Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Τι μέλλει γενέσθαι με τις τιμές, πώς έφτασαν στα ύψη

«Σημαντικές μειώσεις» εντός Ιουλίου βλέπουν κυβερνητικά στελέχη αλλά όχι «ship pass.
Eric Thayer via Getty Images

Προβληματισμός επικρατεί εν μέσω θέρους και υψηλής τουριστικής σεζόν για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που την τελευταία διετία έχουν φτάσει στα ύψη και δεν λένε να πέσουν - παρά την αντίστοιχη πτώση στις τιμές των καυσίμων.

Χθες, Τρίτη (12/7), σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, κυβερνητικά στελέχη ζήτησαν από τους εκπροσώπους των ακτοπλόων να εξετάσουν το ενδεχόμενο μειώσεων και εκπτωτικών πακέτων, τουλάχιστον για τις πιο ευάλωτες οικονομικά ομάδες του πληθυσμού, που αδυνατούν να καλύψουν τα τσουχτερά ναύλα.

Οι ακτοπλόοι είπαν ότι θα παρουσιάσουν «σοβαρές εκπτώσεις» είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ήταν το βασικό θέμα της συνέντευξης, στον τηλεοπτικό σταθμό Mega, του

Για το θέμα της εν πλω ακρίβειας, ο υπουργός Επικρατείας, Ακης Σκέρτσος είπε ότι «υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα στο ύψος των τιμών των εισιτηρίων στις ακτοπλοϊκές γραμμές», υπολογίζοντας ότι οι αυξήσεις είναι της τάξεως «κοντά στο 20%».

Μιλώντας για τους παράγοντες που διαμορφώνουν τα κόστη των ακτοπλοϊκών γραμμών αναφέρθηκε στα «κόστη των καυσίμων, όπου υπάρχει αποκλιμάκωση, παραμένουν ωστόσο υψηλότερα από τα ιστορικά τους επίπεδα κατά 20%». Επίσης, όπως είπε, «έχουν αυξηθεί τα εργασιακά κόστη, οι μισθοί, τα ασφάλιστρα. Τα πλοία είναι παλιά, απαιτούνται όλο και υψηλότερα ασφάλιστρα…».

Εν αναμονή «σημαντικών μειώσεων» εντός Ιουλίου αλλά όχι... ship pass

Στο «δια ταύτα», όμως, της σύσκεψης που έγινε με τους ακτοπλόους την Τρίτη, ο κ.Σκέρτσος δήλωσε: «Αυτό που είπαμε και συμφωνήθηκε, είναι ότι θα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια για να δοθούν πολύ πιο ανταγωνιστικά πακέτα τιμών στις βασικές γραμμές κορμού». Με άλλα λόγια, «αναγνωρίσθηκε το πρόβλημα και αναμένουμε την αντίδραση της αγοράς».

Εξειδικεύοντας στη συνέχεια, «εντός του Ιουλίου και για το υπόλοιπο του καλοκαιριού αναμένουμε να υπάρξουν σημαντικές μειώσεις στα βασικά πακέτα», υπογράμμισε ο υπουργός Επικρατείας, με την ταυτόχρονη επισήμανση ότι «πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα στα κοινωνικά εισιτήρια, τους δικαιούχους του κοινωνικού τουρισμού, στις οικογένειες, τις οικογένειες που ταξιδεύουν με αυτοκίνητο».

Παράλληλα, έστειλε μήνυμα ότι «γνωρίζουμε πολύ καλά τι συμβαίνει στη συγκεκριμένη αγορά και είμαστε έτοιμοι να παρέμβουμε όταν βλέπουμε ότι δεν λειτουργούν τα πράγματα όπως πρέπει». Διέψευσε δε, ότι υφίσταται θέμα …ship pass (αντίστοιχο του market pass κ.ο.κ.).

Γιατί παραμένουν ψηλά οι τιμές

Από το 2019 τα έσοδα των ακτοπλόων είναι μεν πιο πολλά από τα έξοδα, αλλά τα προηγούμενα 10 χρόνια ήταν συσσωρευμένα εκατοντάδες εκατ. ζημιές, ισχυρίστηκε μιλώντας στην ΕΡΤ ο ναυτιλιακός οικονομολόγος, Γιώργος Ξηραδάκης.

Το 2022 οι ακτοπλοϊκές αποκόμισαν μικτά κέρδη 79 εκατ. ευρώ. Όμως το ποσοστό μικτού κέρδους, από 21% το 2019, έπεσε στο 10% το 2022, είπε.
Το 2024 θα έχουμε μια προσαύξηση των τιμών των εισιτήριων κατά 7% με 9% στην Ευρώπη, άρα και στην Ελλάδα, λόγω του περιβαλλοντικού τέλους, είπε.

Η μεγάλη αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτήριων έγινε πέρυσι τον Ιούλιο. Από τότε όμως οι τιμές των καυσίμων έχουν μειωθεί κατά 30% περίπου, χωρίς αυτή η μείωση να περάσει τις τιμές εφέτος, που αντίθετα «τσίμπησαν» λίγα ευρώ προς τα επάνω.

Οι τιμές δεν έπεσαν γιατί δεν υπήρχαν τα περιθώρια όσον αφορά τις χρηματοροές στις εταιρίες ισχυρίστηκε ο κ. Ξηραδάκης.

(με πληροφορίες από ΕΡΤ, ΑΠΕ)

Δημοφιλή