Δεκαεπτά εταιρείες του Υπερταμείου, με πάνω από 6 δισ. ευρώ σε αξία, αποτελούν επενδυτικό κίνητρο

Real Estate, Υποδομές και Logistics ψηλά στην ατζέντα της αναπτυξιακής στρατηγικής
ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ
ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ
ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ

Το Υπερταμείο δημιουργήθηκε σε δύσκολη συνθήκη για τη χώρα μας, με τα μνημόνια, και μας ήρθε ως «συστημένο γράμμα».

Σύμφωνα με τον CEO του Υπερταμείου, Γρηγόρη Δημητριάδη, το στοίχημα είναι να εξυπηρετεί τη δημόσια υπηρεσία, οι εταιρείες να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες, περιβαλλοντικό αποτύπωμα, καλύτερο αποτέλεσμα και τα χρήματα που απορρέουν να δίνονται στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, για το χρέος, και πολλά από αυτά πρέπει να επενδύονται.

Η εταιρεία συμμετοχών που ιδρύθηκε το 2016, με μοναδικό μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο, όπως αυτό εκπροσωπείται από τον Υπουργό Οικονομικών, διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του 17 εταιρείες: Ακίνητη Περιουσία - Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, ΔΕΘ HELEXPO, Ενέργεια και Υπηρεσίες Ωφέλειας - ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, Μεταφορές και Υποδομές - Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, ΟΑΣΑ, ΑΕΔΙΚ, 23 Περιφερειακά Αεροδρόμια, Εφοδιασμό Τροφίμων - ΚΑΘ, ΟΚΑΑ, Ελληνικές Αλυκές, Τεχνολογία - Ταμείο ΦΑΙΣΤΟΣ και Ταχυδρομικές Υπηρεσίες - ΕΛΤΑ. Η αξία του χαρτοφυλακίου που διαχειρίζεται το Υπερταμείο, ανέρχεται σήμερα σε 6 δισ. ευρώ και ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων στις εταιρείες του ανέρχεται σε 31.000.

Χαρακτηριστικά, υπάρχουν πολλά επενδυτικά φιλέτα, όπως η Αττική Οδός, τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας, τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια, τα ξενοδοχεία Ξενία που δημιούργησε ο ΕΟΤ, η Διώρυγα Κορίνθου και 3.000 αγροτεμάχια για πράσινες επενδύσεις, ΑΠΕ και υδροπονία.

Η Ελλάδα κερδίζει έδαφος στον επενδυτικό χάρτη, είναι 10η στην Ευρώπη ως ελκυστικός επενδυτικός προορισμός, υπάρχουν 36 δισ. ευρώ που προορίζονται για επιδοτήσεις και χρηματοδότηση έργων έως το 2027, ενώ και ο νέος επενδυτικός νόμος θα έχει διαθέσιμα 11 δισ. ευρώ έως το 2023.

Μάλιστα, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο το ενδιαφέρον για την Ελλάδα ως τεχνολογικό προορισμό, απέκτησε νέα ώθηση. Ενδεικτικά, το Facebook εξαγόρασε την ελληνική start-up εταιρεία Accusonus, η J.P. Morgan εξαγόρασε τη Viva Wallet με πάνω από 1,5 δισ. ευρώ, η Microsoft επένδυσε πάνω από 1,7 δισ. σε νέα κέντρα δεδομένων, η United Group εξαγόρασε τη Wind με 980 εκατ. ευρώ, η Delivery Hero πήρε την Instashop με 360 εκατ., η CVC Capital Partners ολοκλήρωσε πάνω από 6 εξαγορές και η Macquarie Asset Management εξαγόρασε τον ΔΕΔΔΗΕ δαπανώντας 2,1 δισ. ευρώ για το 49% των μετοχών. Κατά συνέπεια, ευκαιρίες υπάρχουν και θα πολλαπλασιαστούν τα επόμενα χρόνια.

ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ

Στο περιθώριο της ΔΕΘ, η ημερίδα του Υπερταμείου: «Δημιουργώντας νέες ευκαιρίες βιώσιμης και περιφερειακής ανάπτυξης στη χώρα. Η αναπτυξιακή στρατηγική του Υπερταμείου και των εταιρειών του σε Real Estate, Υποδομές και Logistics», έδωσε όχι μόνο τροφή για σκέψη, αλλά και πολλές απαντήσεις στα ζητήματα της εποχής.

Ο Γρηγόρης Δημητριάδης τόνισε ότι η συντονισμένη αξιοποίηση και παρέμβαση δημιουργεί προστιθέμενη αξία για την Ελλάδα, τόσο στην οικονομία και την κοινωνία, όσο και στο περιβάλλον. Αναφέρθηκε και στο μεγάλο πιλοτικό πρόγραμμα αξιολόγησης και ανάπτυξης των 1000 πρώτων ακινήτων της ΕΤΑΔ, ενώ αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στον αναπτυξιακό ρόλο του ομίλου και στην προσέλκυση μεγάλων επενδυτών, λέγοντας ότι χρειάζονται σταθερούς θεσμικούς συνομιλητές που να συνδυάζουν την ευελιξία την αποτελεσματικότητα και τη θεσμική αξιοπιστία, χαρακτηριστικά τα οποία συνδυάζει το Υπερταμείο.

