Χαμόγελο του Παιδιού: Ποιoς φοβάται τον έλεγχο; Ηθικά ζητήματα και απαντήσεις που δεν δόθηκαν

Στον Κώστα Γιαννόπουλο αξίζουν «μπράβο» για το έργο και την προσωπική του διαδρομή. Όμως, εν προκειμένω ισχύει το αυτονόητο: Μία ΜΚΟ για παιδιά οφείλει και πρέπει να ελέγχεται.
Δεύτερη ημέρα εργασιών του 7ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών με τίτλο "New Realities", Πέμπτη 7 Απριλίου 2022. (ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/EUROKINISSI) // ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ, Η ΔΙΑΝΟΜΗ ΚΑΙ Η ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΑΠΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΑ
Δεύτερη ημέρα εργασιών του 7ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών με τίτλο "New Realities", Πέμπτη 7 Απριλίου 2022. (ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/EUROKINISSI) // ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ, Η ΔΙΑΝΟΜΗ ΚΑΙ Η ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΑΠΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΑ
Eurokinissi

Ο Κώστας Γιαννόπουλος δηλώνει προς πάσα κατεύθυνση, εδώ και ένα μήνα, ότι το Χαμόγελο του Παιδιού έχει προσφέρει αποδεδειγμένα και διαθέτει μοναδική εμπειρία, που του επιτρέπει να φροντίζει χιλιάδες παιδιά εδώ και πολλά χρόνια.

Υποστηρίζει επίσης, ότι το Χαμόγελο διαθέτει οικονομικούς πόρους, τους οποίους μπορεί να διαχειρίζεται επαρκώς και διαθέτει εξειδικευμένο προσωπικό, που αφιερώνει - όπως και ο ίδιος - την ζωή του σε ένα σπουδαίο σκοπό.

Δεν υπάρχει πολιτικό παρασκήνιο, ούτε προσωπικό προηγούμενο.

Όμως, από τη στιγμή που έφτασε στα χέρια της καταγγελία, αυτή δεν μπορούσε παρά να καταλήξει στις αρμόδιες αρχές (εισαγγελία, Εθνική Αρχή Διαφάνειας και ΑΑΔΕ). Οτιδήποτε διαφορετικό θα συνιστούσε απόκρυψη και ενδεχομένως συγκάλυψη.

Η καταγγελία που έφτασε στο γραφείo της Δόμνας Μιχαηλίδου και στις προαναφερθείσες αρχές περιλαμβάνει καταρχήν αναφορές σε συγκεκριμένες συμπεριφορές:

- Παιδαγωδικές, σχετικά με μεθόδους που ακολουθούσε ο Πρόεδρος και η Διοίκηση, όπου γίνεται λόγος περί εκμετάλλευσης παιδιών για προβολή έργου του «Χαμόγελου» και για εκφοβισμό ή bullying σε πιο ατίθασα παιδιά για να συμμορφώνονται.

- Εργασιακές - δηλαδή πρακτικές και συμπεριφορές προς εργαζομένους.

Όμως, δεν παρουσιάζονται συγκριμένα στοιχεία και μόνο η Δικαιοσύνη ή συναρμόδιες αρχές μπορούν να κρίνουν εάν συντρέχουν λόγοι διερεύνησης.

Από την καταγγελία προκύπτουν όμως και ερωτήματα στα οποία οφείλει να απαντήσει ο κύριος Γιαννόπουλος - ακόμα και αν δεν τεθούν από την Δικαιοσύνη. Είναι τα ηθικά ζητήματα.
Συνέντευξη τύπου από "Το Χαμόγελο του Παιδιού" για όσα αναφέρονται σε δημοσίευμα εφημερίδας, Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2022. (ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI)
Συνέντευξη τύπου από "Το Χαμόγελο του Παιδιού" για όσα αναφέρονται σε δημοσίευμα εφημερίδας, Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2022. (ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI)
Eurokinissi

1. Ποιές παροχές είναι λογικές για Πρόεδρο ΜΚΟ;

