CULTURE
28/03/2021 18:01 EEST

Μενδώνη σε Λονδίνο για τα Γλυπτά: «Αυτό που δεν έπραξαν οι Γότθοι, το έπραξαν οι Σκώτοι»

Η απάντηση στη συνέντευξη του Βρετανού υπουργού Πολιτισμού Όλιβερ Ντάουντεν.

SOPA Images SOPA Images/LightRocket via Gett
Γλυπτά Παρθενώνα, Βρετανικό Μουσείο

Απάντηση στις δηλώσεις του Βρετανού υπουργού Πολιτισμού, Όλιβερ Ντάουντεν, για τα Γλυπτά του Παρθενώνα μετά την συνέντευξή του στους Times, έδωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη.

Οι δηλώσεις του κ. Dowden «υποδηλώνουν ότι η φαρέτρα με τα επιχειρήματα, τα οποία υποτίθεται ότι δικαιολογούν την παραμονή των Γλυπτών του Παρθενώνα, στο Λονδίνο, έχει αδειάσει», αναφέρει η κ. Μενδώνη, τονίζοντας ότι ο Βρετανός υπουργός επαναφέρει ένα επιχείρημα που δεν υφίσταται, αυτό «του λεγόμενου φαινομένου ‘του πακτωλού μαζικών επιστροφών αρχαιοτήτων’ από τα, ανά τον κόσμο, Μουσεία στις χώρες προέλευσής τους».

«Η Ελλάδα διεκδικεί μόνον τα Γλυπτά του Παρθενώνα, προκειμένου να επανενωθεί το σύνολο του γλυπτού διακόσμου του και να αποκατασταθεί η ακεραιότητα του εξέχοντος αυτού μνημείου», σημείωσε η υπουργός, που απάντησε και στο επιχείρημα «της δήθεν διάσωσης των Γλυπτών από τον Έλγιν», θυμίζοντας στον κ. Ντάουντεν το χάραγμα ενός συμπατριώτη του στην Ακρόπολη την εποχή της διαρπαγής των Γλυπτών: «αυτό που δεν έπραξαν οι Γότθοι, το έπραξαν οι Σκώτοι».

Σημειώνεται ότι ο Όλιβερ Ντάουντεν αναφέρει μεταξύ άλλων ότι η επιστροφή ενός πολιτιστικού θησαυρού θα απειλούσε τα μουσεία με απώλεια των εκθεμάτων τους, θέτοντας επίσης, το -απίστευτο- ερώτημα εάν τα Γλυπτά «θα είχαν επιβιώσει από τους μαινόμενους Ναζί στην Αθήνα κατά τη διάρκεια του Β′ Παγκοσμίου Πολέμου».

Ολόκληρη η δήλωση της Λίνας Μενδώνη είναι η εξής:

«Οι χθεσινές δηλώσεις του Βρετανού Υπουργού Πολιτισμού Ο. Dowden υποδηλώνουν ότι η φαρέτρα με τα επιχειρήματα, τα οποία υποτίθεται ότι δικαιολογούν την παραμονή των Γλυπτών του Παρθενώνα, στο Λονδίνο, έχει αδειάσει. Ο Ο. Dowden μη έχοντας τι άλλο να πει, επαναφέρει το επιχείρημα του λεγόμενου φαινομένου «του πακτωλού μαζικών επιστροφών αρχαιοτήτων» από τα, ανά τον κόσμο, Μουσεία στις χώρες προέλευσης τους. Ενα επιχείρημα που δεν υφίσταται, δεδομένου ότι  αυτή τη στιγμή ενώπιον της Ειδικής Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO εκκρεμεί μόνο ένα αίτημα: Το αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, που κατατέθηκε το 1984. Πού είναι λοιπόν τα μαζικά αιτήματα των κρατών-μελών;

Ο Βρετανός Υπουργός Πολιτισμού επιχειρεί να υποβιβάσει την αξία των μοναδικών αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα συγκρίνοντας το ελληνικό αίτημα με άλλες διεκδικήσεις. Η Ελλάδα διεκδικεί μόνον τις διαμελισμένες μορφές της ζωφόρου, των μετοπών και των αετωμάτων του μνημείου-συμβόλου του δυτικού πολιτισμού, οι οποίες απομακρύνθηκαν βιαίως από το μνημείο και την γενέθλια γη. Η Ελλάδα διεκδικεί μόνον τα Γλυπτά του Παρθενώνα, προκειμένου να επανενωθεί το σύνολο του γλυπτού διακόσμου του και να αποκατασταθεί η ακεραιότητα του εξέχοντος αυτού μνημείου.

Όσο για το επιχείρημα της δήθεν διάσωσης των Γλυπτών από τον Ελγιν –καθώς θα μπορούσαν να έχουν καταστραφεί από άλλους, αν δεν είχαν κλαπεί από τον Λόρδο- θα θυμίσουμε στον κ. Dowden αυτό που ένας συμπατριώτης του χάραξε στην Ακρόπολη την εποχή της διαρπαγής των παρθενωνείων «quod non fecerunt Gothi, hoc fecerunt Scotti» (αυτό που δεν έπραξαν οι Γότθοι, το έπραξαν οι Σκώτοι)...».