Ο Aριστοτέλης Καρυτινός, CEO της PRODEA Investments, της μεγαλύτερης εταιρείας αξιοποίησης ακινήτων στην Ελλάδα, διαπίστωσε ότι το Real Estate είναι βασικός πυλώνας ανάπτυξης του ΑΕΠ της χώρας, μαζί με τον τουρισμό, αλλά «δυστυχώς δεν εκμεταλλευόμαστε τις δυνατότητες που υπάρχουν». Για τα βιοκλιματικά κτήρια τόνισε ότι δημιουργούνται τεράστιες εξοικονομήσεις και προέβλεψε ότι πλέον τα κτήρια, χωρίς βιοκλιματικά χαρακτηριστικά δεν θα έχουν καμία τύχη στην αγορά. Σε αυτό το πλαίσιο και η εταιρεία του, έως το τέλος του χρόνου, θα έχει επενδύσει συνολικά περισσότερα από 500 εκατομμύρια ευρώ σε πράσινα κτήρια.

Ο Δημήτρης Πολίτης, CEO του ΤΑΙΠΕΔ επεσήμανε ότι για πρώτη φορά το ΤΑΙΠΕΔ έχει σε εξέλιξη μεγάλο αριθμό διαγωνισμών για την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων τα οποία θα αποτελέσουν μοχλό περιφερειακής ανάπτυξης, επισημαίνοντας ότι «η ταχεία υλοποίηση των διαδικασιών είναι σημαντική. Οι επενδυτές δεν θα περιμένουν, θα αναζητήσουν ευκαιρίες αλλού». Αναφέρθηκε και στην ολοκλήρωση εμβληματικών έργων στη Βόρεια Ελλάδα, (Εγνατία Οδός, υπο-παραχώρηση του λιμένα «Φίλιππος Β» της Καβάλας κ.α.). «Έως το τέλος του έτους θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του ακινήτου στην Αγία Τριάδα Θεσσαλονίκης και τους πρώτους μήνες του 2023 η διαγωνιστική διαδικασία για το ακίνητο στο Ποσείδι Χαλκιδικής», είπε.

Σύμφωνα με τ CEO της ΓΑΙΑΟΣΕ, Περικλή Νικολάου, η εταιρεία δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης με την ενίσχυση των σιδηροδρομικών υποδομών και τη βέλτιστη αξιοποίηση των ακινήτων στην πόλη. Δήλωσε περήφανος για τον ρόλο της εταιρείας στην ανάπτυξη του Μουσείου Ολοκαυτώματος, ενώ αναφέρθηκε και στη σημασία που θα έχει το Στρατόπεδο Γκόνου το οποίο θα αποτελέσει ένα σημαντικό εμπορευματικό κέντρο για τα Βαλκάνια. Πρόκειται για μια επένδυση της τάξης των 200 εκατομμυρίων ευρώ που θα δημιουργήσει 3000 θέσεις εργασίας.

Ο Γιάννης Ορφανός, Διευθύνων Εταίρος της Arbitrage Real Estate, διαπίστωσε ότι ο κορονοϊός δεν σταμάτησε την ανάπτυξη του Real Estate και ειδικά για τη Θεσσαλονίκη τόνισε ότι οφείλει να εστιάσει στη σύγκρισή της με τις αντίστοιχες πόλεις της Μεσογείου και να αξιοποιήσει πλεονεκτήματα τα οποία έχει, όπως για παράδειγμα η ιστορική σχέση με το Ισραήλ που έχει πολλά ακόμα να δώσει.

ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ

Ο. Στέφανος Γιουρέλης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, ανέφερε ότι ομιλικός στόχος είναι η αύξηση της αξίας της υπό διαχείρισης δημόσιας περιουσίας κατά 15% μέχρι το 2024, ενώ αναφερόμενος στον τομέα των logistics ο Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, πρόεδρος του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ και πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, ανακοίνωσε ότι προχωρά η ανάπτυξη ενός εφοδιαστικού κέντρου στη Φυλή, ένα έργο ενταγμένο στο Ταμείο Ανάπτυξης.

Ο Απόστολος Αποστολάκος, CEO του ΟΚΑΑ, χαρακτήρισε την ενεργειακή κρίση ως «βόμβα» καθώς επηρεάζει όλη τη διαδικασία φυτικής και ζωικής παραγωγής και κάλεσε για ενίσχυση των στοχευμένων παρεμβάσεων που ήδη γίνονται για την στήριξη του πρωτογενούς τομέα. Μάλιστα, ο Αντώνης Μπούρης, CEO της ΚΑΘ επεσήμανε ότι η πρόκληση είναι διπλή καθώς «καλούμαστε να πετύχουμε τόσο την επάρκεια αγαθών της αγοράς, αλλά και τη συγκράτηση των τιμών».

