Τα σημάδια ότι έχουμε άγχος με την εγγύτητα και πώς να το ξεπεράσουμε

Αν το νιώθουμε μετά από το lockdown, καλό είναι να ξέρουμε ότι δεν είμαστε μόνοι.

Μετά από ένα χρόνο (ο ένας) μακριά από το άλλο, τα μέτρα κοινωνικής απόστασης χαλαρώνουν, κάτι που σημαίνει ότι τα ραντεβού και το σεξ επιστρέφουν στην ζωή μας.

Αλλά στα δυο τρία των ανθρώπων, η σκέψη να έρθουν πιο κοντά με κάποιον που δεν γνωρίζουν δημιουργεί όλων των ειδών τα άγχη.

Οπως αποκάλυψε η έρευνα από το σάιτ για ραντεβού Badoo, 63% των σινγκλ νιώθουν άγχος στην σκέψη ότι μπορούν να έχουν σωματική εγγύτητα μετά από ένα χρόνο σε lockdown.

Δύο στους πέντε (43%) ερωτηθέντες δήλωσαν ότι αισθάνονται «εκτός πρακτικής» και δεν έχουν συνηθίσει στην σωματική επαφή, ενώ το 41% δηλώνει ότι το άγχος ως προς την οικειότητα οφείλεται στο ότι δεν γνωρίζουν αρκετά για τον τρόπο ζωής του συνοδού τους και ανησυχούν για τον κίνδυνο να κολλήσουν Covid-19.

Η σεξουαλική θεραπεύτρια Σαρλήν Ντάγκλας λέει ότι, όντως, είναι πολύ φυσιολογικό να αισθάνονται οι άνθρωποι με αυτόν τον τρόπο δεδομένου όσων συνέβησαν τον περασμένο χρόνο. «Αν σκέφτεστε για κανονικές μη ρομαντικές σχέσεις, ήταν πολύ δύσκολο για εμάς να επιστρέψουμε ξανά εκεί και να επικοινωνήσουμε με ανθρώπους σε αυτό το επίπεδο, όσον αφορά τις συνομιλίες και τις κοινωνικές εκδηλώσεις», λέει στην HuffPost UK.

«Έτσι, μπορούμε να φανταστούμε πόσο πιο δύσκολο θα ήταν να έρθουμε σε φυσική επαφή γυμνός/η με κάποιον - όχι μόνο όσον αφορά όλα όσα συνήθως συνήθως πάνε μ′ αυτό, όσο το άγχος, αλλά να προσθέσουμε και την Covid στο ”μείγμα”».

Do you have intimacy anxiety?
Do you have intimacy anxiety?

Γνωρίζοντας τα σημάδια του άγχους εγγύτητας

Ένα άτομο με άγχος εγγύτητας, μπορεί να αισθανθεί την ανάγκη να πιει περισσότερο από το συνηθισμένο επίπεδο όταν συναντά ένα νέο ρομαντικό ενδιαφέρον, λέει η Ντάγκλας, ή μπορεί να χρησιμοποιήσει τεχνικές απόσπασης της προσοχής, όπως να μιλάει πολύ καθ ’όλη τη διάρκεια του ραντεβού, ώστε η συνομιλία να μην οδηγήσει τελικά προς την φυσική εγγύτητα και το σεξ.

Ένα άλλο σημάδι είναι η αποφυγή εντελώς της συνάντησης νέων ανθρώπων ή της απάντησης σε μηνύματα από υποψήφιους συντρόφους.

Κι επίσης υπάρχουν οι φυσικές εκδηλώσεις του άγχους που πρέπει να προσέχουμε, όπως η καρδιά που χτυπάει πολύ γρήγορα ή οι ιδρωμένες παλάμες. Η Ντάγκλας σημειώνει την διαπίστωση της διαφοράς μεταξύ αυτών των περιστασιακών «πεταλούδων» στο στομάχι πριν το ραντεβού και της αίσθησης πραγματικού φόβου.

Λοιπόν, πώς μπορούμε να εντοπίσουμε αυτό το είδος άγχους;

Ας κοιτάξουμε εσωτερικά

Πρώτον, η θεραπεύτρια Αϊοφέ Ντρούρι προτρέπει τους ανθρώπους να σκεφτούν πραγματικά αν είναι έτοιμοι να επιστρέψουν εκεί ή όχι. Ας αναρωτηθούμε: το κάνουμε επειδή θέλουμε ή το κάνουμε λόγω κοινωνικής πίεσης ή πίεσης από άλλους; Εάν δεν είμαστε έτοιμοι ακόμα, αυτό είναι εντελώς εντάξει.

