ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
19/10/2020 15:49 EEST | Updated 19/10/2020 17:10 EEST

Τη μεγαλύτερη έκπτωση έδωσε η κοινοπραξία ΑΒΑΞ για τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας

Ανοίχθηκαν από την Αττικό Μετρό, οι οικονομικές προσφορές των κοινοπραξιών ΑΒΑΞ ΑΕ-GHELLA-ALSTOM και ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ-ANSALDO-HITACHI, με την πρώτη να δίνει τη μεγαλύτερη έκπτωση.

MotionTeam

Αντίστροφη μέτρηση για την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας; Ας το θεωρήσουμε έτσι, καθώς έχουμε δει πολλά τα τελευταία χρόνια, με όλα τα μεγάλα έργα να έχουν καθυστερήσει για πολλά χρόνια.

Πάντως, το μεσημέρι της Δευτέρας, στα γραφεία της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, ανοίχθηκαν οι οικονομικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το έργο, αρχικού προϋπολογισμού κοντά στα 1,51 δισ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Η κοινοπραξία που έδωσε τη μεγαλύτερη έκπτωση επί του παραπάνω ποσού, με ποσοστό 12,59%, είναι η κοινοπραξία ΑΒΑΞ ΑΕ-GHELLA–ALSTOM, έναντι του 10,57% που έδωσε η δεύτερη κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ–ANSALDO– HITACHI.
Τώρα, θα πρέπει να παρέλθει ένα δεκαήμερο, κατά το οποίο θα έχει τη δυνατότητα η κοινοπραξία που ήρθε δεύτερη, να καταθέσει προσφυγή. Αν αυτό δεν συμβεί, τότε η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ θα ανακηρύξει προσωρινό ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΒΑΞ ΑΕ-GHELLA–ALSTOM, η οποία θα πρέπει να καταθέσει τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά και την εγγυητική επιστολή. Ακολούθως, η σύμβαση θα σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο και έπειτα στη Βουλή προς ψήφιση και επικύρωση.

Αν, ωστόσο, έχουμε προσφυγή, σε αυτό το δεκαήμερο, θα πρέπει εντός 30 ημερών η  Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (Α.Ε.Π.Π.) να εξετάσει την προσφυγή και αν πάλι υπάρχει αρνητική απόφαση, η κοινοπραξία που ήρθε δεύτερη μπορεί να προσφύγει στο ΣτΕ, το οποίο έχει επίσης 30 μέρες περιθώριο να αποφασίσει, ενώ στην υπόθεση θα εμπλακεί και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία είχε συσταθεί επί υπουργίας Δραγασάκη.

Όλα αυτά, βέβαια, είναι αν, καθώς θα περιμένουμε να δούμε τι θα συμβεί στο 10ήμερο που επέρχεται.

Το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο, όλων των εποχών, όπως έχει χαρακτηριστεί, πέρασε σε νέα –ελπίζουμε οριστική- φάση.

Επί Νέας Δημοκρατίας, το 2005 είχε εξαγγελθεί, το 2017 προκηρύχθηκε η δημοπράτηση, εκδήλωσαν ενδιαφέρον τέσσερα σχήματα – κοινοπραξίες, υπήρξαν ενστάσεις, απόρριψη της κοινοπραξίας FCC – ARCHIRODON-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ακολούθως αποχώρηση της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ ΑΕ - VINCI-SIEMENS AG “TVS” εκ νέου προσφυγές στο ΣτΕ με κίνδυνο να ακυρωθεί ο διαγωνισμός και έπειτα από πολιτική απόφαση, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ επανεξετάζει το πρακτικό, το αποστέλλει στο ΣτΕ, δεν υπάρχουν εκ νέου προσφυγές και ήρθε η σημερινή μέρα.

Καραμανλής: «Το μεγαλύτερο έργο υποδομής τα επόμενα χρόνια στην πατρίδα μας»

Με αφορμή το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών από την Αττικό Μετρό για τη Γραμμή 4 της Αθήνας ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, τόνισε:

«Σήμερα, μετά από παλινωδίες και καθυστερήσεις ετών, επιτέλους μπαίνει στην τελική φάση το μεγαλύτερο έργο υποδομής που πρόκειται να κατασκευαστεί τα επόμενα χρόνια στην πατρίδα μας: η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας.

Ένα έργο που θα αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης, θα διευκολύνει τις μετακινήσεις εκατομμυρίων συμπολιτών μας, με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ένα έργο προϋπολογισμού 1,5 δισ. Ευρώ που θα φέρει ανάπτυξη και θα αναβαθμίσει τις περιοχές απ’ όπου θα περάσει.

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε συστηματικά για την υλοποίηση νέων έργων υποδομών που αλλάζουν την καθημερινότητα των πολιτών και την εικόνα της χώρας».

Ποια είναι η Γραμμή 4

Το Α’ Τμήμα της Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», το οποίο προγραμματίζεται να υλοποιηθεί με την παρούσα δημοπράτηση, έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός). Ταυτόχρονα θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, στην εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).

Η χάραξή του εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι το Γουδή και το Φρέαρ TBM Κατεχάκη και υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου. Έχει μήκος περίπου 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει:

Δεκαπέντε (15) νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή,

Εννέα (9) ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.

