Μας βοηθά ή όχι να παίρνουμε βιταμίνη C και D όταν έχουμε Covid

Και πώς αλληλεπιδρούν γενικά τα συμπληρώματα διατροφής με την μόλυνση από Covid.

Με τη διαρκώς μεταβαλλόμενη φύση όλων των πραγμάτων που έχουν να κάνουν με την Covid, σε συνδυασμό με τη «χιονοθύελλα» της παραπληροφόρησης που υπάρχει εκεί έξω, είναι δύσκολο να ακολουθούμε τους πιο ενδεδειγμένους τρόπους για να φροντίζουμε τον εαυτό μας όταν έχουμε νοσήσει με Covid 19.

Ένα από τα πράγματα που μπορεί να είναι δύσκολο να αναλυθεί είναι αν είναι ασφαλές να παίρνουμε βιταμίνες όταν έχουμε νοσήσει με SARS-CoV-2. Κάποια στιγμή, οι ειδικοί θεώρησαν ότι μπορεί να μην είναι ασφαλές να λαμβάνουμε ορισμένα συμπληρώματα όπως η βιταμίνη D όταν μολυνθούμε φοβούμενοι ότι θα μπορούσε να προκαλέσει σύγχυση στο ανοσοποιητικό σύστημα. Αλλά τα στοιχεία σύντομα απόδειξαν το αντίθετο: η βιταμίνη D μπορεί στην πραγματικότητα να βοηθήσει τους ανθρώπους να αναρρώσουν πιο ομαλά από λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού όπως η Covid.

Λοιπόν, ποια είναι η επικρατούσα γνώμη τώρα; Είναι ok να συνεχίσουμε να παίρνουμε τις βιταμίνες μας όταν έχουμε Covid ή είναι καλύτερο να το αναβάλλουμε για μερικές ημέρες όσο αναρρώνουμε;

Πώς αλληλεπιδρούν οι βιταμίνες με την μόλυνση από κορονοϊό

Οι βιταμίνες μπορούν σίγουρα να επηρεάσουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα, αλλά το αν θα πρέπει να συνεχίσουμε να τις παίρνουμε όταν είμαστε άρρωστοι εξαρτάται πραγματικά από το τι παίρνουμε και από τι έχουμε μολυνθεί. Αυτό λέει η Ντάνα Ελις Χουνς, κλινική διαιτολόγος, επίκουρη καθηγήτρια στο UCLA Fielding School of Public Health και συγγραφέας του βιβλίου «Recipe for Survival».

Για παράδειγμα, είναι γνωστό ότι τα συμπληρώματα σιδήρου μπορούν να περιπλέξουν τις βακτηριακές λοιμώξεις και να συμβάλλουν στη φλεγμονή σε ορισμένους ασθενείς, σύμφωνα με την Χουνς. Και διάφορες εφάπαξ αναφορές περιπτώσεων έχουν βρει ότι ορισμένα φυτικά συμπληρώματα, όπως η εχινάκεια, δυνητικά προκάλεσαν εξάρσεις σε άτομα που είχαν προηγουμένως διαγνωστεί με αυτοάνοσες διαταραχές όταν κατανάλωσαν το εν λόγω συμπλήρωμα για λοίμωξη του ανώτερου αναπνευστικού.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ορισμένοι ειδικοί στον τομέα της υγείας είπαν ότι στην πραγματικότητα δεν θα θέλαμε να «ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα» όταν πολεμάμε μια φλεγμονώδη λοίμωξη όπως η Covid. Αλλά σύμφωνα με τη Χάνα Σρέντερ, γιατρό γενικής ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Sonoran που εστιάζει στη φυσικοπαθητική ιατρική, είναι απίθανο οι βιταμίνες που παίρνουμε καθημερινά, στις κατάλληλες δόσεις, να υπερδιεγείρουν την ανοσολογική μας απόκριση.

