Οι ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες του τουρισμού

16.500 χιλιόμετρα παραλίας, 190.000 ακτές, 5.000 νησιά και βραχονησίδες. Η Ελλάδα φαντάζει- και δικαίως- ως θείο δώρο για τους επενδυτές του τουρισμού. Δώρο που όχι μόνο δεν αξιοποιείται επαρκώς αλλά επιβαρύνεται και με υψηλή φορολογία τόσο μέσω με των έμμεσων όσο και μέσω των άμεσων φόρων. Τα κέρδη ανταγωνιστικότητας που προκύπτουν από την εσωτερική υποτίμηση αντισταθμίζονται σε σημαντικό βαθμό από την υπέρμετρη φορολογική επιβάρυνση. Ωστόσο, τουρισμός δε σημαίνει μόνο παραλίες, τουρίστες, κλίνες και διακοπές.
Alkis Konstantinidis / Reuters

16.500 χιλιόμετρα παραλίας, 190.000 ακτές, 5.000 νησιά και βραχονησίδες. Η Ελλάδα φαντάζει- και δικαίως- ως θείο δώρο για τους επενδυτές του τουρισμού. Δώρο που όχι μόνο δεν αξιοποιείται επαρκώς αλλά επιβαρύνεται και με υψηλή φορολογία τόσο μέσω με των έμμεσων όσο και μέσω των άμεσων φόρων. Τα κέρδη ανταγωνιστικότητας που προκύπτουν από την εσωτερική υποτίμηση αντισταθμίζονται σε σημαντικό βαθμό από την υπέρμετρη φορολογική επιβάρυνση.

Ωστόσο, τουρισμός δε σημαίνει μόνο παραλίες, τουρίστες, κλίνες και διακοπές. Η συγκεκριμένη βιομηχανία έχει πολλές όψεις εξίσου αποδοτικές, αν πράγματι το συνειδητοποιήσουμε και το επιδιώξουμε. Η απουσία για παράδειγμα ουσιαστικών κινήτρων στην Ελλάδα για την προσέλκυση διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών στερεί πολλαπλασιαστικά οφέλη από το ΑΕΠ της χώρας και λειτουργεί αποτρεπτικά στη μείωση της ανεργίας, όχι μόνο στον κλάδο των ξενοδοχείων και της εστίασης, αλλά σε ένα ευρύτερο φάσμα που εκτείνεται από τον κλάδο των μεταφορών και της μεταποίησης έως και σε αυτόν των τροφίμων και ποτών.

Για να πετύχουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα, είναι απαραίτητη η υλοποίηση μιας σειράς ουσιαστικών παραμέτρων.

Πρώτον. Η χρήση του διαδικτύου για την προσφορά τουριστικών υπηρεσιών αυξάνεται ταχύτατα σε παγκόσμιο επίπεδο και αλλάζει δραστικά τον τρόπο διασύνδεσης των πελατών με τις εγχώριες τουριστικές επιχειρήσεις. Για να επιτευχθεί αυτό και στη χώρα μας και να μην είναι ουραγός στις εξελίξεις, απαιτείται η υποστήριξη της Πολιτείας με στόχο το συνεχή εκσυγχρονισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Δεύτερον. Αποτελεί προτεραιότητα η επαναλειτουργία της Σχολής Ξεναγών της Αθήνας και η αναγνώριση του ρόλου του ξεναγού από την ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού. Πραγματική επένδυση στον τουρισμό σημαίνει τουριστική εκπαίδευση που βγάζει στην αγορά σωστούς επαγγελματίες.

Τρίτον. Ανάδειξη του θρησκευτικού τουρισμού. Η χώρα μας αν και διαθέτει πλήθος θρησκευτικών μνημείων, βυζαντινών εκκλησιών και μοναστηριών με δυνατότητες για προσέλκυση επισκεπτών από όλο τον κόσμο, ακόμα δεν έχει εκμεταλλευτεί επαρκώς τη δυναμική αυτού του τομέα καθώς μέχρι τώρα κυρίως εντάσσεται ως επίσκεψη στο γενικότερο πρόγραμμα των tour operators ή της κρουαζιέρας ή πλαίσιο των δραστηριοτήτων ενοριών και συλλόγων στο εσωτερικό.

