Η επιστροφή του Ρομάν Πολάνσκι: Νέα ταινία με Μίκι Ρουρκ, Τζον Κλιζ, Φανί Αρντάν

O διάσημος Γαλλο-Πολωνός σκηνοθέτης δεν είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτος στη Γαλλία. Η νέα ταινία του, «The Palace», χρηματοδοτήθηκε από την ιταλική RAI Cinema.
Arnd Wiegmann via Reuters

Τρία χρόνια μετά τη βράβευση του με Αργυρό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας για την ταινία του «Κατηγορώ…!» (J’accuse/ «An Officer and a Spy») με θέμα την Υπόθεση Ντρέιφους, ο Ρομάν Πολάνσκι επιστρέφει με τη μαύρη κωμωδία «The Palace». Η ιστορία εκτυλίσσεται σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο στο θέρετρο Γκστάαντ στις ελβετικές Άλπεις, παραμονή Πρωτοχρονιάς της νέας χιλιετίας και διαδραματίζεται μέσα σε 24 ώρες, με πρωταγωνιστές τον Μίκι Ρουρκ, τον Τζον Κλιζ των Monty Python, τη Φανί Αρντάν, τον Γερμανό ηθοποιό Όλιβερ Μαζούτσι (γνωστό στο ευρύ κοινό από τη σειρά του Netflix, Dark), τον Ρώσο Αλεξάντερ Πετρόφ και τον Πορτογάλο Γιοακίμ ντε Αλμέιντα.

Αλλά ο διάσημος Γαλλο-Πολωνός σκηνοθέτης δεν είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτος στη Γαλλία. Ως γνωστόν, το 1978 ο Πολάνσκι εγκατέλειψε τις ΗΠΑ όταν κατηγορήθηκε ότι βίασε τη 13χρονη Σαμάνθα Γκέιμερ. Αφού δήλωσε ένοχος για παράνομη σεξουαλική επαφή με ανήλικη, κατάφερε να διαφύγει στη Γαλλία, όπου ζει μέχρι σήμερα χωρίς να δικαστεί.

Το 2019, ο σκηνοθέτης που έχει υπογράψει ταινίες όπως «Το Μωρό της Ρόζμαρι», «Τσάιναταουν», «Ο Ένοικος», «Τα Μαύρα Φεγγάρια του Έρωτα», «Ο Πιανίστας», βρέθηκε ξανά στο επίκεντρο με το «Κατηγορώ…!». Παρότι δεν εμφανίστηκε στο Λίντο, η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας και εν συνεχεία, η βράβευση της στη Βενετία, πυροδότησαν την αντίδραση φεμινιστικών οργανώσεων -και όχι μόνο.

Λίγες εβδομάδες μετά, ο Πολάνσκι βρέθηκε ξανά κατηγορούμενος για βιασμό. Η Γαλλίδα ηθοποιός Βαλεντίν Μονιέ κατήγγειλε μέσω της εφημερίδας Le Parisien ότι την είχε βιάσει το 1975, όταν ήταν 18 χρονών. Πέντε μήνες μετά, οι 12 υποψηφιότητες που απέσπασε στα Βραβεία Σεζάρ, γνωστά και ως γαλλικά Όσκαρ, για το «Κατηγορώ…!», προκάλεσαν την οργή της γαλλικής κινηματογραφικής βιομηχανίας και την παραίτηση του ΔΣ της Ακαδημίας.

Ο νέος γύρος παίχτηκε στην επεισοδιακή τελετή απονομής -ο Πολάνσκι κέρδισε το Σεζάρ Σκηνοθεσίας- που εξελίχτηκε με διαμαρτυρίες και αποχωρήσεις από την αίθουσα και συγκεντρώσεις εκτός αυτής. Το «σκάνδαλο Πολάνσκι» γέννησε το #MeToo στη Γαλλία, με αιχμή του δόρατος την ηθοποιό Αντέλ Ενέλ, πρωταγωνίστρια του «Portrait of a Lady on Fire», η οποία αποχώρησε από την τελετή των Σεζάρ μόλις άκουσε το όνομα του Πολάνσκι.

 (Photo by Michel Stoupak/NurPhoto via Getty Images)
(Photo by Michel Stoupak/NurPhoto via Getty Images)
NurPhoto via Getty Images

Για την ιστορία: παρά τις επεισοδιακές αντιδράσεις και τις προτροπές για μποϊκοτάζ, στα τέλη Ιανουαρίου του 2020, το «Κατηγορώ…!» είχε κόψει πάνω από 1,4 εκατ. εισιτήρια στη Γαλλία, γεγονός που την καθιστούσε μία από τις πιο επιτυχημένες εμπορικά ταινίες του Πολάνσκι στη χώρα.

Με ένα δυνατό ερωτηματικό στον τίτλο -«Η νέα ταινία του Πολάνσκι The Palace θα πάει στις Κάννες ή στη Βενετία;»- το Variety γράφει ότι ενώ κανένας Γάλλος χρηματοδότης, παραγωγός ή ραδιοτηλεοπτικός φορέας δεν τόλμησε να αγγίξει το «The Palace», ο 89χρονος Πολάνσκι ενδέχεται να μην έχει «ακυρωθεί» στο κύκλωμα των φεστιβάλ και ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η ταινία βρίσκεται στο τραπέζι των επιτροπών των δύο μεγάλων κινηματογραφικών φεστιβάλ -που αρνήθηκαν ωστόσο, να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν. Το «The Palace», που χρηματοδοτήθηκε από την ιταλική RAI Cinema, θα κυκλοφορήσει στις ιταλικές αίθουσες στις 6 Απριλίου από την εταιρεία διανομής της, 01 Distribuzione, γεγονός που μάλλον αφήνει εκτός το Φεστιβάλ Βενετίας.

Ωστόσο, ο επικεφαλής της RAI Cinema, Πάολο Ντελ Μπρόκο, δεν απέκλεισε τίποτα. Όπως είπε στο Variety αναφερόμενος στην κυκλοφορία της ταινίας στην Ιταλία, όλα παραμένουν ανοιχτά -ακόμη και μία πρεμιέρα στις Κάννες. Πάντως, το «The Palace» των 17 εκατομμυρίων δολαρίων, «που δείχνει την αφέλεια, τον ηδονισμό, τη διαφθορά και την κοινωνική ανισότητα που βρίσκονται στη ρίζα των σημερινών προβλημάτων του κόσμου» είναι αυτή την περίοδο στο post production.

Μπορεί το προφίλ του Πολάνσκι να είναι εξαιρετικά προβληματικό, όμως το σενάριο συνυπογράφει ο Γέρζι Σκολιμόφσκι, η ταινία του οποίου «EO» έκανε πρεμιέρα στις Κάννες και τώρα είναι υποψήφια για Όσκαρ και τη μουσική ο βραβευμένος με Όσκαρ συνθέτης Αλεξάντρ Ντεσπλά.

Με πληροφορίες από Variety

Δημοφιλή