Χρήσιμες συμβουλές και πανέξυπνα τρικ για να ξεχειλώσουμε το Σαββατοκύριακό μας

Επειδή 48 ώρες δεν είναι αρκετές, ζητήσαμε από ειδικούς να μας πουν με ποιο τρόπο μπορεί κανείς να επιμηκύνει τον ελεύθερό του χρόνο.
Τα διαλείμματα από την δουλειά τελειώνουν πάντα πολύ γρήγορα. Οι ειδικοί μοιράζονται πως να αξιοποιούμε τα σαββατοκύριακά μας στο μέγιστο.
Klaus Vedfelt via Getty Images
Τα διαλείμματα από την δουλειά τελειώνουν πάντα πολύ γρήγορα. Οι ειδικοί μοιράζονται πως να αξιοποιούμε τα σαββατοκύριακά μας στο μέγιστο.

Τα Σαββατοκύριακα

Τα Σαββατοκύριακα δεν διαρκούν ποτέ αρκετά. Είτε πρόκειται για ένα κανονικό διήμερο Σαββατοκύριακο είτε για ένα παρατεταμένο (αλλά για κάποιο λόγο και πάλι σύντομο) τριήμερο, ο ελεύθερος χρόνος περνά πολύ πιο γρήγορα από τις εργάσιμες ημέρες.

Αν και δεν υπάρχει μαγική συνταγή για να παρατείνουμε πραγματικά κάθε Σαββατοκύριακο, υπάρχουν τρόποι να επωφεληθούμε από την σύντομη αποχή από την εργασία μας, κάνοντας τα Σαββατοκύριακα μας πιο γεμάτα. Σύμφωνα με τον Δρ. Μάικ Σεβίλα, οικογενειακό γιατρό στο Όρεγκον, τα Σαββατοκύριακα είναι ακόμη πιο σημαντικά από ό,τι νομίζουμε.

«Οι άνθρωποι χρειάζονται φυσικό χρόνο και χώρο για να χαλαρώσουν και να επαναφορτίσουν το μυαλό και το σώμα τους μετά από μια κουραστική εβδομάδα εργασίας», τονίζει ο ειδικός.

Η Τρέισι Ντουμας, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Διαχείρισης και Ανθρώπινων πόρων στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο, προσθέτει ότι «οποιοδήποτε διάλειμμα από την εργασία, [είτε] διακοπές, Σαββατοκύριακα ή ακόμα και ο χρόνος μετά τη δουλειά το βράδυ, είναι απίστευτα σημαντικός για ανάκαμψη».

Η ανάκαμψη, σημειώνει η Ντουμας, είναι ένας «όρος που χρησιμοποιείται από οργανωτικούς ψυχολόγους για να συλλάβει την έννοια της αναπλήρωσης των πόρων που εξαντλούνται από την προσπάθεια που καταναλώνεται στην εργασία» — όπως οι αθλητές χρειάζονται να αναρρώσουν και να ξεκουραστούν μετά από σκληρές προπονήσεις.

Εδώ, οι ειδικοί μοιράζονται πώς μπορούμε να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο αυτές τις ημέρες αποκατάστασης και να αξιοποιήσουμε πλήρως τον χρόνο της άδειας μας:

Σχεδιάζουμε τι θα κάνουμε με τον ελεύθερο χρόνο μας

«Μπορείτε να αξιοποιήσετε στο έπακρο το Σαββατοκύριακο σας σχεδιάζοντας να κάνετε δραστηριότητες που απολαμβάνετε», είπε η Αλένα Λ. Παρκ, επίκουρη καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Όρεγκον.

Τονίζει ότι η δημιουργία ενός συγκεκριμένου προγράμματος για το Σαββατοκύριακο μπορεί να μας βοηθήσει να δώσουμε προτεραιότητα στις δραστηριότητες που πραγματικά θέλουμε να προλάβουμε να κάνουμε. Με αυτόν τον τρόπο, το βράδυ της Κυριακής δεν θα νιώθουμε μελαγχολία και απογοήτευση με ό,τι κάναμε ή δεν κάναμε.

Ας το σκεφτούμε: Είναι πολύ πιο πιθανό να κάνουμε αυτή τη μεγάλη βόλτα με το ποδήλατο εάν νοικιάσουμε ένα ποδήλατο εκ των προτέρων ή κανονίσουμε τη βόλτα με έναν φίλο. Και ενώ ο προγραμματισμός των πραγμάτων μπορεί να μην κάνει το Σαββατοκύριακο να διαρκεί περισσότερο, το να έχουμε ορίσει πράγματα να κάνουμε (για τα οποία ανυπομονούμε) μπορεί να μας κάνει να νιώσουμε ότι έχουμε αξιοποιήσει πλήρως τον χρόνο μας.

