Γιώργος Ελευθεριάδης: Οι σχολές μόδας στη χώρα μας έχουν μείνει με τα πατρόν του 1940

Ενας από τους πιο καταξιωμένους Έλληνες σχεδιαστές μόδας με διεθνή παρουσία και αναγνωρισιμότητα, ανοίγει τα χαρτιά του στην HuffPost.
Γιώργος Ελευθεριάδης
Γιώργος Ελευθεριάδης
Γιώργος Ελευθεριάδης

Λένε ότι το χαρακτηριστικό γνώρισμα ενός δημιουργικού μυαλού είναι η ανυπαρξία ορίων. Ίσως γι’ αυτό πολλοί, κρίνοντας βιαστικά, ονοματίζουν τους δημιουργικούς ανθρώπους επαναστάτες χωρίς αιτία… Από πολύ μικρός αγαπούσε το σχέδιο, τη μουσική, το διαφορετικό, ότι είχε αντοχή στις δεκαετίες. Ανήσυχο πνεύμα δεν τον χωρούσε ο τόπος κι αυτό που λαχταρούσε ήταν να ξεκινήσει να δίνει μορφή σε όσα σχεδίαζε το μυαλό του. Επαναστάτης με αιτία τη μόδα και πηγή ερεθισμάτων τα ενδιαφέροντα του. Ο νεαρός τότε Γιώργος Ελευθεριάδης, αυτοδημιούργητος, ταρακουνούσε τα στιλιστικά στερεότυπα της ελληνικής μόδας και άνοιγε τα φτερά του εκτός ορίων. Η δουλειά του ταξίδευε σε Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες, Σιγκαπούρη, Χονγκ -Κονγκ, Κίνα, Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία… Σχεδόν τριάντα πέντε χρόνια μετά, το άστρο του δεν έχει σβήσει, αλλά λάμπει με νέα ερεθίσματα και φρέσκιες προτάσεις.

Δημιουργία Γιώργος Ελευθεριάδης
NIKOS VARDAKASTANIS
Δημιουργία Γιώργος Ελευθεριάδης

- Είστε από τους πιο καταξιωμένους Έλληνες σχεδιαστές μόδας με διεθνή παρουσία και αναγνωρισιμότητα. Ποιο είναι το μαγικό συστατικό που κάνει τη δουλειά ενός δημιουργού να ξεχωρίσει σε διεθνές επίπεδο;

Ούτε μαγικό συστατικό, ούτε συνταγή υπάρχει. Μόνο όρεξη και διάθεση για να παρουσιάσει κάποιος νέα πράγματα, σχέδια μη επαναλαμβανόμενα, πρωτότυπα που να έχουν κάτι να πουν σε όποιον σταθεί και τα παρατηρήσει. Για εμένα, το μόνο διαβατήριο που είχα για να προβάλω τη δουλειά μου σε Ελλάδα και εξωτερικό ήταν η ίδια η δουλειά, τα ρούχα μου. Δεν είχα γνωριμίες, ούτε χορηγούς. Τα ρούχα έβλεπαν και μου ζητούσαν συνεργασία.

- Ποιο θεωρείτε ότι ήταν το χαρακτηριστικό στοιχείο στον τρόπο που σχεδιάζατε, το οποίο σας έδωσε προβάδισμα;

Το γεγονός ότι δεν ακολουθούσα τα μηνύματα που ερχόντουσαν από το διεθνές σχεδιαστικό ρεύμα. Δεν κοιτούσα τα βήματα των άλλων δημιουργών, αλλά επιδίωκα να πατώ γερά στα πόδια μου σχεδιάζοντας κομμάτια που πίστευα ότι θα πάνε καλά. Αυτός είναι και ο λόγος που οι σειρές μου έχουν αντοχή στον χρόνο, είναι διαχρονικές μέσα από έναν ακαθόριστο μοντερνισμό.

Δημιουργία Γιώργος Ελευθεριάδης
NIKOS VARDAKASTANIS
Δημιουργία Γιώργος Ελευθεριάδης

- Η νέα συλλογή έχει σχεδιαστεί με αυτό το σκεπτικό;

Βέβαια, είναι μια σειρά που ακολουθεί τα βασικά χαρακτηριστικά των άλλων συλλογών μου, δηλαδή έχει γεωμετρικές γραμμές, πολυσύνθετα σχέδια παντρεμένα με καθαρά, απλές γραμμές μαζί με δυναμικές. Αποτελείται από κομμάτια που είναι για όλες τις ώρες και τις ημέρες της εβδομάδας.

- Τα υφάσματα σας έχουν την ταμπέλα της οικολογικής συνείδησης.

Από το 1998 είχα δείξει τις οικολογικές μου ευαισθησίες χρησιμοποιώντας υφάσματα που σέβονται το περιβάλλον όπως βαμβάκι, κασμίρ, μετάξι, ολόμαλλα…Τα τελευταία χρόνια η ανάγκη να αφήνω όλο και μικρότερο αποτύπωμα στον πλανήτη έχει γίνει πιο έντονη. Ευτυχώς δεν είμαι μόνος. Υπάρχει ένα αξιόλογο κομμάτι της βιομηχανίας της μόδας, το οποίο κάνει μεγάλη έρευνα και προσπάθεια και κινείται προς αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή να δημιουργούνται υλικά που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της υψηλής ραπτικής και παράλληλα η επεξεργασία τους να μην είναι βλαβερή για τον πλανήτη.