«Αν και είναι λογικό ότι οι βιταμίνες και τα συμπληρώματα που διεγείρουν το ανοσοποιητικό φαίνονται δυνητικά πολύ διεγερτικά, γενικά, αυτό δεν φαίνεται να προκαλεί υπερβολικές αντιδράσεις του ανοσοποιητικού συστήματος τις περισσότερες φορές», λέει η Σρέντερ.

Σε κανονικές δόσεις, οι βιταμίνες μας πιθανότατα δεν θα έχουν επιζήμια επίδραση στην ανοσολογική μας απόκριση, λέει η Χουνς. Στην πραγματικότητα, για πολλούς ανθρώπους, τα συμπληρώματα - όπως τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και τα προβιοτικά, ακόμα και η εχινάκεια - συμβάλλουν στη βελτίωση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού καταπολεμώντας τους ιούς και μειώνοντας τη φλεγμονή. Η βιταμίνη D, για παράδειγμα, συνδέεται σταθερά με καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την Covid, σύμφωνα με την Σρέντερ.

Μελέτες έδειξαν ότι τα άτομα που είχαν σοβαρό Covid ή νοσηλεύτηκαν για τη μόλυνση τους, γενικά, είχαν χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα τους. Έρευνες διαπίστωσαν επίσης ότι όταν οι άνθρωποι με έλλειψη βιταμίνης D έπαιρναν συμπληρώματα βιταμίνης D, είχαν λιγότερο σοβαρά αποτελέσματα και μικρότερη παραμονή στο νοσοκομείο.

Τούτου λεχθέντος, η λήψη βιταμίνης D - ή οποιουδήποτε άλλου συμπληρώματος, για αυτό το θέμα - πιθανότατα δεν μπορεί να μας εμποδίσει από το να κολλήσουμε τον ιό εξαρχής.

«Η πλειονότητα των στοιχείων μέχρι στιγμής φαίνεται να υποδηλώνει ότι η ίδια η βιταμίνη D δεν είναι προληπτική ή προστατευτική έναντι της Covid, αλλά ότι μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της σοβαρότητας των συμπτωμάτων», λέει η Σρέντερ.

.
Maryna Terletska via Getty Images
.

Τι θα πρέπει να κάνουμε σε σχέση με τις βιταμίνες όταν μολυνθούμε από Covid

Πολλές κλινικές μελέτες βρίσκονται σε εξέλιξη για την αξιολόγηση των επιδράσεων που έχουν τα συμπληρώματα στην Covid. Ωστόσο, δεν υπάρχουν επί του παρόντος ισχυρά στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι είναι πολύ επικίνδυνο να συνεχίσουμε να παίρνουμε καθημερινά βιταμίνες και πολυβιταμίνες όταν είμαστε άρρωστοι με τον ιό. Όπως αναφέραμε παραπάνω, πολλές βιταμίνες, από ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και προβιοτικά μέχρι ψευδάργυρο και μελατονίνη, μπορεί να βοηθήσουν στην ανάρρωσή μας.

Ας λάβουμε υπόψη ότι ορισμένα συμπληρώματα μπορούν να επηρεάσουν το πόσο καλά το σώμα μας απορροφά ή μεταβολίζει ορισμένα φάρμακα, επομένως εάν παίρνουμε φάρμακα για την Covid - είτε είναι Paxlovid, αντιβιοτικά ή φάρμακα χωρίς ιατρική συνταγή, όπως γουαϊφενεσίνη ή ακεταμινοφαίνη - ας ρωτήσουμε το γιατρό μας εάν υπάρχουν τυχόν αντενδείξεις. Κάτι που πρέπει να γνωρίζουμε: το Υπερικόν το διάτρητον (Hypericum perforatum) ή κοινώς το βάλσαμο και το Paxlovid δεν πρέπει να λαμβάνονται ταυτόχρονα.

