Τέμπη: «Όχι» στην αίτηση αποφυλάκισης του επιθεωρητή του ΟΣΕ στη Λάρισα

«Δεν ευθύνομαι εγώ, δεν μπορώ να σηκώσω στις πλάτες μου την ευθύνη» - Τι λέει στο υπόμνημά του λέξη προς λέξη.
via Associated Press

Νέο «όχι» στο αίτημα αποφυλάκισης εισέπραξε ο επιθεωρητής του ΟΣΕ για εμπλοκή στην τραγωδία Τεμπών, ο οποίος προ ημερών κλήθηκε να απολογηθεί και στο πλαίσιο της πειθαρχικής διαδικασίας από τον Οργανισμό.

Στο πλαίσιο αυτής απέρριψε τις κατηγορίες, που του επιρρίπτονται, για διατάραξη των συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος, για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή. Και περιγράφοντας τα γεγονότα εξέπεμψε κραυγή για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει.

«Πως αλλιώς να διατυμπανίσω ότι δεν ευθύνομαι για ότι συνέβη και ότι αδίκως ευρίσκομαι στη θέση του προσωρινά κρατούμενου; Δεν είναι τυχαίο επομένως ότι οι αδυναμίες του σιδηροδρομικού δικτύου, τα τεράστια προβλήματα στην εγγενή λειτουργία του και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν είναι υπαρκτοί και αρκεί μία σπίθα. Δεν ευθύνομαι εγώ, δεν μπορώ να σηκώσω στις πλάτες μου την ευθύνη για ένα τρομερό δυστύχημα στο οποίο εγώ δεν έθεσα σε λειτουργία κανένα γρανάζι για να συμβεί, ούτε θα μπορούσα να κάνω κάτι για να το αποτρέψω» σημειώνει, παραπέμποντας μάλιστα και στο γεγονός πως η ίδια του η οικογένεια χρησιμοποιεί το τρένο για τις μετακινήσεις της, με την κόρη του να έχει «ταξιδέψει από τη Θεσσαλονίκη στο Βόλο λίγες ημέρες πριν με σιδηροδρομική αμαξοστοιχία και επρόκειτο να αναχωρήσει και πάλι με το ίδιο μέσο».

Το αίτημα αποφυλάκισης

Τον περασμένο Απρίλιο ο επιθεωρητής του ΟΣΕ είχε υποβάλλει αίτημα κατά της διάταξης προσωρινής κράτησης, που δεν έγινε δεκτό από τον ανακριτή. Απορριπτικό, όμως, ήταν και το αντίστοιχο πρόσφατο αίτημα προς το Τριμελές Δικαστικό Συμβούλιο, το οποίο αποφάνθηκε πως εξακολουθούν να συντρέχουν οι λόγοι πως «πιθανολογείται ότι θα προβεί σε πράξεις συγκάλυψης των εγκλημάτων του επί σκοπού αποποίησης της ευθύνης που τον βαρύνει».

Κρίθηκε, επίσης, ότι «το γεγονός της συνταξιοδότησης του και της αποχώρησής του από την ενεργό υπηρεσία δεν αναιρεί το βάσιμο κίνδυνο ανάπτυξης παραβατικής συμπεριφοράς του προς συγκάλυψη των εγκλημάτων που έχει τελέσει, σε περίπτωση που αφεθεί ελεύθερος, ακόμη και μετά την τυπική αποχώρησή του από την εργασία του στον ΟΣΕ στο τέλος του μηνός Αυγούστου του τρέχοντος έτους, ενόψει των δεσμών που έχει αναπτύξει με τα στελέχη του Οργανισμού από όλα τα έτη που κατείχε θέσεις ευθύνης άμεσα σχετιζόμενες με την ασφάλεια της κυκλοφορίας του σιδηροδρόμου».

«Δεν ευθύνομαι εγώ, δεν μπορώ να σηκώσω στις πλάτες μου την ευθύνη»

Στην απολογία του για την πειθαρχική διαδικασία του ΟΣΕ απορρίπτει τις κατηγορίες, που του επιρρίπτονται, λέγοντας πως ο Β.Σ. ο νέος σταθμάρχης το μοιραίο βράδυ βρέθηκε μόνος του καθώς αποχώρησε νωρίτερα από τη βάρδιά του ο εμπειρότερος, ενώ δεν παραλείπει να αναφερθεί στις αδυναμίες του σιδηροδρομικού δικτύου, τα τεράστια προβλήματα στην εγγενή λειτουργία του και σε κίνδυνους που ελλοχεύουν και είναι υπαρκτοί. «Αρκεί μία σπίθα» είπε ο επιθεωρητής του ΟΣΕ.

