chat icon
Link copied!

«Επιστροφή στο μέλλον» σε ένα μέλλον απογυμνωμένο από οτιδήποτε περιττό, σε ένα αύριο γεμάτο κομψότητα, σε μια εποχή όπου η τέχνη θα συμβαδίζει με την υψηλή ραπτική. Με αυτό το μήνυμα ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Schiaparelli, Ντάνιελ Ρόσμπερι, παρουσίασε στο Petit Palais, μια ανατρεπτική κολεξιόν, την πρώτη ημέρα της εβδομάδας μόδας στο Παρίσι.

Αφήνοντας στην άκρη τους κορσέδες που είχαν γίνει η υπογραφή του οίκου, ο Ρόσμπερι έστρεψε την προσοχή του στο παρελθόν, στην προπολεμική περίοδο και αναζήτησε τη χαμένη κομψότητα εκείνης της εποχής. Σημείο εκκίνησης ήταν η ημέρα του Ιουνίου του 1940, όπου η ιδρύτρια του οίκου, Έλσα Σιαπαρέλι, εγκατέλειψε το Παρίσι που αγαπούσε τόσο πολύ για τη Νέα Υόρκη, προκειμένου να ξεφύγει από τους κινδύνους της ναζιστικής εισβολής στη Γαλλία. Η περίοδος εκείνη έμελλε να είναι σημαδιακή, όχι μόνο για τις πολεμικές αναταραχές, αλλά και για την ανάπτυξη ιδεών για μια πιο κομψή μόδα.

Advertisement
Advertisement
Γλυπτικές σιλουέτες με έμφαση στους γοφούς Schiaparelli

Επηρεασμένος από τις σιλουέτες εκείνης της εποχής ο Ρόσμπερι δημιούργησε ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα με κομμάτια δανεισμένα από τη δεκαετία του ’40 αποκωδικοποιημένα όμως με τη θηλυκότητα του σήμερα. Όπως ο ίδιος ανέφερε στα κοινωνικά δίκτυα είναι μια συλλογή αφιερωμένη στην εποχή εκείνη, όπου η ζωή και η τέχνη κατέρρεαν στο ηλιοβασίλεμα της κομψότητας και στο τέλος του κόσμου όπως τον ξέραμε.

Η κολεξιόν φθινόπωρο – χειμώνας 2025 είναι σχεδιασμένη σε ασπρόμαυρα υφάσματα με ελάχιστες προσθήκες κόκκινου, θολώνοντας τα όρια μεταξύ παρελθόντος και μέλλοντος. Η σκέψη του σχεδιαστή ήταν ξεκάθαρη. Ήθελε να απομονώσει το χρώμα σαν να επικεντρώνεται στο παρελθόν, να σβήσει οποιοδήποτε νεωτερισμό, ώστε να φαίνεται σαν να γεννήθηκε κάτι νέο από το μέλλον. Η συλλογή είναι μια επιστροφή στις αρχές, μια δημιουργική επανάσταση σε έναν κόσμο που ξεχνά τι σημαίνει αληθινή κομψότητα. Ο Ρόσμπερι δήλωσε ότι προτείνει έναν κόσμο χωρίς οθόνες, χωρίς τεχνητή νοημοσύνη, χωρίς τεχνολογία, έναν παλιό κόσμο, αλλά κι έναν μελλοντικό. Αν η περασμένη σεζόν είχε κάνει το μπαρόκ να φαίνεται μοντέρνο, αυτή η σεζόν ανατρέπει τα δεδομένα στη μόδα παρουσιάζοντας τα με μια φουτουριστική ”λογική”.

Το γυναικείο σώμα αλλιώς. Το μέλλον αβέβαιο… Schiaparelli

Νέες προτάσεις μας παρουσιάζει και στις σιλουέτες. Η απουσία των κορσέδων δίνει θέση στην τονισμένη μέση και στους γοφούς, οι οποίοι δημιουργούνται με απροσδόκητες τεχνικές. Οι διάσημοι κωδικοί του οίκου, οι μικρές λεπτομέρειες δηλαδή που κάνουν τη διαφορά και το brand αναγνωρίσιμο, βρίσκονται επίσης στην κολεξιόν. Χειροποίητα κεραμικά στοιχεία του παρελθόντος ενσωματωμένα στις τουαλέτες, φουλάρια ραμμένα με μεζούρες και ελβετικές κουκκίδες σε μεταξωτό νήμα, φτιαγμένες από την εποχή της Έλσας Σιαπαρέλι.

H Ντούα Λίπα με ολόλευκη τουαλέτα του οίκου  Neil Mockford via Getty Images

Ολόκληρη η κολεξιόν είναι έτσι  σχεδιασμένη, ώστε να ξεγελάει το μάτι. Από το μακιγιάζ μέχρι τα υφάσματα. Βραδινά κοστούμια, φούστες που κόβονται μέχρι το γόνατο, ιριδίζοντα μαύρα σακάκια με ασημένιες κλωστές και φυσικά το διάσημο σακάκι σε σχέδιο Elsa, ένα κομμάτι με έντονους ώμους που παραπέμπει σε αρχειακό έργο. 

H Κιάρα Φεράνι με λευκό μίνι φόρεμα και τσάντα του οίκου.  Christian Vierig via Getty Images

Στη συλλογή δίνεται μεγάλη έμφαση στα κομμάτια φαντασίας, όπως η εμβληματική κάπα «Apollo» της ιδρύτριας του οίκου, η οποία επαναπροσδιορίζεται με μια τεράστια πινελιά από διαμαντένια μπιζού σε τρία στρώματα μεταλλικών αστεροειδών, γαλβανισμένα σε διαφορετικές αποχρώσεις μαύρου, μεταλλικού γυαλιού και ασημί σατέν. Στην κατηγορία αυτή μπαίνει κι ένα φόρεμα από τούλι με τρισδιάστατα κεντήματα σε σχήμα κοχυλιού πάνω σε ένα πουφ από λευκή μεταξωτή ομπρέλα από οργαντίνα.

H Cardi B στα σκαλιά του Petit Palais με τουαλέτα Schiaparelli λίγο πριν ξεκινήσει η επίδεξη μόδας για την κολεξιόν φθινόπωρο -χειμώνας 2005/2026 via Associated Press

Κάθε κομμάτι αποτελεί μια σουρεαλιστική εικόνα κομψότητας. Δεν θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά άλλωστε όταν αναφερόμαστε στον Ντάνιελ Ρόσμπερι, που μπορεί να ισχυρίζεται ότι επιστρέφει στις ρίζες του οίκου, αλλά το κάνει με τη δική του πολυδιάστατη υπογραφή.