Τις αλλαγές στο Γυμνάσιο ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας: Εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα και τετράμηνα

Τις αλλαγές στο Γυμνάσιο ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας: Εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα και τετράμηνα
An elderly voter waits outside a polling station at an elementary school in Athens, Greece July 5, 2015. Greece voted on Sunday on whether to accept more austerity in exchange for international aid, in a high-stakes referendum likely to determine whether it leaves the euro-currency area after seven years of economic pain. REUTERS/Yannis Behrakis
An elderly voter waits outside a polling station at an elementary school in Athens, Greece July 5, 2015. Greece voted on Sunday on whether to accept more austerity in exchange for international aid, in a high-stakes referendum likely to determine whether it leaves the euro-currency area after seven years of economic pain. REUTERS/Yannis Behrakis
Yannis Behrakis / Reuters

Νέο Προεδρικό Διάταγμα ετοιμάζεται αυτές τις ημέρες από το υπουργείο Παιδείας για το πλαίσιο λειτουργίας των Γυμνασίων και αφορά στο τρέχον σχολικό έτος 2016-17.

Εκεί περιγράφονται όλες οι αλλαγές στο Γυμνάσιο, στις οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται τετράμηνα αντί για τρίμηνα και εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα.

Εξετάσεις σε πόσα μαθήματα;

Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο, τα μαθήματα στο γυμνάσιο επεκτείνονται έως τις 31 Μαΐου, ενώ τα μαθήματα στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές στο τέλος της χρονιάς περιορίζονται στα 4 σε όλες τις τάξεις. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα, στην Α΄ Γυμνασίου τα παιδιά έγραφαν 12 μαθήματα, 13 για τη Β΄ και 14 για τη Γ΄ τάξη.

Τα τέσσερα μαθήματα θα είναι τα εξής:

  • Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (κοινή εξέταση των δύο κλάδων, της Γλωσσικής Διδασκαλίας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας),
  • Μαθηματικά,
  • Φυσική,
  • Ιστορία.

Γιατί δύο τετράμηνα αντί για τρία τρίμηνα;

Μια ακόμη αλλαγή που φέρνει το υπουργείο είναι ο χωρισμός του διδακτικού χρόνου σε δύο τετράμηνα αντί για τρία τρίμηνα. Αυτό σύμφωνα με τον υπουργείο έχει στόχο «τη μετατόπιση της εστίασης του γυμνασίου από την εξεταστική διαδικασία στην ουσιαστική μαθησιακή διαδικασία».

Σύμφωνα με το υπουργείο, με τον χωρισμό σε τετράμηνα επέρχονται οι εξής αλλαγές:

  • Αφενός τα υποχρεωτικά διαγωνίσματα κάθε τετραμήνου μπορούν να διενεργηθούν με μεγαλύτερη άνεση, ένα ή δύο σε κάθε βδομάδα, αφού το χρήσιμο χρονικό διάστημα διπλασιάζεται (τουλάχιστον από τα μέσα Οκτωβρίου έως 20 Ιανουαρίου και από τέλη Ιανουαρίου έως 31 Μαϊου).
  • Αφετέρου οι εκπαιδευτικοί θα έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους, ιδίως στο 1ο τετράμηνο, ώστε να γνωρίσουν καλά τους/τις μαθητές/τριες και να σχηματίσουν εμπεριστατωμένη γνώμη σχετικά με την επίδοσή τους, αξιοποιώντας πολλαπλούς τρόπους αξιολόγησης, χωρίς να χρειάζεται να καταφεύγουν σε τόσα γραπτά τεστ.
  • Επίσης, στο 2ο τετράμηνο οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιλέξουν αντί ωριαίου διαγωνίσματος την ανάθεση μιας συνθετικής-δημιουργικής εργασίας. Σχεδιάζεται δε επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση των εργασιών στη διαδικασία μάθησης και αξιολόγησης.

Ενισχυτική εκπαίδευση και τον Ιούνιο

Η ενισχυτική εκπαίδευση στο γυμνάσιο επεκτείνεται και μετά τη λήξη του έτους με το εξής μέτρο: Σε όσους/ες μαθητές/τριες δεν προαχθούν σε κάποιο μάθημα ή κάποια μαθήματα, το σχολείο θα τους προσφέρει εντατικά μαθήματα το δεύτερο δεκαήμερο του Ιουνίου και στη συνέχεια θα εξετάζονται σε επαναληπτική εξέταση κατά το τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου. Στόχος είναι το σχολείο να υποστηρίζει τους/τις μαθητές/τριες που δεν επέτυχαν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και να μην τους/τις υποχρεώνει είτε να καταφύγουν σε βοήθεια επί πληρωμή είτε -αν δεν έχουν τέτοια δυνατότητα- να τα βγάλουν πέρα μόνοι/ες τους για να εξετασθούν τον Σεπτέμβριο.