Σήραγγα υπόγειας διάνοιξης διατομής διπλής τροχιάς που θα διανοιχτεί με τουλάχιστον δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) μήκους περί τα 13 χλμ.

Σήραγγεςυπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα διπλής τροχιάς, τριπλής τροχιάς & διακλαδώσεων.

Σήραγγεςμονής τροχιάς (STT) υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα μήκους 860 μ περίπου.

Δύο επίσταθμους της γραμμής, πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφ. Βεϊκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφ. Κατεχάκη).

Ένα (1) νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών, καθώς και του Τραμ. Το νέο (ΚΕΛ) θα χωροθετηθεί εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.

Ένα (1) νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών σε διαθέσιμο χώρο εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.

Το Έργο επίσης περιλαμβάνει το απαιτούμενο τροχαίο υλικό (20 αυτόματα τραίνα χωρίς οδηγό), καθώς και όλα τα απαιτούμενα Ηλεκτρομηχανολογικά και Σιδηροδρομικά Συστήματα για τη λειτουργία της Γραμμής

Προϋπολογισμός: Η προβλεπόμενη δαπάνη του Έργου χωρίς Φ.Π.Α. είναι 1.510.000.000 Ευρώ.

Διάρκεια κατασκευής: 8 έτη

Κριτήριο ανάθεσης της Σύμβασης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής, σύμφωνα με το άρθρο 311 του N. 4412/16.

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ

Αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση της Οριστικής Μελέτης και της Μελέτης Εφαρμογής, η κατασκευή των έργων Πολιτικού Μηχανικού, η προμήθεια, η εγκατάσταση, οι δοκιμές και η θέση σε λειτουργία του Ηλεκτρομηχανολογικού και Σιδηροδρομικού εξοπλισμού, η συντήρηση του Έργου, η εκπαίδευση του προσωπικού και η προμήθεια των ανταλλακτικών της Γραμμής 4 του Μετρό, Τμήμα Α΄ «Άλσος Βεΐκου – Γουδή».

Στο αντικείμενο του Έργου περιλαμβάνονται ενδεικτικά και όχι περιοριστικά:

· Το σύνολο των Οριστικών Μελετών, των Μελετών Εφαρμογής και των λοιπών απαιτούμενων μελετών.

· Πρόσθετες έρευνες (Συμπληρωματική Έρευνα Υπεδάφους (ΣΕΥ).

· Όλες τις τοπογραφικές μελέτες και εργασίες που απαιτούνται για τις ανάγκες κατασκευής του Έργου.

· Αξιολόγηση και διαχείριση κινδύνων

- Κυκλοφοριακές Παρακάμψεις.

· Διευθέτηση Εργοταξιακών Χώρων – Εργοταξιακές Εγκαταστάσεις.

· Γεωμηχανική και Δομητική Παρακολούθηση (ΓΔΠ) των κατασκευών του Έργου, της ζώνης επιρροής του και των κτιρίων και κατασκευών εντός αυτής.

· Ηλεκτρονική Διαχείριση Εγγράφων με κατάλληλο Σύστημα Ηλεκτρονικής Διαχείρισης εγγράφων (ΣΗΔΕ).

· Εφαρμογή του συστήματος ΒΙΜ (Μοντελοποίηση Κατασκευαστικών Πληροφοριών) στις μελέτες.

· Προσωρινές και μόνιμες κατασκευές για τα έργα Πολιτικού Μηχανικού στους σταθμούς, στις σήραγγες, στα φρέατα και στα κτίρια του Αμαξοστασίου Σεπολίων.

· Εργασίες βελτίωσης εδαφών και ενίσχυσης των μέτρων άμεσης υποστήριξης των σηράγγων, κλπ, όπως και όπου απαιτείται.

· Εργασίες εφαρμογής προληπτικών, προστατευτικών ή ακόμα και μέτρων επισκευών όλων των κτηρίων και άλλων υποδομών και κατασκευών λόγω της κατασκευής του Έργου.

· Αρχιτεκτονικά τελειώματα στους σταθμούς, τα φρέατα και τα κτίρια του Αμαξοστασίου Σεπολίων.

· Μόνιμες συνδέσεις κατασκευών με τα δίκτυα Ο.Κ.Ω.

· Εργασίες αποκατάστασης περιβάλλοντος χώρου σταθμών, φρεάτων, κτιρίων, και λοιπών χώρων στους οποίους έχουν γίνει επεμβάσεις για το Έργο της Γραμμής 4 του Μετρό.

· Προμήθεια και εγκατάσταση των απαιτούμενων Η/Μ και Σιδηροδρομικών συστημάτων.

· Προμήθεια, δοκιμές και θέση σε λειτουργία του απαιτούμενου τροχαίου υλικού.

· Δοκιμές και θέση σε λειτουργία των Η/Μ και Σιδηροδρομικών συστημάτων.

· Οργάνωση και παροχή συντήρησης του Έργου.

· Εκπαίδευση του προσωπικού λειτουργίας και συντήρησης.

· Προμήθεια των απαιτούμενων ανταλλακτικών του Έργου.