Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών στον «Τελευταίο μοναχό των Στροφάδων» των Μακέιμπ - Λυμπεροπούλου

Τι δήλωσαν για το βραβείο.
Στροφάδες
Στροφάδες
R. MCCABE

Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών, (οίκοθεν), απέσπασε το βιβλίο «Ο τελευταίος μοναχός των Στροφάδων. Αναφορά από ένα άγνωστο νησί του Ιονίου» (εκδόσεις Πατάκη, 2020) του Ρόμπερτ Μακέιμπ και της Κατερίνας Λυμπεροπούλου.

Οι εγκριθείσες από την Ολομέλεια της Ακαδημίας Αθηνών προτάσεις ακαδημαϊκών για βράβευση του έτους 2020 ανακοινώθηκαν στις 23 Μαρτίου, στην διαδικτυακή Πανηγυρική Συνεδρία της Ακαδημίας Αθηνών.

Οι συγγραφείς δήλωσαν για τη βράβευση: «Πολλές προσωπικότητες και φορείς προσέφεραν τη γνώση και τις ικανότητές τους σ’ αυτό το έργο. Εκ μέρους κάθε μέλους της ομάδας θα θέλαμε να εκφράσουμε τη βαθιά μας ευγνωμοσύνη στην Ακαδημία Αθηνών γι’ αυτή την εξαιρετική τιμή. Ελπίζουμε να είναι καταλυτική για την αποκατάσταση του μοναστηριού και για την περαιτέρω αναγνώριση της σημασίας και της γοητείας αυτής της κουκκίδας του ελληνικού εδάφους».

Η δημοσιογράφος της HuffPost, Κατερίνα Λυμπεροπούλου - η βράβευση της οποίας είναι χαρά και τιμή για όλους εμάς - συνεργάστηκε με τον διάσημο Αμερικανό φωτογράφο Ρόμπερτ Μακέιμπ, ο οποίος έχει λάβει τιμητικά την ελληνική υπηκοότητα και μοιράζει από τη δεκαετία του 1960 τη ζωή του μεταξύ ΗΠΑ και Ελλάδας, στην υλοποίηση μίας έκδοσης που αποτελεί ιστορικό τεκμήριο.

Το υλικό του βιβλίου έγινε έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη (Μάιος-Σεπτέμβριος 2020) -μπορείτε να επισκεφθείτε ψηφιακά την έκθεση εδώ- και γεγονός ακόμη πιο σημαντικό, η έκδοση έγινε αφορμή για την κινητοποίηση της πολιτείας με στόχο τη διάσωση και αποκατάσταση του Καστρομονάστηρου των Στροφάδων.

Λίγα λόγια για το βιβλίο

«Αν πέσει τώρα, είναι χαμένη υπόθεση. Αυτά δεν μπορούν να ξαναχτιστούν. Κανένας δεν μπορεί να χτίσει κάτι τέτοιο τώρα».

Προφητικά αποδείχτηκαν τα λόγια του πατέρα Γρηγόρη (1937-2017), του ιερομόναχου που για 38 χρόνια έζησε ουσιαστικά μαζί με τον Θεό στη βραχονησίδα Σταμφάνη των Στροφάδων Νήσων, που παρότι άγνωστη στους περισσότερους Έλληνες, φιλοξενεί στο βορειοανατολικό άκρο της ένα μοναδικό μνημείο, ένα οχυρωμένο μοναστηριακό συγκρότημα με εκκλησία, που έχει τις ρίζες του στον 13ο αιώνα, μοναδικό παράδειγμα «οχυρωμένης εκκλησίας» στον ορθόδοξο κόσμο.

Ο πατέρας Γρηγόρης έφυγε από τη ζωή τον Ιούλιο του 2017 λόγω των καρδιακών (και άλλων) προβλημάτων που του είχε προκαλέσει ο μοναχικός τρόπος ζωής. Δεν έζησε τον πρόσφατο σεισμό του Οκτωβρίου του 2018 που κάνει το αίτημα για αναστήλωση της Ιεράς Μονής Στροφάδων και Αγίου Διονυσίου επιτακτικότερο παρά ποτέ.

Αποψη του «οχυρού» ναού της Μεταμορφώσεως που βρίσκεται εντός του αμυντικού πύργου, πράγμα μοναδικό στην ορθόδοξη αρχιτεκτονική διάταξη
Αποψη του «οχυρού» ναού της Μεταμορφώσεως που βρίσκεται εντός του αμυντικού πύργου, πράγμα μοναδικό στην ορθόδοξη αρχιτεκτονική διάταξη
R. MCCABE

Τον «προέβλεψε», όμως, σχολιάζοντας τις τελευταίες φωτογραφίες των Στροφάδων, πριν τη μεγάλη καταστροφή, διά χειρός του Αμερικανού φωτογράφου Robert McCabe, που μαζί με τη συνοδευτική έρευνα αποτελούν το περιεχόμενο του βιβλίου Ο τελευταίος μοναχός των Στροφάδων. Αναφορά από ένα άγνωστο νησί του Ιονίου.

