Ποια ύφεση και ενεργειακή κρίση; Η αγορά των πολυτελών σκαφών ανθίζει όσο ποτέ

Οι Έλληνες είναι στην τρίτη θέση αυτών που αγοράζουν πολυτελή σκάφη εκατ. δολαρίων
Smartshots International via Getty Images

Τι κι αν οι οικονομίες των κρατών απειλούνται με ύφεση και ο πληθωρισμός σπέρνει τον πανικό σε αγορές και απλά νοικοκυριά, οι πλούσιοι όχι μόνο δεν ανησυχούν αλλά εκτονώνουν τον καταναλωτισμό τους στα πολυτελή γιοτ.

Η απουσία των Ρώσων δισεκατομμυριούχων, που τροφοδοτούσε την αγορά υπερπολυτελών σκαφών, έχει αφήσει ανοικτό το δρόμο για τους ευρωπαίους που καλύπτουν και με το παραπάνω το κενό.

Σύμφωνα με το Bloomberg, στο φετινό Monaco Yacht Show που ολοκληρώθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο περισσότερα από 117 υπερπολυτελή σκάφη εκτέθηκαν προς πώληση, αριθμός ρεκόρ ακόμη και για τις καλές εποχές.

Ένας κόσμος, μακριά από την ανασφάλεια και το φόβο του πολέμου και της ενεργειακής κρίσης κατέκλισε το πολυτελές εκθεσιακό κέντρο, για να εκτονώσει την ακόρεστη ζήτηση για πολυτέλεια που εντάθηκε στη διάρκεια της πανδημίας.

Οι πλούσιοι έδειξαν στο Μονακό ότι ένα δικό του σκάφος ήταν ο ιδανικός τρόπος για να ξεφύγουμε από τα lockdown και τους φόβους της πανδημία.Το πρώτο 9μηνο του 2022, τα έσοδα της Burgess, ενός από τους κορυφαίους μεσίτες superyacht παγκοσμίως, αυξήθηκαν κατά 20% σε σχέση με πέρυσι, καταγράφοντας έσοδα ρεκόρ για άλλη μια χρονιά.

«Οι πελάτες μας είναι όλοι πολύ πλούσιοι· πάντα ένιωθαν αλεξίσφαιροι, αδιαπέραστοι και ισχυροί», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Burgess, Jonathan Beckett,

”Νομίζω ότι το μόνο πράγμα που έκανε η πανδημία ήταν να αισθανθούν ευάλωτοι για πρώτη φορά στη ζωή τους. Σκέφτονται, ”η ζωή είναι πραγματικά εύθραυστη. Δεν είμαι αθάνατος και έχω την πολυτέλεια να φύγω και να κάνω κάτι πολύ ωραίο. Γιατί δεν το κάνουμε τώρα;».

Πωλήσεις ρεκόρ

Η τεράστια ζήτηση έκανε το 2021 έτος ρεκόρ για παγκόσμιες πωλήσεις superyachts. Αν και αυτό είναι απίθανο να συγκριθεί φέτος, οι πωλήσεις εξακολουθούν να κυμαίνονται στο 68% πάνω από τον μέσο όρο των τελευταίων 13 ετών, σύμφωνα με τη μεσιτεία Fraser Yachts.

Πέρυσι, 1.001 superyachts διαστάσεων 24 μέτρων (79 πόδια) ή περισσότερο, συμπεριλαμβανομένων των νέων κατασκευών, πουλήθηκαν για 9,4 δισεκατομμύρια ευρώ σύμφωνα με τον Kevin Bodington, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο του YachtBuyer.com.

Οι πωλήσεις μέχρι στιγμής φέτος ανέρχονται σε 567 για 4,2 δισεκατομμύρια ευρώ.

«Το βιβλίο παραγγελιών στα ναυπηγεία είναι σχεδόν γεμάτο, με τους Αμερικανούς να οδηγούν τη ζήτηση, αναπληρώνοντας την απουσία των πλούσιων Ρώσων.

Από τις 31 Αυγούστου, οι ιδιοκτήτες από τις ΗΠΑ κατείχαν το μεγαλύτερο μερίδιο τόσο του υπάρχοντος στόλου όσο και των νέων κατασκευών, σύμφωνα με τους Superyacht Times.

