Φώτης Καρύδας: Ο τουρισμός έχει ανοδική πορεία, αλλά βρίσκεται στον αυτόματο πιλότο

Οι 10 στόχοι της ΝΔ για τον κλάδο
Fotis Karidas

Ο τουρισμός σημειώνει ανοδική πορεία, ωστόσο εδώ και τέσσερα χρόνια βρίσκεται στον «αυτόματο πιλότο», εκτιμά ο Φώτης Καρύδας, δημοσιογράφος και ιδιοκτήτης του touristorama.gr (ταξιδιωτικό portal/ εταιρεία επικοινωνίας στον τουρισμό) καθώς και μέλος των τομέων τουρισμού και ψηφιακής πολιτικής της ΝΔ- και ένα από τα πρόσωπα «πρώτης γραμμής» του μητρώου στελεχών που έχει παρουσιάσει ο πρόεδρος του κόμματος, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο κ. Καρύδας, μιλώντας στη HuffPost Greece, παρουσιάζει το ευρύτερο πλαίσιο σχεδιασμού της ΝΔ όσον αφορά στον τομέα του τουρισμού, σχολιάζοντας παράλληλα τις εξελίξεις στην πολιτική επικαιρότητα.

Δεδομένης της εμπειρίας σας στον χώρο του τουρισμού, πώς θεωρείτε ότι διαμορφώνεται η κατάσταση φέτος, στον απόηχο όλων των πρόσφατων πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων (από τις συμφωνίες για την ονομασία της ΠΓΔΜ και το χρέος μέχρι τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής για το μεταναστευτικό και τα τεκταινόμενα στην Τουρκία) ;

Η πορεία του ελληνικού τουρισμού φέτος είναι ανοδική. Λογικά θα πιάσουμε ένα νέο ρεκόρ. Το πρόβλημα είναι ότι τα τελευταία 4 χρόνια, ο ελληνικός τουρισμός βρίσκεται στον αυτόματο πιλότο. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας των ευκαιριών που δημιουργήθηκαν στην ευρύτερη ζώνη της Μεσογείου. Τόσο η Αραβική άνοιξη στη Βόρεια Αφρική, όσο και η εμπόλεμη κατάσταση που βρίσκεται η Τουρκία στις κουρδικές περιοχές της Συρίας, ευνόησαν τη χώρα μας. Εάν θέλουμε να διατηρήσουμε την άνοδο του ελληνικού τουρισμού πρέπει να δημιουργήσιουμε ταυτόχρονα ικανές υποδομές για να υποδεχθούν το μεγάλο αριθμό αφίξεων. Ένα καλό παράδειγμα: Η Σαντορίνη υποδέχεται 1,5 εκατ. τουρίστες χωρίς να διαθέτει την αντίστοιχη αναλογία σε αστυνομικούς, γιατρούς, κατάλληλους δρόμους, πάρκινγκ και υπηρεσίες καθαριότητας. Δεν είναι τυχαίο ότι σε άρθρο του το CNN φέτος έβαλε τη Σαντορίνη στους 10 προορισμούς που πρέπει να αποφύγει ένας ποιοτικός τουρίστας. Κλείνοντας, αντιλαμβανόμαστε ότι οι πανηγυρισμοί της κυβέρνησης για την επιτυχία του ελληνικού τουρισμού δεν έχουν ουσιαστικό αντίκρυσμα, αφού πρόκειται για συγκυριακό φαινόμενο.

