Στις ΗΠΑ, οι ορθόδοξοι ναοί γεμίζουν με νέους Αμερικανούς που αφήνουν πίσω τους προτεσταντικές ή καθολικές ρίζες. Στην Τουρκία, από τις 27 Νοεμβρίου μέχρι τις 2 Δεκεμβρίου, ο Πάπας Λέων ΙΔ΄ και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος συναντιούνται με φόντο τα 1.700 χρόνια από τη Σύνοδο της Νίκαιας. Το 2025, Καθολικοί και Ορθόδοξοι γιόρτασαν ήδη μαζί το Πάσχα, στις 20 Απριλίου. Μιλάμε για σύμπτωση ημερολογίων ή για τη γέννηση ενός νέου αφηγήματος χριστιανικής ενότητας – και απέναντι

Στις 19 Νοεμβρίου, η New York Times δημοσίευσε ρεπορτάζ με τίτλο «Orthodox Church Pews Are Overflowing With Converts», περιγράφοντας μια «σιωπηλή μετατόπιση» στην αμερικανική θρησκευτική σκηνή: ολοένα και περισσότεροι νέοι, κυρίως άνδρες συντηρητικών πεποιθήσεων, προσχωρούν στην Ορθοδοξία. Ιερείς μιλούν για «ρεκόρ κατηχουμένων», παλιοί ενορίτες δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τις κοινότητές τους, και οι ενορίες ψάχνουν τρόπους να διαχειριστούν αυτό το «κύμα» νέων πιστών.

Advertisement
Advertisement

Τα βασικά κίνητρα που αναδεικνύονται τόσο στο ρεπορτάζ όσο και στα σχόλια θεολόγων και κληρικών:

  • Αναζήτηση σταθερότητας και παράδοσης σε μια εποχή έντονης ρευστότητας. Η Ορθοδοξία παρουσιάζεται ως «ακίνητη», ως πίστη που δεν αλλάζει εύκολα.
  • Λειτουργική αισθητική: εικόνες, λιβάνι, ψαλμωδία, μακρές ακολουθίες. Για πολλούς νέους, αυτό μοιάζει πιο «αληθινό» και απαιτητικό από τις πιο χαλαρές, μοντέρνες μορφές λατρείας. 
  • Ταυτότητα και φύλο: γύρω από την Ορθοδοξία χτίζεται – ιδιαίτερα στα social media – μια αφήγηση «παραδοσιακής αρρενωπότητας», με αυστηρούς ρόλους φύλων, οικογένεια, νηστεία, πειθαρχία.

Η Vox μιλά ήδη για μια «νέα θρησκευτική – και πολιτική – τομή» που διαπερνά Καθολικισμό και Ορθοδοξία στις ΗΠΑ: νέοι συντηρητικοί προσήλυτοι, οι οποίοι δεν αναζητούν απλώς μια ενορία, αλλά θέλουν να αλλάξουν συνολικά τον τόνο των Εκκλησιών σε θέματα όπως μετανάστευση, φύλο, σεξουαλικότητα. Στο φόντο αυτού του αμερικανικού «εργαστηρίου ταυτότητας», η κίνηση προς την Ορθοδοξία δεν είναι μόνο πνευματική· είναι και πολιτισμική δήλωση.

Από τη Ρώμη στην Άγκυρα και τη Βηρυτό: η πρώτη μεγάλη έξοδος του Πάπα Λέοντα ΙΔ΄

Την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου, ο Πάπας Λέων ΙΔ΄ ξεκινά το πρώτο του μεγάλο ταξίδι εκτός Ιταλίας: Τουρκία και Λίβανος, έως τις 2 Δεκεμβρίου. Η αφορμή είναι καθαρά συμβολική – αλλά και βαθιά πολιτική:

  • Στην Τουρκία, ο Πάπας θα βρεθεί στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, αλλά και στη σημερινή Ιζνίκ, την ιστορική Νίκαια, για την 1700ή επέτειο της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου (325 μ.Χ.). 
  • Θα συναντήσει τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο στο Φανάρι και θα συμπροσευχηθούν με αφορμή τη μνήμη του Αποστόλου Ανδρέα. 
  • Στον Λίβανο, θα επισκεφθεί τους χριστιανούς της χώρας, θα προσευχηθεί στο λιμάνι της Βηρυτού και στον τάφο του Αγίου Σαρμπέλ, και θα συναντήσει μουσουλμάνους ηγέτες, σε μια περιοχή όπου η σύγκρουση Ισραήλ–Χεζμπολάχ και η οικονομική κατάρρευση έχουν κάνει την καθημερινότητα εκρηκτική. 

Το ταξίδι αυτό παρουσιάζεται από το Βατικανό ως μήνυμα ειρήνης, ενότητας των χριστιανών και διαλόγου με το Ισλάμ, όχι ως «σταυροφορία». Αλλά η εικόνα ενός Πάπα που στέκεται δίπλα στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, στην Τουρκία, 1.700 χρόνια μετά τη Νίκαια, είναι από μόνη της ισχυρό πολιτικό σύμβολο.

