Οδηγούμε την ηλεκτρική BMW i4 iDrive40

Πληθωρική, με αυτονομία που συγκλονίζει κα με πλούσιο εξοπλισμό
D.Ballis
D.Ballis
D.Ballis

Αν γυρίσω τον χρόνο στο 2013, θυμάμαι ότι η BMW είχε κάνει το μεγάλο μπαμ και στην Ελλάδα, παρουσιάζοντας την ηλεκτρική i3. Ηταν το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο στην αγορά και ομολογουμένως η εταιρεία πίστεψε στο εγχείρημα αυτό, και αφοσιώθηκε, δημιουργώντας –παράλληλα- και μια κουλτούρα γύρω από την ηλεκτροκίνηση, αφήνοντας παρακαταθήκη στις υπόλοιπες μάρκες που ακολούθησαν.

Ο ανταγωνισμός, έκτοτε, διογκώθηκε. Τα ηλεκτρικά μοντέλα αυξήθηκαν, οι πωλήσεις διευρύνονται και πλέον, όλοι οι κατασκευαστές έχουν να πουν κάτι δικό τους στην ηλεκτροκίνηση.

Ωστόσο, η BMW, φθάνοντας να χρησιμοποιεί το σύστημα eDrive 5ης γενιάς, αντιλαμβάνεστε πόσα χρόνια έχει δουλέψει σε αυτόν τον τομέα και πόσο τον έχει εξελίξει.

Οδηγώντας την sedan ηλεκτρική i4, στην λιγότερο ισχυρή έκδοση iDrive 40 – αν μπορούμε να πούμε ότι τα 340 άλογα είναι λίγα – είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω το μέγεθος της προόδου που έχει κάνει η BMW στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και αυτό το μέγεθος έγκειται τόσο στην απόδοση, όσο και στην αυτονομία.

Σχεδιαστικά, για αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, η i4 δεν ξενίζει οπτικά στο μάτι. Δείχνει ένα συνηθισμένο συμβατικό αυτοκίνητο, έχοντας τη νέα εντυπωσιακή μάσκα με τα δύο μεγάλα «νεφρά» και μόνο από τις γαλάζιες πινελιές μπροστά, στο πλάι, χαμηλά και πίσω στον μαύρο διαχύτη, αφήνει την υποψία του διαφορετικού, που στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο εξηλεκτρισμός.

Οι εισαγωγές αέρα για να ψύχονται τα φρένα, τα μαρσπιέ, η μικρή πίσω αεροτομή και οι καλαίσθητες ζάντες, ολοκληρώνουν το δυναμικό ύφος του αυτοκινήτου και παράλληλα βελτιώνουν την αεροδυναμική του (0,24 συνετλεστής), προκειμένου να έχει αυξημένη αυτονομία.

D.Ballis
D.Ballis
D.Ballis

Στην καμπίνα, η διάταξη είναι οδηγοκεντρική. Δεσπόζει η ενιαία οθόνη, που ουσιαστικά χωρίζεται σε δύο τμήματα, ένα 12,3 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και ένα ακόμα 14,9 ιντσών για το σύστημα ενημέρωσης / ψυχαγωγίας. Η πολυτέλεια είναι ενδεικτική και της ποιότητας, χωροταξικά όλα βρίσκονται στη σωστή θέση και ο περιστροφικός διακόπτης στην κονσόλα διευκολύνει τις επιλογές στο BMW Operating System 8, που είναι ιδιαίτερα λειτουργικό.

Πίσω, αν δεν υπήρχε η παρουσία του μεσαίου τούνελ, που έχει μείνει από την κοινή πλατφόρμα η οποία χρησιμοποιείται και για τη συμβατική 3άρα, ο χώρος θα ήταν πολύ ικανοποιητικός (2,856 μ. μεταξόνιο). Κατά συνέπεια, δύο επιβάτες θα καθίσουν άνετα, ενώ στη μέση μόνο παιδί ή μικρού αναστήματος άτομο.

Πάντως, ο χώρος αποσκευών, παρά την παρουσία του ηλεκτρικού μοτέρ που είναι πίσω τοποθετημένο, είναι πολύ μεγάλος, και με 470 λίτρα πολύ επαρκές για ταξίδι οικογένειας.

Το μοντέλο εφοδιάζεται με ηλεκτρικό σύστημα που αποδίδει 340 ίππους με 430 Nm ροπής, η οποία έρχεται από μηδενικές στροφές. Η επιτάχυνση των 5,7 δευτ. είναι αρκετά έντονη και με μπαταρία 84 kWh μπορείς να αγγίξεις σε αυτονομία τα 590 χλμ. Αυτό θα συμβεί στην περίπτωση που οδηγείς στο οικονομικό πρόγραμμα κυρίως σε αστικό περιβάλλον, και παράλληλα θα χρησιμοποιείς τη ρύθμιση Β, η οποία ουσιαστικά δημιουργεί συνθήκες one pedal drive, δηλαδή οδηγείς μόνο με το πεντάλ του γκαζιού, προκειμένου να έχεις μεγάλη ανάκτηση ενέργειας. Προσωπικά, πάντα έτσι οδηγούσα, με αποτέλεσμα ακόμα και στο βουνό, να μην καταναλώνω ενέργεια, αφού κυρίως το σύστημα ανακτούσε από το ρολάρισμα και το φρενάρισμα, όταν το πραγματοποιούσα.

Η χαμηλά τοποθετημένη μπαταρία χαμήλωσε και το κέντρο βάρους και αυτό το νιώθεις στον δρόμο, με την ανάρτηση να αποδίδει στις στροφές, έχοντας γόνατα και δύο συνδέσμους μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Τα ηλεκτρονικά αμορτισέρ ρυθμίζουν την απόσβεση μεταξύ άνεσης και δυναμικής οδήγησης, ωστόσο στα στροφιλίκια ο έλεγχος του γκαζιού, ο οποίος είναι ξερός, όπως συμβαίνει στα ισχυρά ηλεκτρικά μοντέλα, πρέπει να γίνεται με σύνεση, διότι το i4 εμφανίζεται ιδιαίτερα νευρικό.

Σε γενικές γραμμές, το βάρους 2,2 τόνων αμάξωμα, κινείται θαυμάσια, με 45%-55% αναλογία βάρους σε εμπρός και πίσω άξονα, οι ήχοι που περνούν στην καμπίνα είναι ανεπαίσθητοι, μπορείς να επιλέξεις ανάμεσα σε τρία προγράμματα οδήγησης: ECO Pro, Comfort και Sport, με το τελευταίο να παράγει και έντονο ήχο συμβατικού αυτοκινήτου, τα οποία ρυθμίζουν παραμέτρους του ηλεκτρικού συστήματος και της ανάρτησης.

Η i4 βγάζει χιλιόμετρα και μπορεί να αναπτύξει τελική ταχύτητα έως 190 χλμ./ώρα, η οποία είναι αχρείαστη και βέβαια στην Ελλάδα με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 130 χλμ./ώρα, δεν έχεις πολλά περιθώρια να ξεφύγεις.

Μπορείς να παίξεις με το πίσω μέρος απενεργοποιώντας τα ηλεκτρονικά συστήματα, τα οποία είναι εκεί για να διορθώσουν το λάθος.

Στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, η BMW δίνει συνεχώς απαντήσεις, με τον δικό της τρόπο.