Σε μια πόλη που το νέφος και το μπετόν κρατούν πρωταγωνιστικούς ρόλους εδώ και τουλάχιστον μισό αιώνα, υπάρχουν κάποια κτίρια της Αθήνας που εκτός από την ιστορική τους αξία και τον πολιτιστικό πλούτο που κουβαλούν πάνω (και μέσα) τους, συντελούν στη διαμόρφωση του αστικού τοπίου με έναν πιο απλό και άμεσο τρόπο: το φωτίζουν.

Τα λευκά κτίρια της Αθήνας είναι οι ευγενείς ιππότες μιας άλλης εποχής που κόντρα στο πέρασμα του χρόνου παραμένουν αγέρωχοι μέσα στις λευκές, μαρμάρινες πανοπλίες τους. Κι αν ένα κομμάτι της αρχικής τους λάμψης έχει αναπόφευκτα χαθεί, είναι το λείο, επιβλητικό πεντελικό μάρμαρο που τα βοηθά να διατηρούν μέχρι και σήμερα το αδιαμφισβήτητο μεγαλείο τους.

Advertisement
Advertisement

Η σχέση του ανθρώπου με το µάρµαρο αρχίζει πολύ νωρίς στην εξέλιξη του πολιτισμού, γίνεται πιο ουσιαστική στην πρώιμη εποχή του χαλκού (γύρω στο 3000 π. Χ.) στα Κυκλαδίτικα νησιά του Αιγαίου, ενώ στους κλασσικούς χρόνους το µάρµαρο αποκτά ακόμα πιο σημαντικό ρόλο λόγω της εκτεταμένης πλέον χρήσης του στην αρχιτεκτονική. Στις χρονικές περιόδους που ακολούθησαν το μάρμαρο συνέχισε να εμπνέει και να χρησιμοποιείται συστηματικά στην τέχνη και την αρχιτεκτονική, κυριαρχώντας μάλιστα στο Δυτικό πολιτισμό για χιλιάδες χρόνια, τόσο χάρη στη φύση του (τη λευκή του απόχρωση, την πολυκρυσταλλική του σύνθεση, την καθαρότητα, τη διαύγεια και τη διαφάνειά του καθώς και το γεγονός πως αποτελεί ιδανικό φόντο για βαφή) όσο και στην άρρηκτη σχέση που ανέπτυξε με τον ελληνικό πολιτισμό. Μια σχέση αρχικά συγκυριακή αλλά στη συνέχεια βαθιά συνειδητή. Ήταν ίσως συγκυριακό το γεγονός ότι ο χώρος της Ελλάδας, όπου αναπτύχθηκε ο πολιτισµός, είναι γεµάτος µάρµαρο. Αλλά και η ίδια ίσως η ανάπτυξη της ελληνικής τέχνης δεν θα ήταν αυτή που είναι σήµερα αν δεν υπήρχε το µάρµαρο.

Το πεντελικό μάρμαρο είχε αρχίσει να αποκτά τη φήμη του ήδη από τον «Χρυσό Αιώνα» του Περικλή, καθώς το λατομείο της Πεντέλης παρείχε χιλιάδες κυβικά μέτρα υλικού για να χτιστούν τα περισσότερα αρχιτεκτονικά και γλυπτικά έργα τέχνης της κλασικής περιόδου. Η Ακρόπολη των Αθηνών βρίσκεται φυσικά στην κορυφή της λίστας μαζί με τα γλυπτά και τα μνημεία των ρωμαϊκών και κλασικών χρόνων. Υπάρχουν όμως άλλα εννιά χαρακτηριστικά παραδείγματα της επιρροής του μαρμάρου στην ελληνική αρχιτεκτονική, κτίρια που συναντάμε καθημερινά στο δρόμο μας, κτίρια που έχουμε συνηθίσει την παρουσία τους ανάμεσά μας και πλέον ίσως και να μην τους ρίχνουμε ούτε ματιά περνώντας από μπροστά τους. Αυτά όμως συνεχίζουν να στέκονται αγέρωχα στο πόστο τους, οι ιππότες της πόλης των Αθηνών με τα λευκά τους μάρμαρα να λαμπυρίζουν κάτω από το εκτυφλωτικό αττικό φως.

slideShow

Εθνική Βιβλιοθήκη (Βαλλιάνειο κτίριο)

Εθνική Βιβλιοθήκη (Βαλλιάνειο κτίριο)

u003cstrongu003eΑρχιτέκτοναςu003c/strongu003e: Θεόφιλος Χάνσενu003cstrongu003eΑνέγερσηu003c/strongu003e: 1903Κομμάτι της «Νεοκλασικής Αθηναϊκής Τριλογίας»

Ζάππειον Μέγαρο

Ζάππειον Μέγαρο

u003cstrongu003eΑρχιτέκτοναςu003c/strongu003e: Θεόφιλος Χάνσενu003cstrongu003eΑνέγερσηu003c/strongu003e: 20 Νοεμβρίου 1874

Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Κτήριο Αβέρωφ)

Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Κτήριο Αβέρωφ)

u003cstrongu003eΑρχιτέκτοναςu003c/strongu003e: Λύσανδρος Καυταντζόγλουu003cstrongu003eΑνέγερσηu003c/strongu003e: 1878

Γενικά Αρχεία του Κράτους

Γενικά Αρχεία του Κράτους

u003cstrongu003eΑρχιτέκτονεςu003c/strongu003e: Δ. Δακανάλης, Σ. Μπουμπιώτης, Α. Τσιγκούνης και Χ. Φλώροςu003cstrongu003eΑνέγερσηu003c/strongu003e: Οι διαδικασίες οικοδόμησης ξεκίνησαν το 1972 αλλά το κτίριο ολοκληρώθηκε τελικά μέσα στην τριετία 2000-2003

Advertisement
Μέγαρο Μουσικής

Μέγαρο Μουσικής

u003cstrongu003eΑρχιτέκτοναςu003c/strongu003e: Eμμανουήλ Bουρέκαςu003cstrongu003eΑνέγερσηu003c/strongu003e: Ξεκίνησε το 1976, σταμάτησε το 1979 και ολοκληρώθηκε τελικά μέσα στην περίοδο 1987-1991

Ωδείο Αθηνών

Ωδείο Αθηνών

u003cstrongu003eΑρχιτέκτοναςu003c/strongu003e: Ιωάννης Δεσποτόπουλοςu003cstrongu003eΑνέγερσηu003c/strongu003e: 1969

Ακαδημία Αθηνών

Ακαδημία Αθηνών

u003cstrongu003eΑρχιτέκτοναςu003c/strongu003e: Θεόφιλος Χάνσενu003cstrongu003eΑνέγερσηu003c/strongu003e: Ξεκίνησε το 1859 και ολοκληρώθηκε στις 20 Mαρτίου του 1887 από τον Ερνέστο ΤσίλλερΚομμάτι της «Νεοκλασικής Αθηναϊκής Τριλογίας»

Advertisement
Άρειος Πάγος

Άρειος Πάγος

u003cstrongu003eΑρχιτέκτοναςu003c/strongu003e: Ιάσων Ρίζοςu003cstrongu003eΑνέγερσηu003c/strongu003e: 23 Φεβρουαρίου 1981

Αμερικανική Πρεσβεία

Αμερικανική Πρεσβεία

u003cstrongu003eΑρχιτέκτοναςu003c/strongu003e: Βάλτερ Γκρόπιουςu003cstrongu003eΑνέγερσηu003c/strongu003e: 6 Σεπτεμβρίου 1961

Advertisement