Ύστερα από τα χθεσινά εγκαίνια από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στην κυκλοφορία παραδίδονται, σήμερα, Παρασκευή (1/8), τα 65 χλμ. από τα 74,8 χλμ. που αφορά το συνολικό έργο και συγκεκριμένα το τμήμα από τον Πύργο μέχρι τον Αλισσό, κοντά στην Πάτρα. Τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα μέχρι το Μιντιλόγλι θα ολοκληρωθούν και θα παραδοθούν στην κυκλοφορία έως το τέλος Νοεμβρίου, με βάση το χρονοδιάγραμμα.

Μέσω της Ολυμπίας Οδού, η διαδρομή Πάτρα – Πύργος θα καλύπτεται σε μόλις 45 λεπτά, ενώ το ταξίδι από την Αθήνα μέχρι τον Πύργο θα διαρκεί περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά, με ασφάλεια και άνεση.

Advertisement
Advertisement

«Ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος είναι ένα έργο εθνικής εμβέλειας», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας κατά την τελετή εγκαινίων της λειτουργίας του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, στο τμήμα Πύργος – Αλισσός, που πραγματοποιήθηκαν, σήμερα, στον Πύργο Ηλείας, παρουσία του πρωθυπουργού, του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου και του γενικού γραμματέα Υποδομών Δημήτρη Αναγνώπουλου.

Κατά την ομιλία του, ο κ. Δήμας τόνισε ότι η Ελλάδα αποκτά άλλον έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, τον οποίο είχε ανάγκη και διεκδικούσε χρόνια, όχι μόνο η Δυτική Πελοπόννησος, αλλά ολόκληρη η Ελλάδα.

«Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα έργο εθνικής εμβέλειας. Τόσο ως προς τις τεχνικοοικονομικές του διαστάσεις όσο και ως προς τις θετικές προεκτάσεις που έχει η λειτουργία του: στην οδική ασφάλεια, την κοινωνική συνοχή, την τοπική και εγχώρια ανάπτυξη, αλλά και την εξωστρέφεια της πατρίδας μας, η οποία εμπλουτίζει διαρκώς τον χάρτη των οδικών της υποδομών», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Πρόσθεσε ότι το έργο αντιμετώπισε πολλά προβλήματα, λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και των ατελέσφορων χειρισμών που έγιναν πριν από μια δεκαετία. Όμως, από τον Ιανουάριο του 2020, όταν υπεγράφη το Μνημόνιο Συναντίληψης για την επανένταξή του στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος μετατράπηκε από αρνητικό, σε θετικό παράδειγμα κατασκευής δημόσιου έργου.

«Η στασιμότητα μετατράπηκε σε κίνηση από τις διαδοχικές Κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη και με την ουσιαστική συμβολή όλων των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών από τότε μέχρι σήμερα, και των υπηρεσιακών παραγόντων, ο δρόμος ολοκληρώθηκε εντός του χρονοδιαγράμματος που είχε τεθεί», ανέφερε ο κ. Δήμας.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών πρόσθεσε ότι τους τελευταίους μήνες εντατικοποιήθηκαν οι αυτοψίες στα εργοτάξια, ώστε να παραδοθεί εγκαίρως ένας ασφαλής και σύγχρονος οδικός άξονας. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Με τη λειτουργία του, η Ολυμπία Οδός καθίσταται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, με συνολικό μήκος 277 χλμ., συνδέοντας τις Περιφέρειες Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας και κατ’ επέκταση άλλες δύο Περιφέρειες: της Ηπείρου και των Ιόνιων Νήσων».

Advertisement

Μητσοτάκης: Είχα δεσμευτεί ότι θα κινήσω γη και ουρανό για να ολοκληρωθεί

«Σήμερα είναι μία πολύ σημαντική ημέρα για τη Δυτική Ελλάδα. Είναι ένα έργο, το οποίο στη συνείδηση των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας προσομοίαζε μάλλον με το “Γεφύρι της Άρτας”. Όμως φτάσαμε στο σημείο να μπορούμε να το ολοκληρώσουμε και να το παραδίδουμε με πολύ μεγάλη χαρά και με πολύ μεγάλη υπερηφάνεια» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συνέντευξη που έδωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό της Πάτρας MAX FM.