Παραπέμποντας σε καταθέσεις συναδέλφων, με τους οποίους είχε συνεργαστεί αναφέρει πως «ο ακρογωνιαίος λίθος όλων των ανωτέρω καταθέσεων είναι ότι λειτούργησα συννόμως, βάσει του ΓΚΚ του ΟΣΕ και τοποθέτησα στη νυχτερινή βάρδια ένα νέο σταθμάρχη που εντούτοις είχε αξιολογηθεί και πιστοποιηθεί από τη Διοίκηση του ΟΣΕ. Το δε πρόγραμμα προτεινόταν από εμέ αλλά εγκρινόταν ομοίως από τη Διοίκηση ενώ το σκεπτικό μου ήταν προφανώς να τοποθετήσω το νέο σταθμάρχη που μέχρι τότε είχε δείξει θετικά δείγματα και είχε εκφράσει ότι δεν έχει επιφυλάξεις σε νυχτερινή βάρδια που είναι πιο εύκολη καθώς έχει λιγότερα δρομολόγια». Ο ίδιος στο υπόμνημά του σημειώνει, επίσης, πως «δεν είχε γίνει ποτέ κανένα παράπονο σε εμένα για τον Β.Σ.».

Και είναι κατηγορηματικός: «Τέλος, το δυστύχημα οφείλεται όχι μόνο στους εσφαλμένους χειρισμούς του Β.Σ. και του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας αλλά και στην έλλειψη τηλεδιοίκησης και στα εν γένει λειτουργικά προβλήματα του ΟΣΕ. Πως αλλιώς να διατυμπανίσω ότι δεν ευθύνομαι για ότι συνέβη και ότι αδίκως ευρίσκομαι στη θέση του προσωρινά κρατούμενου; Δεν είναι τυχαίο επομένως ότι οι αδυναμίες του σιδηροδρομικού δικτύου, τα τεράστια προβλήματα στην εγγενή λειτουργία του και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν είναι υπαρκτοί και αρκεί μία σπίθα. Δεν ευθύνομαι εγώ, δεν μπορώ να σηκώσω στις πλάτες μου την ευθύνη για ένα τρομερό δυστύχημα στο οποίο εγώ δεν έθεσα σε λειτουργία κανένα γρανάζι για να συμβεί, ούτε θα μπορούσα να κάνω κάτι για να το αποτρέψω».

Η απόφαση για τις βάρδιες δεν λαμβάνονται από τον Επιθεωρητή

Σύμφωνα με το απολογητικό του υπόμνημα, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ δηλώνει ότι «θέλω να επισημάνω έτι μία φορά είναι ότι ακόμη και έτσι, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 157192/2022 του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών (ΦΕΚ Β ́2623/30.05.2022 (5.6.5.3.3) η κατανομή των βαρδιών του προσωπικού ασφαλείας πραγματοποιείται από το τμήμα επιθεώρησης Λάρισας. Εντούτοις, η έκδοση και τροποποίηση του προγράμματος ωρών εργασίας, πραγματοποιείται από τη Διεύθυνση Κυκλοφορίας και Διαχείρισης Χωρητικότητας (ΔΚ)».

Για το λόγο αυτό, εξηγεί πως «τα καθήκοντα του εκάστοτε προϊσταμένου επιθεώρησης περιορίζονται στην πρόταση περί της κατανομής του ωραρίου. Η απόφαση λαμβάνεται από τη Διεύθυνση (ΔΚ). Το πρόγραμμα κοινοποιούνταν από εμέ στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας, ήτοι στον τότε Διευθυντή, … και στον υφιστάμενο αυτού κ. … καθώς και στη Διεύθυνση Προσωπικού, η οποία στη συνέχεια το απέστελνε στην επιθεώρηση εργασίας ως όφειλε. Δεν είχα εγώ τον τελευταίο λόγο για την τοποθέτηση του εν λόγω σταθμάρχη στην βάρδια, δεν μπορούσα καν να προβλέψω ή να πράξω τα αδύνατα».

Οι ευθύνες των δύο έμπειρων σταθμαρχών που εγκατέλειψαν εκτός ωραρίου

Ιδιαίτερη αναφορά κάνει ο επιθεωρητής του ΟΣΕ και στους δύο σταθμάρχες που εγκατέλειψαν το πόστο τους νωρίτερα από τη λήξη της βάρδιας τους. «Μήπως ο Κ.Π. με την ίδια ευκολία που άλλαξε την πρωινή με την απογευματινή βάρδια, με την ίδια άνεση ειδοποίησε το νέο συνάδελφο σταθμάρχη να έρθει νωρίτερα γιατί ήθελε να φύγει; Εγώ πάντως ουδέποτε ενημερώθηκα αφενός για το γεγονός ότι ο ίδιος έφυγε, αφετέρου ότι ο Β.Σ. έχει μείνει μόνος του ή ότι υπήρχε οποιοδήποτε πρόβλημα στη συγκεκριμένη βάρδια. Από καμία μαρτυρική κατάθεση ή έστω απολογία συγκατηγορουμένου μου δεν προκύπτει ότι δέχθηκα έστω ένα τηλεφώνημα, διότι κάτι τέτοιο δεν συνέβη δυστυχώς ποτέ» αναφέρει.