Επίσης, η Νάγια Κόλλια, Chief Investment Officer του PPF του ΤΑΙΠΕΔ, τόνισε ότι με τη σύστασή του, το PPF συμβάλλει στην επίτευξη του εθνικού στόχου της ταχείας απορρόφησης των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Στα σημαντικά έργα συγκαταλέγεται η αναβάθμιση των κτηριακών υποδομών σε 80 νοσοκομεία και 156 κέντρα υγείας σε όλη τη χώρα.

Στην αναγκαιότητα βελτίωσης των νοσοκομειακών των υποδομών της Θεσσαλονίκης, αναφέρθηκε ο Νικόλαος Νίτσας, πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκη, λέγοντας ότι τα νοσοκομεία στην πόλη είναι κατά κύριο λόγο είτε οθωμανική κληρονομιά, είτε αποτέλεσμα δωρεών. Επεσήμανε ότι υπάρχει πιεστική ανάγκη εκσυγχρονισμού των υποδομών και του εξοπλισμού τους.

Ο Στέφανος Βλαστός, διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΑΔ, διαπίστωσε ότι δίνονται λύσεις σε προβλήματα ετών, προς το δημόσιο συμφέρον, φέρνοντας ως παράδειγμα το Κυβερνείο στη Θεσσαλονίκη, αλλά και το χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού ή την Ακτή Βουλιαγμένης.

Ο Θάνος Ψαθάς, διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ, τόνισε τη σημασία που έχει να προστεθούν στο χαρτοφυλάκιο γης νέα επιχειρηματικά πάρκα σε περιοχές υψηλής επιχειρηματικής ζήτησης. Είναι χαρακτηριστικό, ότι αν και υπάρχουν 50.000 στρέμματα σε επιχειρηματικά πάρκα μόλις 1.000 από αυτά είναι σε περιοχές υψηλής ζήτησης, γι΄ αυτό και εκτίμησε ότι χρειάζονται 10.000 επιπλέον στρέμματα. Σε αυτό στοχεύει το επενδυτικό πλάνο της ΕΤΒΑ που με κατάλληλη μόχλευση μπορεί να φτάσει και στα 300 εκ. ευρώ.

Ο Αντώνης Μαρκόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της The Prosperty, επισήμανε ότι χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για τις αξίες των ακινήτων, ώστε να υπάρχει καλύτερη ανάλυση προσφοράς και ζήτησης, αλλά και μεγαλύτερη διαφάνεια, και ο Τάσος Ιωσηφίδης, εταίρος και επικεφαλής του Τμήματος Συμβούλων Εταιρικής Στρατηγικής και Συναλλαγών της EY Ελλάδος, ανέφερε ότι πολύ μεγάλα funds από ΗΠΑ, Μέση Ανατολή έχουν δείξει έμπρακτο ενδιαφέρον, ενώ επενδυτικές ναυαρχίδες είναι τα τουριστικά ακίνητα.

Ο Βασίλης Καρακουλάκης, πρόεδρος της FDL Group διαπίστωσε ότι διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας χωρίς ψηφιοποίηση δεν μπορεί να υπάρξει, τονίζοντας ότι ο κορονοϊός αποτέλεσε για την Ελλάδα μία ευκαιρία να επιταχύνει τις επενδύσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και τα logistics και έδωσε ένα αισιόδοξο στίγμα για την μεταμόρφωση της χώρας.

Ο Αθανάσιος Κοτταράς, διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, ανακοίνωσε ότι μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα έχει υπογραφεί η σύμβαση 70 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση 14 συρμών, έργο που θα συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση της γραμμής 1 (Πειραιάς – Κηφισιά). Αναφέρθηκε επίσης σ’ ένα καινοτόμο για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα το οποίο προωθείται και περιλαμβάνει την ανάκτηση ενέργειας από την πέδηση των συρμών. Πρόκειται για μια δράση που θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης κατά 10% στο σύνολο των αναγκών ενέργειας που ανέρχονται σε 40 εκατ. ευρώ ετησίως.

Ο Στέφανος Αγιάσογλου, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΥ προανήγγειλε ότι διερευνούν την τεχνολογία του υδρογόνου για τα λεωφορεία, και ότι στο πλαίσιο αξιοποίησης αυτού του πράσινου καυσίμου, η εταιρία είναι έτοιμη για τις επενδύσεις που έρχονται. Μέσα στους πρώτους μήνες του 2023 θα κυκλοφορούν επίσης τα πρώτα από τα νέα σύγχρονης τεχνολογίας λεωφορεία τα οποία προμηθεύεται η εταιρεία. Παράλληλα η ΟΣΥ υλοποιεί ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού 50 εκατ. ευρώ για τηλεματική, logistics και βέλτιστη διαχείριση βλαβών ώστε να μειωθεί ο χρόνος επισκευής των οχημάτων.

Καταλήγοντας, ο Γιώργος Κωνσταντόπουλος, διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Ταχυδρομείων, είπε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη στρατηγική των ΕΛΤΑ για το αύριο.

Δημοφιλή