ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
07/08/2020 07:17 EEST

Νέο καθεστώς επιδότησης οπτικοακουστικών παραγωγών

Ελλάδα καλεί Χόλιγουντ.

Μεγαλύτερο κίνητρο για την προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών στη χώρα δίνει το ελληνικό δημόσιο, προσφέροντας αυξημένη οικονομική ενίσχυση από 35% σε 40% σε παραγωγές που θα πραγματοποιηθούν στην Ελλάδα.

Η συγκεκριμένη τροποποίηση του σχετικού νόμου του 2017, περιλαμβάνονταν στο ν/σ του 2020 από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, ενώ μόλις χθες το καθεστώς υπαγωγής όποιων επενδυτικών σχεδίων αφορούν σε κινηματογραφικές παραγωγές πήρε και τη «βούλα» του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τη δημοσίευση της σχετικής πρόσκλησης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Η όλη διαδικασία ενισχύσεων δεν ακολουθεί την κλασική μορφή επιδότησης αλλά την επιστροφή χρημάτων ή έκπτωσης (έως του 40% πλέον) στις επιλέξιμες δαπάνες της κάθε παραγωγής που θα πραγματοποιήθει στην Ελλάδα. Επίσης, διευρύνεται το σύνολο των δικαιούχων ενίσχυσης, ενώ συντομεύεται χρονικά η διαδικασία ελέγχου σε σημαντικό βαθμό. Η δε διάρκεια της πρόσκλησης υπαγωγής σε καθεστώς ενίσχυσης ορίζεται από τις 15 Ιουλίου 2020 έως 31 Δεκεμβρίου 2022.

Η αύξηση του ποσοστού ενίσχυσης στο 40% (από 25% που ήταν αρχικώς) κρίθηκε απαραίτητη προκειμένου η Ελλάδα να ανταγωνιστεί ευθέως τις υπόλοιπες αγορές που ακολουθούν την ίδια τακτική. Είναι χαρακτηριστικό πως το Βέλγιο (χώρα που δεν μπορεί να συγκριθεί με την Ελλάδα, όσον αφορά το φυσικό σκηνικό που διαθέτει) προσφέρει αντίστοιχη ενίσχυση της τάξη του 50% στα επιλέξιμα επενδυτικά σχέδια κινηματογραφικών παραγωγών. Μάλιστα η τράπεζα BNP Paribas έχει συστήσει το Fortis Film Fund, ένα επενδυτικό ταμείο που χρηματοδοτεί με ποσάς έως 6 εκατ.ευρώ διεθνείς παραγωγές, το οποίο εδράζεται στο Βέλγιο, εκμεταλλευόμενη ακριβώς αυτή την προνομιακή οικονομική ενίσχυση. Πέραν του Βελγίου, μόνο στην Ευρώπη, ενισχύσεις για οπτικοακουστικές παραγωγές, με αυτόν τον τρόπο, δίνουν πάνω από 30 χώρες μεταξύ των οποίων η Γαλλία, η Ισπανία, η Ιταλία και η Βρετανία.

Αν και η Ελλάδα είναι νεόκοπη στη συγκεκριμένη αγορά διεκδίκησης μεγάλων παραγωγών εν τούτοις από το 2018, που ουσιαστικά έτρεξε η διαδικασία των ενισχύσεων, έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις της τάξης των 75 εκατ.ευρώ. Σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), το παραπάνω ποσό αφορά σε 81 έργα (κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, ντοκιμαντέρ, animation, digital games). Tα 39 απ’ αυτά αποτελούν εγχώριες παραγωγές και τα 42 διεθνείς παραγωγές από όλες τις γωνιές του πλανήτη όπως: ΗΠΑ, Κορέα, Ισραήλ, Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Ισπανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Φινλανδία, Τουρκία, Κίνα, Αλβανία, Κύπρος, Σερβία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σουηδία. Ήδη, 23 έργα που έχουν ολοκληρώσει τα γυρίσματα, έχουν υποβάλλει αίτηση για να εισπράξουν το ποσό της επιχορήγησης που τους αναλογεί.

Το παραπάνω ποσό ωχριά μπροστά στα κεφάλαια που δαπανώνται παγκοσμίως για τις οπτικοακουστικές παραγωγές (είτε είναι ταινίες, σειρές ή ακόμη και διαφημιστικά σποτς), ωστόσο, το οικονομικό τουλάχιστον πλαίσιο έχει δημιουργηθεί, έτσι ώστε μελλοντικά – και μετά το pause που «πάτησε» η πανδημία- η Ελλάδα να παίξει ρόλο στη διεθνή παραγωγή. Το όφελος – πέραν της διεθνούς προβολής της χώρας- είναι η προσέλκυση  ξένων κεφαλαίων, η αύξηση της απασχόλησης σε τεχνικούς και καλλιτέχνες (κλάδο που υποφέρει διαχρονικά στην Ελλάδα).