Λίγη αυτογνωσία μπορεί επίσης να μας βοηθήσει να καταλάβουμε ακριβώς τι είναι αυτό που μας κάνει να αισθανόμαστε τόσο ανήσυχοι για το ραντεβού. «Ας ρωτήσουμε τον εαυτό μας τι χρειαζόμαστε για να αισθανόμαστε άνετα», λέει η Ντρούρι. «Εάν υπάρχει άγχος, ας δημιουργήσουμε λίγο χώρο για να δούμε γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό. Μήπως επειδή δεν έχουμε συνηθίσει να μας αγγίζουν κι είμαστε εκτός πρακτικής, ανησυχούμε για το μήπως κολλήσουμε τον ιό, ή μήπως δεν ξέρουμε πραγματικά τι ψάχνουμε»;

«Η αυτογνωσία είναι ένα ισχυρό εργαλείο, αλλά εξίσου σημαντική πτυχή των ραντεβού και των σχέσεων», λέει. «Ας αφιερώσουμε χρόνο για να ανακαλύψουμε τι ψάχνουμε στον σεξουαλικό μας σύντροφο και τι μπορεί να χρειαστούμε για να αισθανθούμε πιο άνετα. Ακόμη ας δοκιμάσουμε να το γράψουμε - μπορεί να μας βοηθήσει να επικοινωνήσουμε αυτούς τους φόβους εάν χρειαστεί».

Ας αγγίξουμε τον εαυτό μας!

Το άγγιγμα του εαυτού μπορεί να μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε την έλλειψη σωματικής οικειότητας από τον προηγούμενο χρόνο, σαν να είχαμε έλλειψη αφής από πριν από την Covid-19, (αυτό) αναπόφευκτα θα μπορούσε να προκαλέσει άγχος, λέει η Ντρούρι. «Αυτό το βήμα προς τα εμπρός μπορεί να μην είναι ένα εύκολο ταξίδι στην αρχή, οπότε ένας υπέροχος τρόπος για να (το) ξεκινήσουμε είναι με τον εαυτό μας. Υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να χαλαρώσουμε σχετικά με την φυσική αφή που μπορούν να μας βοηθήσουν να νιώσουμε πιο άνετα».

Ας δώσουμε στον εαυτό μας μασάζ χεριών και ποδιών ή ας περάσουμε περισσότερο χρόνο στο μπάνιο ή στο ντους, αναγνωρίζοντας το πώς πέφτει και πώς αισθανόμαστε το νερό στο δέρμα μας. Μπορεί επίσης να είναι χρήσιμο να επενδύσουμε σε μια ζεστή κουβέρτα, ένα μαξιλάρι μεγέθους ανθρώπου ή θερμαινόμενες μάσκες ματιών, προτείνει η Ντρούρι. Κι ας μην ξεχάσουμε να αφιερώσουμε λίγο χρόνο στην αισθησιακή αφή. «Ας επιχειρήσουμε έναν προσεκτικό αυνανισμό ή ένα σεξουαλικό παιχνίδι για να γνωρίσουμε τον εαυτό μας ξανά και να συντονιστούμε με το σώμα και την ευχαρίστησή μας», λέει.

Ας επιβραδύνουμε τα πράγματα

Είμαστε έτοιμοι να βγούμε ραντεβού ξανά και έχουμε βρει κάποιον που μας αρέσει - τώρα πρέπει να κάνουμε τα πράγματα με ρυθμό χελώνας. Η έρευνα του Badoo διαπίστωσε ότι από όσους αισθάνονται ανήσυχοι να επιστρέψουν εκεί, τα δύο τρίτα (62%) θέλουν να ξοδέψουν περισσότερο χρόνο για να γνωρίσουν κάποιον πριν γίνουν σωματικά οικείοι.

Η Σαρλήν Ντάγκλας πιστεύει ακράδαντα στο να απαλλασσόμαστε από την πίεση για να κάνουμε σεξ εστιάζοντας στο να κάνουμε τα πράγματα αργά και να χτίζουμε πρώτα συναισθηματική οικειότητα. «Το να περιμένουμε από το σώμα μας και το μυαλό μας να συνδεθούν με κάποιον μετά από ένα χρόνιο καραντίνας μπορεί να μην είναι αρκετά ρεαλιστικό», λέει. «Ίσως χρειαστεί λίγο χρόνο για να προσαρμοστούμε σε αυτό».