Πιλοτική περιγραφική αξιολόγηση

Σε πειραματικά και σε άλλα σχολεία αντιπροσωπευτικά των διαφόρων περιοχών και τύπων σχολείων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης θα εφαρμοστεί πιλοτικά η περιγραφική αξιολόγηση. Κατά το υπουργείο, θα προσφέρει ανατροφοδότηση στους/στις μαθητές/τριες και ευελπιστούν στην βελτίωση της διαδικασίας μάθησης. Διευκρινίζεται ότι η περιγραφική αξιολόγηση θα συνοδεύει σε αυτά τα σχολεία την αριθμητική αξιολόγηση.

Ο εξορθολογισμός της ύλης

Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο σπουδών, για όλα τα γνωστικά αντικείμενα γυμνασίου και λυκείου δημιουργήθηκαν στο ΙΕΠ επιτροπές στις οποίες συμμετείχαν, εκτός από στελέχη του ΙΕΠ, σχολικοί σύμβουλοι και εκπαιδευτικοί που ανταποκρίθηκαν σε σχετική πρόσκληση και επιλέχθηκαν για το έργο του εξορθολογισμού της ύλης.

Οι επιτροπές εξορθολογισμού εργάστηκαν λαμβάνοντας υπόψη:

  • τα ωρολόγια προγράμματα που θα ισχύσουν την επόμενη σχολική χρονιά,
  • τα δεδομένα σχολικά βιβλία και
  • την ανάγκη συμβατότητας με τις γνώσεις των προηγούμενων και των επόμενων τάξεων.

Όπως επισημαίνει το υπουργείο, πέρα από τις γραπτές αναλυτικές οδηγίες διαχείρισης της διδακτέας ύλης ανά γνωστικό αντικείμενο, οι οποίες θα σταλούν άμεσα στα σχολεία, εντός του Σεπτεμβρίου προγραμματίζεται ενημέρωση των σχολικών συμβούλων όλων των ειδικοτήτων σχετικά με τον εξορθολογισμό της ύλης αλλά και τις άλλες αλλαγές που προαναφέρθηκαν. Οι σχολικοί σύμβουλοι θα κληθούν στη συνέχεια να ενημερώσουν και να υποστηρίξουν τους εκπαιδευτικούς στην εφαρμογή της πρότασης εξορθολογισμού. Ήδη έχει πραγματοποιηθεί ενημέρωση των σχολικών συμβούλων ξένων γλωσσών και έπονται και οι άλλες ειδικότητες.

Μείον 3 ώρες

Το πρόγραμμα του γυμνασίου έχει ελαφρυνθεί κατά τρεις ώρες, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών για προγράμματα πολιτιστικά, περιβαλλοντικά, αγωγής υγείας και σταδιοδρομίας, ενισχυτική διδασκαλία ή ομίλους ενδιαφερόντων. Με σχετική εγκύκλιο θα διευκρινισθεί με ποιον τρόπο θα αποφασίζεται η αξιοποίηση του διαθέσιμου τρίωρου για τις δράσεις που προαναφέρθηκαν. Επίσης αυτό το τρίωρο μπορεί να αξιοποιηθεί για συνεδριάσεις του συλλόγου των εκπαιδευτικών, για συνεργασίες μεταξύ των εκπαιδευτικών της ίδιας ειδικότητας ή του ίδιου τμήματος για τον σχεδιασμό κοινών δράσεων ή τη συζήτηση επί παιδαγωγικών/διδακτικών προβλημάτων, κ.τ.λ.

Ημέρα Επαγγελματικού Προσανατολισμού

Θεσπίστηκε ήδη για τη Γ΄ τάξη του γυμνασίου η «Ημέρα Επαγγελματικού Προσανατολισμού». Σε συνεννόηση με κάθε σχολική μονάδα οι υπεύθυνοι του οικείου ΚΕ.ΣΥ.Π. θα προγραμματίσουν και θα υλοποιήσουν κατά τη διάρκεια μιας σχολικής ημέρας αφενός μια αναλυτική ενημέρωση για τις εναλλακτικές επιλογές εκπαίδευσης που προσφέρονται μετά το γυμνάσιο αφετέρου σχετικές βιωματικές δραστηριότητες για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ΄ τάξης κάθε σχολικής μονάδας.

Σημειώνεται ότι μόλις ολοκληρωθεί η σύνταξη του Προεδρικού Διατάγματος, θα σταλεί προς επεξεργασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου να εκδοθεί η απαραίτητη Γνωμοδότηση και στη συνέχεια στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, προς υπογραφή.

Δημοφιλή