Όπως πρόσθεσε ο πρωθυπουργός, «θέλω να θυμίσω ότι από το 2019, όταν μας εμπιστεύτηκαν για πρώτη φορά οι συμπολίτες μας να αναλάβουμε την διακυβέρνηση του τόπου, είχα αναλάβει την προσωπική δέσμευση ότι θα κινήσω γη και ουρανό, προκειμένου αυτό το έργο να ολοκληρωθεί» και συνέχισε: «Θυμόμαστε όλοι πολύ καλά την πονεμένη ιστορία αυτού του δρόμου, τις κατατμήσεις από την προηγούμενη κυβέρνηση και τη μεγάλη δυσκολία την οποία αντιμετωπίσαμε, ώστε να μπορέσει το έργο να επανεκκινήσει και κυρίως να επανενταχθεί σε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Τελικά τα καταφέραμε και όλα αυτά σήμερα ανήκουν στην ιστορία».

Advertisement

Αναφερόμενος σε όσους έχασαν τη ζωή τους στην παλαιά εθνική οδό Πατρών – Πύργου είπε ότι «ο δρόμος παραδίδεται κυκλοφορία και νομίζω ότι είναι η καλύτερη απόδοση μνήμης στους δεκάδες συμπολίτες μας που έχασαν την ζωή τους σε έναν παλιό, απαρχαιωμένα δρόμο, επειδή κάποιοι προηγούμενοι καθυστέρησαν και δεν κατάφεραν να προσφέρουν στη Δυτική Ελλάδα έναν υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο, όπως αυτός που θα ξεκινήσει να λειτουργεί σήμερα».

Σχετικά με τα μέτρα οδικής ασφάλειας που έχουν εφαρμοστεί στην παλαιά εθνική οδό Πατρών – Πύργου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι «η παλιά εθνική οδός θα εξακολουθεί να χρησιμοποιείται, αφού πριν από λίγα χρόνια είχαμε πάρει την απόφαση να επενδύσουμε σημαντικούς πόρους, ώστε να αναβαθμίσουμε την οδική ασφάλεια του υφιστάμενου δρόμου, ο όποιος θα εξακολουθεί να αξιοποιείται».

«Και πράγματι», συνέχισε, «τα έργα αυτά είχαν προκαλέσει τότε και κάποιες αντιδράσεις, αλλά αποδείχθηκε τελικά ότι ήταν σωτηρία, αφού μειώσαμε δραστικά τα θανατηφόρα τροχαία στην παλιά εθνική οδό Πατρών – Πύργου» και συμπλήρωσε: «Ακριβώς το ίδιο μοντέλο παρεμβάσεων, έως ότου ολοκληρωθεί ο νέος αυτοκινητόδρομος, χρησιμοποιούμε και στο βόρειο οδικό άξονα της Κρήτης, όπου ήδη έχουν ξεκινήσει αντίστοιχα έργα. Και είναι και αυτός ένας δρόμος που δυστυχώς συνδέεται με πολλά θανατηφόρα και βαριά τροχαία και πιστεύω ότι και εκεί θα έχουμε πολύ θετικά αποτελέσματα».

Advertisement

Επανερχόμενος στο έργο του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου, είπε ότι «από σήμερα η Δυτική Ελλάδα θα έχει ένα υπερσύγχρονο δρόμο που θα αλλάξει πραγματικά την ζωή των κατοίκων, των επαγγελματιών και των επισκεπτών».

Άλλωστε, όπως επεσήμανε, «όλη η ακτή της Δυτικής Ελλάδας, από την Αχαΐα μέχρι την Ηλεία, είναι ένας γρήγορα να αναπτυσσόμενος τουριστικός προορισμός» και πρόσθεσε: «Επίσης να μην ξεχνάμε ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος έχει πολύ μεγάλη σημασία και για τα νησιά της Ζακύνθου και της Κεφαλονιάς, διότι η βασική σύνδεση παραμένει από το λιμάνι της Κυλλήνης, το οποίο τώρα πια είναι πολύ πιο εύκολα προσβάσιμο».

Όσον αφορά την ολοκλήρωση των εργασιών στα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα που αποτελούν το τελευταίο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου προς στην Πάτρα, ο πρωθυπουργός είπε ότι «πρόθεσή μας είναι να μπορέσουμε αυτό να το δώσουμε στην κυκλοφορία ανήμερα της μεγάλης γιορτής της Πάτρας, του Αγίου Ανδρέα, στις 30 Νοεμβρίου του 2025, δηλαδή σε λίγους μήνες από τώρα, ώστε να έχουμε πια ολοκληρώσει όλον τον δρόμο και να κλείσει οριστικά αυτή η εκκρεμότητα».

