Πρώτες αντιδράσεις και αναστάτωση από την ενεργοποίηση της διαδικασίας καταγραφής των παλιών και νέων ασανσέρ σε όλη τη χώρα! Πολλοί διαχειριστές αντιδρούν στο βάρος και την ευθύνη που τους “φορτώνει” η πολιτεία, ενώ πολλοί ιδιοκτήτες βλέπουν μια νέα προσπάθεια είσπραξης προστίμων και επιπλέον έξοδα…  

Η πλατφόρμα “Μητρώο Ανελκυστήρων” (https://mitrooanelkystiron.services.gov.gr), όπως έγραψε ήδη χθες η HuffPost, τέθηκε σε λειτουργία, οδηγώντας στην υποχρεωτική καταγραφή όλων των αναλκυστήρων της χώρας– σε πολυκατοικίες, επαγγελματικά ακίνητα και δημόσια κτίρια – το αργότερο μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2025. 

Advertisement
Advertisement

Όποιος δεν το κάνει, απειλείται με πρόστιμα από 1.000 έως 5.000 ευρώ, τα οποία διπλασιάζονται σε περίπτωση υποτροπής!

Το μέτρο προωθείται ως πρωτοβουλία ασφάλειας και προόδου, γεννιούνται ωστόσο εύλογα ερωτήματα: Ποιος πληρώνει τα έξοδα; Ποιος φέρει την ευθύνη; Υπάρχουν κίνητρα ή μόνο υποχρεώσεις;

Η διαδικασία: Ψηφιακή, αλλά όχι απλή

Η δήλωση του ανελκυστήρα γίνεται αποκλειστικά μέσω αδειοδοτημένου συντηρητή, ο οποίος υποχρεούται να αναρτήσει στο σύστημα τεχνικά έγγραφα, πιστοποιητικά καταλληλότητας και ιστορικό ελέγχων. Χωρίς τη δήλωση, ο ανελκυστήρας θεωρείται παράνομος και πρέπει να τεθεί εκτός λειτουργίας.

Όσοι παραλείψουν την καταγραφή, αντιμετωπίζουν:

  • Πρόστιμο 1.000 έως 5.000 ευρώ
  • Άμεσο κλείσιμο του ανελκυστήρα
  • Διπλασιασμό του προστίμου σε περίπτωση δεύτερης παράβασης

Πίεση στους διαχειριστές – απουσία ενίσχυσης

Advertisement

Η ευθύνη για όλα αυτά πέφτει στις πλάτες των ιδιοκτητών και κυρίως των διαχειριστών πολυκατοικιών, πολλοί από τους οποίους βρίσκονται σε δύσκολη θέση, ειδικά όταν οι ένοικοι αρνούνται να καλύψουν κόστη ή να συναινέσουν. Τα έξοδα καταγραφής και πιθανής τεχνικής αναβάθμισης επιβαρύνουν τους πολίτες, χωρίς καμία οικονομική ενίσχυση, ούτε ως επιδότηση ούτε ως φοροαπαλλαγή.

Υπάρχουν πραγματικά κίνητρα ανανέωσης;

Μέχρι στιγμής, όχι. Η διαδικασία δεν συνοδεύεται από κίνητρα αντικατάστασης παλαιών ανελκυστήρων, δεν προβλέπει κρατική συμμετοχή στο κόστος, και δεν υπάρχει κάποιος μηχανισμός για τη διασφάλιση διαφάνειας στις χρεώσεις από τις εταιρείες συντήρησης. Το μόνο “κίνητρο” είναι η αποφυγή των προστίμων.

Advertisement

Η πρόκληση για την πολιτεία

Αν και η χαρτογράφηση και η τυποποίηση είναι αναγκαίες για την ασφάλεια, η πολιτεία καλείται να αποδείξει ότι δεν πρόκειται απλώς για ένα εργαλείο εισπρακτικού χαρακτήρα. Το σύστημα πρέπει να ενισχυθεί με:

  • Κίνητρα για τεχνική αναβάθμιση
  • Ελεγκτικό μηχανισμό για συντηρητές
  • Οικονομική διευκόλυνση για ευάλωτες ομάδες

Διαφορετικά, αντί για πρόοδο στην ασφάλεια, κινδυνεύουμε να δούμε απλώς μια ακόμα πλατφόρμα να μετατρέπεται σε απολογητή προστίμων και πρόσθετων βαρών για τους πολίτες…

Advertisement