- Τι ετοιμάζετε αυτή την εποχή;

Καταρχάς βρίσκομαι σε κατάσταση μετακόμισης γιατί μεταφέρουμε το show room από την περιοχή του Ψυρρή στη λεωφόρο Κωνσταντινουπόλεως, στο Μεταξουργείο. Είναι μια αλλαγή που έπρεπε να είχε γίνει εδώ και καιρό. Παράλληλα, ετοιμάζομαι να παρουσιάσω τη συλλογή μου για τον επόμενο χειμώνα στην έκθεση μόδας στην Πράγα στις 21 Απριλίου.

Δημιουργία Γιώργος Ελευθεριάδης
NIKOS VARDAKASTANIS
Δημιουργία Γιώργος Ελευθεριάδης

- Είστε ένας άνθρωπος που κινείστε σε διεθνείς αγορές. Πως βλέπεται την ελληνική μόδα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές;

Δυστυχώς η ελληνική μόδα δεν παρουσιάζει εξέλιξη κι αυτό ξεκινάει από την έλλειψη βοήθειας από την πλευρά του κράτους που ούτε χρηματοδοτεί, ούτε στηρίζει αξιοκρατικά τους ανθρώπους της μόδας. Βλέπουμε σε άλλα κράτη, που έχουν παρόμοια οικονομική κατάσταση με την ελληνική, ότι οι σχεδιαστές επιδοτούνται για να συνεχίσουν να παράγουν αξιόλογο έργο. Το ελληνικό κράτος έχει στραφεί στον τουριστικό τομέα -που αυτό βέβαια δεν είναι κατακριτέο - και αδιαφορεί για άλλους κλάδους, όπως είναι η μόδα. Από την άλλη πλευρά ζούμε σε μια κοινωνία που δεν έχει βρει τις ισορροπίες της σε ότι αφορά το κομμάτι της ποιότητας. Το καταναλωτικό κοινό παρασύρεται από προτάσεις άλλων, μιμείται στυλ άλλων και ικανοποιείται με αντιγραφές. Ειδικά μετά την πανδημία το ρούχο μπήκε σε δεύτερη μοίρα και η πλειοψηφία του κόσμου αντιλαμβάνεται τη μόδα με πιο μαζικό τρόπο.

- Αν μπορούσατε εσείς να προτείνετε μια αλλαγή, ώστε να βελτιωθούν τα πράγματα στην ελληνική μόδα, ποια θα ήταν αυτή;

Χρειαζόμαστε πολλές αλλαγές, αλλά θα πρότεινα να ξεκινήσουμε από τη ρίζα του προβλήματος, δηλαδή από τις σχολές μόδας. Να δημιουργηθούν καλές σχολές γιατί αυτή τη στιγμή -λυπάμαι που το λέω - δεν υπάρχουν στην Ελλάδα. Τα μαθήματα που διδάσκονται στις υπάρχουσες σχολές έχουν μείνει στα πατρόν του 1940. Τα νέα παιδιά έχουν φρέσκιες ιδέες και άλλες απαιτήσεις. Θα πρέπει λοιπόν ή να εκσυγχρονιστούν οι υπάρχουσες σχολές ή να δημιουργηθούν νέες που να ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των ταλαντούχων παιδιών.

Δημιουργία Γιώργος Ελευθεριάδης
NIKOS VARDAKASTANIS
Δημιουργία Γιώργος Ελευθεριάδης

- Οι συλλογές σας βρίσκονται σε αρκετά καταστήματα στην Ιαπωνία. Ποια είναι η γνώμη σας για την αγορά μόδας εκεί.

Προσωπικά θεωρώ ότι η Ιαπωνία είναι με διαφορά η πιο προχωρημένη αγορά στο θέμα της μόδας. Η αισθητική τους είναι πιο εξελιγμένη και οι ίδιοι ως άνθρωποι είναι πιο ανοικτοί σε νέες προτάσεις. Τους αρέσει η αφαιρετικότητα, αλλά όχι με την έννοια της προχειρότητας.

- Αν σας ζητούσα να μου πείτε που συναντάτε τις πιο καλοντυμένες γυναίκες, ποιο μέρος θα μου αναφέρατε;

Είναι άδικο να συγκρίνω τις γυναίκες της Ιαπωνίας ή της Αμερικής στη Νέα Υόρκη με τις Ευρωπαίες. Υπάρχει διαφορετική κουλτούρα και διαφορετικά ερεθίσματα. Αν όμως πρέπει να συγκρίνω μεταξύ τους τις Ευρωπαίες θα έλεγα ότι οι Ιταλίδες είναι μακράν οι πιο καλοντυμένες γυναίκες. Είναι πιο ευαίσθητες στο κομμάτι της μόδας. Έχουν αντίληψη για το τι σημαίνει υψηλή ραπτική, ενδιαφέρονται για τις ποιότητες, ντύνονται εξαιρετικά μέσα στην καθημερινότητα τους με έναν τρόπο πρωτοποριακό και παράλληλα ανεπιτήδευτο.

