ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
29/01/2020 07:21 EET | Updated 29/01/2020 07:21 EET

Δύσκολη διαπραγμάτευση για τις φορολογικές ελαφρύνσεις

Οι τριήμερες επαφές με τους επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων έδειξαν ότι η διαπραγμάτευση για την αλλαγή των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος δεν θα είναι καθόλου εύκολη.

Sezeryadigar via Getty Images
Στόχος Κυβέρνησης παραμένει η σταδιακή ελάφρυνση των φορολογικών βαρών τα οποία επιβλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια στους Έλληνες.

Παρακαμπτήριες οδούς προκειμένου να φτάσει στο στόχο της φορολογικής ελάφρυνσης αναζητά το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης. Οι τριήμερες επαφές στην Αθήνα με τους επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων την προηγούμενη εβδομάδα έδειξαν ότι η διαπραγμάτευση για την αλλαγή των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος δεν θα είναι καθόλου εύκολη και το αποτέλεσμα αυτής δεν είναι εξασφαλισμένο.

Στόχος Κυβέρνησης παραμένει η σταδιακή ελάφρυνση των φορολογικών βαρών τα οποία επιβλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια στους Έλληνες. Ως εκ τούτου βασική προϋπόθεση για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η εξεύρεση του απαραίτητου δημοσιονομικού χώρου.  Η εκτίμηση είναι ότι για να εφαρμοστούν οι κυβερνητικές εξαγγελίες μείωσης φόρων και ασφαλιστικών εισφορών χρειάζεται να εξευρεθεί δημοσιονομικός χώρος της τάξης των 2 έως 3 δισ ευρώ.

 Το βασικό σχέδιο προβλέπει ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος να εξευρεθεί από τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων νωρίτερα του 2022, από ότι προβλέπεται στη συμφωνία με τους θεσμούς.  Ωστόσο, η εικόνα που δημιουργήθηκε μετά από τις επαφές με τους επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων, αλλά και των συζητήσεων σε ανώτερο επίπεδο οι οποίες  γίνονται στο παρασκήνιο,  φαίνεται ότι η διαπραγμάτευση θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη και μακρά. Με αυτά τα δεδομένα, το αποτέλεσμα δεν μπορεί να εξασφαλιστεί, ούτε ότι εάν επιτευχθεί τελικά συμφωνία θα αυτή θα γίνει εντός του επιθυμητού χρόνου.

Έστω και αν τα τελευταία χρόνια η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας έχει βελτιωθεί, ενώ ταυτόχρονα έχει μειωθεί σημαντικά το κόστος δανεισμού της Ελλάδας, αλλά και το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους, αρκετοί από τους Ευρωπαίους εταίρους παραμένουν σταθεροί στην άποψη τους ότι δεν πρέπει να αλλάξουν οι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος.  Προκειμένου να παρακάμψει την εμμονή κάποιων κρατών μελών,  η κυβέρνηση συζητά με τους θεσμούς να επιταχυνθεί η διαδικασία για την αλλαγή της χρήσης των  των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που έχουν στην κατοχή τους οι κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης (ANFAs και SNPs).

Στόχος είναι τα περίπου 4 δισ ευρώ τα οποία αυτή τη στιγμή έχουν στην κατοχή τους κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης, να επιστρέψουν στην Ελληνική οικονομία με τη μορφή επιδότησης  αναπτυξιακών έργων. Με αυτό τον τρόπο θα τονωθεί ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και μέσω αυτής της οδού θα δημιουργηθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος για τη μείωση των φόρων και των εισφορών.

Από την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας έχει δώσει στους επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων των Θεσμών τρεις φακέλους με πλήρη τεκμηρίωση για τα ελληνικά αιτήματα άμεσης προτεραιότητας τα οποία αφορούν:

1. Την εξαίρεση δαπανών της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση του προσφυγικού από τους υπολογισμούς του κατά πρόγραμμα πρωτογενούς πλεονάσματος.

2. Τη δυνατότητα μεταφοράς τυχόν υπερπλεονασμάτων από τη μία χρονιά στην επόμενη, χωρίς υπάρχει πρόβλημα στους δημοσιονομικούς στόχους κάθε χρονιάς.  τον τρόπο με τον οποίο διαβάζουν την απόφαση του Eurogroup για τη χρήση τους. Με αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση θα μπορεί να κάνει καλύτερη διαχείριση των χρημάτων, έχοντας τον απαραίτητο χρόνο να σχεδιάσει που θα κατευθυνθεί το υπερπλεόνασμα.

3. Την αλλαγή χρήσης των κερδών από ANFA’s και SMP’s. Το υπουργεία Οικονομικών και ανάπτυξης θα καταρτίσουν συγκεκριμένη λίστα έργων στα οποία θα κατευθυνθούν τα περίπου 4 δισ ευρώ από τα κέρδη των Ελληνικών ομολόγων, προκειμένου να μην υπάρξουν τεχνικές δυσκολίες στην απορρόφηση των κονδυλίων. Το στοίχημα είναι δύσκολο καθώς τα στοιχεία δείχνουν συνέχεια αδυναμία απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων και υποεκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.