Συνιστά τη δημιουργία συναισθηματικής οικειότητας πρώτα, προτού ξεκινήσουμε την φυσική οικεία διαδρομή. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι (μπορούμε να) έχουμε μια συνομιλία στο τηλέφωνο πρώτα μέχρι να νιώσουμε άνετα να συναντηθούμε κι ίσως να κάνουμε κάποιες βιντεοκλήσεις, ώστε να μπορούμε πραγματικά να αποκτήσουμε μια αίσθηση κάποιου πριν συναντηθούμε μαζί του.

Ας μιλήσουμε για ό,τι μας απασχολεί

Προτού συναντηθούμε (εκτός οθόνης) με το νέο μας ενδιαφέρον, ίσως είναι χρήσιμο να κάνουμε μια ειλικρινή συζήτηση σχετικά με τις ανησυχίες μας. Είναι εντάξει να ρωτήσουμε πώς διατηρεί τον εαυτό του/της ασφαλή από την Covid-19. Ίσως και οι δύο να συμφωνήσουμε να κάνουμε ένα τεστ πριν το ραντεβού για να έχουμε ηρεμία.

«Αυτό που είναι πραγματικά σημαντικό για τους ανθρώπους να σκεφτούν είναι: μπορούμε να συνομιλήσουμε με τον νέο μας σύντροφο για μερικές από αυτές τις ανησυχίες;», λέει η Ντάγκλας, «επειδή νομίζω ότι αυτό που καταλαβαίνουμε με πολλά πράγματα για τα οποία ανησυχούμε, είναι ότι όταν μπορούμε να μιλήσουμε για αυτό, (αυτό) απελευθερώνει κάποιο από αυτό το άγχος. Άρα η επικοινωνία είναι πραγματικά κλειδί».

Ας θυμηθούμε, είναι πολύ πιθανό αυτός που θα συναντήσουμε να αισθάνεται το ίδιο. «Οι εμπειρίες μας μπορεί να ήταν διαφορετικές και ο τρόπος που αισθανόμαστε μπορεί να είναι διαφορετικός, αλλά όλοι έχουμε περάσει από αυτήν την [πανδημία], οπότε μπορεί να νιώθει λίγο παράξενα για το άλλο άτομο να συναντηθεί μαζί μας», συνεχίζει. «Εάν μπορούμε να συζητήσουμε ανοιχτά για αυτές τις ανησυχίες, νομίζω ότι αυτό βοηθά πραγματικά. Και μετά αφαιρεί την πίεση και μπορούμε να διασκεδάσουμε μαζί και να δούμε πού πηγαίνει το πράγμα».

Ας προγραμματίσουμε ένα διασκεδαστικό ραντεβού

Τώρα που ανακοινώσαμε πώς αισθανόμαστε, ας σχεδιάσουμε το ραντεβού μας κι ας προσπαθήσουμε να βεβαιωθούμε ότι είναι γεμάτο από δράση, εάν δεν είμαστε αρκετά έτοιμοι για σεξ.

«Αν μπορούμε να προγραμματίσουμε ένα ραντεβού όπου θα πάμε για μπόουλινγκ ή πατινάζ, όπου απλά θα διασκεδάσουμε μαζί και θα γελάσουμε, (αυτό) θα αφαιρέσει την πίεση αυτού του ραντεβού για δείπνο ή του ραντεβού για καφέ όπου καθόμαστε απέναντι και πρέπει να σκεφτούμε τις συνομιλίες και την οικοδόμηση της σεξουαλικής έντασης και στη συνέχεια το άγχος χτίζεται επίσης », λέει η Ντάγκλας.

«Εάν μπορούμε να δημιουργήσουμε κάποιες δραστηριότητες συναισθηματικής οικειότητας εκεί, αυτό θα μπορούσε ελπίζω να βοηθήσει όταν πρόκειται να ακολουθήσετε αυτή τη διαδρομή της φυσικής οικειότητας».

Κι αν κάνουμε σεξ ...

Ας το απολαύσουμε! «Αν και το σεξ είναι τρομακτικό και μπορεί να δημιουργεί πολύ άγχος όταν είναι εκτός νόρμας για λίγο, μπορεί, όμως, να είναι απίστευτα ευεργετικό για την ψυχική μας υγεία», λέει η Ντρούρι. «Με τη ντοπαμίνη, τη σεροτονίνη και την οξυτοκίνη να πετούν τριγύρω, (όλα αυτά) μπορούν να δώσουν στην διάθεσή μας μια ώθηση.

Ας προσπαθήσουμε να το ορίσουμε (αυτό) ως ευκαιρία να γνωρίσουμε κάποιο καινούργιο άτομο και να μάθουμε για τον εαυτό μας. Ας απολαύσουμε τα πρόσθετα οφέλη που μπορεί να προσφέρει τόσο στη σωματική όσο και στην ψυχική ευεξία».