Και, υπάρχει ένα ακόμη πλεονέκτημα στο να κάνουμε σχέδια: «Το να κάνουμε ευχάριστα σχέδια εκ των προτέρων μπορεί να μας κάνει να ανυπομονούμε για κάτι στη διάρκεια μιας φορτωμένης εργάσιμης εβδομάδας.

Περιορίζουμε τη χρήση της οθόνης και βρίσκουμε χόμπι

Είναι πολύ συνηθισμένο να νιώθουμε ότι ο χρόνος κυλάει αστραπιαία όταν καθόμαστε να παρακολουθήσουμε μια αγαπημένη σειρά ή να κάνουμε scroll down στο Instagram.

Μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που περνούν πολύ χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να βιώσουν μια παραμορφωμένη αίσθηση του χρόνου, ενώ συχνά αναρωτιούνται πώς η ώρα πέρασε τόσο γρήγορα. Το να χαζεύουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή να παρακολουθούμε τηλεόραση το Σαββατοκύριακο είναι μια χαρά, φυσικά, αλλά θα πρέπει να προσπαθήσουμε να μην ξοδεύουμε έτσι όλον μας τον χρόνο.

Σύμφωνα με τον Δρ. Σεβίλα, ένα διάλειμμα από την παρακολούθηση τηλεόρασης ή το scroll down στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας καλός τρόπος για να επανασυνδεθούμε με πράγματα που μας δίνουν χαρά στα ρεπό μας. «Σκεφτείτε να επιστρέψετε σε ένα προηγούμενο χόμπι που κάνατε πριν από την πανδημία, όπως το περπάτημα ή το διάβασμα», λέει ο Σεβίλα. «Ή, ακόμα καλύτερα, προκαλέστε τον εαυτό σας να δοκιμάσει κάτι νέο».

Ξοδεύουμε τον ελεύθερο χρόνο μας κάνοντας δραστηριότητες που μας ικανοποιούν. Έτσι θα επιστρέψουμε στη δουλειά νιώθοντας αναζωογονημένοι.
John Fedele via Getty Images
Ξοδεύουμε τον ελεύθερο χρόνο μας κάνοντας δραστηριότητες που μας ικανοποιούν. Έτσι θα επιστρέψουμε στη δουλειά νιώθοντας αναζωογονημένοι.

Κάνουμε διαφορετικές δραστηριότητες και όχι αυτές που συνηθίζουμε

«Ασχοληθείτε με δραστηριότητες εντελώς διαφορετικές από τη δουλειά σας», προτρέπει η Ντουμας.

Με άλλα λόγια, αν η τακτική αποσχόλησή μας από τις εννιά ως τις πέντε έχει να κάνει με κατασκευές και μαστορέματα, οι ειδικοί συνιστούν να περνάμε το Σαββατοκύριακο κάνοντας μια δραστηριότητα που βασίζεται σε διαφορετικές δεξιότητες. Για παράδειγμα το να παίξουμε ένα μουσικό όργανο ή να δοκιμάσουμε το πάντελ.

Από την άλλη πλευρά, εάν εργαζόμαστε στον κλάδο των τεχνών, μπορεί να θέλουμε να μείνουμε μακριά από δραστηριότητες όπως το γράψιμο ή η δημιουργία τις ημέρες των αδειών μας και να δοκιμάσουμε κάτι εντελώς διαφορετικό. Με αυτόν τον τρόπο, το μυαλό μας δεν θα επιστρέφει στη δουλειά όταν προσπαθούμε να απολαύσουμε το Σαββατοκύριακο μας.

Κάνουμε τη δουλειά στην άκρη

Ας αφήσουμε τη δουλειά να είναι κάτι που γίνεται τις καθημερινές, όχι στο ρεπό μας. Σύμφωνα με τον Σεβίλα, είναι σημαντικό να αυξήσουμε την απόσταση μας από τη δουλειά μας κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.

Η ανησυχία για τη δουλειά σπαταλά εκείνα τα πολύτιμα λεπτά του Σαββατοκύριακου που θα μπορούσαμε να περάσουμε με φίλους ή την οικογένεια. «Το να κρατάτε την εργασία μακριά από το βλέμμα και το μυαλό σας μπορεί να σας βοηθήσει να νιώσετε πως το Σαββατοκύριακο κρατάει λίγο περισσότερο», λέει ο ειδικός.