2025: η χρονιά του «κοινού Πάσχα»

Στις 20 Απριλίου 2025, Καθολικοί, Προτεστάντες και Ορθόδοξοι γιόρτασαν όλοι μαζί το Πάσχα. Μια σπάνια σύμπτωση, που σύμφωνα με τα δημοσιεύματα θα επαναληφθεί σύντομα, αλλά καθόλου συχνά. Η χρονική αυτή σύμπτωση «κουμπώνει» σχεδόν ιδανικά με την επέτειο της Νίκαιας, όπου για πρώτη φορά μπήκαν οι βάσεις για τον υπολογισμό της ημερομηνίας του Πάσχα. Ο νέος Πάπας έχει ήδη δηλώσει δημόσια – σε οικουμενικό συμπόσιο τον Ιούνιο – ότι η Καθολική Εκκλησία είναι ανοιχτή σε μια κοινή ημερομηνία Πάσχα για όλες τις Εκκλησίες, χαρακτηρίζοντας το 2025 «ισχυρή μαρτυρία ενότητας» που δεν πρέπει να χαθεί.

Από την άλλη, το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει κατ’ επανάληψη εκφράσει θετική διάθεση προς μια τέτοια λύση, βλέποντας στη σύμπτωση του 2025 μια ευκαιρία «να γίνει η εξαίρεση κανόνας».

Advertisement

Κι όμως, παρά το momentum:

  • Καμία επίσημη συμφωνία για μόνιμη κοινή ημερομηνία δεν έχει ακόμη επιτευχθεί. 
  • Υπάρχουν ισχυρές αντιδράσεις σε τμήματα της Ορθοδοξίας, που φοβούνται ότι μια τέτοια κίνηση θα εκληφθεί ως «υποταγή» στη Ρώμη ή εγκατάλειψη της πατροπαράδοτης ημερολογιακής τάξης. 

Το 2025, επομένως, λειτουργεί περισσότερο ως γενική πρόβα: πώς μοιάζει, πρακτικά και ψυχολογικά, ένας κόσμος όπου όλοι οι χριστιανοί γιορτάζουν μαζί;

Ενότητα απέναντι σε ποιους; Ισλάμ, μετανάστευση και φόβοι ταυτότητας

Το ερώτημα που αναδύεται, σχεδόν αυτονόητα, είναι αν αυτή η ενίσχυση της χριστιανικής ενότητας χτίζεται υπέρ κάποιου οράματος ή εναντίον κάποιου «άλλου».

Advertisement

Μετά το 2015, στην Ευρώπη η δημόσια συζήτηση για τη μετανάστευση και το Ισλάμ ντύνεται συχνά με «χριστιανικό» λεξιλόγιο, ακόμη και εκεί όπου η σχέση με την πίστη είναι περισσότερο πολιτισμική παρά θεολογική. Πολιτικοί που σπάνια εκκλησιάζονται επικαλούνται «χριστιανικές ρίζες», ενώ ακροδεξιοί σχηματισμοί εμφανίζονται ως υπερασπιστές «χριστιανικής Ευρώπης» απέναντι σε μουσουλμανικούς πληθυσμούς και προσφυγικές ροές. Στις ΗΠΑ, η άνοδος συντηρητικών προσήλυτων σε Καθολικισμό και Ορθοδοξία συνδέεται ήδη με μια πιο σκληρή ρητορική στο μεταναστευτικό και στο ζήτημα της μουσουλμανικής παρουσίας. Η συζήτηση για τον έλεγχο των συνόρων, την «παράνομη μετανάστευση» και την προστασία της «χριστιανικής Δύσης» δεν είναι ποτέ πολύ μακριά από το κήρυγμα, ειδικά στα social media. Την ίδια στιγμή, όμως, οι επίσημες εκκλησιαστικές ηγεσίες – τόσο στη Ρώμη όσο και στο Φανάρι – κινούνται σε άλλη γραμμή:

  • Ο Πάπας Λέων ΙΔ΄ επιμένει στο τρίπτυχο ειρήνη – διάλογος – προστασία των μειονοτήτων, τόσο προς τον μουσουλμανικό κόσμο όσο και εντός των χριστιανικών κοινοτήτων της Μέσης Ανατολής. 
  • Το Οικουμενικό Πατριαρχείο εδώ και χρόνια πρωταγωνιστεί σε διαθρησκειακές πρωτοβουλίες στην Τουρκία και διεθνώς, συχνά μαζί με μουσουλμάνους ηγέτες, με έμφαση στη συνύπαρξη.

Έτσι, δημιουργείται ένα παράδοξο: ενώ στη βάση ισχυροποιούνται φωνές που βλέπουν την πίστη ως πολιτισμική άμυνα, στην κορυφή καλλιεργείται ένα αφήγημα συνεργασίας και κοινού βηματισμού με «τον Άλλον».

