ΔΙΕΘΝΕΣ
29/03/2021 09:07 EEST

Διώρυγα Σουέζ: Πετρέλαιο και έπιπλα ΙΚΕΑ έως πρόβατα και τσάι μεταφέρουν τα πλοία που εγκλωβίστηκαν

Περισσότερα από 360 πλοία μεταφοράς αγαθών ενώ το 90% φορτίων δεν είναι ασφαλισμένα για τυχόν καθυστέρηση.

Mahmoud Khaled via Getty Images

Από ιρανικό πετρέλαιο έως έπιπλα του Ikea, τσάι  και πρόβατα μεταφέρουν τα περισσότερα από 360 πλοία που περιμένουν να κάνουν τον διάπλου της Διώρυγας του Σουέζ αλλά επί μια σχεδόν εβδομάδα έχουν εγκλωβιστεί εξαιτίας τη προσάραξης του πλοίου μεταφοράς. Παρά δεν την μερική αποκόλληση του, τα  ξημερώματα δεν είναι βέβαιο πότε θα αποκατασταθεί πλήρως η ναυσιπλοΐα στη Διώρυγα, ενώ η οικονομική ζημία λόγω της καθυστέρησης είναι δεδομένη.

Στον ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων θαλάσσιας κυκλοφορίας MarineTraffic, εκατοντάδες μικρές χρωματιστές κουκίδες που αντιπροσωπεύουν τα πλοία που συσσωρεύονται σήμερα στ΄ανοιχτά του Πορτ-Σάιντ στη Μεσόγειο, στις λίμνες που χαρακτηρίζουν τη διώρυγα του Σουέζ και σχηματίζουν ακόμη και μια γραμμή στον κόλπο του Σουέζ που οδηγεί στην Ερυθρά Θάλασσα.

Από τη Διώρυγα, διέρχεται περίπου το 10% των αγαθών που διακινούνται διά  θαλάσσης ενώ η συνολική αξία των επηρεαζόμενων αγαθών διαφέρει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις: από 3 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τον Τζόναθαν ’Οουενς, εμπειρογνώμονα στο Πανεπιστήμιο του Σάλφορντ, έως 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τη Lloyd’s List, τη βρετανική εφημερίδα για τις θαλάσσιες μεταφορές. 

Δεκαέξι ελληνικά πλοία στην ουρά για τη Διώρυγα του Σουέζ

Πετρέλαιο 

Περί τα 1,74 εκατομμύρια βαρέλια περνούν καθημερινά από τη διώρυγα ενώ σύμφωνα με το MarineTraffic, 100 πλοία που έχουν ως φορτίο πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου βρίσκονταν και σήμερα σε αναμονή, σύμφωνα με το AFP  και το France 24.

Ως συνέπεια οι τιμές του μαύρου χρυσού αυξήθηκαν στο τέλος της εβδομάδας, αν και η αύξηση θα πρέπει να είναι περιορισμένη. Σύμφωνα με ειδικούς, τα αποθέματα είναι επαρκή και υπάρχουν επίσης άλλες πηγές εφοδιασμού.

Αλλά για τη εμπόλεμη Συρία, που τελεί υπό διεθνείς κυρώσεις, το πρόβλημα που δημιουργήθηκε καθυστέρησε την αποστολή διαφόρων προϊόντων πετρελαίου από το Ιράν, σύμμαχο της κυβέρνησης Άσαντ,. Ήδη αντιμέτωπη με ελλείψεις, η Δαμασκός ανακοίνωσε το Σάββατο νέους περιορισμούς. 

Ζώα  

Η αβεβαιότητα ως προς τον χρόνο που απαιτείται για την πλήρη αποκατάσταση της θαλάσσιας κυκλοφορίας έχει προκαλέσει και θέμα στην τροφοδοσία των πληρωμάτων αλλά και των ζώων.

Έντεκα πλοία που αναχώρησαν από τη Ρουμανία και μεταφέρουν 130.000 πρόβατα επηρεάζονται από την μεγάλη καθυστέρηση.

″Η κατάσταση είναι κρίσιμη και κινδυνεύει να εξελιχθεί σε μια άνευ προηγουμένου θαλάσσια τραγωδία στην οποία θα εμπλέκονται ζωντανά ζώα”, προειδοποιούσε η οργάνωση Animals International. Η Αίγυπτος έστειλε ζωοτροφές και τρεις κτηνιατρικές ομάδες για να εξετάσουν τα ζώα.

Η Ιορδανία ανακοίνωσε ότι περιμένει πρόβατα και μοσχάρια, μεταξύ άλλων αγαθών, που έχουν εγκλωβιστεί σε πλοία. 

Εμπορεύματα 

Ο σουηδικός κολοσσός επίπλων Ikea διευκρίνισε ότι έχει περίπου 110 εμπορευματοκιβώτια στο Ever Given και άλλα σε πλοία που έχουν εγκλωβιστεί.

Είναι ”ένας ακόμη περιορισμός που προστίθεται σε μια ήδη δύσκολη και ευμετάβλητη κατάσταση για τις αλυσίδες εφοδιασμού που προκλήθηκε από την πανδημία Covid-19″, δήλωσε ένας εκπρόσωπος στο AFP.

Ο Van Rees Group, όμιλος που εμπορεύεται τσάι, με έδρα το Ρότερνταμ, εκφράζει τη λύπη του για τον αποκλεισμό 80 εμπορευματοκιβωτίων τσαγιού σε δεκαπέντε πλοία. Η εταιρία προβλέπει ένα ”χάος”, με ”σοβαρές συνέπειες (...), επειδή ο εφοδιασμός έχει σταματήσει”.

″Είπα σε έναν από τους πελάτες μου ότι το πάτωμά του έχει αποκλειστεί στη διώρυγα του Σουέζ, δεν με πίστεψε”, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος βρετανικής εταιρίας ξυλείας το Σάββατο. 

Μεγαλώνει η ”ουρά”  

Αρκετοί κολοσσοί στις θαλάσσιες μεταφορές, όπως η δανέζικη ναυτιλιακή εταιρία Maersk ή η γαλλική CMA CGM, άλλαξαν την πορεία μερικών πλοίων τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας - παράκαμψη 9.000 χλμ γύρω από την αφρικανική ήπειρο, δηλαδή τουλάχιστον επτά επιπλέον ημέρες ταξιδιού - ωστόσο νέα πλοία συνεχίζουν να προσεγγίζουν τη Διώρυγα.

Το 2020, από το Σουέζ περνούσαν κατά μέσο όρο 51,5 πλοία ημερησίως.

Σύμφωνα με την Maersk, θα έπαιρνε ”τρεις έως έξι ημέρες” για να περάσουν όλα τα πλοία που ήταν εγκλωβισμένα εκεί το Σάββατο.

Μέχρι το τέλος του Σαββατοκύριακου, 32 από τα πλοία του πρώτου ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θαλάσσης παγκοσμίως και των εταίρων του επηρεάστηκαν από αυτό, 15 αλλαξαν πορεία και αυτός ο αριθμός μπορεί να αυξηθεί εάν καθυστερήσει η επαναφορά σε πλεύση του Ever Given, διευκρίνισε η Maersk.

Σύμφωνα με τη Lloyd’s List, περίπου το 90% των φορτίων δεν είναι ασφαλισμένα για τυχόν καθυστέρηση.

Πηγή: France 24, ΑFP