Επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα και οι προσδοκίες των Ελλήνων πολιτών

Ανάγκη για έναν οδικό χάρτη για μια δίκαιη κατανομή του Εθνικού της πλούτου.
Ronen Zvulun via Reuters

Η συμφωνία

Η εντυπωσιακή είδηση, μας ήλθε από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Η JP Morgan chase, η 4η σε μέγεθος Αμερικανική τράπεζα αποφάσισε να επενδύσει σε ένα Ελληνικό χρηματοοικονομικό όμιλο αποκτώντας το 49% της κεφαλοποίησής του με συνολικό τίμημα κοντά στο 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια.

Ο Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της JP Morgan, κος Jamie Dimon, ταξίδεψε στη Αθήνα, για να υπογράψει τη σχετική συμφωνία. Παράλληλα συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό και τους οικονομικούς υπουργούς, καθώς και με τους προέδρους των τεσσάρων μεγάλων Ελληνικών τραπεζών όπως και με επιχειρηματίες του τομέα της ενέργειας.

Ο Ελληνικός χρηματοοικονομικός όμιλος, είναι η Viva Wallet, η οποία διαθέτει μια αναπτυξιακή τράπεζα την Praxia Bank καθώς και δυο άδειες για τη λειτουργία πλατφόρμας ηλεκτρονικών πληρωμών στην Ελλάδα και στην Μ.Βρετανία. Η πλατφόρμα αυτή που διαθέτει ο Ελληνικός όμιλος θεωρείται η πλέον επιτυχημένη στον Ευρωπαϊκό χώρο .

Τα μηνύματα αξιοπιστίας

Από τη στρατηγική αυτή κίνηση μιας τράπεζας μεγαθήριου για τα Ελληνικά αλλά και τα Ευρωπαϊκά δεδομένα, οδηγούμαστε σε προφανή συμπεράσματα και παράλληλα εκπέμπονται μηνύματα αξιοπιστίας για την Ελληνική οικονομία. Ξεκινούμε κατ΄αρχήν με τη παραδοχή ότι οι επιλογές και οι αποφάσεις της συγκεκριμένης Αμερικάνικης τράπεζας εμπεριέχουν πολύ μικρές έως ελάχιστες πιθανότητες επιχειρηματικού κινδύνου. Θεωρούμε πως οι διερευνήσεις και οι εκτιμήσεις τους, που προηγούνται των αποφάσεων τους, είναι τόσο προσεκτικές και εξετάζουν τέτοιες λεπτομέρειες που πολύ δύσκολα τους οδηγούν σε λανθασμένα συμπεράσματα.

Με πυξίδα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα

Με ‘’αξίωμα’’ λοιπόν την παραπάνω παραδοχή, συμπεραίνουμε πως η χώρα μας σήμερα πια, διαθέτει ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα για μια αξιόλογη αναπτυξιακή πορεία.

Α. Το πρώτο είναι η αποδοχή, πως η χώρα μας σήμερα κρίνεται τόσο από τη διεθνή κοινότητα όσο και από τον επιχειρηματικό κόσμο, ότι διαθέτει ένα ασφαλές και σταθερό πολιτικό περιβάλλον.

Β. Το δεύτερο είναι εκτίμηση πως η Ελλάδα διαθέτει επίσης και ένα ασφαλές επιχειρηματικό περιβάλλον καθόσον την εμπιστεύεται ένας τόσο ισχυρός και αξιόπιστος χρηματοπιστωτικός κολοσσός.

Γ. Το τρίτο είναι η συγκεκριμένη γεωγραφική θέση της χώρας μας, καθώς γειτνιάζει με χώρες στις οποίες ενώ αναπτύσσονται μεγάλα ή και πολύ μεγάλα επιχειρηματικά projects, ωστόσο αυτές στερούνται πολιτικής σταθερότητας ή ακόμη και επιχειρηματικής ασφάλειας.

Τέτοιες χώρες είναι τόσο της παρευξείνιας περιοχής (Αζερμπαϊτζάν, Καζακστάν, Τουρκία ) όσο και των Ανατολικών Βαλκανίων (Β. Μακεδονία, Αλβανία, Κοσσυφοπέδιο, Σερβία, Ρουμανία) αλλά και χώρες του Αραβικού χώρου. Όλες αυτές βρίσκονται πολύ μακριά από τα Ευρωπαϊκά κέντρα από όπου παρακολουθούνται και κατευθύνονται τέτοια μεγάλα έργα όπως το Λονδίνο, οι Βρυξέλλες ή το Παρίσι .

Η Ελλάδα μπορεί λοιπόν να χρησιμοποιηθεί ως βάση για την διαχείριση τέτοιων projects.