Από τη θεολογία στο αφήγημα: τι ενώνει πραγματικά;

Αν κάτι αναδεικνύουν η αμερικανική στροφή προς την Ορθοδοξία, το ταξίδι Λέοντα–Βαρθολομαίου και το κοινό Πάσχα του 2025, είναι ότι το κέντρο βάρος μετατοπίζεται από καθαρά δογματικές διαφορές (σχίσμα, πρωτείο, εκκλησιολογία, σε κοινές αγωνίες: πόλεμος, προσφυγιά, κλιματική κρίση, εκκοσμίκευση, κατάρρευση εμπιστοσύνης στους θεσμούς.

Advertisement

Ο ίδιος ο Πάπας, σε οικουμενικό συμπόσιο για τη Νίκαια, υπογράμμισε ότι «το κοινό μας Σύμβολο της Πίστεως δεν είναι απλώς κείμενο του 4ου αιώνα, αλλά πυξίδα για να ξαναβρούμε την ορατή ενότητα των χριστιανών». Παράλληλα, αναγνώρισε ότι η κοινή ημερομηνία του Πάσχα θα ήταν «ισχυρή μαρτυρία ενότητας και ενίσχυση της αποστολής του Ευαγγελίου».

Για τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, ο οποίος εδώ και χρόνια μιλά για «πράσινη πατριαρχία» και κλιματική δικαιοσύνη, το διακύβευμα μοιάζει ακόμη ευρύτερο: ένα χριστιανικό αφήγημα για τον 21ο αιώνα, που δεν θα εξαντλείται στο «εμείς εναντίον τους», αλλά στη συνδιαμόρφωση ενός κοινού μέλλοντος με άλλες θρησκείες και κουλτούρες.

Και η Ελλάδα μέσα σε όλα αυτά;

Για την Ελλάδα, χώρα όπου η Ορθοδοξία είναι πλειοψηφική αλλά η κοινωνία γίνεται ολοένα πιο σύνθετη και πολυθρησκειακή, οι εξελίξεις αυτές έχουν πολλαπλά επίπεδα:

Advertisement
  1. Εσωτερική συζήτηση για το Πάσχα
    Η σύμπτωση του 2025 έδειξε πώς θα ήταν πρακτικά ένα κοινό Πάσχα με τους καθολικούς γείτονες, τα μικτά ζευγάρια, τις κοινότητες της Διασποράς. Όμως κάθε συζήτηση για μόνιμη αλλαγή αγγίζει νεύρα: ημερολόγιο, παράδοση, φόβοι για «οικουμενισμό». 
  2. Μεταναστευτικό και ταυτότητα
    Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των μεταναστευτικών ροών και της συνάντησης με το Ισλάμ. Το πώς θα «διαβαστεί» μια πιθανή ενίσχυση της χριστιανικής ενότητας – ως γέφυρα ή ως τείχος – θα επηρεάσει το δημόσιο διάλογο για τα σύνορα, την ένταξη, την κοινωνική συνοχή.
  3. Νέες γενιές, νέα θρησκευτικότητα
    Όπως στις ΗΠΑ, έτσι και εδώ, νέοι άνθρωποι ταλαντεύονται ανάμεσα στην πλήρη απόρριψη της θρησκείας και στην αναζήτηση πιο «βαθιάς» πνευματικότητας. Το αν η Ορθοδοξία θα εμφανιστεί ως κλειστό φρούριο ή ως ανοιχτός, αλλά απαιτητικός χώρος, θα κρίνει και το δικό της μέλλον.

Το μεγάλο ερώτημα

Στο τέλος της ημέρας, το ερώτημα που κρέμεται πάνω από όλα αυτά, τις γεμάτες ορθόδοξες εκκλησίες στην Αμερική, το ταξίδι Πάπα–Πατριάρχη στη Νίκαια, το κοινό Πάσχα του 2025, μπορεί να διατυπωθεί απλά:

Advertisement

Συσπειρώνονται οι χριστιανοί «ένας απέναντι στο Ισλάμ και τους μετανάστες» ή «ένας μαζί με τους μουσουλμάνους και τους μετανάστες», απέναντι σε έναν κοινό κόσμο φόβου και ανασφάλειας;

Η απάντηση, προς το παρόν, μοιάζει διπλή:

  • Στο επίπεδο των κοινωνικών δικτύων, της πολιτικής και μιας μερίδας προσήλυτων, διαμορφώνεται πράγματι ένα πιο σκληρό, αμυντικό χριστιανικό φαντασιακό.
  • Στο επίπεδο των θεσμών, των επίσημων ηγεσιών και των οικουμενικών πρωτοβουλιών, επιχειρείται ένα άλλο αφήγημα, που μιλά για κοινό Πάσχα, κοινό Σύμβολο της Πίστεως και κοινή ευθύνη απέναντι σε πολέμους, πρόσφυγες, κλιματική κρίση.

Κάπου ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα – ανάμεσα σε μια μεταπολεμική Ευρώπη που γερνά και φοβάται, και σε μια Νίκαια που γιορτάζει 1.700 χρόνια «πίστεως ενότητα» – θα κριθεί αν η επόμενη μέρα φέρνει απλώς λίγο καλύτερες φωτογραφίες ενότητας ή ένα πραγματικά κοινό Πάσχα, όχι μόνο στο ημερολόγιο, αλλά και στη ζωή.

Advertisement