- Τι συμβουλή θα δίνατε στις Ελληνίδες;

Να είναι ο εαυτός τους, να δίνουν σημασία στον σωματότυπο τους, να υποστηρίζουν τις επιλογές τους χωρίς να παρασύρονται από τη γνώμη τρίτων και κυρίως να ντύνονται από ευχαρίστηση.

- Αισθάνεστε ικανοποίηση με όσα έχετε μέχρι τώρα καταφέρει;

Αισθάνομαι χαρά γιατί έβαλα -με τον δικό μου τρόπο- το λιθαράκι μου και άνοιξα τον δρόμο για την ελληνική μόδα στην εξωστρέφεια. Ικανοποιημένος νιώθω γιατί ότι έχω κάνει το έχω καταφέρει μόνος μου, χωρίς να έχω χρηματοδοτηθεί από κανέναν. Θεωρώ ότι έχω στηρίξει και στηρίζω όσο μπορώ την ελληνική μόδα. Όταν ήμουν στην ηγεσία του συλλόγου Ελλήνων σχεδιαστών έδινα κατευθυντήριες γραμμές.

Δημιουργία Γιώργος Ελευθεριάδης
NIKOS VARDAKASTANIS
Δημιουργία Γιώργος Ελευθεριάδης

- Είστε σχεδόν τριάντα πέντε χρόνια στον χώρο της μόδας. Έχετε υποπέσει σε λάθη;

Αλίμονο! Εννοείται, ότι έκανα λάθη και μάλιστα πολλά. Τα λάθη μας όμως είναι η πιο όμορφη ευκαιρία για να δημιουργήσουμε τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα. Το λάθος μας είναι το ξεκίνημα που θα μας οδηγήσει σε κάτι ξεχωριστό.

- Είστε αναμφισβήτητα δημιουργικός. Τι άλλο είστε;

Πιστός στις αρχές μου, δεν τις διαπραγματεύομαι, θέλω να τα κάνω όλα με τον δικό μου τρόπο και κάποιες φορές αυτό με αποκλείει από το να είμαι ανοικτός σε άλλες συμπεριφορές. Είμαι αρκετά διορατικός, αντιλαμβάνομαι εγκαίρως καταστάσεις και πως θα εξελιχθούν κι έχω μεταδοτικότητα. Το τελευταίο είναι κάτι που μου προσάπτουν οι άλλοι.

- Ορμώμενοι από που;

Έχω συμμετάσχει σε προγράμματα πρακτικής άσκησης στην Αμβέρσα, αλλά και στο Βερολίνο, όπου με είχαν καλέσει από την Ακαδημία του Βερολίνου για να μιλήσω για τη δουλειά μου και πως εξέλιξα το προσωπικό μου όνομα. Εκεί μου το πρωτοείπαν.

- Θα θέλατε αυτή τη μεταδοτικότητα να τη χρησιμοποιήσετε σε ένα επαγγελματικό πλαίσιο;

Μόνο αν ήταν κάποια σοβαρή πρόταση θα με ενδιέφερε να διδάξω.

- Αν ξεκινούσατε τώρα την καριέρα σας, τι πιστεύετε ότι θα ήταν αυτό που θα σας γοήτευε στο δημιουργικό κομμάτι;

Θεωρώ πολύ γοητευτική την εποχή της τεχνολογίας που ζούμε και όλες αυτές τις άπειρες δυνατότητες που έχουμε στο να χρησιμοποιήσουμε τεχνικές και τεχνοτροπίες και να βγάλουμε κάτι μοναδικό.

- Υπάρχουν απωθημένα ή απραγματοποίητα όνειρα;

Δεν κάνω όνειρα. Αφήνω τη ζωή να με παρασύρει και να την απολαύσω όπως ξετυλίγεται στην καθημερινότητα μου. Νομίζω ότι με όλες τις ανατροπές που ζούμε και θα ζήσουμε το να ονειρεύεται κανείς είναι απλά ένας τρόπος να ικανοποιήσει το εγώ του. Το βρίσκω ανώφελο. Δεν βάζω στόχους, ούτε κάνω επιχειρηματικά σχέδια. Τα θέλω μας είναι συνήθως τα θέλω των άλλων. Αυτό που χρειάζομαι και θα ήθελα είναι περισσότερος προσωπικός χρόνος.

- Τι είναι αυτό που σας ευχαριστεί να κάνετε στον προσωπικό σας χρόνο;

Μου αρέσει να απολαμβάνω την παρέα των φίλων μου, να ασχολούμαι με την κεραμική και να ταξιδεύω.

- Μέρη που ακόμα δεν έχετε επισκεφτεί;

Βραζιλία, Χιλή, Παταγονία… θα ήθελα να διασχίσω τον πλανήτη με τον υπερσιβηρικό, νομίζω ότι αυτό είναι κάτι που πραγματικά αξίζει.