Αμστερνταμ: Σε έκθεση για πρώτη φορά ένα από τα πλέον «αμφιλεγόμενα» έργα του Βαν Γκογκ

Με τίτλο «The Potato Eaters: Λάθος ή Αριστούργημα;».
Van Gogh Museum, Facebook

Ένας από τους πίνακες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, που δέχτηκε την πιο σφοδρή αρνητική κριτική την εποχή της δημιουργίας του, εκτίθεται για πρώτη φορά. Τίτλος της έκθεσης «The Potato Eaters. Mistake or Masterpiece?».

Το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ παρουσίασε την Παρασκευή 8 Οκτωβρίου, περισσότερα από 50 σκίτσα, γράμματα και πίνακες ζωγραφικής αναφορικά με το έργο του «The Poatato Eaters» που ολοκληρώθηκε το 1885 και απεικονίζει μια οικογένεια αγροτών που τρώει πατάτες υπό το φως των κεριών.

Το «The Poatato Eaters» αντιμετωπίστηκε με αρνητική κριτική και χλευασμό, συμπεριλαμβανομένης της οικογένειας και των φίλων του Βαν Γκογκ, όπως ο ζωγράφος και φίλος του, Άνθον βαν Ραπάρ.

Ο Βαν Γκογκ, μετά από προβλήματα ψυχικής υγείας που τον οδήγησαν να κόψει το αυτί του το 1888, εισήχθη σε άσυλο όπου ζήτησε από τη μητέρα του Άννα και τον αδελφό του Τεό, να του στείλουν σχέδια για να μπορέσει να δουλέψει σε μια νέα εκδοχή του πίνακα.

«Σκέφτομαι να ζωγραφίσω ξανά τον πίνακα. Αυτός ο καμβάς πρέπει να είναι απολύτως σκοτεινός. Ισως θα μπορούσα να τον ξανακάνω εντελώς από μνήμης». Δεν το έκανε, αυτοκτόνησε στις 29 Ιουλίου 1890, αλλά τα προσχέδια του έργου που έκανε λίγους μήνες πριν φύγει από τη ζωή συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση.

Να σημειωθεί ότι πολλές από τις καλές σχέσεις που διατηρούσε ο Βαν Γκογκ με κοντινούς του ανθρώπους, διαλύθηκαν εξαιτίας της αρνητικής κριτικής που του άσκησαν.

«Μπορείς να ζωγραφίσεις καλύτερα από αυτό - ευτυχώς- αλλά γιατί, λοιπόν, να παρατηρείς και να αντιμετωπίζεις τα πάντα τόσο επιφανειακά; Γιατί δεν μελετάς τις κινήσεις; Και με έναν τέτοιο τρόπο δουλειάς τολμάς να επικαλείσαι τα ονόματα του Μιγέ και του Μπρετόν; Ελα τώρα! Η τέχνη είναι πολύ σημαντική, μου φαίνεται, για να αντιμετωπίζεται τόσο αλαζονικά», του έγραφε σε γράμμα ο Ραπάρ.

Μια επιστολή που έβαλε τέλος στην φιλία του Βαν Γκογκ με τον Ραπάρ, με τον πίνακα να μην εκτείθεται ποτέ και να παραμένει κρεμασμένος πάνω από το τζάκι του αδερφού του, στο σπίτι του στο Παρίσι.

Πάντως ο ίδιος θεωρούσε το έργο ένα από τα μόλις τέσσερα που θα μπορούσαν να θεωρηθούν σημαντικά -μαζί με την Κρεβατοκάμαρα στην Αρλ, τα Ηλιοτρόπια και το Πορτρέτο της Augustine Roulin.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 13 Φεβρουαρίου 2022.

Πηγή: The Chill