Πώς αξιολογείτε τα μέτρα της κυβέρνησης για τη στήριξη της νησιωτικότητας (μεταφορικό ισοδύναμο, αναστολή αύξησης ΦΠΑ), ως προς την επίδρασή τους στην τουριστική κίνηση και την οικονομία των νησιών;

Οποιοδήποτε μέτρο προς τη βοήθεια των κατοίκων αυτών των περιοχών είναι θετικό. Δυστυχώς όμως η ζημιά που έχουν υποστεί αυτές οι περιοχές απ’τη συσώρευση χιλιάδων προσφύγων και παράνομων μεταναστών στις ακτές τους δεν θεραπεύεται με παυσίπονα. Επιδοματικές και βραχυπρόθεσμες λύσεις έχουν μόνο επικοινωνιακά οφέλη. Οι κάτοικοί τους είδαν σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να καταστρέφεται η επαγγελματική και κοινωνική τους οργάνωση, να μειώνεται η αξία της περιουσίας τους, χωρίς να μπορούν να δουν στο άμεσο μέλλον μια ουσιαστική λύση.

Επιστρέφοντας στον κλάδο του τουρισμού: Ποια είναι τα άμεσα σχέδια της ΝΔ πάνω στον εν λόγω κλάδο; Ποιες θεωρείτε πως είναι οι κινήσεις που είναι επιτακτικό να γίνουν στην τουριστική βιομηχανία, και ποια η στρατηγική που πρέπει να ακολουθηθεί σε βάθος χρόνου;

Ο τουρισμός τα τελευταία χρόνια κινείται στον αυτόματο πιλότο. Δεν παρατηρούμε ούτε νέες δράσεις ούτε πρωτοβουλίες για τη διευκόλυνση επενδύσεων. Οι προγραμματικές προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας κινούνται στο πλαίσιο της ενίσχυσης όλων των μορφών τουρισμού καθώς και το άνοιγμα σε νέες αγορές. Πιο συγκεκριμένα, το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας εστιάζει σε δέκα στρατηγικούς στόχους για τον τουρισμό, προσδιορίζοντάς τους ως εξής:

1ον: Το 2022 τα έσοδα από τον τουρισμό να υπερβούν τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ, από 13,2 δις που ήταν το 2016. Χωρίς να μετράμε μόνο επισκέπτες, αλλά να μετράμε κυρίως τα έσοδα γιατί από αυτά καθορίζεται το πρόσημο κάθε χρονιάς. Από τα έσοδα εξαρτάται και αποδεικνύεται η δυναμική του τουρισμού μας.

2ον: Άμεση εφαρμογή ενός νέου χωροταξικού για τον τουρισμό που θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για επενδύσεις μεγάλης κλίμακας με στόχο: α) την προσέλκυση επισκεπτών υψηλού εισοδήματος, β) την αύξηση των εσόδων και της κατά κεφαλήν τουριστικής δαπάνης, γ) την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

3ον: Νέος επενδυτικός νόμος για τον τουρισμό με τρεις βασικούς άξονες -κατευθύνσεις: α) την ενίσχυση καινοτόμων και εξωστρεφών επενδυτικών σχεδίων, β) την αναβάθμιση καταλυμάτων και τη βελτίωση των υπηρεσιών τους, γ) την καινοτομία και την ανάπτυξη νέων τουριστικών προϊόντων.

4ον: Μείωση των φόρων. Άμεση κατάργηση του φόρου διανυκτέρευσης, μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30% και μείωση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων από το 29% στο 20% με χρονικό ορίζοντα διετίας. Παράλληλα, θέτει ως στόχο ένα ενιαίο και ανταγωνιστικό συντελεστή ΦΠΑ για τις υπηρεσίες στον τουρισμό, όπως έχουν όλες οι ανταγωνίστριες χώρες.

5ον: Διαφοροποίηση και εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος με τη συνδυαστική ανάπτυξη διαφορετικών μορφών τουρισμού, με ιδιαίτερη έμφαση στον τουρισμό υγείας, στο city break και σε άλλες μορφές.

6ον: Συγκεκριμένες πολιτικές ανάπτυξης της κρουαζιέρας για να καταστεί η Ελλάδα το hub της Ανατολικής Μεσογείου με 6 μεγάλα λιμάνια home ports (Πειραιάς, Ηράκλειο, Κέρκυρα, Ρόδος, Κατάκολο, Λαύριο).