Δ. Το τέταρτο πλεονέκτημα που διαθέτει η χώρα μας, είναι η ευρηματικότητα και το επιχειρηματικό ταμπεραμέντο των Ελλήνων επιχειρηματιών και στελεχών επιχειρήσεων. Η διεθνώς αποδεκτή αυτή φήμη λειτουργεί ελκυστικά για τους ξένους επενδυτές.

Ε. Ως τελευταίο αλλά και πολύ ισχυρό πλεονέκτημα αναφέρεται, η λειτουργία οικονομικών Πανεπιστημιακών σχολών υψηλού επιπέδου, και κατ΄επέκταση λαμπρών οικονομικών επιστημόνων διεθνούς κύρους. Οι κορυφαίοι αυτοί επιστήμονες εξασφαλίζουν με τις απόψεις τους και τις κρίσεις τους, επαρκείς και ασφαλείς γνώσεις και πληροφόρηση για το οικονομικό και επιχειρηματικό κλίμα που διαμορφώνεται στην Ελλάδα αλλά και τον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο.

Η διπλή αναγνώριση της ανάπτυξης

Τα παραπάνω συνηγορούν στο ότι η χώρα μας, μετά την δεκάχρονη περιπέτεια της οικονομικής κρίσης που πέρασε, βρίσκεται πια σε μια ευνοϊκότερη θέση οικονομικού status. Ωστόσο εκείνο το οποίο ελέγχεται ως προς το συμφέρον του Ελληνικού λαού είναι το αν το γεγονός της βελτίωσης του οικονομικού κλίματος στη χώρα μας εγγυάται και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του λαού μας.

Ωστόσο Θεωρούμε πως η βελτίωση των οικονομικών δεδομένων μιας χώρας, έχει διπλή ανάγνωση. Η πρώτη είναι εκείνη της συντηρητικής ή άλλως της φιλελεύθερης άποψης, κατά την οποία οι εφαρμοζόμενες κυβερνητικές πολιτικές, στοχεύουν κυρίως στην βελτίωση των οικονομικών δεικτών της χώρας. Αυτό πραγματώνεται με τη βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων και των κερδών των βιομηχανιών και των επιχειρήσεων. Για την άλλη ανάγνωση το πρωτεύον είναι το ότι στα οφέλη που προκύπτουν από την οικονομική ανάπτυξη θα πρέπει να έχει δικαίωμα το σύνολο των πολιτών.

Η διαφορά φιλελεύθερης πολιτικής και προσανατολισμένης στον πολίτη

Αυτό είναι εξάλλου και η κύρια διαφορά ανάμεσα σε μια φιλελεύθερη διακυβέρνηση και σε μια που έχει σαν επίκεντρό της, την κοινωνία και τους πολίτες. Η μεν πρώτη πρωτίστως ενδιαφέρεται και μεριμνά για την ανάπτυξη, αλλά από τη σκοπιά της φιλελεύθερης αγοράς και του έντονου ανταγωνισμού ο οποίος κατά τη θεώρησή της παράγει την ανάπτυξη. Η δεύτερη όμως επικεντρώνει τις προσπάθειες και τους αγώνες της στην διασφάλιση των ατομικών ελευθεριών και των δικαιωμάτων των πολιτών, στην εξάλειψη της ανεργίας, στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και ασφάλειας των εργαζόμενων και γενικότερα στην υπεράσπιση των συμφερόντων των πολιτών.

Τα οράματα που έχουν στερέψει

Εκτίμησή μας είναι πως οι πολιτικές που θα φέρουν την πραγματική ανάπτυξη στη χώρα μας, της οποίας συστατικό στοιχείο θα είναι και η βελτίωση του βιοτικού και κοινωνικού επιπέδου των μη προνομιούχων πολιτών, είναι εκείνες που μόνο μια κυβέρνηση η οποία θα βρίσκεται συνεχώς στο πλευρό της κοινωνίας, θα μπορούσε να εφαρμόσει. Οι πολιτικές αυτές θα πρέπει να είναι πραγματικά ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα και να αφορούν όλους τους Έλληνες και όχι μόνον εκείνους που έχουν τις δυνατότητες να συμμετέχουν στις ευκαιρίες. Όμως ο Ελληνικός λαός ειδικά σήμερα, όπου τα οράματά του έχουν στερέψει πια από καιρό, έχει ανάγκη από ένα νέο όραμα για το πώς θα κατακτήσει μια πραγματική βελτίωση της οικονομικής και κοινωνικής του θέσης .

Πως κατανέμεται ο εθνικός μας πλούτος

Για παράδειγμα, ευαγγελιζόμαστε για τη μεγέθυνση του τουριστικού μας εθνικού εισοδήματος. Από την επιτυχία όμως αυτή, είμαστε σίγουροι πως κατ΄αρχήν, τουλάχιστον, επωφελήθηκαν οι επιχειρηματίες του τουρισμού και γενικά όσοι είχαν τη πρόθεση και τη δυνατότητα να επενδύσουν στον οικονομικό αυτό τομέα. Καλώς και δίκαια! Όμως αυτό και μόνο αρκεί για να θεωρηθεί πως σε ένα ευνομούμενο κράτος, υπάρχει πρόνοια και μέριμνα για τους πολίτες του!

