζητούμενο είναι να καταφέρουμε να μεταβούμε σε ένα βιώσιμο μοντέλο σε όλο το «οικοσύστημα» του τουρισμού το οποίο θα συμπεριλάβει και όλους τους υπόλοιπους κλάδους που βρίσκονται γύρω του, όπως είναι το εμπόριο, η αγροδιατροφή η δημιουργική οικονομία κ.λπ. Ειδικά για το εμπόριο είπε πως το στοίχημα είναι να δοθούν «εργαλεία» στις μικρές και πολύ μικρές εμπορικές επιχειρήσεις ώστε να πωλούν τα προϊόντα τους εξ αποστάσεως στους αλλοδαπούς τουρίστες, μετά την αναχώρησή τους από τη χώρα μας. ¨Εθεσε το μείζον ζήτημα της χρηματοδότησης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και το θέμα της θεσμοθέτησης της τουριστικής εμπορικής επιχείρησης, ώστε να δικαιούται συμμετοχής στα χρηματοδοτικά προγράμματα που αφορούν τον τουρισμό.

Δημοφιλή