Αντιθέτως, τονίζει πως ο έμπειρος σταθμάρχης Κ.Π. «παραδέχτηκε ευθαρσώς ότι έκανε παρατήρηση στον Β.Σ. γιατί ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 2575 τον πήρε τηλέφωνο στο κινητό του για να του ζητήσει εξηγήσεις και δεν ακολούθησε την προβλεπόμενη διαδικασία. Ο ίδιος εντόπισε ένα σφάλμα του Β.Σ. και δεν θορυβήθηκε, δεν ενημέρωσε κανέναν -πολλώ δε μάλλον εμένα που ήμουν στο Βόλο-, προτίμησε να φύγει ανενόχλητος».

Περαιτέρω, λέει στο υπόμνημά του «ο Γ.Ζ., ο Κεντρικός Σταθμάρχης Λάρισας – ο οποίος αρέσκεται να «κουνάει το δάκτυλο»-, στην ανάκρισή του επεσήμανε ότι αφού μίλησε με τον Β.Σ., μετά από λίγο κάλεσε τον Κ.Π. στο κινητό του περί ώρα 22:45 και τον ρώτησε πού βρίσκεται και του απάντησε ότι έχει φύγει. Εκείνος τον ρώτησε γιατί έφυγε και του απάντησε «πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;». Ως εκ τούτου, ο σταθμάρχης Κ.Π. γνώριζε ότι δεν έπρεπε να φύγει, ο Κεντρικός Σταθμάρχης Λάρισας, Γ.Ζ., γνώριζε ομοίως ότι έχει φύγει νωρίτερα και ο Β.Σ. είναι μόνος του και παράλληλα αμφότεροι είχαν αμφιβολίες για το αν θα τα φέρει εις πέραν. Δεν γνωρίζω αν είχαν εντοπίσει κάποιου είδους δυσκολία, εμπλοκή στην υπηρεσία τις προηγούμενες ημέρες -λόγω του ότι βρίσκονταν στη Λάρισα και εγώ στο Βόλο-, αυτό που γνωρίζω μετά βεβαιότητας είναι ότι ουδείς με ενημέρωσε!».

Η προσθήκη στο κατηγορητήριο

Αναφορά κάνει ο επιθεωρητής του ΟΣΕ και στην αλλαγή και προσθήκες στο κατηγορητήριο. «Από την απλή και μόνον επισκόπηση του κατηγορητήριου προκύπτει ότι η προσθήκη αυτή δεν είναι τυπική αλλά μεταβάλλει ουσιωδώς τον ίδιο τον πυρήνα της κατηγορίας. Υπό μία νέα οπτική γωνία, μου αποδίδεται γνώση επί ζητημάτων που δεν είναι καν στο πεδίο ευθύνης μου και μάλιστα προέκυψαν με τρόπο σαφή μετά το τραγικό δυστύχημα, κατά την πορεία της διενεργούμενης ανακρίσεως. Άλλωστε, η θέση μου ως Προϊστάμενου του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας της Υπηρεσίας Υποστήριξης Κυκλοφορίας Κεντρικής και Νοτίου Ελλάδας της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε. (ΟΣΕ ΑΕ) δεν ήταν τέτοια που μου επέτρεπε σε πρακτικό ή έστω θεωρητικό επίπεδο να έχω καν ουσιαστική γνώση επί των εγειρόμενων δυσλειτουργιών του συστήματος λειτουργίας του ΟΣΕ ή έστω εμπεριστατωμένη γνώση σε ικανοποιητικό βαθμό, δημιουργίας βεβαίας πεποίθησης για τις ενέργειες που έπρεπε να λάβουν χώρα» κατέθεσε.

