22ΟΣ ΑΙΩΝΑΣ
28/04/2021 07:16 EEST

Γιατί είναι απολύτως απαραίτητη η νέα ενημέρωση iOS 14.5 της Apple

Και γιατί οδήγησε σε σύγκρουση με το Facebook.

Getty Images
Φωτο αρχείου

H Apple κυκλοφόρησε μια πολυαναμενόμενη λειτουργία απορρήτου στο νέο λογισμικό iOS. Η τελευταία έκδοση του λογισμικού της εταιρείας, το iOS 14.5, δίνει την δυνατότητα στους χρήστες iPhone και iPad να απενεργοποιήσουν την λειτουργία παρακολούθησης σε εφαρμογές που καταγράφουν την συμπεριφορά τους και κοινοποιούν αυτά τα δεδομένα σε τρίτους, σύμφωνα με δημοσίευμα του Vox.

Αυτή η νέα λειτουργία είναι ένα σημαντικό βήμα για την προστασία του απορρήτου των χρηστών, καθώς δίνει στους χρήστες μεγαλύτερο έλεγχο στα δεδομένα τους, τα οποία καταγράφονται από τις εφαρμογές για κινητά, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται από εταιρείες, όπως το Facebook και η Google, με σκοπό τις στοχευμένες διαφημίσεις. Φυσικά, η νέα λειτουργία απογοήτευσε τους προγραμματιστές εφαρμογών και τις εταιρείες τεχνολογίας που βασίζονταν στη δεξαμενή των δεδομένων των χρηστών για χρόνια, οι οποίες φοβούνται ότι είναι πιθανό να αποκοπούν από αυτήν σύντομα στο μέλλον.

Η μεγαλύτερη διαφορά που θα δουν οι περισσότεροι άνθρωποι με την εισαγωγή του νέου εργαλείου απορρήτου, που ονομάζεται «App Tracking Transparency», είναι ένα αναδυόμενο παράθυρο που εμφανίζεται όταν ανοίγουμε μια εφαρμογή που παρακολουθεί τα δεδομένα μας. 

Από το 2012, οι εφαρμογές που αναπτύχθηκαν για iOS χρησιμοποιούν ένα αναγνωριστικό για διαφήμιση (IDFA) για την παρακολούθησή δεδομένων σε διαφορετικούς ιστοτόπους και εφαρμογές. Οι εφαρμογές συνήθως συλλέγουν τις πληροφορίες από αυτό το αναγνωριστικό, ώστε να μπορούν να τις συνδέσουν με πληροφορίες σχετικά με αυτόν τον χρήστη που συγκεντρώθηκε από αλλού, όπως στον ιστό, προκειμένου να στοχεύσουν καλύτερα τις διαφημίσεις.

Πριν από το 14.5, οι χρήστες κινητών συσκευών της Apple μπορούσαν να περιορίσουν τις διαφημίσεις που εμφανίζονταν, μέσω αλλαγών στις ρυθμίσεις του λογισμικού, αλλά αυτή η πιο πρόσφατη ενημέρωση ζητά απευθείας από τους χρήστες να εγκρίνουν ή να απορρίψουν την παρακολούθηση των δεδομένων τους για κάθε εφαρμογή.

Σύμφωνα με την Apple, αυτές οι νέες εξελίξεις θα επηρεάσουν και άλλα χαρακτηριστικά των εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένης της κοινοποίησης δεδομένων τοποθεσίας και της εφαρμογής κρυφών ιχνηλατών με σκοπό τη διεξαγωγή αναλυτικών στοιχείων για τις διαφημίσεις. Ορισμένοι ειδικοί της βιομηχανίας διαφημίσεων πιστεύουν ότι ένας μεγάλος αριθμός χρηστών θα απαγορεύσει την παρακολούθηση των δεδομένων του, όταν ενεργοποιηθεί η νέα λειτουργία διαφάνειας της παρακολούθησης δεδομένων. 

Η ενημέρωση λογισμικού iOS 14.5 θεωρείται σημαντική νίκη για το απόρρητο των χρηστών και αναμένεται να δώσει στους χρήστες του iPhone μια πολύ μεγαλύτερη αίσθηση του τύπου παρακολούθησης που συμβαίνει στις συσκευές τους. Στην πραγματικότητα, οι υποστηρικτές απορρήτου ήταν απογοητευμένοι που το εργαλείο δεν είχε κυκλοφορήσει νωρίτερα. 

«Θα δούμε ένα αναδυόμενο παράθυρο που βασικά μας ζητά να απαντήσουμε, αν συμφωνούμε με την παρακολούθηση ή όχι. Αν ναι, τότε δεν αλλάζει κάτι», εξήγησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Apple, Τιμ Κουκ, σε συνέντευξή του νωρίτερα αυτό το μήνα. «Αν όχι, τότε η παρακολούθηση απενεργοποιείται για την συγκεκριμένη εφαρμογή».

Το μήλο της έριδας για Apple - Facebook

Ταυτόχρονα, αυτή η νέα δυνατότητα της Apple έχει απογοητεύσει άλλες εταιρείες τεχνολογίας που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε αυτά τα δεδομένα για να υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις διαφήμισης στο διαδίκτυο. Η Google ανακοίνωσε μια σειρά αλλαγών στα συστήματα διαφημίσεών της μετά την ανακοίνωση των νέων λειτουργιών απορρήτου της Apple.

Η ενημέρωση οδήγησε επίσης σε μια δημόσια μάχη μεταξύ Facebook και Apple. Το Facebook πραγματοποίησε μια εκστρατεία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για πολλούς μήνες, υποστηρίζοντας ότι οι αλλαγές της Apple θα βλάψουν τις εξατομικευμένες διαφημίσεις που υποστηρίζουν τις μικρές επιχειρήσεις. Η αλλαγή, την πραγματικότητα, είναι πιο πιθανό να βλάψει το Facebook.

Η Apple διεξάγει και μια δική της καμπάνια, που θέτει το απόρρητο και την ασφάλεια σε πρωταρχική θέση όσον αφορά τα χαρακτηριστικά των προϊόντων της. Ο Τιμ Κουκ, έχει από καιρό δηλώσει ότι η Apple δεν συμμετέχει στην επιχείρηση δεδομένων, μια θέση που έρχεται σε αντίθεση με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ

Τι άλλο προσφέρει το νέο λογισμικό 

Εκτός από τις δυνατότητες απορρήτου του, το iOS 14.5 προσφέρει μερικούς ακόμα λόγους για την ενημέρωση του λογισμικού. Για παράδειγμα, τώρα θα μπορούμε να ρυθμίσουμε το τηλέφωνό μας να λαμβάνει αυτόματα ενημερώσεις ασφαλείας, αντί να θυμόμαστε να το κάνουμε μόνοι μας. Επίσης, διατίθενται νέες επιλογές emoji. Ακόμα, θα έχουμε την επιλογή να ξεκλειδώσουμε το τηλέφωνό μας χρησιμοποιώντας το Apple Watch εάν οι κάμερες Face ID της συσκευής «βλέπουν» ότι φοράμε μάσκα.

Το εργαλείο Διαφάνειας παρακολούθησης εφαρμογών δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα τερματιστεί όλη η παρακολούθηση των δεδομένων, όμως η Apple προσπαθεί ήδη να βρει τα τρωτά σημεία παραβίασης του απορρήτου και να τα απενεργοποιήσει. Ωστόσο, αυτή η νέα λειτουργία είναι ένας τρόπος για να υπενθυμίσει στους χρήστες το είδος των δεδομένων που ζητούν οι εφαρμογές γι′ αυτούς.

Με πληροφορίες από Vox