Τέταρτον. Στοχευμένο και στρατηγικό τουριστικό marketing - παράγοντας καθοριστικός που όμως υποβαθμίζεται- για να επωφεληθούν και οι τοπικές αγορές από την προσέλκυση περισσότερων τουριστών με στόχο την αύξηση των κερδών των τοπικών επιχειρήσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Ο ΕΟΤ πρέπει να λειτουργεί με εξειδικευμένα στελέχη όχι μόνο στην προώθηση του τουριστικού προϊόντος αλλά και στην προσέλκυση επενδύσεων και χρηματοδοτήσεων. Απαιτείται καλύτερη οργάνωση και εξυπηρέτηση των τουριστών και όχι μόνο χαμηλότερες τιμές και πακέτα all inclusive.

Πέμπτον. Αξιοποίηση της τεχνογνωσίας και των συγκυριών ώστε η χώρα μας να γίνει κέντρο του παγκόσμιου yachting. Η μέση αναλογία κατοχής σκαφών αναψυχής στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ένα σκάφος ανά 164 κατοίκους, ενώ στην Ελλάδα το αντίστοιχο νούμερο είναι ένα σκάφος ανά 621 κατοίκους. Με την κατάλληλη πολιτική που θα προσελκύει τον ελλιμενισμό ξένων σκαφών μπορεί να ανατραπεί το αρνητικό ρεκόρ για τη χώρα μας η οποία βρίσκεται στην τελευταία θέση από πλευράς αριθμού σκαφών και μαρίνων.

Αυτό θα συμβάλει στη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας και θα ενισχύσει την οικονομία με το τουριστικό συνάλλαγμα. Η λειτουργία μαρινών λειτουργεί πολλαπλασιαστικά και για τις τοπικές κοινωνίες. Σύμφωνα με τη μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται 4,4 άμεσες θέσεις εργασίας και άλλες 100 έμμεσες εντός της μαρίνας αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της όπου δραστηριοποιούνται επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξυπηρέτησης σκαφών, συντήρησης, καρνάγια, προμηθευτές καυσίμων και τροφοδοσίας, ναυτικοί πράκτορες και πληρώματα. Η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού μπορεί να προσελκύσει επενδύσεις και να ενισχύσει τη βιομηχανία κατασκευής σκαφών, καθώς το 48% των σκαφών κατασκευάζεται στην Ελλάδα και είναι κυρίως μικρά σκάφη. Βασική προϋπόθεση βέβαια για την ανάπτυξη του yachting αποτελεί η βελτίωση των υποδομών και του θεσμικού πλαισίου.

Με το 2017 να είναι το έτος της αειφόρου ανάπτυξης στον τουρισμό και να αποτελεί μια θετική συγκυρία όπου η Ελλάδα επωφελείται από το ζήτημα ασφαλείας που αντιμετωπίζουν κλασικοί προορισμοί, στο σύνολο της η Ευρώπη ωθεί σε νέο ρεκόρ την παγκόσμια τουριστική κίνηση σύμφωνα με την UNWTO, με τη Μεσόγειο να καταγράφει άνοδο που αγγίζει το 9% σε σχέση με πέρυσι, ενώ ένα χρόνο πριν η αύξηση που καταγραφόταν έφτανε μόλις το 1%.

Η διεθνής ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού στηρίζεται πρωτίστως στα αναμφισβήτητα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας σε αυτόν τον Τομέα. Έχουμε και τις δυνατότητες και την εμπειρία ώστε να αντεπεξέλθουμε στον έντονο τουριστικό ανταγωνισμό στην ευρύτερη περιοχή μας με στρατηγικό στόχο την ανάδειξη της Ελλάδας σε κορυφαίο τουριστικό προορισμό διεθνώς. Χρειάζεται όμως θέληση, χρειάζεται γνώση, σχέδιο και σωστός προγραμματισμός.

Δημοφιλή