Στην καταγγελία γίνεται λόγος περί εκμετάλλευσης για προσωπική χρήση κατοικιών που έχουν δωρηθεί/παραχωρηθεί στο Χαμόγελο: ένα παραθαλάσσιο ρετιρέ στη Βάρκιζα και μία πολυτελής κατοικία-μεζονέτα στον Άλιμο, εκατοντάδων τετραγωνικών, πολυτελούς κατασκευής και υποδομών.Το «Χαμόγελο» απάντησε ότι «ο εκάστοτε Πρόεδρος προβλέπεται να διαμένει σε ένα από τα ακίνητα του Οργανισμού και να καλύπτονται οι μηνιαίες δαπάνες ύδρευσης, ηλεκτροδότησης, κοινοχρήστων». Λυπάμαι, αλλά τέτοιες «εταιρικές» παροχές, δεν αντιστοιχούν κανονικά σε Πρόεδρο ΜΚΟ για ορφανά παιδιά. Αντιστοιχούν σε Πρόεδρο ή Διευθύνοντα Σύμβουλο πολυεθνικού ομίλου. Σωστό ή λάθος;

2. Aκόμα περισσότερες παροχές;

H καταγγελία προσθέτει ότι το ίδιο ίσχυε για τα πάγια έξοδα προκειμένου να χρησιμοποιούνται αυτοκίνητα και συσκευές τεχνολογίας, καθώς και για χρήση προσωπικού του Χαμόγελου για υπηρεσίες προς τον Πρόεδρο του Χαμόγελου (καθαριότητα κ.ά.). Ακόμα και αν δεχόμουν προσωπικά, ότι οι δαπάνες μετακίνησης/επικοινωνίας είναι απαραίτητες λόγω του μεγέθους και της γεωγραφικής εξάπλωσης του Χαμόγελου, δεν μου προκύπτει ως λογική η κάλυψη δαπάνης για την καθαριότητα - πέρα από τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ της κατοικίας του Προέδρου. Και πάλι, πρόκειται για παροχές που αντιστοιχούν σε Πρόεδρο ή Διευθύνοντα Σύμβουλο πολυεθνικού ομίλου - και μάλιστα σε λίγες περιπτώσεις. Σωστό ή λάθος;

3. Οικογενειακός βιοπορισμός;

Στην καταγγελία γίνεται λόγος για (αθροιζόμενες) αποδοχές/μισθούς του Προέδρου του Χαμόγελου και της συζύγου του, που ανέρχονται σε αρκετές χιλιάδες ευρώ μηνιαίως. Το «αρκετές» σημαίνει αρκετά πάνω από 5.000 και πιθανόν κοντά στις 10.000 κατά περίπτωση. Η καταγγελία αναφέρει ότι σε αυτές τις αποδοχές προστίθεται μία σειρά άλλων προσωπικών αναγκών - πέρα από τα έξοδα της κατοικίας - που κάλυπτε το Χαμόγελο για τον Πρόεδρο και την σύζυγό του, κάνοντας λόγο ακόμα και για «διακοπές σε ακριβά ξενοδοχεία». Θέλω να πιστεύω ότι δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Όμως, στην ανακοίνωση που εξέδωσε το Χαμόγελο δεν δίνει απάντηση. Γιατί δεν είναι απάντηση το επιχείρημα ότι ...«Κυριολεκτικά, καθημερινά, 365 ημέρες τον χρόνο, 24 ώρες την ημέρα, (ο κύριος Γιαννόπουλος) βρίσκεται στην πρώτη γραμμή για την αποτελεσματική υλοποίηση όλων των δράσεων του Οργανισμού, το έργο του οποίου έχει αναγνωριστεί στην Ελλάδα και διεθνώς. Ως εκ τούτου, όπως είναι απόλυτα λογικό για να βιοποριστεί ο ίδιος και η οικογένειά του και στο πλαίσιο διαδικασιών εγκεκριμένων από τις Γενικές Συνελεύσεις, λάμβανε συγκεκριμένα ποσά αμοιβής έργου που ενέκριναν ομόφωνα τα μέλη».Χιλιάδες εργαζόμενοι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή καθημερινά, σε διαφορετικά και εξίσου δύσκολα μέτωπα, ή σε θέσεις ευθύνης. Από πού προκύπτει, ότι πρέπει καθένας από όλους αυτούς «να βιοποριστεί ο ίδιος και η οικογένειά του»; Η απάντηση που οφείλεται πρέπει να συμπεριλάβει και το ποιά μέλη των συνελεύσεων ενέκριναν τις συγκεκριμένες δαπάνες, γιατί έχει σημασία να ξέρουμε ποιοί ακριβώς έδιναν την έγκριση.