Επίσης, καλό είναι να μην ενισχύσουμε άσκοπα το σχήμα βιταμινών μας όταν είμαστε άρρωστοι. Μπορεί να σκεφτούμε να προσθέσουμε λίγο ψευδάργυρο στη διατροφή μας - έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τη διάρκεια των συμπτωμάτων - αλλά θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σχετικά με τις δόσεις που καταναλώνουμε. Μια πολύ δυνατή δόση μπορεί να προκαλέσει δυσάρεστες παρενέργειες, όπως αϋπνία, γρήγορο καρδιακό ρυθμό, διάρροια και κράμπες στο στομάχι. Σε πολύ υψηλές ποσότητες, μπορεί να οδηγήσει σε τοξικότητα.

«Το περισσότερο δεν είναι πάντα καλύτερο», λέει η Χουνς.

Εάν αποφασίσουμε να σταματήσουμε να παίρνουμε τις βιταμίνες μας για μια εβδομάδα περίπου, που είναι η διάρκεια των τυπικών ασθενειών του χειμώνα, ο κίνδυνος είναι πιθανότατα ελάχιστος.

«Για την πλειονότητα των ανθρώπων, ειδικά αν παίρνουμε κάτι βασικό, όπως μια καθημερινή πολυβιταμίνη ή μια βιταμίνη ”δέρμα-μαλλιά-νύχια”, βιταμίνη Β12, βιταμίνη C, δεν υπάρχει σημαντικός κίνδυνος αν σταματήσουμε την πρόσληψη αυτών των βιταμινών για λίγες μέρες ή εβδομάδες ενώ είμαστε άρρωστοι», λέει η Σρέντερ.

Επίσης, δεν θα θέλαμε να ενισχύσουμε άσκοπα το σχήμα βιταμινών μας όταν είμαστε άρρωστοι. Μπορεί να σκεφτούμε να προσθέσουμε λίγο ψευδάργυρο στη διατροφή μας - έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τη διάρκεια των συμπτωμάτων - αλλά θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σχετικά με τις δόσεις που καταναλώνουμε. Μια πολύ δυνατή δόση μπορεί να προκαλέσει δυσάρεστες παρενέργειες, όπως αϋπνία, γρήγορο καρδιακό ρυθμό, διάρροια και κράμπες στο στομάχι. Σε πολύ υψηλές ποσότητες, μπορεί να οδηγήσει σε τοξικότητα.

Εάν αποφασίσουμε να σταματήσουμε να παίρνουμε τις βιταμίνες μας για μια εβδομάδα περίπου, που είναι η διάρκεια των τυπικών ασθενειών του χειμώνα, ο κίνδυνος (που θα έχουμε) είναι πιθανότατα ελάχιστος.

«Για την πλειονότητα των ανθρώπων, ειδικά αν παίρνουμε κάτι βασικό, όπως μια καθημερινή πολυβιταμίνη ή μια βιταμίνη «δέρμα-μαλλιά-νύχια», βιταμίνη Β12, βιταμίνη C, δεν υπάρχει σημαντικός κίνδυνος να σταματήσετε την πρόσληψη αυτών των βιταμινών. για λίγες μέρες ή εβδομάδες ενώ ήταν άρρωστος», είπε ο Σρέντερ.

Εάν παίρνουμε βιταμίνες για σοβαρές ανεπάρκειες βιταμινών ή μετάλλων ή μια υποκείμενη διαταραχή δυσαπορρόφησης - όπως σύνδρομο βραχέος εντέρου, σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή φλεγμονώδη νόσο του εντέρου - οι Χουνς και Σρέντερ συνιστούν να μιλήσουμε με το γιατρό μας προτού διακόψουμε το σχήμα μας.

«Αυτά τα πράγματα θα πρέπει να εξετάζονται κατά περίπτωση από τον γιατρό μας», λέει η Σρέντερ. «Αυτό που είναι ασφαλές και ενδείκνυται για εμάς μπορεί να μην είναι αυτό που είναι ασφαλές και ενδείκνυται για κάποιον άλλο».

Πήγαινε στην αρχική σελίδα
Προτείνετε μια διόρθωση