Οι τιμές του κακάο ανεβαίνουν δυσχεραίνοντας τις προοπτικές των κατασκευαστών σοκολάτας

Οι εταιρίες βασίζονται στην παραδοσιακή ανθεκτικότητα του προϊοντος τους απέναντι στην αύξηση των τιμών, ωστόσο οι καταναλωτές άρχισαν να αντιδρούν.
FILE PHOTO: Hershey's chocolate bars are shown in this photo illustration in Encinitas, California January 29, 2015. REUTERS/Mike Blake/File Photo
FILE PHOTO: Hershey's chocolate bars are shown in this photo illustration in Encinitas, California January 29, 2015. REUTERS/Mike Blake/File Photo
Mike Blake via Reuters

Κατασκευαστές σοκολάτας όπως η Hershey (HSY.N) και η Mondelez (MDLZ.O), πρόκειται να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στις συναλλαγές τους το προσεχές έτος, καθώς επιχειρούν να μετακυλίσουν το αυξανόμενο κόστος του κακάο στους καταναλωτές, οι οποίοι όμως έχοντας οικονομικές δυσκολίες, μειώνουν τις αγορές τους.

Η βιομηχανία σοκολάτας είδε τεράστια κέρδη τα τελευταία χρόνια, καθώς η ζήτηση της σοκολάτας παρέμεινε ψηλά παρά την παράλληλη αύξηση των τιμών, όμως δεδομένα που αξιολόγησε το Reuters από τους ερευνητές αγοράς Nielsen, δείχνουν ότι αυτή η τάση ίσως πάψει να υπάρχει αφού οι τιμές στο κακάο σπάνε ρεκόρ 46 χρόνων, ενώ η τιμή της ζάχαρης πλησιάζει κι αυτή το υψηλότερο ρεκόρ της τελευταίας δεκαετίας.

Οι καταναλωτές στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική έχουν δει τις τιμές να αυξάνονται κατά 20% τα τελευταία δύο χρόνια κι έχουν αρχίσει πλέον να περιορίζουν την αγορά σοκολάτας, σύμφωνα με τα δεδομένα.

Οι καταναλωτές «ψωνίζουν ψάχνοντας να βρουν προσφορές» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Mondelez, Ντιρκ Βαν ντε Πουτ.

Η εταιρία Mondelez περιμένει ότι ο πληθωρισμός στο κακάο και τη ζάχαρη θα συνεχιστεί και ισχυρίζεται ότι θα μπορέσει να αντισταθμίσει την κατάσταση και θα συνεχίσει να επενδύει στην παραγωγικότητα της.

«Η αύξηση της τιμής της ζάχαρης και ιδιαίτερα του κακάο είναι σημαντική. Μιλάμε για πιθανότατα 30% αύξηση, κοιτώντας τους τελευταίους 12 μήνες ή κι ακόμα περισσότερο και κυρίως στο κακάο», είπε ο οικονομικός διευθυντής της Mondelez, Λούκα Ζαραμέλα.

Αλλά μετά από περισσότερο από δύο χρόνια υψηλών τιμών, οι λιανοπωλητές πιέζουν κι εκείνοι, σύμφωνα με τους αναλυτές, σε μια μάχη που θέτει σε κίνδυνο την κερδοφορία των σοκολατοποιών.

Φωτογραφία αρχείου: Μπισκότα Οreo στο ράφι σούπερ μάρκετ, παραγωγής της εταιρίας Mondelez.
Φωτογραφία αρχείου: Μπισκότα Οreo στο ράφι σούπερ μάρκετ, παραγωγής της εταιρίας Mondelez.
via Associated Press


Οι καταναλωτές μειώνουν τις αγορές σοκολάτας

Οι κατασκευαστές σοκολάτας βασίζονται στην παραδοσιακή ανθεκτικότητα του προϊοντος τους απέναντι στην αύξηση των τιμών. Η Mondelez προέβλεψε αύξηση των αιτήσιων εσόδων τηςτον προηγούμενο μήνα, ενώ η Hersey προχώρησε κι εκείνη σε αντίστοιχες προβλέψεις για τα κέρδη της.