Αυτό μπορεί να σημαίνει να απενεργοποιήσουμε το τηλέφωνο εργασίας μας, να απενεργοποιήσουμε το email της εργασίας μας ή ακόμη και να κρατήσουμε τον υπολογιστή εργασίας μας μακριά, ώστε να μην μας υπενθυμίζεται η επικείμενη προθεσμία, ενώ χαλαρώνουμε στον καναπέ.

Το να κανονίζουμε εξόδους με αγαπημένα μας πρόσωπα είναι ο καλύτερος τρόπος για να αξιοποιούμε στο μέγιστο τα Σαββατοκύριακά μας, δηλώνουν οι ειδικοί.
filadendron via Getty Images
Το να κανονίζουμε εξόδους με αγαπημένα μας πρόσωπα είναι ο καλύτερος τρόπος για να αξιοποιούμε στο μέγιστο τα Σαββατοκύριακά μας, δηλώνουν οι ειδικοί.

Ας βρούμε την ισορροπία μεταξύ βόλτας και ξεκούρασης

Σύμφωνα με την Ντουμας, «η ξεκούραση είναι σημαντική, αλλά το να μένεις στον καναπέ ή στο κρεβάτι όλο το Σαββατοκύριακο δεν είναι τόσο χρήσιμο». Αν αφιερώνουμε υπερβολικά πολύ χρόνο στην ξεκούραση όλο το Σαββατοκύριακο, ο χρόνος πραγματικά θα περάσει —πότε ήταν η τελευταία φορά που ξαπλώσαμε για έναν γρήγορο υπνάκο και ξυπνήσαμε δύο ώρες αργότερα;

Θα νιώσουμε στα καλύτερά μας όταν συνδυάσουμε αυτή την τόσο αναγκαία ξεκούραση με μια δραστηριότητα που βρίσκουμε ευχάριστη ή διεγερτική, διευκρινίζει η ειδικός. Συγκεκριμένα, η ενασχόληση με δραστηριότητες δεξιοτεχνίας, στις οποίες μαθαίνουμε κάτι νέο, θα μας βοηθήσει να αποκτήσουμε περισσότερη ενέργεια.

Επιπλέον, εάν βρίσκουμε αυτές τις δραστηριότητες ευεργετικές, θα πάμε στη δουλειά τη Δευτέρα με αυτή την ενέργεια και με καλύτερη διάθεση λόγω της εξαιρετικής εμπειρίας μας το Σαββατοκύριακο, τονίζει η Ντουμας.

Ας εστιάσουμε στη στιγμή

Μπορεί να είναι πιο εύκολο στη θεωρία παρά στην πράξη, αλλά αν εστιάσουμε στη στιγμή κατά τη διάρκεια των πολύτιμων ημερών μας, θα έχουμε ένα πιο ευχάριστο Σαββατοκύριακο.

Στην πραγματικότητα, μελέτες δείχνουν ότι μερικοί άνθρωποι που εξασκούν συνεχή ενσυνειδητότητα και κάνουν διαλογισμό βιώνουν το χρόνο με πιο αργό ρυθμό. Εάν το μυαλό μας αρχίσει να περιπλανιέται σε ένα email που στείλαμε την περασμένη εβδομάδα ή σε μια επερχόμενη συνάντηση, η Δρ. Παρκ προτείνει να προσγειωθούμε στην παρούσα στιγμή.

«Μπορείτε να ”γειωθείτε” οπουδήποτε και οποτεδήποτε χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις σας», λέει. «Για να το κάνετε αυτό, ξεκινήστε ονομάζοντας πέντε πράγματα που μπορείτε να δείτε, τέσσερα πράγματα που μπορείτε να αγγίξετε, τρία πράγματα που μπορείτε να ακούσετε, δύο πράγματα που μπορείτε να μυρίσετε και ένα πράγμα που μπορείτε να δοκιμάσετε», συμπληρώνει.

«Μόλις επιστρέψετε στην παρούσα στιγμή, τότε μπορείτε σκόπιμα να προχωρήσετε μπροστά με πράγματα που σας φέρνουν μια αίσθηση χαράς», συμβουλεύει η Παρκ.

Και ποιος ανάμεσα μας δεν θέλει να βιώσει στιγμές χαράς καθ΄ όλη τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου που κυλάει σε αργούς και ευχάριστους ρυθμούς;

ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ

Προτείνετε μια διόρθωση