7ον: Πολυκεντρική Τουριστική Ανάπτυξη με τη διαμόρφωση τοπικών και περιφερειακών αναπτυξιακών προτύπων στον τουρισμό και με αιχμή του δόρατος τη δημιουργία destination brand για κάθε προορισμό σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

8ον: Δυναμικό άνοιγμα σε νέες και αναδυόμενες τουριστικές αγορές, όπως αυτή της Ασίας, που μπορεί να επιμηκύνει την τουριστική περίοδο και να αποτελέσει μια ουσιαστική λύση απέναντι στο πρόβλημα της εποχικότητας.

9ον: Ολική ανατροπή του μοντέλου για την τουριστική προβολή και επικοινωνία, με τη δημιουργία νέων δομών σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο με τη συμμετοχή και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

10ον: Μετατροπή της Ελλάδας σε κέντρο της τουριστικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου με ριζική ανατροπή των δομών τουριστικής εκπαίδευσης. Ως έργο φάρος για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας χαρακτηρίζεται ο διπλασιασμός της συνολικής επιφάνειας του αρχαιολογικού μουσείου με την εκμετάλλευση κτιρίων του Πολυτεχνείου.

Fotis Karidas

Ας πάμε στην εκλογολογία. Η σεναριολογία περί εκλογών το φθινόπωρο είναι ιδιαίτερα έντονη τον τελευταίο καιρό- με την κυβέρνηση να τη διαψεύδει. Πώς βλέπετε ο ίδιος τα σενάρια αυτά;

Το 99% των κυβερνώντων των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, υπουργοί, βουλευτές, Γ. Γραμματείς, επιθυμούν οι εκλογές να γίνουν στη λήξη της 4ετίας. Ο μοναδικός ο οποίος σκέφτεται άλλες ημερομηνίες είναι ο Αλέξης Τσίπρας. Ο οποίος θα προκαλέσει εκλογές τη στιγμή που θα διαγνώσει ότι θα έχει τις λιγότερες απώλειες.

Με βάση την εμπειρία σας στον χώρο των ΜΜΕ, θα μπορούσατε να περιγράψετε/ αναλύσετε εν συντομία την επικοινωνιακή στρατηγική που ακολουθεί η κυβέρνηση τον τελευταίο καιρό και τους στόχους αυτής, όπως φαίνονται να διαμορφώνονται;

Η επικοινωνιακή πολιτική της κυβέρνησης βασίζεται σε κινήσεις που δημιουργούν πόλωση. Η ατζέντα των θεμάτων του είναι δομημένη έτσι ώστε όταν βρίσκεται σε δύσκολη θέση, για πραγματικά προβλήματα της κοινωνίας και της χώρας, ανασύρει θέματα με διχαστικό περιεχόμενο. Επιπλέον, η στρατηγική του για να χτυπήσει τους αντιπάλους τους στηρίζεται σε σκάνδαλα και όχι στο έργο της κυβέρνησης. Επιτρέψτε μου να κάνω και μια πρόβλεψη. Η εκλογική περίοδος θα είναι πλούσια σε σκανδαλολογία.

Ας πάμε σε ένα από τα θέματα των ημερών, τη συμφωνία Τσίπρα- Ζάεφ για την ονομασία της ΠΓΔΜ. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δεσμευτεί ότι εάν η συμφωνία φτάσει στη Βουλή, η ΝΔ θα την καταψηφίσει, προσθέτοντας ωστόσο πως, αν κυρωθεί θα είναι δύσκολο να αλλάξει. Θεωρείτε ότι μια κυβέρνηση της ΝΔ θα μπορούσε να ανατρέψει το σκηνικό που διαμορφώνεται στο ζήτημα αυτή τη στιγμή, παρά τις όποιες διεθνείς πιέσεις;