Με τους εργαζόμενους στον τουρισμό, τι έχει προγραμματιστεί; Τι έχει σχεδιαστεί και πως έχει προβλεφθεί να συμμετέχουν και αυτοί στα οφέλη που προκύπτουν από αυτή την αύξηση του εθνικού εισοδήματος στον τομέα του τουρισμού; Ανάλογες εξελίξεις θα μπορούσαν να συμβούν και σε άλλους παραγωγικούς τομείς. Όμοιο θα ήταν και το παραπάνω ερώτημα και για εκείνους τους εργαζόμενους. Με αυτό τον τρόπο θα αποδείκνυε η συγκεκριμένη χώρα πως πραγματικά μεριμνά για το σύνολο των πολιτών της. Με άλλα λόγια θα εφαρμόζονταν πολιτικές που θα προσπαθούσαν να κατανείμουν τον Εθνικό πλούτο με δίκαιο τρόπο!

Προσδοκίες των πολιτών

Θεωρούμε λοιπόν πως προσδοκίες των πολιτών, για μια δίκαιη κατανομή του Εθνικού μας πλούτου, δεν μπορούν να καλλιεργηθούν, με φιλελεύθερες πολιτικές όπου οι ρυθμιστικοί παράγοντες είναι κυρίως η επιτυχημένη επιχειρηματικότητα και το κέρδος. Οι πολιτικές που θα διασφαλίζουν τις προσδοκίες της κοινωνίας και των πολιτών, είναι εκείνες που για τη διαμόρφωσή τους λαμβάνονται υπόψιν τα πραγματικά προβλήματα των πολιτών και της κοινωνίας. Θεωρούμε όμως πως η διασφάλιση αυτή δεν είναι θέμα πολιτικών προσώπων αλλά είναι θέμα αποκλειστικά πολιτικών διαδικασιών.

Η ωριμότητα του κοινωνικού χώρου

Εκτιμούμε βέβαια πως προϋπόθεση για να μπορέσουν να διαμορφωθούν και να εφαρμοστούν αυτές οι πολιτικές διαδικασίες σε ένα κράτος, είναι το να έχει αποκτηθεί το χαρακτηριστικό της “ωριμότητας του κοινωνικού χώρου’’. Παραδείγματα λαών και κοινωνιών που έχουν κατακτήσει αυτό το χαρακτηριστικό, και ως εκ τούτου έχουν καταφέρει να επινοούν και να εφαρμόζουν τέτοιες πολιτικές, είναι οι χώρες του Σκανδιναβικού Βορρά.

Είναι οι χώρες όπου η δημοκρατία τους στους θεσμούς λειτουργεί σε βάθος, και συγχρόνως έχουν θεσμοθετήσει τώρα και πολλές δεκαετίες, τη συμμετοχή των πολιτών στη διακυβέρνησή τους. Οι δύο αυτές καταστάσεις που αποτελούν τα συστατικά στοιχεία της δημοκρατικής τους λειτουργίας σαν κράτη, συγκροτούν και την μεθοδολογία που τους παρέχει τη δυνατότητα για μια δίκαιη κατανομή του Εθνικού τους πλούτου.

Για μια δίκαιη κατανομή

Καταλήγοντας λοιπόν, θεωρούμε πως η δημιουργία του ασφαλούς πολιτικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος είναι μεν η προϋπόθεση όχι όμως και η εξασφάλιση ώστε να καλλιεργηθούν προσδοκίες από Ελληνική κοινωνία και τους Έλληνες πολίτες ότι θα έρθουν πραγματικά καλύτερες ημέρες για τη ζωή τους!

Οι προσδοκίες θα μπορέσουν να έρθουν όταν και μόνον η Ελληνική κοινωνία με μακροχρόνιες προσπάθειες θα καταφέρει να αποκτήσει και αυτή το χαρακτηριστικό της “αναγκαίας ωριμότητάς της’’.

Η ωριμότητά της αυτή θα είναι εκείνη που θα της επιτρέψει αφενός να λειτουργεί στους θεσμούς με δημοκρατικό ήθος και σε βάθος, και αφετέρου να κατορθώσει να θεσμοθετήσει στη διακυβέρνησή της, διαδικασίες πραγματικής συμμετοχής των πολιτών. Έτσι λοιπόν θα καταφέρει να κατακτήσει και αυτή τα δύο παραπάνω χαρακτηριστικά για τη δημοκρατική της λειτουργία, που θα της επιτρέψουν να χαράξει τον δικό της οδικό χάρτη για μια δίκαιη κατανομή του Εθνικού της πλούτου.

Δημοφιλή