Advertisement

Σε αυτό το σημείο ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην νότια επέκταση του αυτοκινητόδρομου και σημείωσε: «Προφανώς η δουλειά μας δεν σταματάει εδώ, αλλά πρέπει να εξετάσουμε και τον τρόπο με τον οποίο ο δρόμος θα φτάσει τελικά, όχι μόνο στην Αρχαία Ολυμπία, αλλά μέχρι και την Τσακώνα. Είναι ένα δύσκολο κομμάτι η νότια επέκταση του δρόμου, όμως πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να λύσουμε και αυτό το πρόβλημα και να εξασφαλίσουμε την χρηματοδότηση. Θα αρχίσουμε από τώρα να μελετάμε την περαιτέρω επέκταση του δρόμου προς τα νότια, ώστε να γίνει η οριστική σύνδεση της Δυτικής Ελλάδας με την περιοχή της Μεσσηνίας».

Advertisement

ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Το συνολικό έργο αφορά στην κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος μήκους 74,8 χιλιομέτρων, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (ΝΕΟ) στα πρώτα 13 χιλιόμετρα, ενώ στα υπόλοιπα περίπου 62 χιλιόμετρα κατασκευάστηκε σε νέα χάραξη. Είναι ένα αυτοκινητόδρομος υψηλών προδιαγραφών, με διαχωρισμένο οδόστρωμα και ελεγχόμενη πρόσβαση σε όλο το μήκος του, με 9 κόμβους και στόχο την ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και την ομαλή ροή κυκλοφορίας. Ο αυτοκινητόδρομος αποτελείται από 2 λωρίδες πλάτους 3,50μ. και λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση, που χωρίζονται από ένα μεσαίο στηθαίο ασφαλείας από σκυρόδεμα.

Το έργο περιλαμβάνει: 11 γέφυρες, 41 κάτω διαβάσεις, 28 άνω διαβάσεις, 1 τεχνική βάση στον Πύργο, 4 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών (ΣΕΠ), καθώς και τους ακόλουθους 9 κόμβους:

· H/K Μιντιλόγλι (Χ.Θ. 0+000)

Advertisement

· Α/Κ ΒΙΠΕ (Χ.Θ. 6+942)

· Η/Κ ΑΛΙΣΣΟΥ (Χ.Θ. 12+725)

· Α/Κ Κάτω Αχαΐα (Χ.Θ. 17+733)

· Α/Κ Βάρδα (Χ.Θ. 33+036)

· Α/Κ Κυλλήνη (Χ.Θ. 46+016)

· Α/Κ Γαστούνη (Χ.Θ. 53+675)

· Α/Κ Αμαλιάδα (Χ.Θ. 62+680)

· Α/Κ Πύργος (Χ.Θ. 73+843)

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑ

Στην πορεία εκτέλεσης των εργασιών της σύμβασης παραχώρησης εγκρίθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν συμπληρωματικές εργασίες, με σκοπό την ενίσχυση της λειτουργικότητας του έργου και λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των Δήμων, της Περιφέρειας, των τοπικών κοινωνιών. Αυτές οι εργασίες περιλαμβάνουν:

· Ασφαλτόστρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου στο σύνολό του και επέκτασή του σε γειτνιάζουσες τοπικές περιοχές.

· Κατασκευή νέου κλάδου στον Α/Κ Αμαλιάδας για τη σύνδεση με τον περιφερειακό καθώς και κατασκευή ‘Ανω Διάβασης.

· Κατασκευή του Η/Κ Αλισσού.

· Αναβάθμιση υφιστάμενων των οδικών τμημάτων: i) συνδετήριας οδού του Α/Κ Κυλλήνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου, ii) συνδετήριας οδού από Α/Κ Γαστούνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου και iii) της οδού από το Αεροδρόμιο Αράξου έως τον οικισμό Λάππα.

· Μελέτη και κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε 14 περιοχές κατάντι του αυτοκινητοδρόμου.

Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 295 εκατ. ευρώ και μαζί με τις συμπληρωματικές εργασίες, η συνολική δαπάνη ανήλθε σε 385 εκατ. ευρώ. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με 143 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο επανεντάχθηκε στον αυτοκινητόδρομο Παραχώρηση Ολυμπία Οδός το 2021 και τον Μάρτιο του 2022 υπεγράφη η νέα σύμβαση κατασκευής.