Η Κομισιόν ενημέρωσε σήμερα την TikTok για την προκαταρκτική της έκθεση ότι παραβιάζει το νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) σχετικά με την υποχρέωσή της να δημοσιεύει αρχείο διαφημίσεων. Εάν τα ευρήματα επιβεβαιωθούν τότε μπορεί να επιβληθεί στην TikTok πρόστιμο έως και 6% επί του ετήσιου παγκόσμιου τζίρου της.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Κομισιόν η πλατφόρμα TikTok δεν παρέχει στους χρήστες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με το περιεχόμενο των διαφημίσεων, όπως και ποιος πλήρωσε για αυτές.
«Ένα τέτοιο αρχείο διαφημίσεων είναι ζωτικής σημασίας για τους ερευνητές και την κοινωνία των πολιτών για τον εντοπισμό παραπλανητικών διαφημίσεων, εκστρατειών υβριδικών απειλών, καθώς και συντονισμένων επιχειρήσεων πληροφόρησης και ψευδών διαφημίσεων, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο εκλογών» αναφέρει η Επιτροπή.
Τα προκαταρκτικά πορίσματα της Επιτροπής βασίζονται σε διεξοδική έρευνα που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, την ανάλυση εσωτερικών εταιρικών εγγράφων, τη δοκιμή των εργαλείων του TikTok και συνεντεύξεις με εμπειρογνώμονες στον τομέα. Με την αποστολή προκαταρκτικών πορισμάτων, η Επιτροπή ενημερώνει το TikTok για την προκαταρκτική της άποψη ότι παραβιάζει την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες.
Επόμενα βήματα
Η TikTok έχει πλέον τη δυνατότητα να απαντήσει γραπτώς όσον αφορά στα προκαταρκτικά συμπεράσματα της Επιτροπής αφού πρώτα εξετάσει τα έγγραφα του φακέλου έρευνας της Κομισιόν.
Παράλληλα, θα ζητηθεί η γνώμη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ψηφιακών Υπηρεσιών.
Εάν το πόρισμα της Επιτροπής επιβεβαιωθεί τότε η Κομισιόν μπορεί να εκδώσει απόφαση μη συμμόρφωσης, βάσει της οποίας μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο έως και 6 % του συνολικού παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών του παρόχου, καθώς και περίοδο ενισχυμένης εποπτείας για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τα μέτρα που προτίθεται να λάβει ο πάροχος για την επανόρθωση της παράβασης.
Η Επιτροπή μπορεί επίσης να επιβάλει περιοδικές χρηματικές ποινές για να υποχρεώσει μια πλατφόρμα να συμμορφωθεί.
Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή ξεκίνησε επίσημη διαδικασία στις 19 Φεβρουαρίου 2024 για να αξιολογήσει κατά πόσον το TikTok ενδέχεται να παραβίασε τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες. Εκτός από τη διαφημιστική διαφάνεια, η έναρξη της διαδικασίας κάλυψε επίσης τις αρνητικές επιπτώσεις που απορρέουν από τον σχεδιασμό των αλγοριθμικών συστημάτων του TikTok που αφορούν μεταξύ άλλων και τον συμπεριφορικό εθισμό, τη διασφάλιση της ηλικίας και υψηλού επιπέδου ιδιωτικότητας, της ασφάλειας και προστασίας των ανηλίκων και την πρόσβαση των ερευνητών σε δεδομένα, για τα οποία συνεχίζεται η έρευνα.
Επίσης η Επιτροπή ξεκίνησε επίσημη διαδικασία κατά του TikTok τον Δεκέμβριο του 2024 σχετικά με τη διαχείριση των κινδύνων που σχετίζονται με τις εκλογές και τον πολιτικό διάλογο, για τους οποίους συνεχίζεται η έρευνα και όπως τονίζει η Επιτροπή αυτό γίνεται κατά προτεραιότητα.
Η έρευνα για τη διαφάνεια των διαφημίσεων είναι μια από τις πολλές εν εξελίξει υποθέσεις κατά της TikTok, που ερευνά η Κομισιόν. Σημειώνεται ότι η μητρική εταιρεία (ByteDance) εδρεύει στο Πεκίνο και μία από τις έρευνες εναντίον της αφορά πιθανή παρέμβασή της στις εκλογές της Ρουμανίας το 2024.
«Η διαφάνεια στη διαδικτυακή διαφήμιση — ποιος πληρώνει και πώς στοχεύονται τα ακροατήρια — είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Είτε πρόκειται για την υπεράσπιση της ακεραιότητας των δημοκρατικών μας εκλογών, την προστασία της δημόσιας υγείας, είτε για την προφύλαξη των καταναλωτών από παραπλανητικές διαφημίσεις, οι πολίτες έχουν το δικαίωμα να γνωρίζουν ποιος βρίσκεται πίσω από τα μηνύματα που βλέπουν» τόνισε η Χένα Βίρκουνεν. εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την τεχνολογική κυριαρχία, την ασφάλεια και τη δημοκρατία.