4. Διαδικασίες και πρακτικές για υιοθεσία

Γίνεται λόγος ακόμα στην καταγγελία για υιοθεσία με συνοπτικές διαδικασίες από τον Πρόεδρο και την σύζυγό του, καθώς επίσης για υιοθεσίες και αναδοχές με παλιό σύστημα, συνοπτικά και ανταλλακτικά, σε δικούς του ανθρώπους ή σε όσους ήθελε να εξυπηρετήσει ο κύριος Γιαννόπουλος.

Το καταγράφω ως οφείλω, από τη στιγμή που περιλαμβάνεται στην καταγγελία, αν και - ειδικά σε αυτό το σημείο - θα ήθελα προσωπικά πολύ σοβαρά στοιχεία για να πειστώ ότι αυτός ο άνθρωπος, με αυτή την προσωπική διαδρομή και τα συγκλονιστικά προσωπικά βιώματα, θέλησε ή επέτρεψε να «παρακάμπτονται» έστω και τυπικές διαδικασίες.

Είμαι βέβαιος ότι ο κύριος Γιαννόπουλος θα θελήσει να απαντήσει σε αυτό το κομβικό και εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα. Το γράφω με όλο τον σεβασμό - ειδικά σε αυτό το σημείο - και το εννοώ.

5. Εργασίες επί πληρωμή. Nαι, αλλά από ποιους;

Η καταγγελία αναφέρεται και σε συγγενικό πρόσωπο του Προέδρου του Χαμόγελου, κάνοντας λόγο για πολλές εργασίες για τον οργανισμό που έγιναν πάντοτε «επί πληρωμή».

Νομίζω ότι και σε αυτό το σημείο θα ήθελε και θα έπρεπε να απαντήσει ο κύριος Γιαννόπουλος - και δημόσια, γιατί όχι; Προφανώς, δεν προβλέπεται από πουθενά ότι πρέπει να γίνονται δωρεάν εργασίες κατασκευής ή συντήρησης στο Χαμόγελο του Παδιού. Αν όμως, τίθεται ζήτημα για συγγενικές σχέσεις, προκύπτει τουλάχιστον ένα ερώτημα προς απάντηση.

ΥΓ: Οι απαντήσεις αναμένονται και οφείλονται - εφόσον ο κύριος Γιαννόπουλος θέλει να υπεραπιστεί όσα ο ίδιος δημιούργησε και του αναγνωρίζει η ελληνική κοινωνία εμπράκτως. Γιατί η έμπρακτη, οικονομική στήριξη στο «Χαμόγελο» δόθηκε σε αυτήν ακριβώς την ηθική βάση: προσφορά από τους πολίτες, ως ένδειξη σεβασμού και αναγνώρισης στην προσφορά (και) του ανθρώπου που υπήρξε ιδρυτής και ψυχή του εγχειρήματος.

Ο σεβασμός δεν μπορεί παρά να είναι αμοιβαίος και όταν υπάρχουν σκιές πρέπει να διαλύονται - με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Εδώ που οδηγήθηκαν τα πράγματα, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η έρευνα και ο έλεγχος στο «Χαμόγελο του Παιδιού» πρέπει να φτάσουν σε βάθος και το αποτέλεσμα να δημοσιοποιηθεί πλήρως.

Δημοφιλή