Η συμφωνία αυτή παράγει αποτελέσματα ήδη από τη στιγμή της υπογραφής της. Και κλήθηκαν όλοι είτε να στηρίξουν είτε να ρίξουν αυτήν την Κυβέρνηση που την υπέγραψε χωρίς καν να διαθέτει ομόφωνη απόφαση του υπουργικού της συμβουλίου. Επομένως άλλοι έχουν την ευθύνη και όχι η Νέα Δημοκρατία που κατέστησε από την πρώτη στιγμή γνωστή τη διαφωνία μας. Ο κ. Τσίπρας εκχώρησε στους Σκοπιανούς τη «μακεδονική εθνότητα» και τη «μακεδονική γλώσσα», κάτι που καμία προηγούμενη Κυβέρνηση δεν είχε θέσει καν προς συζήτηση. Η γλώσσα και η εθνότητα είναι ο πυρήνας του σκοπιανού αλυτρωτισμού. Γι’ αυτό άλλωστε τα δύο αυτά θέματα, βλέπετε, ότι αποτελούν και τα στοιχεία που προβάλλει ότι εξασφάλισε θριαμβολογώντας ο κ. Ζάεφ εν όψει του Σκοπιανού δημοψηφίσματος.

Ο κ. Μητσοτάκης έχει τονίσει επανειλημμένα ότι η Νέα Δημοκρατία δεν προτίθεται να υπερψηφίσει τη συμφωνία ούτε στην παρούσα βουλή ούτε την επόμενη αν η Νέα Δημοκρατία βρει σε εκκρεμότητα τη συμφωνία των Ψαράδων.

Επιπλέον, καθώς ο κ. Καμμένος προανήγγειλε πλέον ότι θα αποσυρθεί από την κυβέρνηση όταν έρθει η συμφωνία στη βουλή, αυτή εκ των πραγμάτων λαμβάνει πια το χαρακτήρα της ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση. Και η τυχόν κύρωσή της, θα προέλθει από αντιπολιτευόμενους βουλευτές οι οποίοι εν τέλει θα αποδειχθούν πρόθυμοι όχι μόνο να αντικαταστήσουν την ψήφο των ΑΝΕΛ, αλλά να στηρίξουν εμπράκτως την παράταση του βίου της καταστροφικής κυβέρνησης Τσίπρα.

Ας μιλήσουμε για τη συμφωνία για το χρέος. Θεωρείτε ότι η έμφαση που έχει δοθεί στα μέτρα μείωσης του χρέους είναι σωστή ως προτεραιότητα ή θα έπρεπε να έρχεται δεύτερη, χάριν αναπτυξιακών πολιτικών και φόρο ελαφρύνσεων;

Η συμφωνία για το χρέος επιμηκύνει απλά μια λάθος συνταγή για την Ελλάδα, χωρίς να αφαιρεί ούτε ένα ευρώ από τους ώμους των Ελλήνων πολιτών. Από τη μία, τα υψηλά πλεονάσματα με τα οποία δέσμευσαν την Ελλάδα για πολλά χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ, είναι καταστροφικά για την επιζητούμενη ανάπτυξη. Από την άλλη, η υψηλή φορολόγηση, η περικοπή επενδυτικών δαπανών και οι καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, εντείνουν την αβεβαιότητα για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια.

Επιπλέον, η υπεραπόδοση των δημοσιονομικών μεγεθών το 2017 στηρίχθηκε κατά κύριο λόγο σε μια αδικαιολόγητη φορολογική επιβάρυνση και στην περικοπή επενδυτικών δαπανών γεγονός που είχε αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομική δραστηριότητα. Ιδεολογικές αγκυλώσεις και γραφειοκρατικοί φραγμοί οδηγούν σε καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και των ιδιωτικοποιήσεων, οι οποίες αναπόφευκτα οδηγούν σε επιβράδυνση της ανάκαμψης της οικονομίας. Η αλλαγή στο μείγμα φόρων και ανάπτυξης είναι απολύτως αναγκαία και μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από μια νέα ομάδα επικεφαλής, με καλή γνώση της αγοράς αλλά και των αναγκών του μέσου ελληνικού νοικοκυριού.

Δημοφιλή