Αμερικανοί, Ρώσοι και Έλληνες οι αγοραστές

Οι ιδιοκτήτες των ΗΠΑ αποτελούν το 23% του παγκόσμιου στόλου υπερ πολυτελών σκαφών άνω των 40 μέτρων, με τους Ρώσους να ακολουθούν με περίπου 9%. Άλλοι μεγάλοι αγοραστές προέρχονται από την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τουρκία και την Ιταλία.

Εδώ και αρκετά χρόνια, οι Ρώσοι ολιγάρχες είναι από τους πιο υψηλού προφίλ αγοραστές πολυτελών σκαφών.

Ωστόσο, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, πολλά σούπερ γιοτ αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων, που ανήκαν σε Ρώσους ολιγάρχες κατασχέθηκαν από τις αρχές διαφόρων χωρών, σε ιταλικά και γαλλικά λιμάνια ακόμη και στα νησιά Φίτζι.

BORIS HORVAT via Getty Images

Πίνοντας μια μπύρα δίπλα στο «Phoenix 2», ένα γιοτ 90 μέτρων που κατασκευάστηκε το 2010 και πωλούνταν για 129 εκατομμύρια ευρώ, ο Beckett είπε ότι η εταιρεία του πούλησε περίπου 10 superyachts άνω των 70 μέτρων φέτος.«Είναι σαν να σερφάρεις σε ένα κύμα και το κύμα απλώς συνέχιζε», είπε.

Ο Fraser λέει ότι οι λεγόμενες προσφορές “entry level” - γιοτ με διάμετρο μεταξύ 24 και 30 μέτρων - αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ του συνόλου των πωλήσεων μεταχειρισμένων σκαφών.

Δεν προλαβαίνουν τα ναυπηγία σε Ολλανδία και Γερμανία

Το μέσο μήκος τέτοιων σούπερ γιοτ που πωλήθηκαν ήταν 34 μέτρα και η μέση τιμή τελευταίας ζήτησης ήταν 7,2 εκατομμύρια ευρώ. Όσοι όμως δεν θέλουν να αγοράσουν ένα πολυτελές γιοτ μπορούν να το νοικιάσουν.

Κι αυτή είναι μια ακόμη επικερδής αγορά.Φέτος οι ενοικιάσεις σκαφών άνω των 24 μέτρων εκτινάχθηκαν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, καθώς οι παραθεριστές μετά την πανδημία επέστρεψαν με θάρρος στην πολυτελή ζωή.

Ο Μαρκ Ντάνκαν στη Fraser Yachts, μιλώντας σε δημοσιογράφους στο μπαρ της πισίνας στο αποκλειστικό Yacht Club de Monaco, υποστήριξε πως η αγορά των πολυτελών σκαφών έχει προσελκύσει νέους αγοραστές.

Το 30% των πελατών που έρχονται στο yachting για πρώτη φορά θα αγοράσουν φεύγοντας ένα σκάφος.Τα ναυπηγεία που κατασκευάζουν τα νέα σούπερ γιοτ, κυρίως στην Ολλανδία και τη Γερμανία, λένε ότι είναι πιο απασχολημένα από ποτέ.

Η γερμανική Luerssen έχει κατασκευάσει πολλά σούπερ γιοτ που έχουν αγοραστεί από Ρώσους των οποίων τα περιουσιακά στοιχεία έχουν παγώσει τώρα από τις δυτικές αρχές.

Ανάμεσα στα σκάφη που έχουν κατασχεθεί είναι και το Dilbar, το μεγαλύτερο σε όγκο σκάφος στον κόσμο, μήκους 156 μέτρων, που ανήκει στον Ρώσο δισεκατομμυριούχο Alisher Usmanov.

Ο Jan-Bart Verkuyl, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας κατασκευής superyacht Feadship, η οποία βρίσκεται στη μέση της κατασκευής του μεγαλύτερου σκάφους της – 118 μέτρων που ονομάζεται Project 1010 – υποστηρίζει ότι η απομάκρυνση των Ρώσων από την αγορά δεν την έπληξε καθόλου.

Αντιθέτως έχει ανοδική πορεία. «Είναι σαν την λίστα του Forbes» λέει χαρακτηριστικά. «Ακόμη κι αν εξαιρέσεις τους Ρώσους, υπάρχουν πάντα κάποιοι που θα καλύψουν το κενό».

Δημοφιλή