Σκέψεις για το πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων την ασυνήθιστη χρονιά της πανδημίας.
.
.
Eurokinissi

Σύμφωνα με το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ 2021, που ανακοινώθηκε στις 12 Μαϊου, το διάστημα διεξαγωγής ορίζεται από 14 έως 22 Ιουνίου για τα ΓΕΛ, ενώ το αντίστοιχο για τα ΕΠΑΛ από 15 έως 28 Ιουνίου.

Οι αντίστοιχες περυσινές ημερομηνίες ήταν 15 έως 26 Ιουνίου και 16 έως 30 Ιουνίου.

Σε πρώτη ανάγνωση προκύπτει ότι το χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, σχετικά με την ανακοίνωση των τελικών βαθμολογιών και την όλη πορεία που ακολουθείται με κατάληξη την ανακοίνωση των βάσεων και των σχολών επιτυχίας γύρω στα τέλη του Αυγούστου, δε θα είναι σημαντικά διαφοροποιημένο σε σχέση με πέρυσι.

Σαφώς και προκύπτει όμως κάποια μικρή μείωση του εύρους του διαστήματος διεξαγωγής των εξετάσεων για τα ΓΕΛ, γεγονός που σημαίνει ότι οι μαθητές θα έχουν σε κάποιες περιπτώσεις λιγότερες ημέρες αποφόρτισης και προετοιμασίας μεταξύ των εξεταζομένων μαθημάτων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι την περυσινή χρονιά οι μαθητές του 4ου Επιστημονικού Πεδίου είχαν μέχρι και μία εβδομάδα κενό μεταξύ δύο διαδοχικών μαθημάτων στα οποία εξετάστηκαν, η οποία μπορεί και να συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στην επαναφορά, στην ξεκούραση και στην προετοιμασία τους. Αυτό συνέβη –λίγο ή πολύ– με τους μαθητές όλων των Επιστημονικών Πεδίων.

Κατά την ανάγνωση του φετινού προγράμματος, υπήρξε έντονη η έκπληξη μας για το γεγονός ότι σε όλα τα Επιστημονικά Πεδία, τα τρία από τα τέσσερα μαθήματα εξετάζονται με διαφορά μίας ημέρας το ένα από το άλλο, μεταξύ της Δευτέρας 14 και της Παρασκευής 18 Ιουνίου.

Το τέταρτο μάθημα εξετάζεται την Τρίτη 22 Ιουνίου, καθώς μεσολαβεί η αργία του Αγίου Πνεύματος.

Στη λογική του το πρόγραμμα ήταν κοντά σε αυτό του 2019, της τελευταίας «κανονικής» χρονιάς, όπου ακόμα και εκεί όμως υπήρχε μεγαλύτερο χρονικό εύρος, που αφορούσε ειδικά στους μαθητές που διεκδίκησαν την εισαγωγή τους στις περιζήτητες Ιατρικές σχολές.

Θα ανέμενε κανείς ότι τη φετινή (από κάθε άποψη) ειδικών καταστάσεων σχολική χρονιά, θα υπήρχαν τουλάχιστον οι ίδιοι όροι διεξαγωγής με τις περυσινές εξετάσεις, στις οποίες επίσης τα παιδιά εξετάστηκαν κάτω από πρωτοφανείς συνθήκες.

Οι συνθήκες αυτές ωστόσο εδραιώθηκαν και ενδυναμώθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς, όπου το συντριπτικά μεγαλύτερο διάστημα της προετοιμασίας τους, διεξήχθη σε απόσταση από τους φυσικούς χώρους δράσης τους, το σχολείο και το φροντιστήριο.

Να θυμίσουμε ότι ακόμα και τώρα (12/6/2021) εκκρεμεί στο δρόμο προς τις εξετάσεις, η τελική ανακοίνωση του αριθμού των εισακτέων και η οποία φημολογείται ότι θα επιφέρει σημαντική μετακίνηση θέσεων από τα κεντρικά προς τα περιφερειακά Πανεπιστήμια, χωρίς ωστόσο να υπάρχει αισθητή μείωση του απολύτου αριθμού των θέσεων επιτυχίας, αλλά με ορατό το ενδεχόμενο να υπάρχουν κάποιες αλλαγές στον «ακαδημαϊκό» χάρτη.

Τέλος η εφαρμογή για πρώτη φορά του –προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά αμφιλεγόμενου ως προς την εφαρμογή – μέτρου της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ), αναμένεται να αφήσει εκτός Πανεπιστημίων μερικές χιλιάδες υποψηφίους, που η απόδοση τους θα κυμανθεί στη χαμηλή κλίμακα των επιδόσεων.

Ίσως για τη φετινή χρονιά να χρειαζόταν μια πιο ήπια εφαρμογή του μέτρου αυτού. Θα χρειαζόταν ενδεχομένως να ισχύσει ένας πιο χαμηλός ελάχιστος συντελεστής επί του μέσου όρου των επιδόσεων στα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα ανά Επιστημονικό Πεδίο, από το 80% επί του μέσου όρου που τελικά ανακοινώθηκε.

Και αυτό ισχύει για κάποιες σχολές, κατά κανόνα απομακρυσμένες στην επικράτεια, αφού πολλές πιο «δημοφιλείς» σχολές θα ορίσουν σαν συντελεστή το 120%, όπως έχουν το δικαίωμα να πράξουν.

Σε κάθε περίπτωση, η ανακοίνωση των ημερομηνιών διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων, οριοθετεί παραδοσιακά την «τελική ευθεία» και σηματοδοτεί την εντατικοποίηση της προσπάθειας των υποψηφίων.

Θα μπορούσε το πρόγραμμα που ανακοινώθηκε να ήταν στη λογική του περυσινού προγράμματος, που παρείχε αναμφισβήτητα στους υποψηφίους τη δυνατότητα της ανασύνταξης των δυνάμεων τους, ενόψει της επόμενης εξέτασης.

Ωστόσο η προετοιμασία των τελειοφοίτων μαθητών καθώς και των αποφοίτων που ξαναδοκιμάζουν με μία νέα προσπάθεια για την επιτυχία τους, έχει ολοκληρωθεί σε σημαντικό βαθμό.

Υπάρχει όμως ένας πολύ σημαντικός μήνας μπροστά τους, προκειμένου να κινηθούν στοχευμένα για την περαιτέρω βελτίωση τους και την προσαρμογή στις συνθήκες και τους όρους των φετινών εξετάσεων.

Δημοφιλή