slideShow

«Ο όρκος των Φιλικών», ξυλογραφία του Βάσου Φαληρέα είναι η χαρακτηριστικότερη απεικόνιση της Φιλικής Εταιρείας. Ο u003cstrongu003eΕμμανουήλ Ξάνθοςu003c/strongu003e από την Πάτμο, ο u003cstrongu003eΝικόλαος Σκουφάςu003c/strongu003e από την Άρτα, ο u003cstrongu003eΑθανάσιος Τσακάλωφ u003c/strongu003eαπό τα Γιάννενα ίδρυσαν το u003cstrongu003e1814 u003c/strongu003eστην Οδησσό τη u003cstrongu003eΦιλική Εταιρείαu003c/strongu003e και άναψαν τη φλόγα της Επανάστασης. Στα επόμενα επτά χρόνια η φλόγα των κεριών από τα μικρά, «μυστικά» δωμάτια όπου όρκιζαν τα νέα μέλη ακολουθώντας αυστηρούς συνωμοτικούς κανόνες, θέριεψε σε εστίες φωτιάς, διάσπαρτες στο ευρωπαϊκό τμήμα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Στην προεπαναστατική Ελλάδα οι u003cstrongu003eΣουλιώτεςu003c/strongu003e διεκδίκησαν την αυτονομία τους και αμφισβήτησαν την u003cstrongu003eοθωμανική εξουσίαu003c/strongu003e με διαρκείς αγώνες εναντίον του u003cstrongu003eΑλή Πασά u003c/strongu003e(Τεπελενλή) των Ιωαννίνων. Πάνω:σουλιώτικο καριοφύλι_ κάτω: σκήπτρο και κεφαλοθραύστης του Αλή Πασά.

Advertisement
Advertisement

Τμήμα αυθεντικής «Χάρτας της Ελλάδος» που εκτίθεται ολόκληρη. Η «Χάρτα», διαστάσεων 2,0×2,07 μ., ένας εκδοτικός άθλος για την εποχή του, είναι u003cstrongu003eτο μεγάλο και κύριο έργο του Ρήγα Φεραίουu003c/strongu003e (u003cemu003e1757, Βελεστίνο Μαγνησίας- 1798, Βελιγράδιu003c/emu003e). Τυπώθηκε στην Βιέννη «χάριν των Ελλήνων και Φιλελλήλων» τμηματικά από τα τέλη του 1796 μεχρι τον Απρίλη του 1797. Στα περιθώρια του χάρτη, στις θάλασσες, σε κάθε γωνιά έχουν χαραχθεί ιστορικές παραστάσεις, σχεδιαγράμματα, αρχαία νομίσματα, χρονολογίες μαχών για να ανακαλέσουν στη μνήμη των ραγιάδων την πατρογονική τους ιστορία και δόξα.

Το νεκρικό προσωπείο του «Γέρου του Μοριά» Θεόδωρου Κολοκοτρώνη

u003cstrongu003eΗ σφαγή της Χίουu003c/strongu003eAντίγραφο του ομώνυμου έργου του Delacroix, φιλοτεχνήθηκε στο εργαστήριο του από τον μαθητή του Pierre Andrieu

Σειρά λιθογραφιών του Reinagle με τίτλο “Battle of Navarin”, έκδοση Λονδίνου, 1828. Ο ίδιος ο Reinagle βρισκόταν στο πολεμικό “Sirin”, μαζί με τον Ρώσο ναύαρχο Χέϋδεν.Oι λιθογραφίες του συνιστούν λοιπόν ένα σπάνιο είδος πολεμικού «φωτορεπορτάζ» της εποχής, είναι αριθμημένες και απεικονίζουν τις φάσεις της ναυμαχίας με ιδιαίτερες υποσημειώσεις για κάθε εικονιζόμενο πλοίο.

Σειρά λιθογραφιών του Reinagle με τίτλο “Battle of Navarin”, έκδοση Λονδίνου, 1828. Ο ίδιος ο Reinagle βρισκόταν στο πολεμικό “Sirin”, μαζί με τον Ρώσο ναύαρχο Χέϋδεν.Oι λιθογραφίες του συνιστούν λοιπόν ένα σπάνιο είδος πολεμικού «φωτορεπορτάζ» της εποχής, είναι αριθμημένες και απεικονίζουν τις φάσεις της ναυμαχίας με ιδιαίτερες υποσημειώσεις για κάθε εικονιζόμενο πλοίο.

