Πώς η σύμβαση του ΟΣΕ για τη σηματοδότηση ερευνήθηκε, μπήκε στο αρχείο και ανασύρθηκε από την ΕΕ

Η Δικαιοσύνη ερευνά εδώ και καιρό τέσσερις συμβάσεις του ΟΣΕ το διάστημα 2005-2015. Μεταξύ αυτών και η περίφημη 717.
Φωτογραφία αρχείου.
Φωτογραφία αρχείου.
Vitalijs Ivanovskis / EyeEm via Getty Images

Στα χέρια του Έλληνα Ευρωπαίου Εισαγγελέα βρίσκεται για νέα έρευνα εδώ και καιρό η περίφημη σύμβαση 717 του ΟΣΕ, η περίφημη δηλαδή σύμβαση σηματοδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής της χώρας η οποία ξεκίνησε το 2014 και ακόμα εκκρεμεί προς ολοκλήρωση.

Το θέμα που ανακύπτει όμως είναι, πως η εν λόγω σύμβαση που θα ανέβαζε το στάτους ασφαλείας του οργανισμού, έχει ήδη ερευνηθεί μια φορά καθώς βρισκόταν επί καιρό στα χέρια της πρώην Εισαγγελίας κατά της Διαφθοράς, με ερευνώμενο αδίκημα της απιστίας σε βάρος του δημοσίου.

Η δικογραφία παρέμενε στην εισαγγελία ώσπου μετά την αλλαγή της μορφής της σε Οικονομική Εισαγγελία και στην εκκαθάριση εκκρεμοτήτων αποφασίστηκε η αρχειοθέτησή της, με το σκεπτικό ότι δεν προέκυπτε το ερευνώμενο αδίκημα.

Άλλωστε η Οικονομική Εισαγγελία έχει αρμοδιότητα να διερευνά συγκεκριμένα αδικήματα που δεν απλώνονται σε όλο το πλέγμα των ποινικών αδικημάτων.

Σύμβαση ΟΣΕ: Ανασύρθηκε

Πριν έναν χρόνο η δικογραφία ανασύρθηκε από το αρχείο, ενόψει νέων στοιχείων σχετικά με το σκέλος που αφορά τη διάθεση ευρωπαϊκών κονδυλίων, το οποίο ερευνάται από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία. Ουσιαστικά ήταν η στιγμή που η ΕΕ κίνησε διαδικασίες σε βάρος της χώρας γιατί το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο.

Παράλληλα υπό έρευνα παραμένουν εδώ και μήνες τέσσερις συμβάσεις με υπογραφές από το 2005 έως το 2015 και αφορούν έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου. Συγκεκριμένα, ο οικονομικός εισαγγελέας αναζητά ποινικές ευθύνες κρατικών αξιωματούχων από την ΕΡΓΟΣΕ, ως αναθέτουσας αρχής, αλλά και ιδιωτών από την πλευρά των εργοληπτών.

Η έρευνα αναζητά το ενδεχόμενο διάπραξης σοβαρότατων αδικημάτων όπως της απιστίας και ηθικής αυτουργίας σε αυτήν, από τις ανολοκλήρωτες συμβάσεις, τις ανανεώσεις και τις κωλυσιεργίες που άφησαν ανεκτέλεστα μία σειρά από έργα.

Οι τέσσερις συμβάσεις αποτελούν μέρος από το πλέγμα αναθέσεων που έχουν γίνει για υποδομές και μέτρα για την ασφάλεια της γραμμής.

Συγκεκριμένα :

  • Σύμβαση του 2005 που σχετίζεται σε εργασίες σηματοδότησης του εθνικού δικτύου
  • Δύο συμβάσεις του 2013 που αφορούν έργα ολοκλήρωσης και
  • Σύμβαση του 2015 που αφορά το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS

Οι συμβάσεις αφορούν διαφορετικά τμήματα του δικτύου.

Με παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου, ο Οικονομικός Εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης θα διερευνήσει και τις υπόλοιπες καταγγελίες που ήρθαν στο φως μετά το δυστύχημα για καθυστερήσεις και μη υλοποίηση των συμβάσεων εκσυγχρονισμού του ΟΣΕ.