«Τώρα που η τιμολόγηση είναι 100% εξασφαλισμένη, αναμένουμε αύξηση όγκου πωλήσεων και εσόδων, καθώς και βελτίωση στο περιθώριο κέρδους της Ευρώπης», είπε ο Ζαραμέλα.

Ωστόσο, η αύξηση του όγκου πωλήσεων σοκολάτας της Mondelez έχει αποδυναμωθεί σημαντικά φέτος – από 14,8% τις 4 εβδομάδες έως τις 25 Φεβρουαρίου, σε 3,2% τις 4 εβδομάδες έως τις 15 Ιουλίου – παρόλο που διατήρησε τις αυξήσεις των τιμών της σε χαμηλά διψήφια νούμερα.

Τα στοιχεία έδειξαν ότι οι όγκοι πωλήσεων της Hershey μειώνονταν ολοένα και περισσότερο κατά τη διάρκεια της περιόδου αύξησης των τιμών της εταιρίας.

«Βλέπουμε τους καταναλωτές να αρχίζουν να αντιδρούν περισσότερο από πριν, γι′ αυτό θα ήμουν πολύ προσεκτικός με τις αυξήσεις των τιμών», δήλωσε ο Νταν Σάντλερ, ειδικός σε ζαχαρωτά στον ερευνητή αγοράς IRI με έδρα τις ΗΠΑ. «Βλέπουμε τους καταναλωτές να αρχίζουν να μην αγοράζουν».

via Associated Press

Η Μπέρυ Κέιλμποτ (BARN.S), η μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρία σοκολάτας στον κόσμο που προμηθεύει τις περισσότερες μεγάλες μάρκες, συμπεριλαμβανομένης της Nestle (NESN.S), δεν αναμένει αύξηση του όγκου των πωλήσεων φέτος. Ανέφερε τον περασμένο μήνα ότι οι όγκοι των πωλήσεων μειώθηκαν κατά 2,7% το 9μηνο που έληξε στις 31 Μαΐου.

Εν τω μεταξύ, η χαμηλότερης τιμής σοκολάτα «ιδιωτικής ετικέτας» (αναφέρεται σε οποιοδήποτε προϊόν κατασκευάζεται από τρίτο, αλλά πωλείται με την επωνυμία μιας εταιρείας) συνεχίζει να κερδίζει μερίδιο αγοράς.

Στις ΗΠΑ, ο όγκος πωλήσεων ιδιωτικών ετικετών αυξήθηκε σχεδόν 9% το χρόνο έως τα μέσα Ιουνίου, παρά τις σχεδόν διψήφιες αυξήσεις των τιμών.

Η Hershey, με έδρα την Πενσυλβάνια, ελπίζει ότι καθώς μειώνει τον ρυθμό αύξησης των τιμών, οι όγκοι των πωλήσεών της θα αντιστρέψουν την τρέχουσα πτωτική τους τάση. Σχεδιάζει να στηριχθεί στην αυτοματοποίηση για να διατηρήσει χαμηλό το κόστος παραγωγής της, είπε.

Η Rabobank λέει ότι αυτές οι πιέσεις κόστους θα μπορούσαν να συνεχιστούν και το επόμενο έτος λόγω του καιρικού φαινομένου El Nino στη Δυτική Αφρική και λόγω της έλλειψης εναλλακτικών παραγωγών που θα μπορούσαν να αυξήσουν γρήγορα την παραγωγή.

Οι κορυφαίοι παραγωγοί κακάο στην Ακτή Ελεφαντοστού και στην Γκάνα αντιμετώπισαν ξηρασία, υπερβολικές βροχές και ασθένειες τα τελευταία δύο χρόνια. Παράγουν τα δύο τρίτα του παγκόσμιου κακάο και οι αξιωματούχοι αγωνίζονται να βοηθήσουν τους αγρότες να αντιμετωπίσουν τις κλιματικές συνθήκες. Το καθεστώς «επαρκούς εισοδήματος διαβίωσης» του 2019 ήταν σε μεγάλο βαθμό αναποτελεσματικό.

Δημοφιλή