Στο «κόψιμο» του μισθού, αλλά και του μηνιαίου επιδόματος ταχείας διεκπεραίωσης δικογραφιών σε 30 δικαστές προχώρησε με απόφασή της η Ιωάννα Κλάπα, Πρόεδρος στον Άρειο Πάγο.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του dikastiko.gr, οι εν λόγω δικαστικοί λειτουργοί, σύμφωνα με την κα Κλάπα, καθυστέρησαν υπερβολικά να εκδώσουν αποφάσεις, με την Πρόεδρο του Αρείου Πάγου να εφαρμόζει τη σχετική διάταξη που ψηφίστηκε πριν από 3,5 μήνες.
Μέσω της συγκεκριμένης διάταξης, η κα Κλάπα απέκτησε την αρμοδιότητα επιβολής χρηματικής κύρωσης στους αποκαλούμενους «ράθυμους» δικαστές που καθυστερούν υπερβολικά (και πέραν των προθεσμιών που τάσσονται) να παραδώσουν τα δικόγραφα τα οποία έχουν αναλάβει.
Τη σχετική αρμοδιότητα είχαν οι προϊστάμενοι των δικαστηρίων, όμως με τη νέα διάταξη που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ στις 29 Ιανουαρίου 2025 μεταφέρθηκε στην ηγεσία του Αρείου Πάγου. Κι αυτό γιατί ουσιαστικά η εφαρμογή της παρέμενε ανενεργή.
Η ανάληψη όμως της αρμοδιότητας από την ηγεσία του Αρείου Πάγου οδήγησε στην εφαρμογή της και έτσι εντός 3,5 μηνών που ισχύει έχουν επιβληθεί επί της ουσίας μέτρα μείωσης μισθών σε 30 δικαστές.
Ένα σαφές μήνυμα της ηγεσίας της Δικαιοσύνης πως τα πράγματα πλέον αλλάζουν και η συγκεκριμένη πρόβλεψη θα τηρείται στο ακέραιο, όταν πρόκειται για ακραίες και επαναλαμβανόμενες καθυστερήσεις στην έκδοση αποφάσεων.
Ο λόγος που εφαρμόστηκε
Η εν λόγω ρύθμιση υπήρχε ήδη προηγουμένως. Παρόλα αυτά, η αρμοδιότητα για το «κόψιμο» στους μισθούς ανήκε στους εκλεγμένους επικεφαλής των διοικήσεων των δικαστηρίων. Εκείνοι, καλούνταν να το επιβάλουν σε συναδέλφους τους, κάτι που συχνά δεν γινόταν και που καθιστούσε το μέτρο ανενεργό.
Οι δικαστικοί λειτουγοί εξακολουθούσαν να λαμβάνουν το μηνιαίο επίδομα ταχείας διεκπεραίωσης δικογραφιών, κάτι που σε πολλές περιπτώσεις ήταν αντίθετο από το παραγόμενο αποτέλεσμα αρκετών εξ αυτών. Έτσι, το εν λόγω επίδομα το λάμβαναν όλοι, τόσο εκείνοι που έκαναν την δουλειά τους με τον σωστό τρόπο, όσο και εκείνοι που καθυστερούσαν υπερβολικά να διεκπεραιώσουν τις υποχρεώσεις τους.
Διάταξη από τον Υπουργό Δικαιοσύνης
Τον Ιανουάριο, ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Γ. Φλωρίδης, πέρασε διάταξη και μετέφερε την αρμοδιότητα περικοπής μισθού στους επικεφαλής των δικαστηρίων και ειδικότερα στους προέδρους Αρείου Πάγου και ΣτΕ, στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και τους γενικούς Επιτρόπους του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων.
Ειδικότερα στο άρθρο 50 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (ν. 4938/2022, Α’ 109) προβλέπεται ότι “ ο μισθός περικόπτεται με πράξη του προέδρου του Ανωτάτου Δικαστηρίου ή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ή του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία ορίζεται, αναλόγως με τη μη παροχή υπηρεσίας, το χρονικό διάστημα για το οποίο περικόπτεται ο μισθός.
