Η βιομηχανία της μόδας αποχαιρετά τον Πιερ Καρντέν: Από τον Ζαν Πολ Γκοτιέ μέχρι την Κάρλα Μπρούνι

Ό,τι έκανε ήταν ρηξικέλευθο ακόμη και αν άρχιζε με αντιπαράθεση.
Photolink/MediaPunch/MediaPunch/IPx

«Πάντα εργαζόμουν με το δικό μου στυλ, που είναι διαφορετικό από των άλλων. Ήταν πάντα πρόθεσή μου να είμαι διαφορετικός, επειδή είναι ο μόνος τρόπος να έχεις διάρκεια».

Με τη συγκεκριμένη φράση του θρυλικού Γάλλου μόδιστρου Πιερ Καρντέν ανακοινώθηκε ο θάνατός του στον επίσημο λογαριασμό του στο Instagram.

Φόρο τιμής στον σχεδιαστή υψηλής ραπτικής, επίπλων και κοστουμιών για τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το πειραματικό θέατρο, με την πολυετή καριέρα αποτίνουν σχεδιαστές, εκπρόσωποι της βιομηχανίας της μόδας και συνεργάτες του με αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η Μαρία Γκράτσια Κιούρι, διευθύντρια δημιουργικού των γυναικείων συλλογών οίκου Dior και ο Κιμς Τζόουνς καλλιτεχνικός διευθυντής των ανδρικών συλλογών εξέφρασαν ευγνωμοσύνη στον εκλιπόντα μόδιστρο.

Ο Καρντέν ήταν επικεφαλής του ατελιέ του Christian Dior από το 1947 έως το 1950.

«Είμαι συντετριμμένη για τον θάνατο της δημιουργικής ιδιοφυΐας, του Monsieur Pierre Cardin», έγραψε η Μαρία Γκράτσια Κιούρι, δημοσιεύοντας μια φωτογραφία του Καρντέν στο ατελιέ του Dior. «Είχα την τιμή να τον συναντήσω μετά την πρώτη μου επίδειξη μόδας για τον Dior. Με καλωσόρισε στον οίκο του οποίου θα είναι για πάντα κομμάτι».

«Για μένα, ο Πιερ Καρντέν κοίταξε πραγματικά στο μέλλον και διαμόρφωσε τη γλώσσα για το μοντέρνο τοπίο της μόδας» έγραψε ο Κιμ Τζόουνς.

Τον Πιερ Καρντέν ευχαρίστησε ο Ζαν Πολ Γκοτιέ τονίζοντας ότι του άνοιξε τις πόρτες της μόδας και έκανε το όνειρό του πραγματικότητα.

Ο Πιερ Καρντέν ήταν διορατικός και ένα εξαιρετικό ταλέντο. «Πάντα μπροστά από την εποχή σου» έγραψε ο σχεδιαστής μόδας Ντένις Μπάσο.

Ο Μισέλ Γκομπέ υπεύθυνος ήχου σε επιδείξεις μόδας έγραψε στο Instagram: «Η κληρονομιά του είναι τεράστια, όχι μόνο για τα απίστευτα σχέδιά του, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο μετέτρεψε τον οίκο μόδας του σε μια τέτοια αυτοκρατορία μόδας δημιουργώντας ένα επιχειρηματικό μοντέλο».

Ο Πιερ Καρντέν ήταν ένας πραγματικά εξαιρετικός άνθρωπος. Για αυτόν, η δημιουργία δεν είχε διαχωρισμούς, ούτε όρια μεταξύ μόδας, σχεδιασμού ή αρχιτεκτονικής. Μια πνοή που ώθησε τη φαντασία μου, δήλωσε στο AFP ο σχεδιαστής μόδας Jean-Charles de Castelbajac.

Η Κάρλα Μπρούνι επέλεξε να εξυμνήσει τη μυθική σχέση μεταξύ του σχεδιαστή και της ηθοποιού Ζαν Μορό. «Πήγατε να συναντήσετε τη Ζαν και μερικούς αγγέλους» έγραψε το πρώην μοντέλο και τραγουδίστρια.

Ο Πιερ Καρντέν πέθανε σε νοσοκομείο της Νεϊγί-συρ-Σεν την Τρίτη, όπως ανακοίνωσε η οικογένειά του.