Ο παπα-Γρηγόρης «αντάμωσε» σε τρεις συναντήσεις τις φωτογραφίες των Στροφάδων του Robert McCabe. Κοιτώντας και σχολιάζοντας με ιδιαίτερη διαύγεια τη σειρά φωτογραφιών των αγαπημένων του Στροφάδων, όπου φαίνεται να αντιλαμβανόταν πως δεν θα επιστρέψει ξανά, εξέπεμψε μια βαθιά κραυγή, όμοια μ’ εκείνη που εκπέμπει η ευαίσθητη και διεισδυτική ματιά του φωτογράφου, για την εγκατάλειψη του ιστορικού καστρομονάστηρου.

Ο ιστορικός φάρος των Στροφάδων
Ο ιστορικός φάρος των Στροφάδων
R. MCCABE

Ταυτόχρονα ξεδίπλωσε την καθημερινότητά του: Αυτά τα 38 (1976-2014) χρόνια ο παπα-Γρηγόρης έζησε κακουχίες, αρρώστιες -πάντα γιατρευόταν μόνος του- και πολλούς σεισμούς. Τον βαρύ χειμώνα, ωστόσο, αν είχε νοτιά (σιρόκο), μπορεί να περνούσαν και πενήντα μέρες χωρίς να δει άνθρωπο. Γι’ αυτό ήταν αυτάρκης και λιτοδίαιτος. Σπάνια έτρωγε κρέας κι είχε τη δική του παραγωγή: Το γάλα, το τυρί και τα χόρτα, που τόσο του άρεσαν. Ο παπα-Γρηγόρης ζούσε με τις αγροτικές δουλειές και λάτρευε τα ζώα του. Στην ουσία ήταν ένας κτηνοτρόφος-μοναχός, όπως και οι προκάτοχοί του. «Ξυπνούσα κάθε μέρα κι έβλεπα τον ορίζοντα. Έζησα μόνος μου αλλά ελεύθερος» λέει.

Ο Αμερικανός φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ απαθανάτισε μέσα από τρεις επισκέψεις το καστρομονάστηρο, τα παρεκκλήσια του, την Τραπεζαρία, τους μύλους, τους φούρνους, τις κατοικίες, τον φάρο των Στροφάδων και τις φυσικές ομορφιές του νησιού. Η φωτογράφιση και η συνοδευτική έρευνα αφιερώνεται στη μνήμη του πατέρα Γρηγόρη.

Για τα 18 πηγάδια και τις «υπόγειες δεξαμενές» μιας βραχονησίδας όπως η Σταμφάνη, το πρωτογενές δάσος ενός απομονωμένου κι επίπεδου νησιού, τα κειμήλια των παρεκκλησιών του, τη στρατιωτική θητεία των μοναχών μπροστά στις επιδρομές που δέχτηκαν στον ρου της ιστορίας, τις αγροτικές συνήθειες των μοναχών, το τραυματικό βίωμα των σεισμών και τόσα άλλα, μιλούν με αφορμή τις υπέροχες φωτογραφίες του Robert McCabe ο Λάμπης Καλόφωνος, ο βαρκάρης που επισκεπτόταν το νησί για προμήθειες όταν το επέτρεπαν οι καιροί -καθότι παρά τα τέσσερα αγκυροβόλια που υπάρχουν στο σύμπλεγμα, οι Στροφάδες Νήσοι είναι δυσπρόσιτες λόγω έλλειψης σύγχρονων λιμενικών εγκαταστάσεων. Κι ο Δημήτρης Στήθος, ο τελευταίος φαροφύλακας, συμπληρώνει:

Η αυλή του Μοναστηριού. Διακρίνεται το Παρεκκλησίο του Αγίου Γεωργίου, ένας μικρός και κομψός τετράκογχος τρουλαίος ναΐσκος. Στο τέλος της σκάλας η κύρια είσοδος χώρων διαμονής
Η αυλή του Μοναστηριού. Διακρίνεται το Παρεκκλησίο του Αγίου Γεωργίου, ένας μικρός και κομψός τετράκογχος τρουλαίος ναΐσκος. Στο τέλος της σκάλας η κύρια είσοδος χώρων διαμονής
R.MCCABE

«Έχετε υπ’ όψιν σας ότι η ζωή του φαροφύλακα, στα χρόνια μου τουλάχιστον, δεν ήταν εύκολη. Ήσουν απομονωμένος, απάνου σε κάβους, μακριά από τη στεριά, σε ακατοίκητα ξερονήσια όπου οι μεταφορές γίνονταν με κάτι καΐκια μικρά, πολύ δύσκολα... Το ξέρετε το ”παγκάκι της απελπισίας”; Έτσι το έλεγαν οι φαροφύλακες, διότι κοίταζαν αποκεί τη θάλασσα προς τη Ζάκυνθο, αν ερχόταν κάποιος να τους αλλάξει. Κι επειδή πολλές φορές δεν ερχόταν κανείς, το ονόμασαν το ”παγκάκι της απελπισίας”».

Ταυτόχρονα μια διεπιστημονική ομάδα ιστορικών, αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων, περιβαλλοντολόγων και γεωλόγων συνεισφέρουν με ξεχωριστά δοκίμια ο καθένας στη «γνωριμία» με τις Στροφάδες, ως ένα μοναδικό μνημείο φύσης, πολιτισμού και πίστης.

Δημοφιλή