Οι διαστάσεις του είναι μισές από τα υπόλοιπα σπαθιά. Είναι πραγματικό, αλλά παιδικό σπαθί της εποχής

Advertisement

Εντυπωσιακές, σαν «κεντημένες» πιστόλες της εποχής.

Παλάσκες (θήκες φυσιγγίων). Ειδικά τα εργαστήρια των Ιωαννίνων και της Ηπείρου φημίζονταν για αυτές. Σκαλιστές, επιχρυσωμένες, αργυρές και κάποιες χρυσές αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ειδικά επιχρίσματα, μίγματα χαλκού, ασημιού και θείου. Σε κάποιες απιεικονίζεται η Αθηνά Παλλάδα. Oι περισσότερες διακοσμούνται όμως από παραστάσεις που αντλούν τα θέματά τους από το φυτικό και ζωικό βασίλειο.

Παλάσκες (θήκες φυσιγγίων). Ειδικά τα εργαστήρια των Ιωαννίνων και της Ηπείρου φημίζονταν για αυτές. Σκαλιστές, επιχρυσωμένες, αργυρές και κάποιες χρυσές αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ειδικά επιχρίσματα, μίγματα χαλκού, ασημιού και θείου. Σε κάποιες απιεικονίζεται η Αθηνά Παλλάδα. Oι περισσότερες διακοσμούνται όμως από παραστάσεις που αντλούν τα θέματά τους από το φυτικό και ζωικό βασίλειο.

Advertisement

Παλάσκες (θήκες φυσιγγίων). Ειδικά τα εργαστήρια των Ιωαννίνων και της Ηπείρου φημίζονταν για αυτές. Σκαλιστές, επιχρυσωμένες, αργυρές και κάποιες χρυσές αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ειδικά επιχρίσματα, μίγματα χαλκού, ασημιού και θείου. Σε κάποιες απιεικονίζεται η Αθηνά Παλλάδα. Oι περισσότερες διακοσμούνται όμως από παραστάσεις που αντλούν τα θέματά τους από το φυτικό και ζωικό βασίλειο.

Παλάσκες (θήκες φυσιγγίων). Ειδικά τα εργαστήρια των Ιωαννίνων και της Ηπείρου φημίζονταν για αυτές. Σκαλιστές, επιχρυσωμένες, αργυρές και κάποιες χρυσές αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ειδικά επιχρίσματα, μίγματα χαλκού, ασημιού και θείου. Σε κάποιες απιεικονίζεται η Αθηνά Παλλάδα. Oι περισσότερες διακοσμούνται όμως από παραστάσεις που αντλούν τα θέματά τους από το φυτικό και ζωικό βασίλειο.

Παλάσκες (θήκες φυσιγγίων). Ειδικά τα εργαστήρια των Ιωαννίνων και της Ηπείρου φημίζονταν για αυτές. Σκαλιστές, επιχρυσωμένες, αργυρές και κάποιες χρυσές αποτελούν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Για την κατασκευή τους χρησιμοποιούνταν ειδικά επιχρίσματα, μίγματα χαλκού, ασημιού και θείου. Σε κάποιες απιεικονίζεται η Αθηνά Παλλάδα. Oι περισσότερες διακοσμούνται όμως από παραστάσεις που αντλούν τα θέματά τους από το φυτικό και ζωικό βασίλειο.

Advertisement

Εντυπωσιακές, σαν «κεντημένες» πιστόλες της εποχής

u003cstrongu003eΤρομπόνιαu003c/strongu003eKατεξοχήν όπλα των ναυτών στα πολεμικά πλοία της εποχής, μπορούν να συγκριθούν με τις σύγχρονες κοντόκανες καραμπίνες.

u003cstrongu003eΚαριοφίλια και νταλιάνια που χρησιμοποιήθηκαν κατά την Επανάστασηu003c/strongu003eTα καριοφίλια είναι τα πιο μακρύκανα. Για την προέλευση του ονόματος «καριοφίλι» υπάρχουν τρεις εκδοχές. u003cemu003eΗ επικρατέστερη είναι ότι προήλθε από την ελληνική παραφθορά του ονόματος του ιταλικού εργαστηρίου κατασκευής τους (Carlo e figli, «Κάρλο και Υιοί»). Κάποιοι όμως υποστηρίζουν ότι πήραν το όνομά τους από το σκαλισμένο γαρύφαλλο (καρυόφυλλο) που διακοσμούσε πολλά από αυτά, ενώ ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ονομάστηκαν έτσι από τον Ιωάννη Καριοφύλη, φημισμένο κατασκευαστή τους. u003c/emu003e