Ειδικώς στην περίπτωση δικαστικών λειτουργών των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και των μελών της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, ο μισθός περικόπτεται με πράξη του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων. Ο αρμόδιος για την περικοπή του μισθού καλεί, πριν από την έκδοση της πράξης εγγράφως τον δικαστικό λειτουργό να εκφράσει τις απόψεις του. Η εκτέλεση της πράξης δεν αναστέλλεται για οποιονδήποτε λόγο.
Ο δικαστικός λειτουργός στον οποίο αφορά η πράξη, μπορεί μέσα σε προθεσμία δέκα (10) ημερών από την επίδοση της πράξης σε αυτόν, να ασκήσει προσφυγή κατ` αυτής ενώπιον του οικείου ανώτατου δικαστικού συμβουλίου, το οποίο αποφαίνεται αμετάκλητα, χωρίς τη συμμετοχή του Προέδρου του Ανωτάτου Δικαστηρίου ή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ή του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που εξέδωσε την πράξη. Σε περίπτωση αποδοχής της προσφυγής, το ανώτατο δικαστικό συμβούλιο εξαφανίζει την πράξη της περικοπής, ενώ διατάσσεται η απόδοση σε αυτόν του μισθού που περικόπηκε».
Πότε κόβεται ο μισθός
Σύμφωνα με το άρθρο 50 “…δεν οφείλεται μισθός (σ.σ. σε δικαστικό λειτουργό) για το χρονικό διάστημα, κατά το οποίο ο δικαστικός λειτουργός από δική του υπαιτιότητα δεν παρέχει υπηρεσία. Ως μη παροχή υπηρεσίας νοείται και η, κατά την κρίση των οργάνων, που αναφέρονται στην παρ. 4, κατ’ επανάληψη αδικαιολόγητη καθυστέρηση παράδοσης σχεδίων αποφάσεων και δικογραφιών που του ανατίθενται προς επεξεργασία, καθώς και η αδικαιολόγητη μη συμμετοχή στις συνεδριάσεις των οργάνων του δικαστηρίου ή η αδικαιολόγητη μη εκτέλεση υπηρεσίας που του ανατέθηκε αρμοδίως”.
Τι συμβαίνει με το επίδομα
Επίσης προκαλεί προβληματισμό αλλά και προφανή ενόχληση στους συνεπείς (με υψηλό κόστος σε προσωπικό επίπεδο) δικαστικούς λειτουργούς , να λαμβάνουν όλοι ανεξαιρέτως, είτε είναι συνεπείς είτε όχι, το επίδομα “για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση των υποθέσεων, καθώς και για την αντιστάθμιση δαπανών στις οποίες υποβάλλονται κατά την άσκηση του λειτουργήματος τους (δημιουργία και ενημέρωση βιβλιοθήκης, οργάνωση γραφείου)”.
Κι αν το δεύτερο σκέλος (οργάνωση γραφείου, βιβλιοθήκης κ.λπ.) αφορά τους πάντες, είναι προφανές πως το πρώτο δεν αφορά την κατηγορία εκείνων των λίγων (αλλά όχι αμελητέων) που δεν παραδίδουν εντός προθεσμιών τις δικογραφίες.
Χαρακτηριστικό είναι ότι από 1/1/24 αυξήθηκαν από 10-30% τα επιδόματα και οι αποζημιώσεις των δικαστικών λειτουργών. Έτσι “το επίδομα ταχύτερης και αποτελεσματικότερης διεκπεραίωσης των υποθέσεων, καθώς και αντιστάθμισης δαπανών στις οποίες υποβάλλονται κατά την άσκηση του λειτουργήματός τους οι δικαστικοί λειτουργοί (δημιουργία και ενημέρωση βιβλιοθήκης, οργάνωση γραφείου)”, διαμορφώθηκε μηνιαίως ως εξής:
- Ειρηνοδίκες Γ’ και Δ’ τάξεως, Δόκιμος Εισηγητής του ΣτΕ και αντίστοιχοι 447 €
- Εισηγητής του ΣτΕ και αντίστοιχοι 634 €
- Πρόεδρος Πρωτοδικών και αντίστοιχοι 732 €
- Πάρεδρος του ΣτΕ και αντίστοιχοι 773 €
- Πρόεδρος Εφετών, Σύμβουλος της Επικρατείας και αντίστοιχοι 813 €
- Αντιπρόεδρος και αντίστοιχοι 854 €
- Πρόεδρος και αντίστοιχοι 895 €
Πηγή: dikastiko