Το ντοκιμαντέρ House of Cardin

Μία απίστευτη ανθρώπινη ιστορία του 20ου αιώνα, για έναν άνθρωπο που έπαιρνε ρίσκα και έφερε την επανάσταση στον κόσμο της μόδας παρουσιάζουν στον ντοκιμαντέρ τους House of Cardin οι Ντέιβιντ Έμπερσολ και Τοντ Χιουζ.

Ό,τι έκανε ήταν ρηξικέλευθο ακόμη και αν άρχιζε με αντιπαράθεση, σύμφωνα με τους δημιουργούς του ντοκιμαντέρ, οι οποίοι είχαν πλήρη πρόσβαση στα αρχεία του σχεδιαστή μόδας και τη δυνατότητα να καταγράψουν την ιστορία του μέσα από συνεντεύξεις του ίδιου και διάσημων που επέλεγαν τις δημιουργίες τους.

Ο Πιερ Καρντέν γεννήθηκε το 1922 στην Ιταλία, στο Σαν Μπάτζο ντι Καλάτα, κοντά στη Βενετία, αλλά μεγάλωσε στη Γαλλία. Η οικογένειά του έφυγε από τη φασιστική Ιταλία στη Γαλλία όταν εκείνος ήταν δύο ετών. Αυτή η ιστορική απόδραση οδήγησε στην άφιξή του στο Παρίσι, απ΄όπου ξεκίνησε την καριέρα του ως μαθητευόμενος, στη συνέχεια ράφτης και σχεδιαστής μόδας. Εργάστηκε στους οίκους μόδας της Σκιαπαρέλι και του Ντιορ και ίδρυσε το brand του το 1950. Ήταν ο πρώτος Παριζιάνος σχεδιαστής που χειρίστηκε το όνομά του ως brand και έχτισε έναν εντυπωσιακό κύκλο εργασιών σε πολλά δημιουργικά πεδία.

Έδωσε το logo του σε εκατοντάδες προϊόντα από πουκάμισα, εμφιαλωμένο νερό, είδη σπιτιού, έως ακίνητα, ακόμη και αεροσκάφη και αυτοκίνητα, όπως το 1972 Cardin Javelin από την American Motors.

Το 1953 παρουσίασε τη συλλογή «Space Age» εμπνευσμένη από τον φουτουρισμό και γεωμετρικά σχήματα, αγνοώντας την παραδοσιακή μορφή του γυναικείου σώματος. Για αυτήν την πρωτοποριακή απόρριψη της παράδοσης, μπορεί να ειπωθεί ότι ήταν πρόδρομος της unisex μόδας.

Το 1959 ήταν ο πρώτος σχεδιαστής που άνοιξε κατάστημα υψηλής ραπτικής στην Ιαπωνία.

Ήταν ο πρώτος που πρότεινε τη δημιουργία «ready to wear» ενδυμάτων. Ήταν ο πρώτος που ώθησε πραγματικά τη μόδα για άνδρες.

«Πίσω από κάθε επίτευγμα ή απόφαση να κάνει κάτι που ήταν εκτός κανόνα ήταν μια [πολιτική πράξη]… Δεν αφορούσε μόνο την πώληση ρούχων » ανέφερε ο Έμπερσολ. Ο Καρντέν έφερε το μοντέλο από την Ιαπωνία Hiroko Matsumoto για να παρουσιάσει τα ρούχα του σε μια εποχή που οι οίκοι υψηλής ραπτικής δεν ήταν γνωστοί για την πολυμορφία.

Το 1971, αγόρασε το Théâtre des Ambassadeurs, ένα πρώην καμπαρέ στη Champs-Elysées. Το μετέτρεψε σε ένα σύγχρονο πολιτιστικό κέντρο, το Espace Pierre Cardin (το οποίο επέστρεψε στην Πόλη του Παρισιού το 2016), και φιλοξένησε τις πρώτες γαλλικές παραστάσεις του Αμερικανού σκηνοθέτη Μπομπ Γουίλσον, αλλά και τον ροκ σταρ από το Ντιτρόιτ Άλις Κούπερ.

Το 1979 παρουσίασε τις δημιουργίες του στην Κομμουνιστική Κίνα και το 1991 ήταν ο πρώτος σχεδιαστής που διοργάνωσε επίδειξη μόδας στην Κόκκινη Πλατεία στη Μόσχα ενώπιον 200.000 θεατών.

«Η κοινοτοπία με κουράζει. Δεν είμαι κάποιος που δέχεται πράγματα που είναι ήδη αποδεκτά » αναφέρει ο Πιερ Καρντέν στο ντοκιμαντέρ.