Τέμπη: Εφέτης ανακριτής

Το δρόμο για την αναβάθμιση πήρε η δικαστική έρευνα για την τραγωδία στα Τέμπη, η οποία αναμένεται να ανατεθεί σε ειδικό εφέτη ανακριτή. Σχετική επιστολή υπήρξε το πρωί της Δευτέρας από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη προς τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρο Ντογιάκο όπου ζητούσε να υπάρξει κατά προτεραιότητα έρευνα και ανάθεση σε εφέτη ανακριτή της υπόθεσης.

Ήδη, όμως, από το περασμένο Σάββατο ο Εισαγγελέας Εφετών Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος, είχε θέσει προς τον κ. Ντογιάκο σχετικό αίτημα. Ο εισαγγελέας που διορίστηκε με εντολή του Ισίδωρου Ντογιάκου είχε αιτηθεί τη σύγκληση της Ολομέλειας των Εφετών για να οριστεί εφέτης ανακριτής, λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης.

Ο κ. Δασκαλόπουλος και πριν την απολογία του σταθμάρχη, ο οποίος κρίθηκε προφυλακιστέος, τόνιζε μεταξύ άλλων πως «ενόψει των τεράστιων και πολυσύνθετων ευθυνών που ανακύπτουν από τα μέχρι αποδεικτικά στοιχεία επιβάλλεται να εξεταστούν σύντομα και ενδελεχώς τα πάντα είτε στο πλαίσιο της συμμετοχής άλλων προσώπων στο έγκλημα του άρθρου του Ποινικού Κώδικα (291 διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, είτε στο πλαίσιο διάπραξης άλλων συναφών εγκλημάτων».

Όπως έγραψε το dikastiko.gr, πρακτικά αυτό σημαίνει δυο πράγματα:

– Πως την έρευνα θα διενεργήσει ένας αυξημένης εμπειρίας δικαστικός λειτουργός

– Ότι θα εξασφαλιστεί – ει δυνατόν – η ταχύτερη εκκαθάριση της υπόθεσης αφού θα ασχολείται μόνον με αυτή την υπόθεση.

Εξαιρετικά σημαντικό θεωρείται επίσης να οριστούν δικαστικοί πραγματογνώμονες που θα εξετάσουν τις συνθήκες του δυστυχήματος και θα αναφέρουν τις εκτιμήσεις τους επιστημονικά και τεκμηριωμένα στη Δικαιοσύνη.

Διεύρυνση ερευνώμενων προσώπων

Το επόμενο διάστημα υπηρεσιακοί παράγοντες που είχαν την ευθύνη τοποθέτησης του σταθμάρχη ως υπεύθυνου βάρδιας στο κρίσιμο πόστο της Λάρισας, δηλαδή ο επιθεωρητής του αλλά και άλλοι στην υπηρεσία ή στην ιεραρχία, είτε του ΟΣΕ είτε άλλων σημείων ευθύνης του σιδηροδρόμου, τίθενται πλέον στο μικροσκόπιο της Δικαιοσύνης, μετά την ολοκλήρωση της ανακριτικής διαδικασίας για τον σταθμάρχη της Λάρισας.

“Το δίκαιο είναι απλό: Όποιον βρίσκεις που μπορεί να έχει ποινική ευθύνη, συλλέγεις τα στοιχεία και εν συνεχεία προχωρείς κι άλλο για τον επόμενο κρίκο της αλυσίδας. Κι ανεβαίνεις κι άλλο. Όσο κι αν χρειαστεί”, περιέγραφε πηγή με γνώση των ερευνών. Απάντηση που δεν αποκλείει από την έρευνα, προφανώς, τον εποπτεύοντα φορέα ΟΣΕ, καθώς κι άλλα πρόσωπα.

Εκεί θα ανοίξει κι ένας μεγαλύτερος ενδεχομένως κύκλος όπου θα κληθούν, πιθανότατα, στελέχη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μέλη ρυθμιστικών αρχών, επιτροπών και διευθύνσεων, ανάδοχες εταιρείες, πρώην και νυν στελέχη του ΟΣΕ και άλλα πρόσωπα, με φόντο τη μη λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας στο μεγαλύτερο μήκος του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Στο κάδρο δεν αποκλείεται να μπουν ακόμα και αδικήματα όπως ενδεχόμενες πιθανότητες δωροδοκιών και χρηματισμών που θα μπορούσαν να σχετίζονται με τις καθυστερήσεις, κωλυσιεργίες και προσκόμματα στην παραλαβή και λειτουργία αυτών των σύγχρονων συστημάτων.

Δημοφιλή