Το «κομφούζιο» του Δήμου Θεσσαλονίκης

Σε ποια σοβαρή πόλη του κόσμου γίνονται κυκλοφοριακές παρεμβάσεις δίχως προηγούμενη μελέτη;
Φωτογραφία αρχείου
Φωτογραφία αρχείου
Joa_Souza via Getty Images

Η αμφιδρόμηση της οδού μπροστά από το δικαστικό μέγαρο ολοκληρώθηκε ουσιαστικά την περασμένη Δευτέρα και πλέον στον κόμβο Μοναστηρίου – Λαγκαδά – Εγνατία – δεν επιτρέπεται η ευθεία κίνηση των οχημάτων από την 26ης Οκτωβρίου προς την οδό Λαγκαδά. Επίσης, η κυκλοφορία των οχημάτων επί της οδού 26ης Οκτωβρίου διεξάγεται από δύο ρεύματα πορείας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε ένα.

Την πρώτη εβδομάδα της εφαρμογής των αποφάσεων των επαϊόντων έγινε κυριολεκτικά χαμός. Οι αρμόδιοι έσπευσαν να αποδώσουν ευθύνες στους οδηγούς, που συνηθισμένοι σε συγκεκριμένο τρόπο κυκλοφορίας τα τελευταία 15 έτη στον εν λόγω οδικό άξονα, δεν «συμμορφώνονταν» (ίσως γιατί δεν έβλεπαν καν) με τις νέες σημάνσεις.

Κανένας ανευθυνουπεύθυνος δεν μπήκε στον κόπο να ενημερώσει για ικανό χρονικό διάστημα τους πολίτες για τη νέα αλλαγή. Ανακοινώθηκε στα μέσα ενημέρωσης Παρασκευή μεσημέρι και άρχισε να εφαρμόζεται από Δευτέρα πρωί! Για να αντιμετωπιστεί η «ανυπακοή» των οδηγών τοποθετήθηκαν στην πορεία πασαλάκια στη μέση της 26ης Οκτωβρίου, αποτρέποντας τους οδηγούς οι οποίοι κατευθύνονται από την οδό Σαπφούς, να περάσουν στο αντίθετο ρεύμα της 26ης Οκτωβρίου και να καταλήξουν στην Εγνατία με προορισμό τη Λαγκαδά.

Σε καμιά δεκαριά μέρες όλοι θα πληροφορηθούν τις αλλαγές και η συμμόρφωση θα φθάσει σε ικανοποιητικά επίπεδα. Δεν είμαι βέβαιος ότι το ίδιο θα συμβεί με το κυκλοφοριακό κομφούζιο που επέφεραν οι νέες αλλαγές. Αντιθέτως, είμαι βέβαιος ότι η ανωτέρω παρέμβαση, προχειρότατατη στην υλοποίηση και στο σχεδιασμό της, καταδεικνύει το «κομφούζιο» που επικρατεί στη σκέψη των υπευθύνων, αλλά πρωτίστως καταδεικνύει διοικητικές ανεπάρκειες και αβελτηρίες στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Τούτο ίσως δεν είναι τυχαίο από τη στιγμή που η σημερινή δημοτική ομάδα που διοικεί , στη συντριπτική της πλειοψηφία, δεν είχε να επιδείξει στο παρελθόν καμία διοικητική εμπειρία. Στην καλύτερη περίπτωση γνώριζε να διοικεί περίπτερα…

Πάμε πάλι στο θέμα μας.

- Σε ποια σοβαρή πόλη του κόσμου γίνονται κυκλοφοριακές παρεμβάσεις δίχως προηγούμενη μελέτη;

- Πώς είναι δυνατόν απλά να γυρνάμε το ρολόι πίσω και να επιβάλλουμε κυκλοφοριακές καταστάσεις που επικρατούσαν προ 15 ετών, όταν όλοι γνωρίζουμε ότι οι συνθήκες έχουν αλλάξει;

- Για ποιο λόγο απαγορεύθηκε η διαμπερής διέλευση από την οδό 26ης Οκτωβρίου προς την οδό Λαγκαδά;

- Έλαβε κανείς υπόψη του τα πάρκινγκ που υπάρχουν, πλέον, στην περιοχή. Ιδίως στα δύο πάρκινγκ του δικαστικού μεγάρου (δικηγόρων – δικαστών και υπαλλήλων), ο φόρτος είναι πολλαπλάσιος του παρελθόντος.

- Πώς πρέπει να αντιδράσει ο απλός πολίτης διαβάζοντας ότι «θα γίνει μεγάλη κυκλοφοριακή μελέτη μόλις τελειώσει και παραδοθεί το μετρό»;

- Για ποιο λόγο θα πρέπει μέχρι τότε μαθητευόμενοι μάγοι να αποφασίζουν κατά το δοκούν;

Η διασταύρωση των οδών 26ης Οκτωβρίου, Λαγκαδά , Μοναστηρίου και Εγνατίας αποτελεί το σημείο μηδέν της Θεσσαλονίκης. Όχι μόνον γιατί από εκεί ξεκινά η χιλιομέτρηση των αποστάσεων με άλλες πόλεις αλλά διότι αποτελεί την πρώτη εικόνα του επισκέπτη που εισέρχεται στη Θεσσαλονίκη. Δεν μπορεί να έχει τριτοκοσμική εικόνα.

Από τη στιγμή που στο παρελθόν ουδείς σκέφθηκε τη δημιουργία ανισόπεδου κόμβου (υπογειοποιημένου) στην περιοχή ας προχωρήσουν σήμερα στη δημιουργία κυκλικού κόμβου (roundabout). Δεν είναι δυνατόν να θεωρούν βέλτιστη λύση αυτή που υιοθέτησαν. Απλά δεν είναι δυνατόν….

***

Του Αργύρη Αργυριάδη

Δικηγόρου Παρ’ Αρείω Πάγω

Δημοφιλή