chat icon
Link copied!

Αεροσκάφος της εταιρείας Lufthansa με 205 επιβάτες πετούσε ακυβέρνητο για 10 λεπτά, αφού ο συγκυβερνήτης λιποθύμησε, την ώρα που ήταν μόνος στο πιλοτήριο. Ο κυβερνήτης απουσίαζε στην τουαλέτα εκείνη την ώρα, κατά τη διάρκεια της πτήσης από τη Φρανκφούρτη προς τη Σεβίλλη.

Η έκθεση της ισπανικής αρχής διερεύνησης ατυχημάτων (CIAIAC) που έφερε στο φως την υπόθεση που έλαβε χώρα  στις 17 Φεβρουαρίου 2024, έκανε λόγο για 199 επιβάτες και 6 μέλη πληρώματος, στη πτήση του Airbus A321.

Advertisement
Advertisement

Αφού ο συγκυβερνήτης έχασε τις αισθήσεις του, το αεροσκάφος εξακολούθησε να πετάει σταθερά, δεδομένου ότι το σύστημα αυτόματου πιλότου είχε ενεργοποιηθεί. Η έκθεση ωστόσο ανέφερε πως ο συγκυβερνήτης χρησιμοποίησε ακούσια τα χειριστήρια. Αποθηκεύτηκαν μάλιστα στον καταγραφέα φωνής την ίδια ώρα και ήχοι που συνάδουν με την «αιφνίδια και σοβαρή αδυναμία» του συγκυβερνήτη, σύμφωνα με την CIAIAC.

Σύμφωνα με το Cnn.com, ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας προσπάθησε 3 φορές να επικοινωνήσει με τον συγκυβερνήτη, όση ώρα ήταν μόνος στο πιλοτήριο, αλλά δίχως επιτυχία.

Σύμφωνα με την ισπανική έκθεση, όταν πλέον ο κυβερνήτης επέστρεψε από την τουαλέτα, προσπάθησε αρχικά να εισέλθει στο πιλοτήριο, εισάγοντας τον κανονικό κωδικό ανοίγματος. Ύστερα από 5 αποτυχημένες προσπάθειες, ένα μέλος του πληρώματος κάλεσε μέσω ενδοεπικοινωνίας τον συγκυβερνήτη, δίχως προφανώς να λαμβάνει κάποια απάντηση. Τότε ο κυβερνήτης εισήλθε χρησιμοποιώντας έναν κωδικό έκτακτης ανάγκης και κατάφερε να αναλάβει και πάλι τον έλεγχο του αεροσκάφους.

Ταυτόχρονα, το πλήρωμα και ένας επιβάτης – γιατρός προσέφεραν τις πρώτες βοήθειες στον λιπόθυμο συγκυβερνήτη. Η πτήση εκτράπηκε προς αεροδρόμιο της Μαδρίτης, όπου και προσγειώθηκε 20 λεπτά αργότερα. Όταν το αεροσκάφος προσγειώθηκε, ο συγκυβερνήτης μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο, όπου και παρέμεινε για λίγες ώρες.

Η έρευνα της CIAIAC κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ανικανότητα του συγκυβερνήτη ήταν σύμπτωμα μιας προϋπάρχουσας νευρολογικής πάθησης, την οποία δεν γνώριζε ο ίδιος ότι είχε και η οποία δεν είχε εντοπιστεί κατά την αεροναυτική ιατρική εξέταση. Το ιατρικό πιστοποιητικό του συγκυβερνήτη έχει ανασταλεί, ύστερα από το συμβάν.

 Οι Ισπανοί χαρακτήρισαν στην έκθεση τους το περιστατικό αυτό ως  «έκτακτη περίσταση» και εξήγησαν πως οι πιλότοι εκπαιδεύονται για ανάλογες καταστάσεις, όταν ο έτερος πιλότος καθίσταται ανίκανος.

Το ενδεχόμενο ανικανότητας ενός πιλότου κατά τη διάρκεια της πτήσης είναι σπάνιο, αλλά συμβαίνει. Σε βάση δεδομένων αναφοράς τέτοιων περιστατικών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σημειώνονται 287 περιπτώσεις «αδυναμίας» πιλότου εν πτήσει, στο διάστημα 2019-2024.

(με πληροφορίες από Cnn.com)