«Μου δημιουργεί αλγεινή εντύπωση ότι η μεταστροφή αυτή στο κατηγορητήριο έχει επισυμβεί μετά την αρχική μου απολογία κατά την οποία τόνισα το γεγονός ότι έχω στηλιτεύσει προβλήματα στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, στο βαθμό που αυτά βέβαια άπτονταν των δυσκολιών που αντιμετώπιζε το ανθρώπινο δυναμικό του ΣΣ Λάρισας. Ειδικότερα, στο αρχικό απολογητικό μου υπόμνημα τόνισα ότι έχω αποστείλει πληθώρα επιστολών στην Διεύθυνση Κυκλοφορίας στις οποίες εξέθεσα μεταξύ άλλων την κατάσταση και τις εκκρεμότητες που παρουσίαζε το συγκρότημα της Επιθεώρησης Λάρισας, ήτοι τη μεγάλη έλλειψη προσωπικού τόσο στον κλάδο Σταθμαρχών όσο και στον κλάδο των Κλειδούχων, τη μη παράδοση του έργου στα πλαίσια της εργολαβίας της ΕΡΓΟΣΕ Σ.717/2014, τη μη λειτουργία του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας (Κ.Ε.Κ.), την υποστελέχωση του γραφείου πορισμάτων κ.ο.κ. Μάλιστα, γνωστοποίησα εκ νέου τα προβλήματα ενόψει και των επικείμενων –τότε- συνταξιοδοτήσεων κάποιων κλειδούχων και σταθμαρχών. Ένα χρόνο περίπου πριν, αιτήθηκα επιτακτικά την κάλυψη των υπηρεσιακών αναγκών της Διεύθυνσης Επιθεώρησης Λάρισας» αναφέρει.

Την ίδια σιδηροδρομική γραμμή χρησιμοποιούσε η οικογένειά του

«Η τραγική ειρωνεία είναι ότι όλη η οικογένειά μου χρησιμοποιεί το τρένο για τις μετακινήσεις της, η δε κόρη μου είχε ταξιδέψει από τη Θεσσαλονίκη στο Βόλο λίγες ημέρες πριν με σιδηροδρομική αμαξοστοιχία και επρόκειτο να αναχωρήσει και πάλι με το ίδιο μέσο. Πως μπορεί κάποιος να με κατηγορήσει ότι γνώριζα ή έστω μπορούσα να προβλέψω έναν κίνδυνο στον οποίο έθετα την ίδια μου την κόρη; Μέχρι σήμερα διάγω μία επαγγελματική σταδιοδρομία, καθώς και μία άμεμπτη κοινωνική και οικογενειακή ζωή, η δε σύζυγος και οι θυγατέρες μου έχουν ισοπεδωθεί ψυχολογικά από την προσωρινή μου κράτηση και έχουν απόλυτη ανάγκη την παρουσία μου» τονίζει.

Τα αιτήματά του στο απολογητικό υπόμνημα

Για τους λόγους αυτούς ζητάει:

– Να γίνει δεκτό το παρόν συμπληρωματικό υπόμνημα απολογίας στο σύνολό του.

– Να αναβάλετε την σε βάρος μου πειθαρχική διαδικασία μέχρι περατώσεως της ποινικής δίκης.

– Να αναγνωρισθεί η παραβίαση του άρ. 6 της Ε.Σ.Δ.Α. λόγω μη γνωστοποίησης εις εμέ της σε βάρος μου πειθαρχικής κατηγορίας.

– Να κηρυχθεί άκυρη η σε βάρος μου πειθαρχική διαδικασία, για τους λόγους που εκθέτω στην παρούσα.

– Να απαλλαγώ των αποδιδομένων εις εμέ κατηγοριών.

Σοφός: Ερωτήματα για τον τρόπο διενέργειας της ανάκρισης

Την άποψη πως εγείρονται σοβαρά ερωτήματα από τον τρόπο διενέργειας της εκκρεμούς ανάκρισης για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών εκφράζει ο Θέμης Σοφός, εκ των συνηγόρων του επιθεωρητή του ΟΣΕ.

«Ο τρόπος διενέργειας της εκκρεμούς ανάκρισης για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών εγείρει σοβαρά ερωτήματα ως προς την επιβαλλόμενη αμερόληπτη και απροσωπόληπτη κρίση. Δεν γίνεται να κρατείται συνταξιοδοτούμενος υπάλληλος που καθόριζε τις βάρδιες των σταθμαρχών με ταξινομημένο πρόγραμμα υπηρεσίας και να αφήνεται ελεύθερος σταθμάρχης, που εγκατέλειψε την υπηρεσία ακριβώς την κρίσιμη στιγμή του δυστυχήματος, και να συνεχίζει τις υπηρεσίες του σήμερα. Δεν γίνεται να αφήνονται ανέγγιχτα συγκεκριμένα πρόσωπα από την δίωξη και ανάκριση. Δεν γίνεται να μένει η υπηρεσιακή και πολιτική ηγεσία των σιδηροδρόμων στο απυρόβλητο. Δεν γίνεται να ζητά ο ανακριτής από μάρτυρα που εξετάζει να του καταθέσει κάτι βοηθητικό για συγκεκριμένο κατηγορούμενο. Ο σεβασμός στη Δικαιοσύνη επιβάλλεται, όπως επιβάλλεται και ο σεβασμός στα δικαιώματα του κατηγορουμένου καθώς και στη μνήμη των θυμάτων και τα πρόσωπα των δεκάδων τραυματισμένων,των οποίων οι οικογένειες αγωνιωδώς επιζητούν την αλήθεια» τονίζει.

Δημοφιλή