CULTURE
27/03/2015 08:00 EET

Κι άλλο «όχι» του Βρετανικού Μουσείου για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα

A 2,600-year-old marble statue of a youth is displayed in the new Acropolis Museum in Athens, Greece, on Wednesday, June 17, 2008. Greece's Orthodox Church on Wednesday formally blessed the new museum, which is scheduled to open this weekend. Greek officials hope one day to display the British Museum's Elgin Marbles from the Acropolis in the glass and concrete museum _ despite repeated refusals from London.(AP Photo/Petros Giannakouris)
ASSOCIATED PRESS
A 2,600-year-old marble statue of a youth is displayed in the new Acropolis Museum in Athens, Greece, on Wednesday, June 17, 2008. Greece's Orthodox Church on Wednesday formally blessed the new museum, which is scheduled to open this weekend. Greek officials hope one day to display the British Museum's Elgin Marbles from the Acropolis in the glass and concrete museum _ despite repeated refusals from London.(AP Photo/Petros Giannakouris)

Με διπλή άρνηση απάντησε χτες η βρετανική κυβέρνηση και το Βρετανικό Μουσείο στην UNESCO, τους υπουργούς Πολιτισμού και τους υπουργούς Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, σχετικά με το ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Το Βρετανικό Μουσείο απέρριψε την πρόταση διαμεσολάβησης του διεθνή οργανισμού, επιμένοντας πως τα Γλυπτά αποκτήθηκαν νόμιμα από τον λόρδο Έλγιν και ανήκουν δικαιωματικά στο Μουσείο, ενώ υποστηρίζουν πως από το 1816 μέχρι το 1985 δεν τέθηκε ποτέ θέμα παράνομης κατοχής των Γλυπτών.

«Με ειλικρινή σεβασμό για τον οργανισμό, ύστερα από λεπτομερή και προσεκτική εξέταση αποφασίσαμε να μην κάνουμε δεκτό το σχετικό αίτημα», αναφέρει η επιστολή του προέδρου των εφόρων του Βρετανικού Μουσείου, σερ Ρίτσαρντ Λάμπερτ, και συνεχίζει: «Οι απόψεις για την ιστορία του διαμοιρασμού των Γλυπτών του Παρθενώνα που έχουν διασωθεί έως τις μέρες μας φυσικά και διαφέρουν, παρά ταύτα οι ειδικοί ομόφωνα αναγνωρίζουν ότι ο αρχικός γλυπτικός διάκοσμος δεν μπορεί να αποκατασταθεί στο σύνολό του, καθώς πολλά στοιχεία του έχουν χαθεί, ενώ τα μέρη που έχουν διασωθεί δεν μπορούν ποτέ να επανατοποθετηθούν στο κτίριο. Πιστεύουμε ότι η πλέον εποικοδομητική οδός, την οποία ήδη ακολουθούμε, είναι αυτή της απευθείας συνεργασίας με τα άλλα μουσεία και πολιτιστικούς θεσμούς, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο».

Η ανένδοτη στάση των Βρετανών υποστηρίζεται επίσης από επιχειρήματα όπως το ότι στο Βρετανικό Μουσείο διασφαλίζεται η πρόσβαση επισκεπτών από όλο τον κόσμο σε όλες τις συλλογές, και μάλιστα δωρεάν. Δηλώνουν, ωστόσο, πως επιθυμούν να αναπτύξουν περαιτέρω τις ήδη καλές σχέσεις με τους συναδέλφους και τους φορείς στην Ελλάδα και να διερευνήσουν την πιθανότητα συνεργασιών, όχι σε επίπεδο κυβερνήσεων αλλά απευθείας σε επίπεδο φορέων και «...γι' αυτό τον λόγο πιστεύουμε ότι η εμπλοκή της UNESCO δεν αποτελεί τον πλέον πρόσφορο τρόπο για να προχωρήσουμε».

Η επιστολή καταλήγει: «Τόσο η μελέτη όσο και η έκθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα σε όσο το δυνατόν ευρύτερο κοινό φωτίζει όχι μόνο τα επιτεύγματα της Κλασικής Ελλάδας αλλά και της επιρροής της παγκοσμίως. Καταλήγοντας, συνεπώς, θα θέλαμε να καλέσουμε τους συναδέλφους μας στα ελληνικά μουσεία να συνεχίσουν να εργάζονται μαζί μας αναζητώντας νέους τρόπους που θα δίνουν τη δυνατότητα σ’ ολόκληρο τον κόσμο να δει, να μελετήσει και να απολαύσει τα γλυπτά του Παρθενώνα».