Advertisement

u003cstrongu003eΚαριοφίλια και νταλιάνια που χρησιμοποιήθηκαν κατά την Επανάστασηu003c/strongu003eTα καριοφίλια είναι τα πιο μακρύκανα. Για την προέλευση του ονόματος «καριοφίλι» υπάρχουν τρεις εκδοχές. u003cemu003eΗ επικρατέστερη είναι ότι προήλθε από την ελληνική παραφθορά του ονόματος του ιταλικού εργαστηρίου κατασκευής τους (Carlo e figli, «Κάρλο και Υιοί»). Κάποιοι όμως υποστηρίζουν ότι πήραν το όνομά τους από το σκαλισμένο γαρύφαλλο (καρυόφυλλο) που διακοσμούσε πολλά από αυτά, ενώ ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ονομάστηκαν έτσι από τον Ιωάννη Καριοφύλη, φημισμένο κατασκευαστή τους. u003c/emu003e

Advertisement

u003cstrongu003eΚαριοφίλια και νταλιάνια που χρησιμοποιήθηκαν κατά την Επανάστασηu003c/strongu003eTα καριοφίλια είναι τα πιο μακρύκανα. Για την προέλευση του ονόματος «καριοφίλι» υπάρχουν τρεις εκδοχές. u003cemu003eΗ επικρατέστερη είναι ότι προήλθε από την ελληνική παραφθορά του ονόματος του ιταλικού εργαστηρίου κατασκευής τους (Carlo e figli, «Κάρλο και Υιοί»). Κάποιοι όμως υποστηρίζουν ότι πήραν το όνομά τους από το σκαλισμένο γαρύφαλλο (καρυόφυλλο) που διακοσμούσε πολλά από αυτά, ενώ ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ονομάστηκαν έτσι από τον Ιωάννη Καριοφύλη, φημισμένο κατασκευαστή τους. u003c/emu003e

Όπλα και προσωπικά αντικείμενα του θρυλικού Κατσαντώνη (προεπαναστατική περίοδος). Περιήλθαν στην κατοχή του Μουσείου από δωρεά απογόνων του. Η μεταλλική ράβδος που φαίνεται κάτω από την πιστόλα του Κατσαντώνη κανονικά χρησιμοποιείται για το γεμισμα της πιστόλας_ βρέθηκε σε στάβλο όπου χρησιμοποιούνταν σαν σύρτης για το κλείδωμα της πόρτας.

Όπλα και προσωπικά αντικείμενα του θρυλικού Κατσαντώνη (προεπαναστατική περίοδος). Περιήλθαν στην κατοχή του Μουσείου από δωρεά απογόνων του. Η μεταλλική ράβδος που φαίνεται κάτω από την πιστόλα του Κατσαντώνη κανονικά χρησιμοποιείται για το γεμισμα της πιστόλας_ βρέθηκε σε στάβλο όπου χρησιμοποιούνταν σαν σύρτης για το κλείδωμα της πόρτας.

Advertisement

Αυθεντική επιστολή του αρχιστράτηγου της Πελοποννήσου u003cstrongu003eΚολοκοτρώνηu003c/strongu003e στον Πλαπούτα. Γράφτηκε στην Τριπολιτσά, 10 Σεπτέμβρη 1822

Αυθεντική επιστολή του αρχιστράτηγου της Πελοποννήσου Κολοκοτρώνη στον Πλαπούτα. Γράφτηκε στην Τριπολιτσά, 10 Σεπτέμβρη 1822

Αυθεντική επιστολή του αρχιστράτηγου της Πελοποννήσου Κολοκοτρώνη στον Πλαπούτα. Γράφτηκε στην Τριπολιτσά, 10 Σεπτέμβρη 1822

Διαβάστε επίσης

Διαβάστε επίσης

u003cstrongu003eΔιαβάστε επίσης: u003c/strongu003eu003cstrongu003eu003ca href=u0022http://www.huffingtonpost.gr/2016/10/28/culture-polemiko_n_12675512.htmlu0022 target=u0022_blanku0022u003eΣτα άδυτα του Πολεμικού Μουσείου: Tα άγνωστα εκθέματα και οι σπάνιες φωτογραφίες του Έπους του ’40u003c/au003eu003c/strongu003e