Την αυξανόμενη ανησυχία γύρω από την εξάρτηση των φοιτητών από τα κινητά τηλέφωνα παρουσιάζουν σε άρθρο τους οι ΝΥΤ και αναφέρονται στο Reconnect Movement, μια φοιτητική πρωτοβουλία που στοχεύει στη δημιουργία χώρων κοινωνικοποίησης χωρίς τη χρήση συσκευών. Στο Πανεπιστήμιο της Κεντρικής Φλόριντα (U.C.F.), όπως και σε πολλά άλλα πανεπιστήμια, η εικόνα των φοιτητών που περπατούν, τρώνε ή περιμένουν μάθημα με τα μάτια καρφωμένα στα κινητά τους είναι απόλυτα συνηθισμένη. Ο ιδρυτής του κινήματος, Seán Killingsworth, ένιωθε πως η καθημερινότητα αυτή δημιουργούσε μια αποξένωση που έμοιαζε σχεδόν «ζομπική». Αναζητώντας τρόπους να ενθαρρύνει την αληθινή ανθρώπινη επαφή, αποφάσισε να οργανώσει συναντήσεις στις οποίες οι συμμετέχοντες θα παρέδιδαν τα κινητά τους και θα κοινωνικοποιούνταν χωρίς περισπασμούς.

Advertisement
Advertisement

Το Reconnect Movement ξεκίνησε το 2023 σε δύο πανεπιστημιουπόλεις της Φλόριντα και γρήγορα εξαπλώθηκε σε έξι σχολές σε τέσσερις πολιτείες, ενώ πλέον διοργανώνει και ανοιχτές εκδηλώσεις για το ευρύ κοινό στη Νέα Υόρκη, το Ορλάντο και την Τάμπα. Η επιτυχία του κινήματος έρχεται σε μια περίοδο αυξημένων συζητήσεων σχετικά με τις επιπτώσεις των smartphones στην ψυχική υγεία των νέων. Παρότι η επιστήμη δεν έχει καταλήξει σε οριστικά συμπεράσματα, καμπάνιες όπως το “Wait Until 8th” και βιβλία όπως The Anxious Generation έχουν ενισχύσει τις ανησυχίες γονέων και εκπαιδευτικών. Παράλληλα, πολλές πολιτείες θεσπίζουν νόμους που περιορίζουν ή απαγορεύουν τα κινητά στα σχολεία.

Οι συναντήσεις του Reconnect λειτουργούν ως «ενδιαιτήματα ανθρώπινης σύνδεσης» — όπως τα χαρακτηρίζει ο Killingsworth — όπου δεν χρειάζεται δύναμη θέλησης για να αποφύγει κανείς το κινητό, καθώς το παραδίδει σε έναν «phone valet». Σε μια τυπική συνάντηση στο U.C.F., περίπου 40 φοιτητές κάθισαν σε κουβέρτες στο γρασίδι, χωρίς συσκευές, και αφιερώθηκαν σε συζητήσεις, παιχνίδια γνωριμίας και απλή ανθρώπινη επαφή. Πολλοί παραδέχθηκαν ότι, παρότι στην αρχή ένιωθαν άβολα χωρίς την «ψηφιακή πιπίλα» του κινητού, στο τέλος είχαν κάνει νέες γνωριμίες και άρχισαν να νιώθουν πιο άνετα με τον αυθόρμητο διάλογο.

Το άρθρο τονίζει επίσης τη σύνθετη ψυχολογία πίσω από τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης: ενώ πολλοί νέοι παραδέχονται ότι απολαμβάνουν τα διαλείμματα από τα κινητά, ταυτόχρονα νιώθουν άγχος ή μοναξιά όταν δεν έχουν πρόσβαση σε αυτά. Ερευνητές όπως η ψυχολόγος Candice Odgers υπογραμμίζουν ότι δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία πως τα social media προκαλούν από μόνα τους ψυχικές δυσκολίες· μπορεί απλώς να αντανακλούν ήδη υπάρχουσες ευαλωτότητες.

Τα δεδομένα

Σύμφωνα τώρα με την HuffPost Us, Μία καινούργια έρευνα της «JAMA Pediatrics» έδειξε ότι οι έφηβοι περνούν περίπου μιάμιση ώρα στα κινητά τους κατά την διάρκεια μιας περίπου επτάωρης σχολικής μέρας. Αυτό το νούμερο αντιπροσωπεύει το 27% από τις έξι περίπου ώρες που ξοδεύουν στην οθόνη του κινητού τους κάθε μέρα.  «Οι ερευνητές κατέληξαν σε αυτά τα δεδομένα, αποκομίζοντας ένα πολυπληθές δείγμα εφήβων χωρίς να γνωρίζουν τις πολιτικές που ισχύουν για τα κινητά τηλέφωνα στα σχολεία τους», δήλωσε η Λορήν Χέιλ, καθηγήτρια στο Stony Brook Medicine. Πρόσθεσε επίσης ότι, «μπορούσαμε να δούμε ακριβώς ποιες εφαρμογές χρησιμοποιούσαν, για πόσο χρόνο και ποια ώρα της ημέρας. Στη μελέτη συμπεριλήφθηκαν δεδομένα δεκατεσσάρων ημερών».  Περισσότεροι από τους μισούς εφήβους πέρασαν τουλάχιστον εξήντα έξι λεπτά κάθε σχολικής ημέρας χρησιμοποιώντας το τηλέφωνό τους και το ένα τέταρτο αυτών μπορεί να ξόδευε δύο ή και περισσότερες ώρες στην οθόνη του κινητού.  Οι εφαρμογές που χρησιμοποιούσαν περισσότερο οι έφηβοι κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας ήταν τα μηνύματα, το Instagram, η ροή βίντεο και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

Με πληροφορίες από: The New York Times , huffpost US