Αστρονόμοι «έπιασαν» ραδιοσήμα από γαλαξία που βρίσκεται 8,8 δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά

Το σήμα προήλθε από έναν γαλαξία με την ονομασία SDSSJ0826+5630
.
academic.oup

Αστρονόμοι που χρησιμοποιούσαν ραδιοτηλεσκόπιο στην Ινδία κατέγραψαν το πιο μακρινό ραδιοσήμα από έναν γαλαξία ενισχύοντας τις ελπίδες ότι τα μυστικά του πρώιμου σύμπαντος μπορούν να αποκαλυφθούν με τη χρήση της υπάρχουσας τεχνολογίας των τηλεσκοπίων.

Το σήμα προήλθε από έναν γαλαξία με την ονομασία SDSSJ0826+5630, που βρίσκεται σε απόσταση 8,8 δισεκατομμυρίων ετών φωτός. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι είναι πιο κοντά στο Big Bang από οποιονδήποτε άλλο γαλαξία που έχει ανιχνευθεί προηγουμένως με τη χρήση ραδιοαστρονομίας, αναφέρει το Forbes.

Χρησιμοποίησαν μια τεχνική που ονομάζεται βαρυτικός φακός. Βαρυτικός φακός (gravitational lens) ονομάζεται κάθε κατανομή ύλης (όπως ένας γαλαξίας ή σμήνος γαλαξιών) που βρίσκεται ανάμεσα σε μία μακρινή πηγή φωτός και έναν παρατηρητή, και καμπυλώνει τη διαδρομή του φωτός από την πηγή μέχρι τον παρατηρητή.

Οι ερευνητές - τόσο από το Μόντρεαλ όσο και από την Ινδία - χρησιμοποίησαν το ραδιοτηλεσκόπιο Giant Metrewave στο Πούνε της Ινδίας. Η εργασία που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα στο Monthly Notices of the Royal Astronomical Society και δίνει ελπίδα ότι η διερεύνηση γαλαξιών σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις από τη Γη μπορεί τώρα να είναι εφικτή.

Mint via Getty Images

«Ένας γαλαξίας εκπέμπει διαφορετικά είδη ραδιοσημάτων», δήλωσε ο Αρνάντ Χακραμπόρτι, μεταδιδακτορικός ερευνητής που μελετά κοσμολογία στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου ΜακΓκιλ στο Μόντρεαλ του Καναδά.

«Μέχρι τώρα, ήταν δυνατό να συλλάβουμε το συγκεκριμένο σήμα μόνο από έναν κοντινό γαλαξία, περιορίζοντας τις γνώσεις μας στους γαλαξίες που βρίσκονται πιο κοντά στη Γη» προσθέτει.

Αυτή η ανακάλυψη αποδεικνύει ότι είναι δυνατή η παρατήρηση μακρινών γαλαξιών χρησιμοποιώντας υπάρχοντα ραδιοτηλεσκόπια χαμηλής συχνότητας.

«Αυτό θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τη σύνθεση των γαλαξιών σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις από τη Γη», είπε ο Χακραμπόρτι.

Η ραδιοαστρονομία είναι ένα υποπεδίο της αστρονομίας που μελετά ουράνια αντικείμενα σε ραδιοσυχνότητες. Η αρχική ανίχνευση των ραδιοκυμάτων από ένα αστρονομικό αντικείμενο έγινε στη δεκαετία του 1930, όταν ο Καρλ Γιάνσκι παρατήρησε την ακτινοβολία που προέρχεται από το Γαλαξία μας.